Rats on Rafts - The Moon Is Big (2011)

Label: Subroutine

1. Number 22 (1:32)
  2. The Moon Is Big (3:57)
  3. Patient (2:39)
  4. Plastic Plaster (3:32)
  5. Lalalala (4:05)
  6. God Is Dead (4:24)
  7. Sailor (2:43)
  8. Sleeping in Rotterdam (4:50)
  9. Jazz (9:33)
Mooie wave uit Nederland, die wel enigszins aan Echo & the Bunnymen doet denken, ook de oude Nederlandse postpunk ( Nasmak, De Div) hoor je hier in terug.

Gehoord op de Luisterpaal.

Ze coverden ook al eens Kiem op een oud Ep'tje, daar ken ik ze van. Dit album heb ik nog niet gehoord, maar het schijnt steengoed te zijn.

Zeker een goed album.

Geweldig album, kan zich zo meten met het beste in het genre. Wonderbaarlijk hoe de nummers in je hoofd blijven hangen als je ze eenmaal gehoord hebt.

avatar van Edwynn
Ik zag die gasten gisteren op tv. Ze zien er ook gewoon uit alsof ze met de tijdmachine hierheen geflitst zijn.
Op basis van die flard bij DWDD ben ik best nieuwsgierig geworden naar de plaat. Lekker up tempo, goede stem, toffe catchy riedeltjes op de gitaar en het juiste sfeertje.

Verslavend plaatje dit. Ga hem zo maar eens voor de derde keer opzetten vandaag.

Toen ik een paar maanden geleden deze band getipt kreeg werd er gezegd dat ze beter waren dan de Stone Roses en de meeste grote wave-bands uit de 80s. En dat kwam van een Britse muziekjournalist die er in de jaren '80 zelf ook bij was en kennis van zaken heeft. Vond het toen meteen al goed klinken, maar dat statement ging me toch wel erg ver. Maar ik ben geneigd erin mee te gaan. Dit is echt een opwindende plaat die alleen maar beter en beter wordt. "Beter dan" zul je me niet zo snel horen zeggen, maar dit kan zich zeker meten met Echo, Chameleons, etc. Knap voor een debuut.

avatar van Snoeperd
Ik heb een aantal nummers van ze beluisterd, dit klinkt heel goed. God Is Dead is een bijzonder nummer, mooie structuur. Lalala is simpeler, maar zeker even treffend, met die fantastische riff. Hier ga ik zeker meer van opzoeken.

Als herman en deric raven het goed vinden kan het voor mij bijna niet mis gaan.

avatar van Slowgaze
Het debuut van Rats on Rafts is een plaat (want tot op heden alleen op vinyl verkrijgbaar) die mag, nee, móét worden gekoesterd. Neem alleen al die prachtige hoes; zo’n album ga je toch niet op cd kopen? Afijn, als we de naald in de groef zetten, dan valt er ook genoeg te beleven. Het is dat ik er destijds niet bij was, eind jaren zeventig, anders had ik me teruggewaand in de tijd dat punk ook een uitgangspunt werd voor spannende, originele muziek, met een gevoel dat schreeuwt 'alles kan, waarom ook niet?'. Het is dan ook de tijdsgeest die opnieuw opleeft, niet zozeer het geluid van illustere voorgangers als Joy Division, dat te pas en te onpas aangehaald wordt als het om deze band gaat.

Natuurlijk zijn er referenties: de messcherpe gitaarlijnen in het titelnummer doen wat aan Echo & the Bunnymen denken, de ironisch getitelde afsluiter ‘Jazz’ heeft misschien wel wat weg van Sonic Youth, etcetera. Het gaat echter om pure opwinding, anarchistische humor (die break in het titelnummer!) en je kunt er nog perfect de Ian Curtis op dansen. Al komt het nogal verwrongen over, er is funk. Er stuitert geregeld een saxofoon mee, de koortjes werken uitstekend (afwisselend prettig melig en pseudomilitair dwingend) en ondertussen schiet de bas als een hondsdolle rat door het riool.

Naast dat het dus echt goed in orde is qua geluid, zijn ook de liedjes gewoonweg sterk. Het titelnummer en meezinger ‘God is Dead’ komen nog wel het dichtst in de buurt van 3FM-materiaal, maar daar is ook alles wel mee gezegd. Het dromerige, slaperige ‘Sleeping in Rotterdam’ klinkt vrij verstild, met reverb-zang in de beste shoegazing-traditie, maar het nummer ‘ontwaakt’ op een gegeven moment en krijgt een prettige, maar dwingende puls mee. Het zijn dit soort momenten waarop het duidelijk is dat dit een debuutalbum is dat zowel een grote belofte is, als dat die belofte gelijk schijnbaar achteloos ingelost wordt.

avatar van DjFrankie
Er was al een e.p. waar link vanaf komt

Cd is gewoon te koop trouwens
sounds

En een 7" single met Plastic Plaster en The Moneyman (Kiem-cover).

