blink-182 - Neighborhoods (2011)

Punk / Rock
Label: Geffen

1. Ghost on the Dance Floor (4:18)
  2. Natives (3:55)
  3. Up All Night (3:20)
  4. After Midnight (3:27)
  5. Snake Charmer * (4:27)
  6. Heart's All Gone Interlude * (2:02)
  7. Heart's All Gone (3:15)
  8. Wishing Well (3:21)
  9. Kaleidoscope (3:53)
  10. This Is Home (2:47)
  11. MH 8-1.22.2011 (3:27)
  12. Love Is Dangerous (4:26)
  13. Fighting the Gravity * (3:42)
  14. Even If She Falls * (3:00)
avatar van Sanderkeuh
Erg benieuwd naar dit album. De 2 tracks die ik al gehoord heb (Up All Night en Heart's All Gone) klinken in ieder geval goed.

avatar van Ducoz
Daar is hij dan, de nieuwe blink-182.
Nog een goede 4 weken en we kunnen hem in de winkels gaan verwachten..
Wat zou de bijdrage van blink anno 2011 nog zijn? Blink was toch altijd van de middelbare school humor e.d.
Dat ze het serieus konden lieten ze in 2003, wat ook direct het laatste album was, zien met het selftitled album. Tom deed het daarna met AvA, Mark Hoppus ging verder met +44 waar 1 album uitkwam, ook op de serieuze tour maar voornamelijk het verwerken van het uiteengaan van blink.
Travis volgde hem daarin maar speelde hier en daar ook met hip-hop, wat hem niet al te best afging(zie solo plaat). Hoppus maakte in 2010 nog een veredeld electro nummer met Pete Wentz van het terziele gegane Fall Out Boy.

Dus wat kunnen we verwachten van Blink?
De eerste single liegt er niet om, de serieuze sound die de heren in 2003 aan sneden en verder hanteerde in de solo carrière word doorgezet en er word zowaar gespeeld met geluidseffecten. Tom, nog steeds niet helemaal bij stem, vertolk het grootste gedeelte van Up All Night en dat doet hij opzich prima.

Hearts All Gone vond ik een mindere single en klinkt in mijn oren meer als een demo of een b-side van het vorige album. Dit maal gezongen door Mark.

Ik ben dus benieuwd wat blink gaat doen, nu ook een nieuwe RHCP die langs kwam maar toch in een wat mindere mate geapprecieerd werd(hij is nu een goede 4 dagen uit).
Zo komen er weer wat "jeugd-sentiment" bandjes terug..

avatar van Eddie
Er vallen me een paar dingen op, als eerste wordt inderdaad de onderbroeken humor een beetje achter wegen gelaten, zoals als ook op de voorlaatste plaat) het nummer 'up all night' klinkt meer riff georiënteerd dan alles wat ik eerder van de gehoord heb (dat was steevast gewoon drie of vier, steeds dezelfde, powerchords rammen in een andere volgorde). Uitgaande van de clip is het uiterlijk veel minder belangrijk geworden, de gitaren hangen op bespeelbare hoogte en niet meer ergens tussen de knieën en enkels in, tevens is zijn de heren niet meer gekleed in de laatste puber mode, maar gewoon in normale jeans en shirts. En als laatste klinkt het nummer dat ik gehoord heb zwaarder dan wat ik eerder van ze gehoord heb, terwijl het toch typisch Blink 182 is. ik heb altijd een zwak gehad voor deze band omdat ze lekker compromisloos lol maakten, dat lijken ze u nog steeds te doen maar dan met beter materiaal. Ik ben heel benieuwd naar de rest van deze plaat wat ik tot nu toe gehoord heb stemt me vol goede moed.

[edit] zojuist ook 'Heart's All Gone' geluisterd en die maakt me alleen maar nieuwschieriger, het nummer klink een beetje Pennywise/NoFX achtig, maar wel erg lekker.

avatar van Ducoz
After Midnight klinkt zo... volwassen. Tom's stem is helemaal klaar met krijsen en er staat nu echt een man die zingt, met soms nog dat geluid van vroeger.. raar.. met Blink

avatar van coldwarkids
Uhm tja... ze blijven niet hangen bij hun vroegere leeftijd. Net zoals de 16 jarige des tijds. Time's changing en zo dus ook vele bands, waaronder Blink-182.
Ik vind het meer Angels & Airwaves dan Blink-182 , maar dankzij de stem van Mark zijn ze wat mij betreft weer helemaal goed terug gekomen.

avatar van Ducoz
Ja, daar ging me het ook niet om, zou eens tijd worden dat ze volwassen worden.

Maar het klinkt nu echt als een vent, en niet zoals op het album uit 2003 als nog echt een jongen, al wasie daar al iets ouder

avatar van Dikkop
Als 15 jarige was ik grote fan.
Ik ben eens benieuwd hoe dit zal klinken.

Edit: Het klinkt op momenten wel sterk zoals Angels And AIrwaves heb ik de indruk.

