Simply Red - Men and Women (1987)

Label: Elektra

1. The Right Thing (4:18)
  2. Infidelity (4:08)
  3. Suffer (4:54)
  4. I Won't Feel Bad (4:12)
  5. Ev'ry Time We Say Goodbye (3:24)
  6. Let Me Have It All (3:44)
  7. Love Fire (3:57)
  8. Move on Out (4:56)
  9. Shine (3:14)
  10. Maybe Someday (4:20)
  11. The Right Thing [Extended Version] * (5:36)
  12. Broken Man [1987 Version] * (4:00)
  13. Every Time We Say Goodbye [Live Version] * (3:42)
  14. Infidelity [Stretch Mix] * (5:24)
  15. Love Fire [Massive Red Mix] * (5:22)
  16. Lady Godiva's Room * (2:54)
avatar van andré
Na het goede debuut Picture Book was dit toch wel een tegenvaller. Eerste helft van het album is best goed (I Won't Feel Bad, The Right Thing springen eruit), maar het tweede deel laat veel te wensen over. Na dit album was het voor mij ook over-en-sluiten met deze band.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Prachtige uitvoering van Cole Porter's Ev'ry time we say goodbye trouwens!

EVANSHEWSON
andré schreef:

Ik heb dit nog gekocht met mijn domme kop!µ

Op basis van dat prima debuut natuurlijk.

De plaat is al lang de deur uitgekieperd, ik denk op een beursje versjast aan een zware fan.

2 sterren dit halve onding; De Cole Porter cover Everytime we say goodbye redt nog een beetje de meubelen.

avatar van Rickepick
Voor een Niet-Simplyred-fan is dit inderdaad geen top album, maar als echt liefhebber hoor ik hem toch meer dan graag!
"infideltity" is mijn favorietje.

Pieter Paal
'Picture book' vind ik beter, maar behalve het vreselijke 'Everytime we say goodbye' (dat ik alleen van Vera Lynn ken) is het toch een prima album met als prachtige sluitstuk 'Maybe someday'.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Ev'rytime we say goodbye is een onsterfelijk en prachtig nummer van Cole Porter, en de uitvoering op dit album is prima, vind ik.
Wat is er mis mee? Het liedje is perfect, dan moet het de uitvoering zijn.

avatar van LucM
Merkelijk minder dan het debuut. De eerste 5 tracks waaronder de hitsingle "The Right Thing" zijn prima, de tweede helft zakt het album in alhoewel "Maybe Someday" een goede afsluiter is.

avatar van lennon
De hernieuwde uitgave bevat wat leuke bonustracks, waaronder het heel erg mooie "lady godiva's room" dit trekt het album wel wat omhoog!! Ook de toegevoehde 12 inches zijn zeker leuk!

avatar van bikkel2
Beduidend minder dan het debuut Picture Book.
De opzet is min of meer onveranderd. Het swingt hier en daar lekker, maar haalt nergens het niveau van het debuut.
Pas op Stars revancheren Hucknall en de zijnen zich. Een plaat met wat eigentijdsere invloeden en met de nodige flair gebracht.
Men And Women is een moeizame plaat.

sq
Ik wilde er aanvankelijk geen woorden aan vuil maken, want je krijgt alleen maar last met de fans, want het is niet ander: ik zal nooit een liefhebber worden van deze kroeskop zonder soul. Hij funkt niet en bij een nummer als Ev'ry Time We Say Goodbye word ik helemaal akelig van binnen, zo slecht vind ik het.

Toch blijkt dan weer dat je een bij voorbaat beroerd te verwachten album nooit volledig mag afschrijven zonder volledige beluistering. Infidelity is melodisch prima en redt het album van de prullenbak. Ook het reggae-experiment Love Fire is wel leuk voor een keertje.

avatar van lennon
Kroeskop zonder soul?? Ik vind juist dat hij voor een engelsman heel veel zoul in zijn stem heeft... Wat mis jij precies in die stem? Doel je dan op beleving?

(en nee, ik ben geen fan... wel een liefhebber )

sq
Ik zal zeker niet zeggen dat hij slecht zingt. Maar wat ik met soul bedoel (en dat zal persoonlijk vast verschillen) is dat ik wil weten wat iemand heeft te zeggen, meeleef met de uitgesproken tekst als ware het mijn eigen ervaring, en de noten uit iemand wil trekken als ik luister.
En dat heeft minder met stemtechniek te maken, waarvan ik de termen overigens toch niet ken. Voorbeelden van goede soul bij (blanke) zangers met minder stemtechniek dan deze meneer: Eros Ramazzottti, Roy Orbison, Johnny Cash en (waarom niet) John Lennon. Van het meer funky repertoire ken ik weinig alternatieven bij de blanke artiesten, want ik vind ze inderdaad bijna allemaal slecht bij de heren (en er is ook niet zo veel). Bij de dames hebben we natuurlijk Alice Russell, m.i. een van de beste funkzangeressen uberhaupt.

Dat Simply Red binnen een categorie (Engelse funkpop?) misschien helemaal zo beroerd is, moge zo zijn, ik hoef het dan nog niet te waarderen alleen daarom.

Toch nog wat gevonden :

YouTube - Just Jack: Stars in their eyes

misschien niet helemaal eerlijk (maar toch verdomd Engels, deze funk ). Maar dit raakt me wél!

avatar van Soundtracks
Heb deze 2x keer. Gekocht eerst op lp en daarna nog gekregen op cd.
Was toen helemaal teleurgesteld over dit album. Waardering is dus ook gewoon later gekomen. Dat heb je wel eens met sommige albums.

Eind 1985 was Simply Red van plan om een grote tour te maken met name om maandenlang in de US concerten te geven. Er kwamen toekomstige liedjes van dit album in voor. Waarschijnlijk was het grote succes voor Simply Red overweldigend en dan met name speciaal voor Hucknall die echt in de spotlight stond, populair werd en tevens per dag met allerlei vrouwtjes het bed in ging. Mick zou dit als een moeilijk album hebben beschouwd ivm een onenigheid met producers over allerlei dingen. Maar in begin lente van 87 kwam dit album al op de markt.

Oordeel over het album. Het is eigenlijk al in het eerste bericht een beetje gezegd. De eerste helft kan er goed mee door, maar de tweede helft is magertjes. Erg leuke swing is het wel. De eerste twee nummers die springen eruit en bij de tweede helft van het album zijn het weer de laatste twee die eruit springen.
Maar kwalitatief gezien kan dit album gewoon geen ontzettend hoge waardering krijgen, en al helemaal niet als je denkt aan het meesterlijke debuut Picture Book. Het lijkt mij gewoon dat de band simpelweg heel snel weer wilden verschijnen met een nieuw album.

The Right Thing is trouwens nog steeds een erg leuk nummer. Werd tevens verboden in Singapore. Simply Red is dus toch wel een band met een controverse
3,0 maar meer ook niet.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Er is schijnbaar iemand bij de kringloopwinkel langs gekomen om zijn Simply Red collectie in te leveren want dit is na A New Flame & Stars de 3e CD die ik voor € 1,00 meeneem.
Had enkel Picture Book en een verzamelaar van Hucknall & consorten in de kast staan en dat vond ik eigenlijk wel voldoende.
Dit album is wat minder dan het debuut maar luistert toch lekker weg met afsluiter Maybe Someday als hoogtepunt.
Love Fire vind ik de dissonant op het album, klinkt een beetje als de Goombay Dance Band en dat kan toch geen compliment voor Simply Red zijn.

Simon Smith schreef:
Wat is er mis mee? Het liedje is perfect, dan moet het de uitvoering zijn.
ja good song idd