MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Bløf - Het Eind van het Begin (2004)

Alternatieve titels: Singles | Singles & Ballads | Platinum

mijn stem
3,40 (128)
128 stemmen

Nederland
Pop / Rock
Label: Capitol

  1. Harder Dan Ik Hebben Kan (4:12)
  2. Omarm (4:13)
  3. Holiday in Spain (3:54)

    met Counting Crows

  4. Blauwe Ruis (4:28)
  5. Aan de Kust (3:35)
  6. Dichterbij Dan Ooit (4:22)
  7. Dansen aan Zee (4:36)
  8. Mooie Dag (4:37)
  9. Liefs Uit Londen (4:00)
  10. Zaterdag (4:45)
  11. Wat Zou Je Doen? [Live] (5:02)
  12. Hart Tegen Hart (4:22)
  13. Ze Is Er Niet (3:45)
  14. Niets Dan Dit (3:51)
  15. Hier (4:10)
  16. Opstand (4:02)
  17. Meer van Jou [Live] (6:53)
  18. Dat Wij Dat Zijn * (4:11)
  19. Watermakers * (4:22)
  20. Omhels Me Dan [Live] * (5:36)

    met Fernando Lameirinhas

  21. Monsters Slapen Nooit * (3:52)
  22. Misschien Niet de Eeuwigheid * (4:04)
  23. Vrouw op de Veranda * (3:36)
  24. Kauwgom, Thee & Wierook * (2:58)
  25. Bougainville * (2:55)
  26. Vraag Me Niet * (3:22)
  27. Heimwee * (3:09)
  28. Barcelona * (4:23)
  29. Streep Mijn Naam Maar Weg * (3:00)
  30. Laat het Licht Aan * (3:43)
  31. Laatste Ronde * (4:49)
  32. Dit Lied * (4:26)
  33. In het Volle Licht * (5:26)
  34. Zwart Water * (4:14)
  35. Het Is Laat * (7:02)
  36. Dorst * (4:21)
  37. Duister * (2:24)
  38. Hart Tegen Hart (Akoestisch) * (4:10)
  39. Dansen aan Zee (Akoestisch) * (4:42)
  40. Nishike * (4:21)
  41. Watermakers (Akoestisch) * (3:39)
  42. Twee Koude Handen (Akoestisch) * (4:48)
  43. Scheveningse Tram * (4:38)
  44. Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder * (4:16)
  45. Onderhouds * (2:00)
  46. Het Geeft Niet * (4:35)
  47. Mooie Dag [Live] * (4:57)

    met Heather Nova

  48. Halt Mich [Live] * (3:49)

    met Herbert Grönemeyer

  49. Dansen aan Zee [Live] * (5:07)

    met Cristina Branco

  50. Iedereen Is van de Wereld [Live] * (6:05)

    met Thé Lau

toon 33 bonustracks
totale tijdsduur: 1:14:47 (3:33:47)
zoeken in:
avatar van musician
4,5
De band Blöf heeft een erelijst in de cd Top 100 sinds 1995, waar je echt alleen maar U tegen kunt zeggen, eigenlijk is het fenomenaal.

Vooral ook omdat het hier Nederlandse rock betreft van uitzonderlijke klasse, Nederlandstalig (nog verstaanbaar ook) kortom, Blof is van zeldzaam niveau

Paskal Jakobsen is een prima zanger en wat je ook mag zeggen van de teksten, ik heb wel vreselijkere dingen gehoord. Het probleem met Nederlandstalige teksten blijft altijd dat je letterlijk hoort wat er wordt gezongen, terwijl een (vergelijkbare) Engelse tekst je vaak worst zal wezen.

Rockhart aan de goede kant van het lijf. Ach, Blauwe ruis. Mag ik het nummer tot de beste Nederlandstalige rock ooit bestempelen?

avatar van kaztor
Ik viel ook wel eens over de teksten, maar eigenlijk ben ik het met Musician hier eens.

