Steve Hackett - Beyond the Shrouded Horizon (2011)

Label: Inside Out

1. Loch Lomond (6:49)
  2. The Phoenix Flown (2:08)
  3. Wanderlust (0:44)
  4. Til These Eyes (2:41)
  5. Prairie Angel (2:59)
  6. A Place Called Freedom (5:57)
  7. Between the Sunset and the Coconut Palms (3:18)
  8. Waking to Life (4:50)
  9. Two Faces of Cairo (5:13)
  10. Looking for Fantasy (4:33)
  11. Summer's Breath (1:12)
  12. Catwalk (5:44)
  13. Turn This Island Earth (11:51)
  14. Four Winds: North * (1:35)
  15. Four Winds: South * (2:06)
  16. Four Winds: East * (3:34)
  17. Four Winds: West * (3:04)
  18. Pieds en L'Air * (2:26)
  19. She Said Maybe * (4:21)
  20. Enter the Night * (4:00)
  21. Eruption: Tommy * (3:37)
  22. Reconditioned Nightmare * (4:06)
avatar van Brunniepoo
Dacht dat ik allang wat geschreven had bij dit album, kennelijk niet dus.

Steve's vorige album, Out of the tunnel's mouth, vind ik misschien wel de meest geslaagde uit zijn carrière dus de verwachtingen waren hooggespannen. Welnu, die zijn zeker niet uitgekomen, zonder dat dit overigens een slecht album is.

Opener Loch Lomond, ook de opener bij het uitstekende concert in De Boerderij, is meteen het hoogtepunt. Een prachtig nummer met een duistere sfeer. Daarna volgt nog een minuut of vijftig aan muziek die soms erg aardig is (A Place Called Freedom, Turn This Island Earth) maar die toch ook vaak redelijk ongemerkt voorbij gaat.

Een aardig tussendoortje maar hopelijk bevat het volgende album weer wat meer materiaal dat blijft hangen. Een krappe 4*.

avatar van Deranged
Lekker album met enkele zeer strakke passages.

Wat de zang van Hackett betreft, deze vind ik in ieder geval beter te verdragen dan alles wat we de afgelopen jaren uit Volendam hebben gekregen.

Bij elkaar.

Ik vind alleen wel dat het op zich niet veel toevoegt of misschien beter gezegd gewoon niet noodzakelijk is en had liever een geheel instrumentaal album van hem gezien voornamelijk gericht op zijn bijzondere gitaarspel.

avatar van Arjan Hut
Veertig jaar geleden trad gitarist Steve Hackett samen met drummer Phil Collins toe tot een
worstelend lokaal collectief dat onder de naam Genesis al twee veelbelovende elpees had
opgenomen. Acht toonaangevende elpees later, net voordat de band zich als grote hitmachine
zal ontpoppen, kiest Hackett voor een solocarrière. Zijn nieuwe album heet Beyond the
Shrouded Horizon. Het is een bijzonder hoorspel geworden, een reis van het Britse Loch
Lomond naar Egypte en vanuit daar verder de ruimte in. De inspiratie voor sommige
melodieën haalde de gitarist uit zijn dromen.

Naast andere, door branie en testosteron gedreven snarengeselaars, kwam Steve Hackett altijd
al over als een verlegen, romantische dromer. Zittend op een kruk speelde hij als jonge gitarist
zijn met klassieke invloeden overspoelde partijen met liefst met zijn ogen dicht. Klassiek,intrigerende, beeldende en vaak filmmuziek, Oosterse akkoorden en Britse folk vormen ook nu nog de ingrediënten waarmee intrigerende, vaak ingetogen nummers worden gevlochten.

Hackett zingt meestal zelf, ook al is hij geen topper achter de microfoon. Hij zoekt zijn heil in
zachte baspartijen en meerstemmig opgenomen, folky passages. Zoals in opener Loch
Lomond , waarbij hij de luisteraar langs scherpe gitaarmuren en door schuimende orgels de
haven uitloodst, naar kalmer water met veel ruimte voor sireneachtige wijzen en
breeduitwaaierende ritmes. Soms, in de vele instrumentale passages, klinkt zijn gitaar eerder
als een cello of een viool.

Zangeres Amanda Lehman zingt het esoterisch rockende Waking to Life. Catwalk biedt
wereldse bluesrock, terwijl het lange Turn this Island Earth (11:51 minuten) verbluffend
vingervlugge metalpassages kent. Beyond the Shrouded Horizon is een cd vol afwisseling,
maar de ontspannen, ruimtelijke momenten overheersen. Gelukkig maar, want Hackett is op
zijn best wanneer hij de drukte achter zich laat. Zoals bij Looking for fantasie, waarvan de
melodie werd voorgezongen door Jimi Hendrix, toen die een gratis concert gaf in een droom.