Viktor Vaughn - Vaudeville Villain (2003)

Label: Sound-Ink

1. Overture (0:34)
  2. Vaudeville Villain (2:31)
  3. Lickupon (2:44)
  4. The Drop (3:25)
  5. Lactose and Lecithin (2:34)
  6. A Dead Mouse (3:55)
  7. Open Mic Nite Pt. 1 (3:13)

met Lord Sear, Brother Sambuka, Rodan en Louis Logic

8. Raedawn (3:00)
  9. Let Me Watch (4:27)

met Apani B. Fly

10. Saliva (2:28)
  11. Modern Day Muggin (2:43)
  12. Open Mic Nite Pt. 2 (3:13)

met Lord Sear, AJ Ready Wright en Creature

13. Never Dead (3:27)

met M. Sayyid

14. Popsnot (4:39)
  15. Mr. Clean (2:13)
  16. G.M.C. (3:33)
  17. Change the Beat (6:55)
Dit blijft geniaal, prachtig album en absoluut mijn MF Doom favoriet.

avatar van nega
pfff wat een lyrics !! dope dope dope

mijn favos lickupon & mr clean

avatar van nega
zijn manier van rappen, echt precies mijn stijl van hiphop. damnn deze shit is ergg

zijn woordspeling methaporen/punches niet normaal

de beats zijn wat minder mijn smaak. maar die van lickupon, mr clean, let me watch, GMC vind ik tog wel erg lekker

avatar van neyonn
Heel sterk album dat nooit gaat vervelen (behalve dan die open mic stukken die het ritme ietwat verbreken en dus meteen geskipt worden)

avatar van Rene1979
Damns wat een album maar meteen besteld!

avatar van Rhythm & Poetry
Ik denk toch dat ik dit zijn beste solo-album vind. MF Doom klinkt scherper dan ooit en komt met geweldige lyrics, daarnaast passen de producties prefect bij zijn stem en tillen een aantal gastartiesten het naar een nog hoger niveau (onder andere Apani B Fly vind ik een ijzersterke gastbijdrage leveren). Daarnaast vind ik de Open Mic Nite Pt. 1 & Pt. 2 geweldige intermezzo's en bovendien zijn ze erg origineel.

avatar van Rene1979
Best solo album van MF.....
Kan niet wachten tot er weer wat uitkomt van deze man...
Ik vind trouwens de rest van zijn albums ook gewoon goed....
Nog even en ik heb alles origineel op de special herbs albums na...
Maar nou hou ik ook niet van instrumentaal.(alleen)

ja gekke shit! mf doom is vlijmscherp.. *5

DevendraBan
Vandaag tot de conclusie gekomen dat ie toch een klasse hoger dan Operation: Doomsday is. Maar eigenlijk is DOOM altijd geniaal.

avatar van Timo710
Vandaag weer eens opgezet, het beste album dat ik tot nu toe dit jaar gehoord heb (dat is dus de laatste 2 weken ). Maar erg sterk.

bowi01
hoe kom je er op?

avatar van GarnalenPeller
Op sommige momenten is Vaughn gewoon erg flauw, met 0.5 verlaagt.

Die beat van Raedawn

avatar van P Jay
Het donkerste album van DOOM dat ik tot nu toe heb gehoord. DOOM is flow- en rijmgewijs natuurlijk bijna altijd in vorm en hier ook. Het persona dat hij hier neer wil zetten is een nog ergere versie dan The Villain: Viktor Vaughn, een gewetenloze crimineel met galgenhumor en veel raptalent. De sinistere, onheilspellende beats zijn een ideale voedingsbodem voor zijn al te gortige verhalen. Dit album klinkt heel anders dan bv. Dangerdoom of MM..FOOD, maar dat bewijst dat DOOM veel stijlen aankan.

"Vaudeville Villain" is het meest Kool Keith-achtige album van DOOM: ook bezeten van het neerzetten van alter ego's. Ook qua sfeer en obscure beats doet het hier wat denken aan de sfeer op de eerste van Dr. Octagon, een dokter die - op een andere manier weliswaar - even gewetenloos ageert als Viktor Vaughn.

De producties hebben even nodig om helemaal tot je door te dringen, maar bezitten een eenduidige consequente donkere sfeer en zitten goed in elkaar, maar vewacht wel geen stoffige sample-collage-toestanden à la Madlib.

Het iets meligere "Saliva", het liefdesnummer (met een vette knipoog natuurlijk) "Let Me Watch" en het swingende "Mr. Clean" springen er qua productie wat uit in tegenstelling tot de spacy gitzwarte sfeer op de meeste andere nummers, maar zijn toch meteen de betere nummers samen met "Vaudeville Villain" en "Lickupon".

Een leuk project van DOOM, dat erg consistent is uitgevoerd. DOOM blijft natuurlijk één van de beste MC's van de laatste jaren en dat is hier zéker op te horen. Zijn flow grijpt je naar de keel en laat je nooit meer los met zijn zwarte humor, flauwe woordspelingen en onnavolgbaar eloquente stream of consciousness-flow.

avatar van Niek
Heb echt een haat/liefde relatie met deze plaat. Op het moment vind ik hem weer goed .

