John Williams - The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn (2011)

Score
Label: Sony

1. The Adventures of Tintin (3:04)
  2. Snowy’s Theme (2:10)
  3. The Secret of the Scrolls (3:13)
  4. Introducing the Thompsons and Snowy’s Chase (4:08)
  5. Marlinspike Hall (3:59)
  6. Escape from the Karaboudjan (3:21)
  7. Sir Francis and the Unicorn (5:05)
  8. Captain Haddock Takes the Oars (2:17)
  9. Red Rackham’s Curse and the Treasure (6:10)
  10. Capturing Mr. Silk (2:58)
  11. The Flight to Bagghar (3:33)
  12. The Milanese Nightingale (1:30)
  13. Presenting Bianca Castafiore (3:28)
  14. The Pursuit of the Falcon (5:43)
  15. The Captain’s Counsel (2:10)
  16. The Clash of the Cranes (3:48)
  17. The Return to Marlinspike Hall and Finale (5:51)
  18. The Adventure Continues (2:58)

avatar van HANSZIMMER
Lol. Ik wist nie da die film gemaakt werd. En John Williams die nog eens scoort. lijkt mij idd een belevenis...

avatar van JohnWilliams
Ja, het is alweer een tijd geleden dat hij een serieuze klapper heeft gecomponeerd. Ik ben zeer benieuwd naar deze!

avatar van HANSZIMMER
Zijn er al samples beschikbaar?

HANSZIMMER schreef:
Zijn er al samples beschikbaar?

Alleen op die link die ik hierboven geef is er een sample van de trailer.
Dit schijnt muziek te zijn van Williams.

avatar van JohnWilliams
John Williams, de maestro!

Williams bewijst ons met deze score dat hij echt de koning is en zal blijven van de filmmuziek.
Een uitstekende score met heerlijke thema's, van het begin tot het eind blijft deze score me boeien! Vooral het hoofdthema van de film is heerlijk, we horen dit ook terug aan het einde (track 18). Je merkt dat alles vooral erg klassiek is maar toch zit de cartoonsfeer er goed in (positief).
Een klassieke score waar we 3 jaar op hebben moeten wachten, maar het is ontzettend goed dat hij er nu eindelijk is.

Naar mijn mening 1 van de beste scores van 2011, en dan moet War Horse ook nog komen (waar overigens ook al geluidsfragmenten van zijn). Let ook vooral op het gebruik van de verschillende instrumenten in deze score, deze doen je waarschijnlijk denken aan zijn score voor The Terminal. Ook elementen van Star Wars horen we terug maar uiteindelijk maakt dat helemaal niet uit. Het is in ieder geval niet storend, bij andere componisten is dit wel het geval (James Horner).

Een verdiende 5*, eindelijk weer een vernieuwende score met ontzettend veel avontuur en originaliteit!

neo
Wat is er zo origineel aan deze score?

neo schreef:
Wat is er zo origineel aan deze score?

Luister naar de laatste track en dan weet je het.
Heerlijk om een keer naar een puur klassieke score te luisteren, John Williams wordt wel eens met de Beethoven van deze tijd vergeleken, wanneer je die track hoort weet je waarom ik dag zeg.
Indiana Jones 4 was niet origineel, integendeel...Williams heeft nu weer eens een score op de markt gebracht die anders is dan de scores die ik de laatste tijd veel hoor.

neo
Niks mis met die muziek, (zelfs bijzonder goed), maar de Beethoven van deze tijd? Ik zou geen eens durven om welke hedendaagse componist dan ook te vergelijken met Beethoven, aangezien dat mijn inziens bij voorbaat al een kromme vergelijking is.

avatar van HANSZIMMER
Moet hem nog beluisteren en dus nog oordelen. Beethoven van deze tijd zou ik misschien niet zeggen, das er wa over Beethoven van de filmmuziek dan weer wel. Beethoven zijn talent is volgens mij het creëren van geniale themas, iets wat John Williams met hem deelt. Maar als we dan toch gaan vergelijken zou ik Zimmer de Mahler van de fillmuziek willen noemen. Master in creating emotion

woordenaar
Prachtige soundtrack, voor Williams doen vernieuwend ook al klinkt af en toe StarWars en Harry Potter door (maar niet storend). 'Presenting Bianca Castafiore' is leuk gebracht: de prelude van Rossini's opera Il barbiere di Siviglia en vervolgens Renée Fleming die Je veux vivre uit Charles Gounod’s Romeo et Juliette zingt. Dat glasgerinkel aan het eind maakt het af.

