Bon Jovi - Crush (2000)

Label: Island

1. It's My Life (3:44)
  2. Say It Isn't So (3:33)
  3. Thank You for Loving Me (5:08)
  4. Two Story Town (5:10)
  5. Next 100 Years (6:19)
  6. Just Older (4:28)
  7. Mystery Train (5:14)
  8. Save the World (5:31)
  9. Captain Crash & the Beauty Queen from Mars (4:31)
  10. She's a Mystery (5:18)
  11. I Got the Girl (4:36)
  12. One Wild Night (4:18)
  13. I Could Make a Living Out of Lovin' You (4:39)
  14. Neurotica * (4:45)
  15. Runaway [Live from Osaka - Slow Version] * (5:46)
  16. Mystery Train [Live from Osaka] * (5:36)
  17. Rockin' in the Free World [Live from Osaka] * (5:50)
  18. Just Older [Live from Osaka] * (5:20)
  19. It's My Life [Live from Osaka] * (3:50)
  20. Someday I'll Be Saturday Night [Live from Osaka] * (8:31)
  21. It's My Life [Live] * (3:57)
  22. Just Older [Live] * (5:29)
  23. Captain Crash & the Beauty Queen from Mars [Live] * (5:18)
totale tijdsduur: 1:02:29 (1:56:51)
avatar van Ronald5150
Ik vind "Crush" niet het beste album van Bon Jovi, maar zeker ook niet hun slechtste. Commercieel gezien is deze plaat een klapper en zette Bon Jovi met de megahit "It's My Life" weer in een klap op de kaart na hun afwezigheid sinds "These Days" uit 1995. "Crush" staat vol met typische Bon Jovi songs, waarbij de ballads worden afgewisseld met stadion rocksongs. Bon Jovi's ballads vind ik over het algemeen veel te zoet ("Thank You For Loving Me" behandeld elk cliche denkbaar) en dat is ook weer het geval op "Crush". De uptempo rock songs zitten daarentegen weer prima in elkaar en zullen het live uitstekend doen. Gitarist Richie Sambora had wat mij betreft een iets dikkere vinger in de pap mogen hebben. Ik mis hier en daar zijn solo's. Alleen op "Next 100 Years" trekt hij de registers aan het eind flink open. Al met al is "Crush" een genietbare plaat geworden en het heeft zijn doel gediend als eyecatcher voor hun terugkeer, maar de kwaliteit van hun albums in de tweede helft van de jaren 80, "Keep The Faith" of hun beste plaat (in mijn ogen) "These Days" wordt nergens gehaald.

Autobahn
Ondanks dat ik een groot fan van Bon Jovi ben, viel dit album me erg tegen. It's My Life vind ik een supernummer en steekt ver boven de rest uit. Daarnaast vond ik Say It Isn't So en Mystery Train wel leuk. De overige nummers wisselden tussen wel ok tot erg matig of zelfs vervelend.

avatar van B.Robertson
Ben nooit fan van (Jon) Bon Jovi geweest, moest vroeger wel eens wat aanhoren. Vanuit het gegeven van iets terug horen, met in het achterhoofd dat het tevens geschikte gezelschapsmuziek is, heb ik eerst twee en daarna nog eens twee Bon Jovi-CD's tweedehands aangeschaft. 'Cross Road' deed het i.i.g. meteen al goed bij de visite. Aan deze 'Crush' beleef ik beduidend minder plezier; de harde randjes van vroeger zijn er hier wel af, het klinkt zo rustig en bedaard allemaal. Alleen met die tempoversnelling in 'Next 100 Years' veer ik even op. Ik lees het nodige over 'Thank You for Loving Me', maar ik vind 'Say It Isn't So' daarvoor al matigjes. Die stem van Jon Bon Jovi lijkt me ook anders, weet dat hij 'Older' is geworden (een redelijke track overigens), maar dit is nog maar 14 jaar na 'Wild in the Streets.' Afijn, het is al heel wat dat er muziek van Bon Jovi hier in huis gehaald is (de andere aanschaf bevalt beter).

avatar van Jowanotti
Veel fans van Britney Spears hier blijkbaar. De song It's My Life is van de hand van de componist Max Martin die ook 'Baby One More Time' schreef.
Dat kan je heel goed horen aan de songstructuur, de opbouw, en vooral de intro van de song.
Je kan ook zo goed als volledig het couplet van 'Baby One More Time' meezingen op het couplet van 'It's my life'.
Max Martin deed ook de productie van beide albums.
Daarnaast werkte hij met de Backstreet Boys, NSyNC, Adele en Katy Perry. Keep Rockin' Max!!

avatar van Jowanotti
De song 'It's My Life' is van de hand van de componist Max Martin die ook 'Baby One More Time' schreef.

Ik kocht het album op CD toen het uitkwam.
Ik heb er niks mee, het ligt dan ook stof te vergaren tussen andere albums die ik nogal impulsief aankocht. [/quote]

avatar van Arjan Hut
Een jaar of twee geleden kocht ik Bounce voor een euro bij een kringloopwinkel, en dat beviel prima, dus later voor een paar euro ook deze aangeschaft. Ook van dit album geen al te positieve verwachtingen, kende alleen de hit. Dan kan zo'n cd eigenlijk niet tegenvallen, deed 'ie ook niet. Sterker nog, na een paar keer luisteren werd Crush steeds beter. Een beetje een ratjetoe, misschien te lang, en wat statisch, je hoort dat dit geen band meer is die jammend in een garage liedjes maakt. Favorieten nummers voorlopig Say it ain't so, Next 100 years en She's a mystery.

avatar van Von Helsing
Jowanotti schreef:

Ik kocht het album op CD toen het uitkwam.

Max Martin, een Zweed die begon in de glam band It's Alive en in het voorprogramma van Kingdom Come. Inmiddels 26 nummer 1 hits in Amerika heeft en een vermogen van bijna een half miljard. Niet slecht gedaan. Hij schrijft ook nummers voor Coldplay.