Malcolm McLaren - Duck Rock (1983)

Wereld / Hip-Hop

4. El San Juanera (1:56)
  5. Merengue (3:52)
  6. Punk It Up (4:06)
  7. Legba (4:03)
  8. Jive My Baby Jive_She's Looking Like a Hobo (5:35)
  9. Song for Chango (2:49)
  10. Living on the Road in Soweto (3:53)
  11. World's Famous (1:41)
  12. Duck for the Oyster (2:59)
avatar van Paalhaas
Interessant, sq vindt dit zijn alltime favoriet en de andere 3 stemmen komen niet boven de 1,5/5 uit. Eens kijken of ik dit album ergens kan vinden...

avatar van Paalhaas
Gevonden. Grappig, ik hoor hier een tekst in Buffalo gals die Eminem heeft geleend ('Four buffalo girls go round the outside'). Wereld/Hip-hop is hier inderdaad een goeie genre-aanduiding, sq. Score volgt nog.

avatar van sq
sq
Misschien moet ik het wat meer promoten?

Ik denk dat het album slecht scoort bij mensen die vooral 'Buffalo Gals' kennen. Een wat zeikerig hitje, geef ik toe. Maar het was wel voor het eerst dat het scratchen op plaat werd gezet, en je moet het zien in de context van dit hele album die zowel de Afrikaanse als de NewYorkse jungle 'ontdekt'. Mclaren is voor deze LP de wereld afgereisd naar bijzondere 'grooves'. Dat maakt het tot een aardige bloemlezing van de wereldmuziek, in een tijd dat die term nog verzonnen moest worden. Iets later werd Paul Simon er wereldwijd voor geroemd dat hij de wereldmuziek en de popmuziek bij elkaar bracht (Graceland), terwijl je DIT al had.

Aardig is ook dat Mclaren de 'roots-tracks' aan elkaar laat presenteren door een hiphop-gezelschap (The world Famous Supreme Team Show) in de vorm van een soort radioprogramma, compleet met telefoonspelletjes.

Squaredance, Merengue, Afrikaanse muziek, Hiphop, allemaal in zijn puurste vorm. Lees ook de teksten die tevens over de ondekkinstocht verhalen 'Living in Soweto is learning to think with your hips'. Bij de uitwisseling van ervaringen heeft Mclaren ook zijn eigen verhaal weer verteld aan de muzikanten; zo krijg je "punk it up", een soort van Afrikaanse dans waarin het koor zingt over het verhaal van de Sex Pistol men (Sex Pistols).

Productie Trevor Horn; Hoesontwerp Keith Haring, en alleskunner/dorpsgek Mclaren als de boodschapper. Het zijn verdorie niet de minsten.

Mijn favoriete album. Jawel!

avatar van Paalhaas
Interessante plaat van deze punk-veteraan met inderdaad veel invloeden die je niet vaak samen hoort. Ondanks dat dit niet echt mijn kopje thee is, toch een 3,5/5.

avatar van Jan Wessels
sq schreef:

Ik heb Buffalo Gals op een verzamelaar staan en vind het nog steeds een geweldig nummer. Indertijd was het erg vernieuwend, nu blijft het nog steeds staan. McLaren had wel een goed oor voor wat nieuw was.

avatar van monique
buffalo gals is inderdaad nog steeds een lekker nummer,zo vind ik zijn album walz darling uit 1989 ook een toppertje

EVANSHEWSON
sq, ik wist dat ik er iets van kende. Nu weet ik het weer : Double Dutch is destijds een aardig radiohitje geweest, maar het klinkt beslist naar méér... wie weet, als ik het album ergens kan te pakken krijgen...

avatar van Reijersen
Doordat sq dit op 1 heeft staan in zijn top10 ben ik dit cd'tje gaan beluisteren. En moet zeggen dat het me aardig bevalt. Het album staat in ieder geval als een huis. Leuke ontdekking!

