The Boxer Rebellion - Exits (2005)

Label: Mercury

1. Flight (4:12)
  2. All You Do Is Talk (3:02)
  3. We Have This Place Surrounded (4:26)
  4. Watermelon (3:26)
  5. The New Heavy (2:13)
  6. World Without End (4:15)
  7. Never Knowing How Or Why (4:10)
  8. Lay Me Down (5:21)
  9. Cowboys & Engines (3:35)
  10. The Absentee (5:51)
avatar van bonothecat
Dit is een album wat zeker de moeite waard is om een keer te beluisteren. Het licht erg lekker in het gehoor. Ik heb me een avond suf zitten te peinzen waar het me aan doet denken. Voorlopig kom ik op de Cooper Temple Clause. .....stom he, ik vind deze cd gewoon lekker

avatar van Yak
Yak
bonothecat schreef:
Ik heb me een avond suf zitten te peinzen waar het me aan doet denken.

Boxer Rebellion doet me iets teveel aan Muse denken dan goed voor ze is. Het zit technisch allemaal wel vaardig in elkaar, de zanger heeft een goede stem en wat je zegt: het luistert lekker weg. Maar ik had toch voortdurend het idee dat ik een cd van Bellamy en kornuiten aan had staan. 3,0* wegens puntenaftrek door non-authenticiteit.

avatar van Zavo
Na meerdere luisterbeurten wordt dit album steeds beter. Ik ben het niet met Yak eens, ik vind dat deze band juist wel een eigen geluid heeft. Ja, er zijn wel wat muse/radiohead invloeden te horen, maar erop lijken doet het niet vind ik.

World Without End is een klein meesterwerkje.

avatar van starsailor
Sterker nog....ben het TOTAAL niet met Yak eens!!
Absoluut een eigen geluid alhoewel hier een daar wel eens teruggegrepen wordt naar de shoegazers periode en bij sommige hardere stukken denk ik wel eens aan de harde stukken van Oceansize. Maar absoluut zwaar onder de indruk. Schaam me bijna dat ik dit 3 jaar na dato pas ontdekt heb......meteen 4.5*!

avatar van starsailor
de 5* zijn een feit!! Dit is superieure muziek.

Kan niet wachten op het volgende album dit jaar. De nieuwe single Evacuate is in ieder geval briljant!!

avatar van starsailor
ja het is zover....ze staan in mijn top 10....

avatar van Joy4ever
Klinkt zeker niet verkeerd dit. Muse herken ik er niet in. Eerder een ingehouden versie van JJ72. Klinkt iig erg verfrissend. Ontstijgt met gemak de grijze middelmaat.

avatar van Gringo_m
Pareltje.(Met dank aan Starsailor)
Zo hoort gitaarmuziek te zijn.
Vooral de overgang van het rustige World Without End naar het frisse Never Knowing is magistraal.

avatar van venommyotis
Ben nieuwsgierig geworden door Starsailor zijn gedrevenheid naar dit album Heb het nieuwe album nog niet gehoord maar dit album is zéééér schoon zoals ze in België zeggen. Muse vind ik hier totaal niet in terug ! Hoor hier en daar wel wat varianten met Puressence en af en toe the Music... Maar dit album boeit me van de éérste noot....Thx to Starsailor

avatar van Helicon
Gisteren via cdwow dit album besteld. Opvolger Union hebik al in mijn bezit en die vind ik prachtig. En Starsialor gaf aan dat deze eigenlijk nog mooier is, dus heb ik hem maar even besteld.

avatar van Beukertje
Wow, de schoonheid van We have this Place Surrounded en World Without End alleen al zijn 4 sterren waard.

avatar van battersea
zo! dit is even andere koek dan Union! Deze plaat is stukken krachtiger en up-tempo. Het boet niets aan kwaliteit in maar de vocalen vind ik beter bij de wat rustiger nummers. Een beetje a la starsailor.
World without end... die piano is hartverscheurend lekker!

avatar van Boris1
Lay me down

avatar van Co Jackso
Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij dit debuut van The Boxer Rebellion. De kwaliteit van de band is wel degelijk te horen bij nummers als We Have the Place Surrounded en Cowboys and Engines. Maar als geheel vind ik het iets te mager en ook te wisselvallig. Een behoorlijke opbouw ontbreekt in sommige nummers, terwijl de band in latere albums duidelijk heeft laten zien dat ze dat wel kunnen. Daarnaast is er niet echt een nummer dat een blijvende indruk op mij heeft achtergelaten. Zelfs de rustige nummers niet.

Ik moet wel zeggen dat mijn smaak veel meer aansluit bij de twee albums die volgen. Bij die albums tonen ze wat mij betreft hun ware kracht. Voor de liefhebbers van krachtige rock, kan ik dit album zeker aanraden.