Slowgaze, mooi stuk heb je geschreven! Leuk dat de plaat je zo bevalt.

avatar van madmadder
@Slowgaze:

Heb je ze toevallig live in het Cultuurcafé gezien? Ik kom er net achter dat dat 8 december is geweest. Ik had half januari in mijn hoofd

avatar van Slowgaze
Madmadder, inderdaad, in het Cultuurcafé. Ik ben straal vergeten je nog een PM te sturen of je meewilde, mijn fout.
En dank je, Herman. Wat betreft de cd: die is pas vanaf januari beschikbaar; komt opnieuw uit op het mooie label TopNotch, wat wel een aparte keuze is qua label, maar soit.

avatar van frans swa
een dikke 4, tegen de 4,5 aan

meer meer meer!

Inmiddels zijn ze in Engeland aan het optreden en daar ook al op het vermaarde 6music geweest om een paar nummers te spelen. Reacties zijn erg positief daar. Nog even en 'we' zijn ze kwijt...

avatar van ðe waan
Ook Will Sergeant is fan las ik. Mooie aanbeveling toch.

avatar van Teunnis
Omdat ik twee kaartjes voor het concert van vanavond had gewonnen - via KindaMuzik - heb ik deze plaat een kans gegeven. Ik had God Is Dead al langs horen komen via het Song van het Jaar-topic en ik ging daarom met veel vertrouwen deze plaat tegemoet. Toch heb ik altijd wat minder verwachtingen van Nederlandse bands. Gelukkig hebben ze me bewezen geen standaard Nederlands bandje te zijn, want deze plaat is van begin tot eind geweldig. Het titelnummer overtuigde me meteen en wat volgde was allemaal ook prima. Verdere hoogtepunten zijn God Is Dead, Sailor en Jazz.

Ben benieuwd naar vanavond, als ze hetzelfde niveau halen als op deze plaat ben ik heel blij met Kindamuzik.

avatar van Mindshifter
Eerste gedachte toen ik dit luisterde; on-Nederlands goed! Eindelijk even geen simpele popliedjes met een "alternatieve"(extra aandacht op de aanhalingstekens) inslag a la Tim Knol. Aardige gozer maar het is geen reet aan!
Hoewel ik niet beweer dat dit vernieuwend is. durft Rats on Rafts in ieder geval iets anders te doen. Blij verrast!

avatar van Eveningguard
Lekker, doet me echter wel veel aan Wire denken. De riff van Plastic Plaster lijkt veel op die van Lowdown.

avatar van freakey
Gisteren in de Melkweg gezien, vond het optreden erg goed, meteen maar deze cd aangeschaft, nu aan het beluisteren, tot nu 3.5*.... maar moet nog op me groeien.......

avatar van DjFrankie
Goed album een aantal ijzersterke tracks en een aantal iets mindere. De ijzersterke overheersen.

Deze zijn ijzersterk:
God Is Dead
The Moon Is Big
Sleeping in Rotterdam
Jazz

avatar van Ducoz
Man o man, wat is Jazz toch een nummer zeg.. lekker!

avatar van matthijs
Zag ze laatst als bijprogramma van Echo+Bunnymen en was onder de indruk. Meteen cd gekocht. Hoge verwachtingen, maar helaas doet het me weinig. Zelfs na 4 x luisteren. Geen enkel nummer waarvan ik denk "die wil ik vaker horen". Misschien dat ik het nog een keertje probeer voor ik m wegdoe. Maar blijft een mooie live-herinnering.

avatar van matthijs
5e x luisteren verbetert mijn mening toch. En halfjaartje in de kast houden (en een vriendin die meeluistert en het wel leuk vindt).

Ik vond deze LP bij Broese in Utrecht in de VINYL-box. Die box met ook o.a. een tijdschrijft en een .... cd was afgeprijs naar.... 6,95 euro. Gelijk jullie commentaren gelezen hier op MM en snel meegenomen. Wat een lekkere plaat is dit zeg en trouwens: wat een mooie hoes.

west schreef:
Ik vond deze LP bij Broese in Utrecht in de VINYL-box.

Nog leuker als je het gekocht had in Delft. Daar staat de zanger regelmatig in de platenzaak te verkopen

aERodynamIC schreef:

Ja, dan had ik gelijk een mooie krabbel erop gehad. Maar Broese is een boekhandel, die verkochten het omdat het tijdschrift Vinyl dit in 2012 zo had uitgegeven. Geinig blad trouwens en een mooie box.

avatar van Ducoz
aERodynamIC schreef:

Alleen op maandag, de winkeleigenaar (dat ik overigens een irritant manneke vind) is groot fan van Rats on Rafts (en Spasmodique).

avatar van WesleyX16
Ik heb deze op vinyl. Ik heb een pick-up. Maar die staat er al jaren werkeloos bij. Maar gelukkig hebben we spotify en andere digitaal werk.

De muziek is fijn. En leuk. Het komt nog uit Rotterdam ook...

avatar van matthijs
Groeiplaatje. De melodieën zijn niet geweldig, de zanger is geen topper, maar samen weten ze wel een psychedelische heerlijkheid neer te zetten, met name in tracks 2,5 en 9.