Zonder de blijkbaar onweerstaanbare drang van elke Nederlandse artiest om voor elke camera te springen is Blöf een hardwerkende band met een constante kwaliteit. Mediageilheid laten ze maar aan anderen over, ze spelen muziek vanwege de liefde voor muziek. Mag ook eens gezegd worden.

avatar van IntoMusic
Ik heb Platinum destijds gekocht en dat is eigenlijk dezelfde als deze verzamelaar met nog extra tracks erop. Het is een mooi overzicht en eigenlijk staan alle grote hits tot 2004 erop.
Inmiddels volg ik deze band niet meer, want voor mijn gevoel is het veel van hetzelfde en weinig originaliteit.

avatar van Svendra
IntoMusic schreef:
Ik heb Platinum destijds gekocht en dat is eigenlijk dezelfde als deze verzamelaar met nog extra tracks erop.
Je hebt gelijk, hij is daarom van de site verwijderd .

avatar van IntoMusic
Logisch ooken dus kan ik iedereen die uitgebreide versie aanraden. Was volgens mij ook erg goedkoop voor drie schijfjes.

avatar van musiquenonstop
3,5
Ben zeer tevreden met deze verzamelaar, kort hierna vond ik de nummers toch wat minder worden, dus kwam dit album op tijd.

Qua teksten, ik vind ze prima, op Holliday In Spain na dan !

avatar van lennon
Holiday in Spain:

M'n schoenen zijn gejat
Maar ik hoef niet meer naar buiten
Want er is nog wel wat


Da's een staaltje sterke tekst zeg..

Elke keer als ik dat nummer op de radio hoor irriteer ik me er echt aan...

avatar van Heer Hendrik
Inderdaad Lennon

Deze mag er ook zijn:
Vlissingen ademt zwaar maar moedeloos vannacht.
De haven is verlaten want er is nog maar 1 vracht

(Aan de kust)

Dan is de haven toch niet verlaten

avatar van rkdev
4,0
lennon schreef:
Elke keer als ik dat nummer op de radio hoor irriteer ik me er echt aan...
Helemaal mee eens, echt een zeer zwakke tekst. Maar het is een bewerking van het origineel van Counting Crows, en die was ook al niet bijster sterk... :
Someone stole my shoes
But there's a couple of bananas and a bottle of booze

avatar
Misterfool
Hoe meer ik luister naar deze zeer sterke verzameling singles, hoe minder ik de haat jegens deze band snap. Aan de ene kant moet ik bekennen dat nostalgie een grote rol speelt, maar aan de andere kant zie( en hoor) ik steeds meer het sublieme songwriterschap van de heren

En dan zitten twee users boven mij te zeiken over de teksten van deze band, terwijl ter ondersteuning voor de zoveelste keer die ene zin uit holiday in spain wordt aangehaald. Hebben de heren überhaupt wel eens naar de tekst van "mooie dag" gekeken. Mijns inziens een prachtige tekst over euthanasie; zowel qua stijl als onderwerp een stuk beter dan meeste muziek uit Nederland en verder.

Tegelijkertijd hoef ik zeker niet elk album van Blof in huis te hebben. Dit soort pop-muziek beluister ik met vlagen, daarnaast overstijgen de singles veelal de albumtracks. Een verzamelaar als deze is voor mij een mooie uitkomst. Ik zit momenteel nog een beetje te dubben of ik deze of het laatst uitgekomen Hier moet aanschaffen.

avatar van Arrie
Heer Hendrik schreef:
Inderdaad Lennon

Deze mag er ook zijn:
Vlissingen ademt zwaar maar moedeloos vannacht.
De haven is verlaten want er is nog maar 1 vracht

(Aan de kust)

Dan is de haven toch niet verlaten

Als er geen mensen zijn, lijkt ie me verlaten. Alleen de 'want' lijkt me nogal raar in die zin.

avatar van lennon
Misterfool schreef:

En dan zitten twee users boven mij te zeiken over de teksten van deze band, terwijl ter ondersteuning voor de zoveelste keer die ene zin uit holiday in spain wordt aangehaald. Hebben de heren überhaupt wel eens naar de tekst van "mooie dag" gekeken. Mijns inziens een prachtige tekst over euthanasie; zowel qua stijl als onderwerp een stuk beter dan meeste muziek uit Nederland en verder.

