Colin Towns - Full Circle (1978)

Score
Label: Virgin

1. Theme from Full Circle -The Park (10:43)
  2. Have You Got a Magnificent Problem? (2:22)
  3. Pretty Men Are Very Perceptive (3:18)
  4. Kate (2:51)
  5. Olivia (4:55)
  6. Love Scene (3:19)
  7. Magnus - the Unwelcome Intrusion (3:55)
  8. Full Circle (Everything's Right Now) (7:15)
  9. Movement # 1 (11:23)
  10. Movement # 2 (9:09)
  11. Movement # 3 (9:23)
  12. 1930 Cityscape (3:40)
avatar van spaceman
Melancholieke soundtrack (album voor toetsenliefhebbers) dat eind jaren 70 door de VARA werd gebruikt bij radio 3-serie over het trieste levensverhaal van junkie Bouke. De film, met Mia Farrow, nooit gezien.

WPE
Ik ga voor 4,5. Waarom? Omdat ik deze muziek zo ontzettend mooi vind. Typisch een voorbeeld van filmmuziek die op zichzelf staat, zo goed uitgevoerd dat de film er niet perse voor nodig is om het te waarderen. Je hoort toch wel aan de (vaak donkere) sfeer dat er een enge film achter zit. Maar het is echt prachtig, de melancholische klanken van de piano en de string synthesizer. Ach, je moet het gewoon zelf horen! Nadeel is wel: de cd is bijzonder moeilijk aan te komen. Hopelijk komt er een reissue over niet al te lange tijd....

Inderdaad een hele mooie plaat. Ken hem ook van Popdonder (Koos Zwart) waar het levensverhaal van Bouke verteld werd. Muziek is mooi, erg melancholiek, kan ook zonder beelden gedraaid worden. Cd is niet aan te komen, Ik heb intussen wel een aantal maal op vinyl, mijn eerste is grijsgedraaid.

avatar van Sax
Sax
Soms kan filmmuziek imporneren maar wanneer je de muziek later terug hoort, zonder filmbeelden, het effect eigenlijk weg is. Het 1 lijkt dan niet zonder het ander te kunnen. Terwijl dit album volledig op zich zelf staat en de film er vanzelf bij lijkt te ontstaan. Prachtig en tijdloos!

Inderdaad een prachtalbum. Ik raakte geïnteresseerd bij het luisteren naar dat radioprogramma over een drugsverslaafde jongen, door sommige scribenten hier al genoemd. De muziek bij dat programma kwam van deze plaat, maar het duurde even voor ik er achter kwam van wie deze mooie muziek was. Toen ik het wist heb ik de plaat gekocht en ik heb hem nog steeds.
Colin Towns ken ik verder alleen als toetsenist bij Gillan, de band van - hoe raad je het - Ian Gillan. Veel meer weet ik niet over hem, maar deze plaat staat als een huis. De bijhorende film ? Nooit gezien.
De muziek ademt melancholie, de sfeer is licht dreigend. Het is nergens over de top, het blijft een beetje in mystiek gehuld. Grote klasse.