avatar van legian
een fantastiche soundtrack.
toen de film begon met de intro was ik meteen al verkocht. en heb nu een aantal nummers al gehoord en het is werkelijk een pracht van een soundtrack.
zal van het weekend verder luisteren maar dit belooft al erg goed te scoren.

woordenaar schreef:
Prachtige soundtrack, voor Williams doen vernieuwend ook

Maar wat is er dan in hemelsnaam vernieuwend aan deze score? Dan wil ik ook wel graag argumenten horen...Een behoorlijk deel is terug te herleiden naar onder meer werk als Indiana Jones. Mijn vraag staat overigens los van mijn waardering voor de score, want zo vond ik War Horse wel een stuk beter, maar ook niet vernieuwend/origineel.

avatar van JohnWilliams
Jij bent wel heel kritisch, wat Williams laat horen met TinTin en vooral met War Horse is toch anders. Ik heb misschien wat raakvlakken met anders scores met dat hebben grote componisten zoals James Horner en Craig Armstrong ook vaak. TinTin is origineel, War Horse (naar wat ik gehoord heb) nog origineler.

neo
Nogmaals, onderbouw dan svp eens wat dit zo'n originele score maakt. Het zal mijn waardering dan wel niet verhogen, maar inzicht in andermans visie is op zijn minst interessant.

avatar van HANSZIMMER
Persoonlijk moet ik neo wel gelijk geven. Ik vond het een geniale score maar sommige nummers zijn echt kopieën van vroeger. Neem "secret of the scrolls" en leg dit bvb naast "the chamber of secrets" of "snowy's theme" en leg dit naast "Cornish pixies" (ook uit de COS).

Tis een leuke score maar bevat absoluut niets dat we nog niet eerder gehoord hadden. Toch leg ik hem met veel plezier op.

avatar van legian
ben ik toch wel blij dat ik de potter soundtracks nooit gehoord heb, voor mij klink het allemaal redelijk nieuw (af en toe wat Indy sounds ertussen).
ik vind hem goed klinken en elke keer als ik het hoor krijg ik weer zin om de film te zien, en dat is voor mij wel vna belang als ik een soundtrack luister.
maargoed ik moet em nog wat vaker luistere, voorlopig een stevige 3.5*

busta_x
In de film past het prima, maar om er los naar te luisteren is het mij veel te chaotisch/druk, kan er totaal niet van genieten, wat een herrie.
Heb nooit echt wat met de muziek van John Williams gehad, al vond ik de Jaws, Saving Private Ryan, Schindler´s List en Jurassic Park Soundtracks wel goed.
Deze Tintin/Kuifje soundtrack is alleen niks voor mij, dus geef ook geen cijfer.

neo schreef:

Wat de score zo goed en origineel maakt is het steengoede thema.
In de film horen we het vooral bij gevechten en je kan het aan het einde van de film (end credtis horen), ik heb het hier over 'The Adventures Continues'. Naar mijn mening gewoon weer een nieuw meesterwerk waar veel kracht in zit.

Wat ik ook zo goed vind is het sfeertje wat er over de hele score zit. Ik doe me ogen dicht en ik weet gewoon dat ik naar iets zit te luisteren van Kuifje. De juiste instrumenten doen 't 'm niet alleen maar ook de leuke thema's. De opening van de film is goed, origineel thema en 100 % Kuifje. Verder is het naar mijn mening puur genieten en horen we overal weer een thema terug van een karakter zoals Bobby, Kuifje zelf of Haddock (wat meer een drank thema is). Deze score heeft veel variatie en daarom is dit zo'n heerlijke score om naar te luisteren.

Ik hoop dat je iets aan deze argumenten hebt want 2* vind ik wel wat karig neo. 0,5* erbij misschien? (ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen met mijn argumenten).

neo
Ik trek de technische kant van de score nauwelijks in twijfel, want op dat vlak is deze tot in de puntjes verzorgd. De voortdurende ritmes en melodieeen, uitgevoerd door de drijvende kracht van het orkest.... De verre van simplistische orkestraties...