En met dat nummer noem je dan inderdaad ook één van (voor mij) de weinige hoogtepunten van deze band, want dat is inderdaad een erg mooie track. En even ter correctie: ik zeik niet, ik concludeer

avatar van musiquenonstop
3,5
Tja, teksten, je moet ze kunnen vatten, zowel in het engels als in het nederlands. Ik vind ze bij Blof toch gevat, misshien toch een manier van bekijken. Ik heb ze hoog staan net als Frank Boeijen, en die zien ook niet allemaal te zitten.

avatar van Heer Hendrik
Frank Boeijen is toch echt van een hoger niveau. Hans de Booij, Stef Bos, de Dijk en ook Acda en de Munnik zijn betere tekstschrijvers dan de quasi poezie van Blof. De teksten lijken heel wat maar luister je er beter naar dan raakt het kant noch wal. Zo simpel is het

avatar
Misterfool
Dat laatste is absoluut niet waar. De teksten hebben wel degelijk inhoud. Natuurlijk zit er af en toe wel een nutteloze line in, maar om deze continue aan te halen; ik vind het wat kinderachtig worden.

avatar van Heer Hendrik
Ik niet. Het is nu eenmaal zo.

Ik ben ooit naar een festival geweest waar Blof de afsluitende act was. mooiste was dat ze zelf riepen"we gaan hier een feestje bouwen"laat nu net Guus Meeuwis daarvoor zijn geweest. Er werd hier en daar al gescandeerd dat gedicht nummer 7 eraan zat te komen en daarna gedicht nummer 8. na 8 nummers had de helft van het plein het wel gezien zodat de menigte flink uitdunde.
Wat ik bedoel te zeggen. Ga niet roepen als je een feestje gaat bouwen als je zulke liedjes maakt als Blof. Volgens mij snappen ze zelf niet goed waar hun muziek voor dient.

avatar van musician
4,5
Vind je het heel erg als ik van dat hele verhaal helemaal niets begrijp?

Luke heeft een zeer terecht punt en de zouteloze en smakeloze acts als Frank Boeijen, Hans de Booij. Stef Bos en Acda en de Munnik, bands waar je mee komt, zijn met hun zoete popliedjes niet te vergelijken met de rockband Blof.
Over de slappe hap van Guus Meeuwis nog maar gezwegen, dat is niet iemand waar ik mee zou durven pronken op mijn cv als muziekliefhebber.

Ik laat de Dijk even buiten beschouwing. Ook een band met klasse die helemaal niet te vergelijken valt met die andere treurige bands waar je mee komt. Als je dat vergelijk al gaat zitten maken en denkt dat die muziek in dezelfde hoek zit, mis je gewoon een belangrijke essentie van de Nederlandstalige muziek.

Dan hebben we gelijk een essentieel verschil opgelost en zijn we het ook direct eens: Guus Meeuwis is inderdaad voor feesten en partijen en hoempapa, Blof is een Nederlandse rockband van wie de muziek gelukkig een stuk steviger en ook beter is. Nu kunnen mij die hele rottige teksten werkelijk geen ene moer schelen, maar blijkbaar is dit een belangrijk punt van kritiek op de band.

Nee, dan de hoogdravende teksten van die andere Nederlandstalige bands. Rijmelen in het Nederlands is nu eenmaal lastig, iedereen kan het verstaan en bij gebrek aan inhoudelijke kritiek op de muzikale weg van Blof beginnen de Blof-bashers dan maar over hun teksten.

Mag ik bij Guus Meeuwis kedeng kedeng, kedeng kedeng ( x 20) even aanhalen en er op wijzen dat dat zo'n beetje zijn standaardteksten zijn?