Dit klinkt... erg goed.
Verwachtingen overtroffen!
Misschien zelf nog wel een halfje omhoog, durf te stellen dat dit het beste Blink album is, technisch, tekstueel, en vocaal.

avatar van Dikkop
Ik ben ook onder de indruk.
Dit klinkt veel beter dan verwacht.
En volledig anders dan verwacht.

avatar van Dikkop
blink-182 is bij veel mensen een uitstekende vorm van nostalgie. Bij mij ook.
Als we volledig eerlijk zijn is het kwalitatief gezien geen bijzonder speciale band. Toch blijft blink-182 één van de belangrijkste groepen voor mij (en vele andere). Mss wel dé belangrijkste, aangezien mijn interesse voor muziek werd aangewakkerd door hun vrolijke pop-punk.

Pop-punk is er op hun 7de plaat Neighborhoods weinig te horen. Als het dan in vlagen voorbijkomt zoals in Hearts All Gone of Natives kan het moeilijk nog echt vrolijk genoemd worden. Dit was ook al het geval op hun self-titled album dat uitkwam in 2003. Puberale moppen werden achterwege gelaten en de lyrics werden avontuurlijker. Net als de muziek trouwens. Vrolijkheid werd ingewisseld voor melancholie en woede. Pop-punk veranderde in post-punk. Track All of This bevat zelfs een duet met The Cure frontman Robert Smith.

Hearts All Gone en Natives zijn niet bepaald geslaagd te noemen. Het klinkt te geforceerd. Alsof Neighborhoods per se een nummer moest bevatten die terruggrijpt naar hun vroegere werk. blink-182 klinkt het best als elementen van de verschillende zijprojecten gecombineerd worden met het geluid van hun vorige plaat. After Midnight is hier een uitstekend voorbeeld van. Het begint als een Angels And Airwaves nummer, maar dan zonder overdreven lange intro en het na-apen van U2, en schakelt dan over op een refrein die evengoed op When Your Heart Stops Beating van +44 gestaan kon hebben. +44 en AVA hebben zelden zo goed geklonken. Op Neighborhoods zijn gelukkig ook genoeg nieuwe invloeden te vinden. Ghost on the Dancefloor, Love is Dangerous en Snake Charmer bevatten synths die onmiddellijk doen denken aan de jaren 80 new-wave. Up all Night begint met een psychedelische gitaarlijn.

Neighborhoods is tegen mijn verwachtingen in, een zeer geslaagd album geworden. Het bevat veel invloeden van een hele reeks zijprojecten, maar klinkt toch als blink-182. Voor ik deze plaat beluisterde dacht ik dat ik blink-182 ontgroeid was, dat ik er niks meer aan ging vinden. Het blijkt dat ik volledig mis ben. Mss ben ik in die 8-jaar-durende split nog zoveel niet veranderd. Dit bandje blijft voor mij al zijn charme behouden.

nicoot
Ook hier draait het om nostalgie! Ik heb hem besteld van zodra dat kon en hoop 'm in de komende dagen in de brievenbus te vinden. Ik heb al hun albums en ken alles van buiten, ook al heb ik er pakweg 4-5 jaar niet meer naar geluisterd. O ja vorig jaar op Pukkelpop nog gezien! Jeugdsentiment it is, ik zal ze altijd blijven volgen, al lijkt dat waarschijnlijk niet zo vanzelfsprekend op basis van mijn top 10

nicoot
Yay toegekomen! Wel vreemd dat Hearts All Gone Interlude er bij mij niet opstaat, blijkbaar toch niet op elke versie aanwezig? Jammer...

avatar van Ducoz
Alleen op de bonus geloof ik.. dan toch maar aanvinken als bonus track

Berichten over een lage stem verwijderd. Sowieso een beetje raar daar over te klagen als je zelf meer dan 100 0,5*'s hebt staan.

avatar van Ducoz
We zitten hier op een muziek forum, enige onderbouwing van een stem dat zo afwijkt van het gemiddelde lijkt mij wel op zijn plaats. Anders krijgen we hier een nogal eenzijdig verhaal, zo'n inbreng zou het misschien "realistischer" maken, en ik ben daar benieuwd naar.

Ps. Waar om zou je mij aanhalen met mijn stemmen van 0,5, ik heb wat on realistische stemmen verwijderd en platen waar ik niet mee geassocieerd wil worden. Maar mijn stemmen weken niet zo gek veel af van het gemiddelde, en een 1 op een 4,08 deed dat wel.. Valt me eigenlijk ene beetje van je tegen herman... de discussie die opgang moet komen dood slaan(terwijl die er wel degelijk toe zou doen).

Ducoz schreef:

Dan kun je hem beter een pm sturen, nu krijg je alleen maar speculaties en algemene berichten over lage stemmen, terwijl degene om wie het gaat het waarschijnlijk niet eens leest.

