Elton John - Love Songs (1995)

Label: Rocket

1. Sacrifice (3:47)
  2. Candle in the Wind (3:50)
  3. I Guess That's Why They Call It the Blues (4:44)
  4. Don't Let the Sun Go Down on Me [Live] (5:37)

met George Michael

5. Sorry Seems to Be the Hardest Word (3:50)
  6. Blue Eyes (3:28)
  7. Daniel (3:56)
  8. Nikita (3:17)
  9. Your Song (4:03)
  10. The One (5:56)
  11. Someone Saved My Life Tonight (3:40)
  12. True Love (3:36)

met Kiki Dee

13. Can You Feel the Love Tonight (4:01)
  14. Circle of Life (4:18)
  15. Blessed (4:07)
  16. Please (3:54)
  17. Song for Guy (5:08)
Mooi album, vooral ook met Can You Feel the Love Tonight uit The Lion King

avatar van Hans Brouwer
Oh ja deze heb ik ook nog, goed album, goede artiest 4*

Groeten, Hans

Super artiest. Roept heerlijke feelgood-herinneringen op.

Ik selecteer geen favoriete nummers; dan namelijk vrijwel alle nummers moeten selecteren.

5 sterren.

Pieter Paal
Er is ook nog een goedkope CD van het Pickwick-label met de titel 'Love songs' die mij wat meer aanspreekt.

avatar van Rich_B
Geweldig album! Zeker te weten goede lovesongs door middel van zijn pure en warme stem. Heerlijk

avatar van Twinpeaks
Aardige verzamelaar voor op de achtergrond. Elton doet wat hij het beste doet en dat is de massa bedienen. Commerciele en slim geschreven ballads die er wel ingaan als zoete koek . Herkenbaar en veilig. Daar is niks mis mee op zijn tijd . 3 en halve ster

avatar van musician
Mooi overzicht van de sterkste ballads door John ooit geschreven (met Taupin uiteraard) en uitgebracht.

Ik kan mij voorstellen dat het schrijven van een rockballad moeilijker is dan een gewone rocker, omdat de kans op lookalikes verreweg het grootst is. Maar John grossiert op deze verzamelaar in aantrekkelijke en stuk voor stuk afzonderlijk sterke ballads, echt een prestatie op zich.

Hij is hier echt een beetje koning in.
Hier mooi naast elkaar gezet, wat resulteert in een behoorlijk sterk album.
Ik zou niet hebben gekozen voor het duet op True Love, je kunt ook "over de top" gaan en ongeloofwaardig dreigen te worden. Dan heb ik betere gehoord, samen met Kiki Dee.

Maar verder uitstekende compilatie.

avatar van Wandelaar
De live-versie van Don't Let the Sun Go Down on Me en het mierzoete duet met Kiki Dee True Love hadden van mij niet gehoeven, maar verder een aantal sterke songs van het duo John/Taupin. Daarbij ook minder geïnspireerde maar evenwel succesvolle hits uit de jaren '80 zoals opener Sacrifice, Blue Eyes en Nikita; radioplaatjes die ik bijna niet meer horen kan.

Ronduit schitterend is: Your Song, Daniel, Someone Saved My Life Tonight en toch ook het indringende, bijna geheel instrumentale Song for Guy.

avatar van Queebus
Typisch een album die ik nooit zou kopen voor de volle mep maar gekocht in een bundel op Marktplaats. 's Morgens voordat iedereen wakker is mag ik er graag op uit met de motor en daarna een lekker muziekje draaien. Vandaag is zo'n dag en tsjonge, wat is het genieten van deze cd met klasse nummers. Elton John en Bernie Taupin hebben echt schitterende nummers samen geschreven. Your Song, Daniel, Sorry Seems To Be The Hardest Word, Song For Guy, parels zijn het. Voor een goed overzicht van EJ moet je eigenlijk The Very Best Of uit 1990 hebben, deze is ook erg genietbaar.

avatar van Hans Brouwer
Wandelaar schreef:
Daarbij ook minder geïnspireerde maar evenwel succesvolle hits uit de jaren '80 zoals opener Sacrifice, Blue Eyes en Nikita...
Waarom minder geïnspireerd?

Hans Brouwer schreef:
Waarom minder geïnspireerd?

Goeie vraag, Hans en daarom heb je ook recht op antwoord.

Elton John was in de eerste helft van de jaren '70 een zeer gedreven artiest; een goed opgeleide pianist die verrassend sterke melodieën kon schrijven waar zijn maatje Bernie Taupin een tekst bij leverde en prachtige albums maakte als Madman across the Water (1971) en Goodbye Yellow Brick Road (1973).

Nu wil ik hem voor zijn latere werk niet afschrijven, maar zeker eind jaren '70 en jaren '80 bleek deze hoogbegaafde artiest geplaagd te worden door zaken als drugsverslaving, identiteitsproblemen en bovenal de enorme prestatiedruk vanuit het management. Het tempo lag te hoog. En dat niet zonder schade.

De genoemde nummers (Sacrifice, Blue Eyes en Nikita) liggen weliswaar goed in het gehoor, maar zijn duidelijk toegeschreven naar een groot publiek: gemakkelijke melodietjes met weinig diepgaande teksten; laat ik het toch maar confectiepop noemen. Niet erg en best vermakelijk op momenten, maar artistiek laat dhr. John nu toch echt steken vallen in vergelijking met zijn eerdere werk. En op deze verzamelaar wordt die vergelijking wel heel duidelijk, al is het kader 'Love Songs' natuurlijk wel van toepassing.

Elton John was niet de koning van de zwijmelpop maar een artiest die de eerste vijf jaar de artistieke uitdaging zocht, een pianorocker met ballen. En laat ik dan positief zeggen tenslotte dat het met Songs from the West Coast (2001) weer heel aardig goed kwam met de inhoud. Maar daar had deze in 1995 verschenen verzamelaar nog geen weet van.

avatar van teus
Mee eens met jou beschrijving Wandelaar

Zijn sterkste werk komt duidelijk uit de jaren pakweg ....'70 - '76
Daarna maakte hij meer gezapige lift muziiek

teus schreef:
Mee eens met jou beschrijving Wandelaar
Zijn sterkste werk komt duidelijk uit de jaren pakweg ....'70 - '76
Daarna maakte hij meer gezapige lift muziek

Kijk, zo kort als jij had ik het ook moeten doen. Meteen duidelijk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Nooit van mijzelf verwacht dat de artiest Elton John in mijn platencollectie zou belanden maar voor € 1,00 bij de kringloop kon ik de verleiding niet weerstaan.
Dit heeft voornamelijk te maken met het vijftal nummers Sacrifice, Sorry Seems To Be The Hardest Word, Daniel, Your Song en de prachtige instrumentale afsluiter Song For Guy.
Blue Eyes & Nikita zijn aardige songs, de rest van de plaat doet mij dan weer bijzonder weinig met True Love als absoluut dieptepunt.
Doodzonde dat zijn duet met Kiki Dee hier niet op staat.
Had een verrijking op deze verzamelaar geweest.