Voor een debuutalbum, na één luisterbeurt, durf ik toch te stellen dat het niet zomaar een een groeppie "out of the middle of nowhere" is. Ik kan er na zo'n korte tijd nog niet te diep op ingaan, maar dit geeft mij wel het gevoel. Klassemuziek!!!!

avatar van inquestos
Boris1 schreef:
Lay me down

Ik keek begin dit jaar al uit naar "the Cold Still", maar ik had deze eigenlijk nog niet beluisterd. En inderdaad, Lay me down is heerlijk .

avatar van matthijs
bonothecat schreef:

Ja, Cooper Temple Clause, inderdaad!

avatar van jassn
Prachtig plaatje dit, iets meer dan 2 maanden geleden dit plaatje ontdekt nadat ik de laatste cd ongelooflijk goed vond. Eerst vond ik hem iets zwakker dan hun laatste (misschien omdat die gemakkelijker te doorgronden is) maar ik ben pas sinds een paar dagen echt verslaafd aan deze plaat.

Nog een paar dagen en ik zie ze in Antwerpen.

avatar van jassn
Is dit de oorspronkelijke hoes misschien? Want ik heb gisteren ene gekocht van de band zelf en daar is de hoes toch anders hoor.

Dit staat trouwens oververdiend in mijn top 10

avatar van kobe bryant fan
Ik veraag deze toch met een halfje, The Cold Still vindt ik een stuk beter, ik hoor ze liever wat langzamer. Maar het blijft een mooie plaat.

sigurros88
Ik vind Flight echt een beest van een nummer. Hoe kan het zijn dat er niet 1 keer op gestemd is?

Heb ik nu zo'n slechte smaak?

avatar van matthijs
sigurros88 schreef:

Heb ik nu zo'n slechte smaak?

Haha, ik vind het ook n goed nr hoor, maar ik ken het hele album niet zo goed en dan stem ik niet.

sigurros88
World Without End is mijn persoonlijke top 100 binnengedrongen. De gluipert!

avatar van Amicus
sigurros88 schreef:
World Without End is mijn persoonlijke top 100 binnengedrongen. De gluipert!

Zou je dat niet beter kunnen posten bij hun eerste album ?

sigurros88
Haha zou ik zomaar kunnen doen. Maar dan waren er 10 users met jouw opmerking geweest! Nu is het gelukkig maar 1.

avatar van Leeds
Na het sterke The Cold Still toch maar eens Exits opgezocht. Ik ben onder de indruk. Er zit power in en het maakt toch wel indruk op mij. Er zit ook wat Oasis in verwerkt maar dat is absoluut geen probleem. Als visitekaartje kan deze plaat wel tellen.

avatar van sjoerd148
Dit is inderdaad geweldige muziek. Dit album is sterk beinvloed door Radiohead's 'The Bends'. Tenminste dat schrijft Wikipedia op grond van een artikel in Q.

Er schijnt dit jaar ook een nieuw album te komen. Hopelijk trekken ze de lijn van In Cold Still door.

avatar van AOVV
Groot verschil met de meer poppy sound die ze zijn gaan opzoeken met 'The Cold Still'. Hun nieuwe plaat, die dit jaar verschijnt, is volgens verschillende bronnen nog een stap verder richting stadionrock, maar dit is een ander paar mouwen. Ik hoor veel onderstroming, waarmee ik bedoel dat er meer in de muziek rondwaart dan je op het eerste gehoor zou zeggen. Ook is er afwisseling, waardoor het geheel fris blijft klinken. En er staan toch ook wel enkele fantastische songs op.

Ik moet zeggen, bij de eerste noten van 'Flight' keek ik een beetje sceptisch, maar na 'The Absentee' was ik helemaal om.

avatar van rkdev
Ik hoor bij vlagen het geweldige geluid dat Boxer Rebellion laat horen vanaf hun tweede album Union (bijvoorbeeld op 'We Have This Place Surrounded', 'World Without End' en 'Lay Me Down') maar als geheel valt deze plaat me toch wel wat tegen. Tuurlijk doet een nummer als 'Watermelon' het live nog steeds erg goed, maar als geheel is de band hier nog teveel zoekende vind ik. Ook vind ik het songmateriaal nog niet zo sterk als op de albums erna.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Eigenlijk de omgekeerde weg bewandeld inzake deze band. Ooit begonnen met het prachtige Ghost Alive en, met voor mij hun beste werk, The Cold Still. Maar dit debuut is wel heel verrassend; veel feedback, nummers met power en een rauw randje. Het was even wennen maar de plaat gaat mij per luisterbeurt beter bevallen. Hoogtepunten zijn voor mij Flight, All You Do Is Talk & Lay Me Down maar ook van het fraaie ingetogen rustpunt op de plaat World Without End kan ik erg genieten. Deze week ook het album Promises binnen gekregen, nu is mijn Boxer Rebellion collectie compleet

Dit vind ik dus hun beste. Lekker ongepolijste popsongs, als een prille Radiohead, ten tijde van Pablo Honey.