Nog geen beoordeling (hoewel ik songs als Ghost on the Dance Floor, Snake Charmer en vooral Even If She Falls al behoorlijk goed vind klinken), maar het valt me op dat ze tekstueel toch wel aardig zijn gegroeid. De onderwerpen zijn vaak in dezelfde trand, maar ik vind het allemaal heel sterk verwoord. Jammer dat ze live nog oh zo puberaal zijn (vorig jaar op Pukkelpop toch), dat je daarvoor een dertiger geworden moet zijn Ik hoop ze toch nog eens terug te kunnen zien, jeugdhelden blijven helden!

Lienbeat
Zaaaalig!
Eindelijk, de nieuwe van Blink waar ik al 8 jaar op zit te wachten .

't Is wennen aan de stemmen die van beiden iets anders klinken.
Travis' drumwerk blijft natuurlijk geniaal.

Buiten het feit dat het wat wennen is, dikke chapeau voor mijn favo band.

x Lien

avatar van Eddie
Lekkere plaat, het klinkt allemaal een stuk volwassener dan we gewent zijn. De onderbroeken humor is er wel een beetje vanaf, en dat is maar goed ook wat dat is op een gegeven moment ook wel een keer klaar. en inderdaad Travis blijft wel qua drumwerk wel een klasse appart.

avatar van AOVV
In de voormiddag deze plaat eens beluisterd, en het klinkt in mijn oren weer helemaal zoals ik van ze gewend ben. Poppy, makkelijk in het gehoor liggende punkrock, waarvan enkele nummers blijven hangen.

avatar van frankholst182
Ik vind iedereen erg positief gestemd. het is geen enorme flop, maar heel bijzonder is het ook niet. Zeker niet boven mijn verwachting. Ik vind vooral de stemmen enorm achteruit gegaan. Bij Tom vond ik dit al een neergaande spiraal bij A&A, en helemaal live (gezien in 013). Toch zingt hij verreweg het meeste, terwijl bij vorige albums dit ongeveer 50-50 was. Dat overdrijven gehijg en het leggen van accenten in medeklinkers (bijv wwwwwwwwearrrrrrr-eeeh en yyyyyyearrrrr-eeh in Up all night) vind ik ronduit vervelend en iiritant. Maar mark zingt ook niet geweldig, vooral heel eenvoudig en klein.
Zo genoeg gezeurd over de stemmen, het irriteert me gewoon, en dat is zonde, want het verlegt mijn aandacht.

Waar het natuurlijk bij Blink vooral om gaat is de recht toe en rechtaan muziek. Iedereen heeft in het verleden door gehad dat Blink eenvoudige muziek maakt, maar zich er niet voor schaamt om fan te zijn, omdat het zo verrekte goed klinkt. Zo'n iemand ben ik ook. Dit album kent nauwelijks nummers die zo herkenbaar zijn voor blink (denk aan enema of the state). Het laatse selftitled album had dit ook niet, en is daarom in mijn ogen een minder album, vooral omdat de experimentele uitwerkingen op dat album minder geslaagd waren.

Op 'Neighbourhoods' merk je dat de gasten muzikaal erg gegroeid zijn. Ik ben erg positief gestemd wat betreft de muziek, omdat er veel elementen inzitten die vergelijkbaar zijn met 'box car racer', naar mijn mening het beste zijproject van blink. Deze elementen houden het album staande. Toch vind ik het erg jammer dat er geen echte oude blink-krakers inzitten. Nummers als 'dammit', 'what's my age again' en 'All the small things' zitten (ook naar verwachting) niet in, zelfs niet een klein beetje.

avatar van frankholst182
Ik vind het album toch wel goed, half sterretje erbij!

avatar van Gloeilamp
Ik ben ook erg enthousiast over Neighborhoods. Vooral de opener is erg goed!

Mijn verwachtingen waren niet echt hoog voor deze plaat, omdat ik vind dat Blink 182 zijn tijd wel heeft gehad, niet dus!
Wat een plaat! Met voorsprong hun beste, op technisch, maar zeker ook tekstueel vlak!
Prachtig, een echte aanrader!

avatar van AOVV
Mooie comeback van deze band, die ik vroeger erg goed vond. Nu is die interesse en dat enthousiasme al wat lauwer geworden, maar ik kan er toch nog altijd prima naar luisteren. 'Neighborhoods' heeft weer alle vertrouwde ingrediënten, en Travis Barker hebben als drummer is een pluspunt; de man kan er wat van. Het songmateriaal is degelijk, met enkele sterke nummers zelfs ('Wishing Well' vind ik het beste), maar ook een paar minder goeie nummers, zoals 'This Is Home'. Er staan geen krakers op zoals 'All the Small Things', maar dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Een voldoende zit er wel in.

3 sterren

avatar van SoNick
Ik deel de mening van AOVV al heb ik wel een aantal andere voorkeurnummers. Vooral het eerste deel van het album vind ik redelijk sterk. Kan het wel waarderen en ben blij dat ze zich weer verenigd hebben (voor zolang het duurt.)

PriestMaiden
Goed nieuw album van Blink. De lijn van de self-titled wordt doorgetrokken: (iets) volwassener geluid. Ook zijn er hier en daar wel wat invloeden van Angels & Airwaves te bespeuren. After Midnight is mijn favoriete track.