Real Estate - Days (2011)

Rock / Pop

5. Out of Tune (4:51)
  6. Municipality (3:36)
  7. Wonder Years (2:34)
  8. Three Blocks (3:18)
  9. Younger Than Yesterday (4:08)
  10. All the Same (7:21)
avatar van numnumnum
Als ik ooit eens mijn liefde voor deze band zou kunnen beschrijven.. Oh, wat hou ik toch van Real Estate

avatar van kirchart.
Zeker geen onaardige poging! Ik laat dit langzaam op me inwerken. Singles die reeds gelekt zijn vond ik zeker niet onaardig, ik denk dat ze hun toch vrij tijdloze sound vast hebben weten te houden op dit album, en daar kan ik alleen maar blij om zijn. Kinder Blumen klinkt gewoon steengoed, goede dynamiek. 27 oktober te bewonderen in de hoofdstad des lands!

avatar van Linius
Wat een heerlijke relax muziek maakt Real Estate toch. Ook deze plaat gaat weer verder met rustige gitaar lijntjes en dromerige zang. En uitgerekend het volledige instrumentale Kinderblumen is voor mij het absolute hoogtepunt van de plaat. Heerlijk.

rabbit
Heerlijk dromerig plaatje! Doet me wat denken aan Deerhunter on drugs en ook wel aan de laatste van Kurt Vile. Ergens hoor je ook wel een verre echo van The Beach Boys terug. Een enkeltje Bahamas op plaat.

avatar van itchy
Hele fijne plaat die me meer dan eens aan the Shins en Feelies laat denken. Maar dat is helemaal niet erg. Tien heerlijke nummers, opvallend constant met een hoog niveau. Op het eerste gehoor helemaal niet zo opvallend, maar dit is een verslavingsplaat.
Achteloze schoonheid, die moeiteloos klinkt. Om dan toch twee nummers te noemen die er voor mij nét iets bovenuit springen: It's Real en Out of Tune.

avatar van sydbarrett
wauw, ze hebben zichzelf verbeterd en de hele plaat heeft idd een constant niveau. Het gevoel van een eindeloze melancholische zomer bekruipt me wanneer ik deze opzet.

Net als gisteren in de Bitterzoet, en de vorige plaat trouwens, luister je naar 10 keer hetzelfde nummer en is'tie alle 10 de keren mooi. En wat heeft deze band een ongehoord (nuja) talent om nummers te schrijven waar je na 5 seconden al het gevoel hebt dat je hier al de hele zomer lang naar hebt zitten luisteren. Verandering sinds het vorige album is misschien te vinden in de vreemdere ritmes (een soort vreemde uitgerekte syncopes in een paar nummers en bij It's Real dat leuke 12-tels ipv 16-tels riffje, maar ik val in een soort snobisme - ik wil slechts benadrukken dat het opvalt dat ze het ritmisch niet standaard inpakken) en het geluid lijkt wat voller dan op het vorige album, en heeft daarmee naar mijn mening wat ingeboet aan frisheid (het heeft nu een wat groter wall-of-sound/Coldplay(wat?!)-gehalte. vergelijk het met een bad waarvan het water zo warm is dat je er, eenmaal in, moe van wordt.), maar dit alles neemt er weinig van weg dat het een goed album is. En de vorige beter.

avatar van nico1616
Heerlijk melancholische plaat. Bij de eerste beluistering klinkt ze haast te eenvoudig, maar ze geeft haar geheimen pas na verschillende luisterbeurten prijs.
Dit doet me qua sfeer denken aan Teen Dream van Beach House en Innerspeaker van Tame Impala vorig jaar. De teksten (en de hoes) gaan dan eerder in de richting van the Suburbs: 'our careless lifestyle, it was not so unwise'. En die gitaarklank, zalig!

Woutt
Fijn album hoor. Nonchalant perst Real Estate de één na de andere mooie melancholische klank eruit. Heerlijk zo op deze herfstdag.