Met andere woorden, loop alsjeblieft niet zo te ouwenelen over die teksten van Blof. Erken dat er hier tenminste eindelijk weer eens een Nederlandse band met ruggengraat loopt te spelen. En ga in Godsnaam iemand anders zitten beledigen met Guus Meeuwis.

avatar van Heer Hendrik
Sorry hoor musician, maar Guus Meeuwis heb ik niet genoemd in het rijtje met goede tekstschrijvers. Ik had dus over tekstschrijvers en NIET over acts die zoete popliedjes maken. Dat is mijns inziens een groot verschil.
Het feit was dat Guus Meeuwis voor Blof optrad en voor een feestje zorgde waar hij uitstekend geschikt voor is.
Toen kwam Blof en wilde dat feestje schijnbaar overtreffen. Ze riepen op het podium zelf "We gaan hier een feestje bouwen "
nu weet iedereen toch wel dat de muziek van Blof niet uitnodigt om een feestje te bouwen. Maar blijkbaar gaat Blof er wel zelf vanuit. Dus vraag ik me terecht af of ze wel weten wat voor soort muziek ze maken.

avatar van lennon
musiquenonstop schreef:
Ik heb ze hoog staan net als Frank Boeijen, en die zien ook niet allemaal te zitten.


Blof mag nog niet eens met zijn 4en de veters van Frank strikken... Muzikaal gezien niet, en zeker tekstueel gezien niet.

avatar van rkdev
4,0
Ben het met je post eens Musician.
Behalve onderstaande:
musician schreef:
Luke heeft een zeer terecht punt en de zouteloze en smakeloze acts als Frank Boeijen, Hans de Booij. Stef Bos en Acda en de Munnik, bands waar je mee komt, zijn met hun zoete popliedjes niet te vergelijken met de rockband Blof.
Over de slappe hap van Guus Meeuwis nog maar gezwegen, dat is niet iemand waar ik mee zou durven pronken op mijn cv als muziekliefhebber.

Het klopt dat Frank Boeijen en Stef Bos niet te vegelijken zijn met Bløf. Het is compleet andere muziek. Maar in hun genre behoren Boeijen en Bos toch écht tot de top in Nederland.

En dat bashen van Bløf, ik snap het ook niet. De kritiek op de teksten is zwaar overdreven en muzikaal zijn ze gewoon goed. Als Bløf een Engelstalige band uit pakweg Manchester zou zijn zou de waardering van velen hier compleet anders zijn, ben ik van overtuigd.

avatar van musician
4,5
Heer Hendrik schreef:
(...)nu weet iedereen toch wel dat de muziek van Blof niet uitnodigt om een feestje te bouwen. Maar blijkbaar gaat Blof er wel zelf vanuit. Dus vraag ik me terecht af of ze wel weten wat voor soort muziek ze maken.

Nee hoor, dat weten ze inderdaad waarschijnlijk zelf ook niet. Heel voor de hand liggend. Spelen al twintig jaar. "Wat speelt u nou eigenlijk voor muziek, meneer Jakobsen?" "Geen flauw idee, maar het gaat geweldig!"
"Komt u wel eens op de verkeerde feestjes?" "Ja, laatst nog ergens in Brabant! Je zou denken, een avondje Blof, een feestje voor de liefhebbers! Maar ja, de bevolking bestond uit fans van Guus Meeuwis hé. De intelligentia van de Nederlandse bevolking, daar kunnen wij natuurlijk niet tegen op. Onze muziek blijkt niet zo geschikt voor hossen en polonaise. Jammer, we hadden heus een aardig avondje rocken ingepland".

avatar van Heer Hendrik
Hahaha.... Het mooiste van alles is dat dat festival in Zeeland was , dus thuishaven van Blof!!! Dus je reactie slaat de plank helemaal mis

avatar van musician
4,5
Ook in Zeeland kun je héél verkeerde feestjes treffen!