Maar de gehele score heeft tal van technieken en andere elementen van eerder werken. Het gaat mij er niet om een nieuw thema, veel variatie en dat soort zaken. Ook niet om de kwaliteit van het algehele resultaat, want daar kan je over verschillen van mening. Je had het over vernieuwend en origineel, maar buiten originele (lees nieuwe) thema's is van beiden in geen velden of wegen spraken. Jouw onderbouwing hiervan vind ik dan ook verre van overtuigend.

avatar van JohnWilliams
TinTin is naar mijn mening een score die vernieuwend is vanwege het hoofdthema. Een heerlijk origineel thema met een drijvende kracht (zoals je zelf al zei). Ik snap dat jij het werk van Williams niet vernieuwend vindt, ik ken meer mensen die dat vinden. Toch moet je jezelf als voorbeeld nemen. Jij hebt ook enkele scores van Horner die je geweldig vindt maar die ook zo ontzettend veel lijken op eerdere scores van de beste man. En toch geef jij die filmscores een goed cijfer.

Wat jij een beetje voor Horner heb, heb ik voor Williams. Williams is voor mij gewoon echt de beste filmcomponist en dat laat hij hier maar weer eens zien. Ik blijf naar de tracks luisteren omdat ze een lekker ritme hebben etc. Ik doel hier op het thema wat je hoort in de laatste track.

Onderbouwen? Volgens mij heb ik nu al een paar keer gezegd waarom ik TinTin steengoed vind: het is origineel, heeft een perfect ritme, zit goed in elkaar, alles loopt goed in elkaar over, je blijft luisteren, het wordt niet saai en ondanks het feit dat Williams technieken laat zien die hij al eerder heeft laten zien is TinTin een score die ik steeds maar blijf beluisteren. En wanneer je dat doet bij een score...dan betekent dat, dat het een goede score is.

Ik hoop dat je hier meer aan hebt neo

neo
Sterker nog, ik ken praktische niemand op het hele internet die over de woorden origineel en vernieuwend praat met betrekking tot TinTin. Waarom je Horner erbij betrekt is mij ook een raadsel. Noem mij al die scores van hem die ik onder eerder genoemd kopje plaats... Als de onderbouwing ophoudt bij enkel het benoemen van een (verre van o & v) thema, dan durf ik geen eens te vragen wat voor andere werken je nog meer zo bestempeld. Soit.

avatar van JohnWilliams
Je hoort gewoon dat dit klasse is aan alles. TinTin is ook niet voor niets genomineerd voor een Oscar neo...dat zegt ook al genoeg. Wanneer we het over Horner hebben doel ik natuurlijk op scores zoals A Beautiful Mind.

Ik vind gewoon dat jij Williams wel vaker ontzettend erg afbrandt, zijn Harry Potter scores bijvoorbeeld en als ik me niet vergis ook Catch me if You Can. En dat terwijl Williams juist erg vaak origineel is met zijn muziek. Je kent wel iemand die origineel en vernieuwend roept over deze score: moi

Mijn onderbouwing is dat IK (nogmaals IK, nogmaals IK) het een mooie score is, mijn mening. Jouw mening is anders (zoals zo vaak, maar dat geeft niets...hebben we tenminste leuke discussies).

Snap niet zo goed wat je persoonlijke aanval aan het einde nou precies betekent, wat wil je daarmee bereiken? Ik ben niet arrogant maar kan best over mezelf zeggen dat ik op het gebied van filmmuziek ontzettend veel verstand heb.