Kabbelmuziek die lekker voortgaat, maar nergens de neiging vertoont om ballen te krijgen. Als achtergrondmuziek: prima. Idd Shins en ook The Thrills (Feelies - luister maar eens naar The Feelies - Crazy Rhythms (1980) ). Beetje lieve indiejongens-muziek. Voor mij dichter bij de 3 dan 3,5*. Kortom: wil je iets meer weerstand, dit niet draaien. Af en toe moet ik ook denken aan Byrds t.t.v. 2e en 3e album - zou er een 12-snarige Rickenbacker gebruikt worden door de guys?

avatar van sydbarrett
volgens mij niet

Pitchfork geeft dit album 8,7 en noemt The Feelies ook, maar ik vind het zelf The Feelies maffer en meer onverwachtse muziek maken (zeker het debuut). Je moet dit gewoon niet te vaak draaien - samenspel gitaren klinkt goed; heb idd nog niets kunnen vinden over type gitaren, maar op foto's die ik vond zag ik alleen zes-snarige, 2* (en bas dan).

Vind het zelf klinken als de gitaren bij The Byrds in bijv Set You Free This Time of Renaissance Fair

avatar van Joy4ever
Mjuman schreef:
Pitchfork geeft dit album 8,7
Dan sla ik deze maar over

Weer eens gedraaid en ik moet m'n mening deels herzien: het zit goed in elkaar, het kabbelt idd wel (daar blijf ik bij, maar er zijn meer van die bands - ook een Album Leaf bijv), het is gewoon muzikaal en goed gespeeld: geen Alpen, maar wel een Pennines of Peak District - veel meer iig dan de Amerongse of Lemelerberg.

Misschien is die 8,7 van Pitchfork aan de hoge kant (chauvinisme wellicht?) - maar het is heel niet verkeerd en die 3,5* is echt wel verdiend. Eens temeer blijkt dat stemming/sfeer en muziek op elkaar moeten aansluiten; in het verleden bleek dat een vluchtige beluistering in de platenzaak wel eens tot een diskwalificatie leidde die je later moest herroepen.

avatar van itchy
Joy4ever schreef:
Dan sla ik deze maar over

Dan onthou je jezelf een mooie plaat. Ik vind die 8,7 niet meer dan terecht. Dit blijkt namelijk zo'n plaat waarvan de som meer is dan het geheel van de delen. Een plaat die klopt, geen enkel minder nummer bevat en groeit. Toen ik hem voor het eerst hoorde had ik niet vermoed dat dit een serieuze kanshebber is voor plaat van het jaar, want op het eerste gehoor was hij helemaal niet zo bijzonder.
Dus, gewoon even luisteren

avatar van Dikkop
Bij mij groeit hij niet echt. Integendeel zelfs.
Ik vind hem redelijk snel vervelen. All the Same is wel een mooi nummer.

avatar van desjours
Een rustig album, dat wel, maar zeker ook interessant. Mooie melodieën geschakeld door vele interessante wendingen en overgangen. De sfeer die op deze plaat hangt is mooi, vanaf de eerste draaibeurt klinkt het warm en vertrouwd. Beetje jaren '80 gevoel ook bij tijden.

Bij mij is Days goed aangekomen, draai zonder uitzondering alle nummers graag, favoriet is op dit moment de afsluiter All The Same, met het schitterende hypnotiserende instrumentale 2e gedeelte. Prachtig.

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik deze week dit album besproken, beluister het hier.

avatar van de_nis_
Geen inspiratie

avatar van ðe waan
En daar kwam ineens nog weer eindejaarslijstjes-materiaal langs. Heerlijk die achteloze schoonheid.

avatar van likeahurricane
Mooi plaatje, lijkt erg op The Feelies (inderdaad na het debuutalbum). Ook lijkt het qua stem en samenzang een beetje op de rustige nummers van Nada Surf.