There's four sides to every story,
if these walls could talk they'd propable still ignore me

Een van de meest briljante lijntjes ooit in hiphop.

avatar van panjoe
Wát een album, misschien wel DOOM's beste!
Hoe vaker je hem luistert, hoe meer nummers briljant blijken. Aan het begin was het wat meer de "makkelijk" te luisteren nummers als Let Me Watch en Saliva, maar ook nummers als A Dead Mouse, Lactose and Lecithin, Raedawn en The Drop zijn niet te versmaden...

DevendraBan
panjoe schreef:
Wát een album, misschien wel DOOM's beste!

De woorden "misschien" en "wel" weg en ik ben het helemaal met je eens.
Als ik de lyrics alleen al lees, voelt het alsof ik voor de eerste verliefd ben, zo geniaal is dit album (en Dumile).

avatar van Rene1979
Beste album van Doom zonder enige twijfel

avatar van panjoe
Ik kan niet eens 4 tracks als favorieten uitkiezen ... Geen wonder als je 4 moet kiezen uit Vaudeville Villain, Lickupon, A Dead Mouse, Raedawn, Let Me Watch, Saliva, Never Dead, Mr. Clean en Change the Beat...

Uiteindelijk voor Lickupon, A Dead Mouse, Saliva en Change the Beat gegaan maar ik wil er eigenlijk 9 kunnen markeren. Of 17.

avatar van Rene1979
Let me watch vind ik de meest sterke track maar eigenlijk is de rest bijna net zo goed.

ErwinQ
Geniaal.

Had het album al een tijdje op mijn computer staan maar hij sloeg niet meteen aan. Op een goed, fijn en rustig moment ben ik dit album toch eens goed gaan luisteren. Omdat het op een of andere manier toch 'iets' had. Wat een plaat. En dan in dat laatste nummer die onweer. Ik dacht dat het werkelijk met bakken naar beneden kwam en op mij neerviel, terwijl ik gewoon in een garage zat. Ik zat er helemaal in. Heb hem ook maar meteen 'in het echt' gehaald.

Heb het album nu misschien wel 20 keer gedraaid en hij blijft vet. Wat ik de beste nummers vind weet ik (nog) niet (misschien Rea Dawn of Let me Watch). De beste beat die van Pop Snot. Geniaal gewoon. Vaudeville Villain staat bij mij momenteel op 1.

avatar van Ward
Op mijn ontdekkingstocht door hiphopland van de laatste maanden ben ik bij dit album terecht gekomen. Ook meteen het eerste album dat ik van MF Doom luister (wat een chaotische discografie met al die verschillende projecten!). Maar dit was meteen een schot in de roos!
Heerlijke, donkere beats met een meesterlijk rijmende MF Doom eroverheen. Briljante woordspelingen en punchlines volgen elkaar op in rap tempo (er zijn al genoeg voorbeelden gegeven hier)! Fijn vind ik ook dat de nummers allemaal vrij kort zijn, maar in een lekkere flow in elkaar overgaan. Het is echt een eenheid. Gevoel voor humor heeft hij ook zeker (Let Me Watch ). Ik vind het moeilijk om echt favorieten te kiezen omdat het zo'n eenheid is, maar volgens iTunes luister ik Vaudeville Villain, Saliva, Never Dead (die beat!!!) en Let Me Watch het meeste. Ook echt een hoogtepunt als die stortbui losbarst!
Zeker een van de hoogtepunten van mijn ontdekkingsreis tot nu toe! Een hele dikke 4,5*

PS:
Welke MF Doom kan ik hierna het beste aanschaffen?

avatar van GarnalenPeller
Madvillain - Madvillainy, combo met producer-opperhoofd Madlib.
DANGERDOOM - The Mouse and the Mask, fantastisch concept album met producer Danger Mouse.
KMD - Black Bastards, de crew waar DOOM vandaan komt.

Op Venomous Villain (het vervolg op deze) staan ook ontzettend harde nummers, maar hij duurt maar een half uurtje.
Check daarna gewoon de MF DOOM / DOOM releases. Ik vind die persoonlijk wat minder vergeleken met bovenstaande. (hij maakt daarop namelijk zijn eigen beats, en daar moet je van houden)

avatar van Ward
Oké, thanks!
Daar kan ik denk wel even mee vooruit!

GarnalenPeller schreef:
producer-opperhoofd Madlib.

avatar van Eardrum
Let me watch is wel mn favoriet. zo integer. Doom weet zn nogal duistere stem om te vormen in iets wat overkomt als wijs en rustig, dat samen met het pianowerk en het gitaarpingeltje... heaven.

ManMonster
Eardrum schreef:

Dat en de geniale outro: Apani B: "I rather mastrubate than fuck with Vic Vaughn, I rather mastrubate than fuck with Vic Vaughn"
Vic Vaughn: "Let me watch"

ManMonster schreef:

Vic Vaughn: "Let me watch"
Die is idd geniaal!

avatar van panjoe
Sja, of je komt even je album in met "V Vaughn the traveling vaudeville villain, who don't give a flying fuck who ain't not feelin' 'em" ...

avatar van Hendrix4live
Schitterend album. De nummers hebben bijna allemaal een soort van subtiele kant van instrumenten bespelen. Hele sterke teksten. Dit noem ik nog een goeie hip-hop van de laatste jaren! (Nou ja, is eigenlijk al weer 6 jaar oud)