avatar van Heer Hendrik
Ja dat ben ik met je eens. Tjongejonge...;

avatar
Cured
Goeie verzamelaar met genoeg kwaliteit waar menig ander Nederlandstalig werk niet aan toe komt.

avatar
Musician, jij bent echt een heeeeeeel grote Blof fan hé?!? Ik zie je bij meerdere albums van ze telkens vol vuur op de barricades om je muzikale helden te verdedigen tegen iedereen die iets kritisch over ze durft te zeggen. Vanwaar die zendingsdrang?

avatar van musician
4,5
Dat heeft helemaal niets met zendingsdrang te maken.

En ik weet trouwens helemaal niet of ik wel zo'n heeeeeeel grote Blof fan ben. De band maakt net zo goed betere en mindere albums dan andere groepen.

Laten we voorop stellen dat Blof een Nederlandse rockband is. Dat treft voor mij, dat behelst al gauw 90% van mijn favoriete genre muziek.

Je kunt het dan aardig afzetten tegen andere ooit gemaakte rockmuziek (nieuw en oud) en dan vervolgens de kritieken op Blof vergelijken met kritieken op andere rockbands.

De trend die je dan ziet is dat Blof (hier) niet in de mode is (dat kan), dat veel kritiek kant noch wal raakt en dat het eerder op nawauwelen (semi intellectuele teksten!) en bashen begint te lijken.

Blof maakt gemiddelde rockmuziek, voor Nederlandse begrippen zelfs van het betere segment. Wie gisteren nog Nick en Simon heeft gezien bij DWDD, weet dat dit ongetwijfeld juist is. De meeste rockmuziek volgens de beproefde sandwich methode, dus wat stevigere nummers en wat rustigere nummers.

So far so good, wat ik zeg, gemiddelde rockmuziek globaal bekeken. Zo klinkt hun spel ook. Technisch verder in orde, soms wat aardige muzikale vondsten. De producties klinken goed. Teksten slaan bij 99% van de rockbands helemaal nergens op, het is niet iets waar Blof specifiek op kan worden afgerekend. Helaas zingen ze Nederlandstalig, dus iedereen hier hoort welke goedbedoelde onzin het vaak is, maar ze steken goed beschouwd niet bizar af ten opzichte van andere rockbands.

De gemiddeldes van de albums ligt te laag, omdat Blof (blijkbaar) zich bij uitstek leent om daar te antistemmen. Ik herken nog wel antistemmen en bashen en Blof is een voorbeeld van zo'n band die daarmee te maken heeft. Het probleem is, dat ik mij van algehele stemmingmakerij over het algemeen niets aantrek en bovendien niet te beroerd ben om antistemmen en bashen te benoemen.

Dus om die redenen durf ik het best voor Blof op te nemen.

Ik heb ook massa's artiesten waar ik niet van hou, maar ik ga daar nooit onvoldoendes uitdelen, vanwege het verlekkerd kunnen uitdelen op zich. Mijn gemiddelde cijfers liggen hier daarom hoger: ik bemoei mij alleen met muziek die ik leuk vind. Dat zie ik ook bij veel oude rockbands terug. Als Blof zich alleen zou mogen verheugen in belangstelling van liefhebbers van gemiddelde rockmuziek, had de band het hier een stuk beter gehad.

Nu jij weer.

avatar van iggy
Nou ik meng me er ook nog even tussen. Ik had al ongeveer zo'n antwoord van je verwacht. En ik ben het geheel met je eens. Je ziet dit (bashen) overgens wel vaker bij Nederlandse bands. Waarom dit gebeurd ontgaat mij altijd volledig.

avatar van lennon
musician schreef:

Blof maakt gemiddelde rockmuziek, voor Nederlandse begrippen zelfs van het betere segment.


Wat meer over de kwaliteit van de Nederlandse muziek zegt dan over Blof

avatar van Heer Hendrik
Ik vind het meer nederlandse rotmuziek ipv rockmuziek

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 09:21 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 09:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.