Hierbij enkele nummers van hun concert in Utrecht:

All the Same

Easy

Green Aisles

It's Real

Ik hoor zo nu en dan ook The Stone Roses... Ik vind het een fantastische plaat!

avatar van KampF
Its Real

Wat een crap gedoe zeg. Inspiratieloos, nonchalant, hoor ik. Bollocks. The Byrds vroeger, the Serenes zo'n 20 jaar geleden, en de Smiths waren die zo nonchalant?. Dit is gewoon een prachtige gitaar plaat in de lijn van de 2e lp van de Feelies. Pretentieuze platen genoeg gehoord dit jaar waarvan 1 geniaal (PJ Harvey) en 1 lichtelijk dramatisch (Bon Iver, en dat nog wel na het geniale debuut) en 1 mwah (James Blake).

avatar van Flons
Dikkop schreef:
Bij mij groeit hij niet echt. Integendeel zelfs.
Ik vind hem redelijk snel vervelen. All the Same is wel een mooi nummer.

bij mij verveelt de plaat niet, ideale muziek voor bij dit weer (herfst in de winter). All the Same is inderdaad bij de betere nummers maar ik vind persoonlijk municipality het mooiste nummer.

avatar van robbizzel
damn, erg mooie plaat hoor

avatar van IllumSphere
Het is wel een mooie plaat, maar het is veel te zacht en repetitief. Natuurlijk vind ik dat niet zo een probleem, maar op een gegeven moment begint het toch saai te worden.

Inderdaad de plaat mist soms wat spanning, maar ik vind er echer ook wel wat voor te zeggen dat Real estate de nummers ingetogen houdt en niet georceerd op zoek is naar bombast als stijlmiddel. Dit zorgt voor een wat vlak geluid, maar veel nummers weten wel een 'relaxed' en soms dromerig gevoel op te roepen (All the same, Easy, Green Aisles en Out of Tune vind ik heel lekkere ontspannen klinken: 3,5*). Positieve uitschieter op het album vind ik Younger than yesterday (4*), prachtig nummer! En It's Real begint toch met een heerlijk opgewekt gitaarlijntje en zorgt voor wat afwisseling op het album! De overige nummers vind ik van beduidend mindere kwaliteit. Ik schipper daarom tussen 3* en 3,5* voor dit album. Over het geheel krijgt het album een hele DIKKE 3* wat mij betreft.......

Okay dan.... ik zal het sportief afronden naar boven: 3,5*

avatar van Co Jackso
Mooi maar iets te herhalend. Hier kun je rustig naar luisteren als achtergrondmuziek, maar geconcentreerd luisteren naar deze plaat leidt bij mij niet tot echte opwinding. Soms hoop je op wat uitbarstingen, ook omdat de band muzikaal wel zeer vaardig is. Dan toch liever iets als Youth Lagoon, die in een vergelijkbaar genre wel indruk maakt.

avatar van oceanvolta
Ik vind het ook iets te repetitief, het jengelt soms maar door. All the Same is een goed voorbeeld, het nummer duurt veel te lang.
Verder wel een leuk album met een relaxte sfeer. Ik heb m nu drie keer geluisterd en zal m nu even opzij leggen maar ter voorbereiding op Lowlands ga ik m zeker nog één of twee keer luisteren.
Beste nummer: It's Real.

avatar van Noere
All The Same duurt veel te lang? Die hypnotiserende gitaarpartijen hadden nog wel even door mogen jengelen wat mij betreft.

avatar van oceanvolta
In 2014 heb ik Real Estate gemist op Lowlands maar nadat ik Allah-las heb gehoord op Lowlands 2015 (en de maanden erna veel Allah-las heb gedraaid) bevalt mij dit album ook meer dan voorheen. Het heeft veel van elkaar weg, beide bands leunen veel op sfeer. Met een halfje verhoogd.