TinTin = goed vanwege:

- Thema's
- Ritme
- Alles klinkt origineel
- Je hoort de klasse
- Goede orkestraties
- Mooie thema's voor bepaalde personen
- Ik zit weer terug in de film wanneer ik bepaalde muziek hoor op deze score
- Mooie intro die past bij TinTin
- De score past goed bij het karakter
- Alles loopt mooi in elkaar over en wordt niet saai
- Heerlijk veel strijkers (hou ik altijd van)

neo
Heb ik A Beautiful Mind ooit een originele en vernieuwende score genoemd? Nee. Svp inhoudelijk blijven op puur het originele en vernieuwende aspect van TinTin. Bijna al jouw argumenten slaan op alles wat jij goed vindt aan de score, niet op die zaken. De enige argumenten zijn dat je het thema origineel vindt en het gewoon origineel klinkt. Beweer je iets, dan moet je dat ook degelijk kunnen onderbouwen. Argumenten van het kaliber ''omdat het zo is'' heeft niemand wat aan.

avatar van JohnWilliams
Geen zin in deze eindeloze discussie, al vermijd je wel een stuk van mijn tekst, omdat je 't kennelijk lastig vindt om alles te lezen van mijn bericht zal ik het voor je herhalen (in de hoop dat je er dit keer wel antwoord op geeft).

Ik hou het maar bij mijn persoonlijke mening dat deze score super is. En met mij veel anderen die hetzelfde denken + veel members van de Academy Awards.

Deze was je vergeten:

En deze:

neo
Elk woord hier geschreven was gericht op het originele en vernieuwende aspect van deze score. Dat laatste was een oprechte verwondering gericht op het inhoudelijke wat je keer op keer niet redelijk wilt onderbouwen. Jouw of mijn mening over de score pursang doet niet terzake.

avatar van JohnWilliams
TinTin is naar mijn mening een geweldige score en die redenen blijf ik niet voor je opsommen. Hoeveel positieve punten moet ik nog voor je opnoemen over TinTin? Heb jij voor elke score een opsomming van 20 punten nodig om te begrijpen waarom ik 't een top score vind.

En ik ben wellicht wat bevooroordeeld over scores van Williams maar dat is niet zo gek meer...de beste man is 80 en als je dan nog op die leeftijd zo'n geweldige score kan afleveren vol met spanning, sensatie en heerlijke melodieën...dan ben je echt wel goed!

Ben benieuwd naar je reactie

neo
Een laatste poging om een redelijke onderbouwing te vragen op een kraakheldere vraag (ik heb nergens ooit om iets anders gevraagd)....

Waarom vindt jij de score origineel en vernieuwend?

-Jouw argumenten daarbij zijn dat het thema origineel is en de score origineel klinkt. (Dit vind ik een totaal niet verhelderende onderbouwing)

-Mijn argumenten zijn dat een behoorlijk deel van de score te herleiden is naar onder meer werken als Indiana Jones. Ofwel ook tal van technieken en elementen van eerdere scores worden gebruikt.

avatar van HANSZIMMER
Ik moet men mening over deze score zwaar herzien. Oorspronkelijk stoorde mij het gebrek aan originaliteit omdat veel dingen op het eerste zicht terug te brengen leken naar eerdere werken (snowys theme doet bvb denken aan cornish pixies uit HPII). Maar wanneer je dieper in de score gaat kijken zie je de absolute genialiteit van het werk. Om te beginnen hebben we de voor een animatiefilm toch wel atypische jazzie opening die de thema's van kuifje maar met mondjesmaat bloot geeft. Vervolgens vinden we in het eerste deel vooral de leidmotieven voor kuifje, haddock, de janssens, de unicorn, de karaboudjan en sir francis terug. Deze werken een voor een perfect voor hetgeen ze moeten voorstellen. Daarnaast krijgen we enkele actie sequenties die niet spetteren van bombast maar fris en speels klinken. Hoewel deze allemaal sterk op elkaar lijken zal de aandachtige luisteraar toch opmerken dat elke track wel iets origineel met zich meedraagt. Vooral de nummers uit de flashbacks zijn werkelijk fenomenaal.
Uiteindelijk na de typische JW-finale denk je dat de rit er op zit maar dan beslist de composer nog een bonusnummertje te spelen. Hier verwacht je normaal gezien een herhaling van de reeds bekende hoofdthemas maar nee, John Williams geeft ons een orkestrale uitwerking van een onbenullig actiemotiefje uit nr 9. Dat laatste is zo goed gedaan dat men zich op het einde afvraagt of hij eigenlijk dat niet beter als hoofdthema had gebruikt.
Origineel kan je het werk niet noemen maar oerdegelijk wel. Een echt pareltje geschreven volgens de meest klassieke regels der filmmuziek.