VB1
sq schreef:
Maar het was wel voor het eerst dat het scratchen op plaat werd gezet

Bedoel je scratchen als in turntablism? Dat werd volgens mij al eerder gedaan (door bijvoorbeeld grandmaster flash). Heb op de middelbare school ooit een profielwerkstuk over hiphop/geschiedenis van afro-amerikaanse muziek gedaan .

avatar van sq
sq
Natuurlijk heeft McLaren het scratchen (turntablism is vast een term van later) niet uitgevonden. Ik bedoel hier het gebruik van scratch als instrument als in de track 'Buffalo Gals' op een 'echt nummer' in een formele release.

Daarvoor werd scratchen alleen gedaan 'live' (heb nog een tape liggen van het legendarische optreden van Afrika BamBaataa & The Soul Sonic Force in de Soulshow) of af en toe vastgelegd in mixen als inderdaad de Adventures on the Wheels of Steel van Grandmaster Flash. In de praktijk waren dergelijke mixen echter slechts semi-legaal (denk aan het gebruik van tracks van Queen en Blondie, er werden rechtzaken over gevoerd over discomixen - met ludieke oplossingen als de Stars on 45 als gevolg). In de commerciele verkoop waren ze niet of nauwelijks te krijgen en ziet: hij staat ook niet op Musicmeter (als losse release). Maar als je die meetelt heb je waarschijnlijk gelijk want ik weet maar al te goed dat die mix ook echt bestaat op plaat: ik heb m zelfs in collectie (Vinyl).
Ik twijfel echter aan de releasedatum van 1981; ongetwijfeld is de mix in dat jaar gemaakt, maar of dat ook geldt voor de plaat?

'Buffalo Gals' is trouwens ook ouder dan 'Duck Rock'. Voor mijn gevoel zijn de twee platen ongeveer tegeljk uitgebracht, maar ik zou t moeten nakijken.

avatar van Kos
Kos
Volgens mij was DST de eerste scratcher.

Daily Operator
De eerste scratcher was iets van Gred Wizard nogwat, hij was aan het turntablen in zijn kelder toen zijn moeder hem riep voor het eten, hij stopte de plaat en het geluid wat dat maakte vond hij wel een beetje epic enhet scratchen was uitgevonden

avatar van Slowgaze
Rust in vrede, Malcolm.

avatar van djarend
Inderdaad, helaas hij is niet meer, de maker van deze klassieker.

avatar van Hans Brouwer
Dit schreef ik in een persoonlijk bericht aan SQ: "Na het album "Paris" heb ik inmiddels ook "Duck Rock" en "Malcolm Mclarrren presents the world famous supreme team show" beluisterd. Wat ik er van vind? In één woord geweldig! Deze drie albums draai ik de laatste tijd constant en overal: thuis, op het werk, in de auto......."
"Duck Rock" krijgt van mij 5 vette, dikke *****.

avatar van MAS
MAS
Bestaat de hiphop op deze plaat vooral uit turntablism of wat moet ik me hierbij voorstellen?

avatar van Arrie
Mwah, er staat eigenlijk nauwelijks hip-hop op. Het is vooral wereldmuziek.

avatar van Jan Wessels
Arrie schreef:
Mwah, er staat eigenlijk nauwelijks hip-hop op. Het is vooral wereldmuziek.

Yep, en dat verklaart ook mijn score van 3*. Het is niet echt mijn ding. Had wat meer Buffalo Gals verwacht. Dat nummer is pas wereldmuziek

Oef, wat een heerlijk creatieve plaat. Het lijkt wel alsof je naar een radioshow zit te luisteren waarin iemand zijn favoriete muziek uit allerlei windstreken draait. Van hiphop naar latin naar afrobeat en weer terug. Geinige skits staan er ook op (die luisteraar met geheugenverlies ). Fijne ontdekking dit.

avatar van reptile71
Ik vind het met name een vermoeiende plaat. Niet het soort wereldmuziek waar ik wat mee heb.

avatar van T.O.
Buffalo Gals, die plaat en die clip, hahah. Kan mij helemaal niet voorstellen dat dat commercieel succesvol was. Kon alleen in het New York van begin jaren '80 denk ik.

avatar van Kos
Kos