Statik Selektah - Population Control (2011)

Label: Duck Down

1. Population Control (2:06)

met Sean Price en Termanology

2. Play the Game (3:50)

met Big K.R.I.T. en Freddie Gibbs

3. Groupie Love (3:01)

met Josh Xantus en Mac Miller

4. New York, New York (3:12)

met Jared Evan, Saigon en Styles P

5. Sam Jack (4:00)

met Jon Connor, The Kid Daytona en XV

6. Never a Dull Moment (3:58)

met Action Bronson, Bun B en Termanology

7. You're Gone (3:47)

met Colin Munroe, Lil' Fame en Talib Kweli

8. They Don't Know (4:32)

met Pill en Reks

11. Smoke On (4:04)

met Dom Kennedy en Strong Arm Steady

12. The High Life (3:33)

met Chris Webby, Gameboi en Kali

13. Half-Moon Part (3:56)

met Chuuwee, Skyzoo en Tayyib Ali

16. Gold in 3D (3:09)

met Dosage en STS

17. Damn Right (4:43)

met Brother Ali en Joell Ortiz

18. Live and Let Live (3:25)

met Lecrae

19. A DJ Saved My Life (6:23)

met DJ Babu, DJ Craze, DJ Premier en Scram Jones

avatar van Harderwiek
Heb mijn twijfels over deze. Zitten erg goede artiesten tussen, maar ook een paar die ik liever niet hoor. Maar wel zullen zien. Play the Game is alvast erg lekker!

avatar van Rhythm & Poetry
Verrassend sterke plaat. Meestal werken dit soort albums totaal niet en is het eindresultaat dat er 3 à 4 leuke tracks op te vinden zijn. Maar hier hebben de sterke nummers ruim de overhand en klinkt het bij vlagen zelfs als een geheel. Knap van Statik Selektah. Van zijn 'soloplaten' had ik nooit zo'n hoge pet op, maar dit is ronduit puik.

Harco
Volledig met Rob eens. Ik durf zelfs haast te stellen dat dit binnen de hiphop het beste "produceralbum" ooit gemaakt is. Statik Selektah overstijgt zichzelf hier. Ik bedoel, ik weet dat hij kan produceren, maar hij heeft in het verleden bewezen erg wisselvallig te zijn. Spell My Name Right vond ik destijds tof, maar sindsdien is zijn ontwikkeling stil komen te liggen. Op Population Control is vrijwel elke beat echter van een hoog niveau.

Rappend passeren een aantal gevestigde namen de revue, maar ook veel rappers die momenteel "hip" zijn in de game. Ik noem een Big K.R.I.T., een Action Bronson en een Freddie Gibbs. Daarnaast ook veel jong talent waar ik nog niet eerder van gehoord had. Vrijwel iedereen doet het eigenlijk voortreffelijk. Leuke refreintjes geven het een erg zomers gevoel. Daarom is de keuze voor een releasedatum in oktober op zijn minst opmerkelijk te noemen.

avatar van carero
Nu twee keer geluisterd. Heeft nog geen moment verveeld, met positieve uitschieters 'Play the Game', 'Groupie Love', 'New York, New York' en 'Never a Dull Moment'.

Harco
Eén van de hardste nummers heeft nu ook een video: klik.

Co-sign R&P, zeer weinig skippers & dat op 19 nummers! Een van de betere platen van het jaar imo...

avatar van Rhythm & Poetry
Het grootste mankement van de meest recente ‘soloplaten’ van hiphopproducers is het gebrek aan balans. Uiteindelijk staat er een handjevol (semi-)memorabele tracks op een dergelijk album en minimaal evenveel nummers die direct de prullenbak in kunnen. Waarom zou dat bij Population Control van Statik Selektah anders zijn? De 29 jaar oude producer staat nou niet direct om zijn constante niveau bekend.

Maar laat Statik Selektah nu uitgerekend op dit typische produceralbum - meer dan veertig gastbijdrages incluis - wel constant presteren. De producer schotelt in een kalm tempo rustgevende hiphopbeats voor, die allen in elkaars verlengde liggen. Want hoewel de producer een hoge diversiteit aan instrumenten (blaas, toets en snaar) samplet, zorgt hij voor een continue toevoer van melodieuze muziek. Bombastische beats of flirts met andere genres dan hiphop, r&b en soul komen op Population Control niet voor. Daarmee is dit project van Statik Selektah zeker niet gewaagd te noemen, maar doet de producer wel waar hij goed in is: fijne achtergrondmuziek creëren die uitstekend past bij de diverse rappers die een gastverse leveren.

Want gooi Brother Ali, Bun B, Freddie Gibbs, Mac Miller of Smoke DZA op zo’n lieflijke instrumentatie en de garantie dat deze MC’s de muziek van extra warmte voorzien is er. Neem bijvoorbeeld Play the Game, met Big K.R.I.T. en Freddie Gibbs, waar Statik Selektah voor een relaxt pianoloopje zorgt en dit aanvult met enkele scratches, terwijl de twee MC’s vertraagd rappen over de groei die ze binnen hun carrière doormaken. Wellicht clichématig, maar ook dat past prima bij Population Control.

En dus is de uitkomst van dit album anders dan die van eerdergenoemde producerplaten, want ondanks de hoge diversiteit aan vocalen, matcht vrijwel alles op Population Control. Een knappe prestatie van Statik Selektah, die als producer de touwtjes strak in handen heeft gehouden en een constant niveau waarborgt. Daardoor ontbreekt het op Population Control weliswaar aan een track die er bovenuit steekt, maar voor uitschieters hebben we het gros van al die andere producerplaten nog.

Bron: Hiphopleeft - Statik Selektah - Population Control

Rene1979
Sluit me volledig aan bij Rob.

avatar van Kos
Kos
Ik ook. Doet me vooral veel aan DJ Honda denken trouwens.

Rene1979
Al ben ik dit productioneel gezien zijn beste album aan het vinden?

avatar van -marco-
Heerlijk album zeg, te lang links laten liggen.