menu

Amy Winehouse - Lioness: Hidden Treasures (2011)

mijn stem
3,35 (129)
129 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Soul / Pop
Label: Island

  1. Our Day Will Come [Reggae Version] (2:49)
  2. Between the Cheats (3:33)
  3. Tears Dry [Original Version] (4:08)
  4. Will You Still Love Me Tomorrow? (2011) (4:22)
  5. Like Smoke (4:38)

    met Nas

  6. Valerie ['68 Version] (3:59)
  7. The Girl from Ipanema (2:46)
  8. Half Time (3:50)
  9. Wake Up Alone [Original Recording] (4:24)
  10. Best Friends, Right? (2:56)
  11. Body & Soul (3:18)

    met Tony Bennett

  12. A Song for You (4:29)
totale tijdsduur: 45:12
zoeken in:
avatar van kemm
3,5
Er staan drie soorten nummers op Lioness: Hidden Treasures, drie soorten nummers die wel vaker op postume allegaartjes terug te vinden zijn: alternatieve takes, eigen nummers en covers. Alternatieve (originele) takes van o.a. Tears Dry en Wake Up Alone zijn niets anders dan een interessante vergelijkingstest om aan te tonen hoe perfect de uiteindelijke versies op Back to Black wel niet zijn. Een beetje liefhebber had daar natuurlijk dit soort takes niet voor nodig, wat de toegevoegde waarde ervan vrij klein maakt. Van de ‘nieuwe’ eigen nummers springt de combinatie met Nas het meest in het oog. Goeie raps, leuke melodie en bijna een geslaagd nummer. De uitwerking, met Amy in een bijrol, klinkt nogal slordig en onafgewerkt. Een echt duet is het ook niet, eerder gefabriceerd. Dan scoren Between the Cheats en Half Time beduidend beter, al valt ook hier hun weglaten op de reguliere albums te rechtvaardigen. Goede nummers die voor een doorsnee zangeresje topmateriaal kunnen betekenen. Op de twee meesterwerken van een artiest als Amy Winehouse hadden ze dan weer niets te zoeken. Ze staan hier dus prima. Het meest waardevol op deze verzamelaar zijn echter de covers! Dat ze andermans materiaal gemakkelijk naar haar hand kan zetten bewees ze al met magistrale uitvoeringen van o.a. Valerie of (There Is) No Greater Love. Body and Soul met Tony Bennett bewees zich al als een mooie verderzetting hiervan. Ondanks een leeftijdsverschil van bijna 60 jaar vermengen hun stemmen zich alsof ze al eeuwen samen zingen. Het zet hun uitvoering van deze standard trots temidden van een resem andere grote namen. Ook Our Day Will Come en Will You Still Love Me Tomorrow lijken wel op haar lijf geschreven en herinneren het meest aan de Amy Winehouse tijdens de hoogtijdagen, alweer zo’n vijf jaar geleden. De meest bijzondere opname wordt tot allerlaatst bewaard. A Song for You is niet per se het meest geslaagd, maar de manier waarop ze het nummer ten gehore brengt is hoogst intrigerend. Ze klinkt zoals ze nog nooit geklonken heeft en gaat soms heel diep. De hese zuchten lijken doordronken van alcohol. Vol hoogtes en laagtes sleurt ze zich doorheen het nummer, steeds vol overgave! De laatse woorden op dit plaatje bewaard ze voor Donny Hathaway, die waarschijnlijk de bekendste soulversie van dit nummer op zijn naam heeft staan: “He couldn’t contain himself, he had something in him, you know”. Trek zelf je parallellen...

Geen enkel nummer op Lioness: Hidden Treasures komt ook maar in de buurt van wat ze ons al gegeven heeft. Dat neemt niet weg dat er nog best wat leuks te rapen valt en het mooi is Amy terug te horen op een nieuwe manier, met ongehoord materiaal. De titel neem je beter niet ter harte, want als dit de hidden treasures zijn zal het Winehouse-vat rap leeg zijn.
Nodeloos te zeggen dat dit album FAN-ONLY is!

avatar van Angelo
3,5
Lioness: Hidden Treasures is wellicht een wat ongelukkig uitgekozen titel. Lioness: the Unheard zou bv. een stuk meer op zijn plaats geweest. Zoals verwacht bevat deze verzamelaar minder interessant werk dan de perfecte twee studio-albums, want daarop zijn de échte schatten te vinden. Terwijl op Frank en Back to Black het vooral de stempel van Amy Winehouse was die beide zo volmaakt maakt, is het hier vooral de stempel van producer Salaam Remi die het ertoe doet en het materiaal opleukt voor zover dat mogelijk is (acht nummers heeft hij bewerkt tot wat ze zijn). Wat dat betreft hoor je dat het gaat om een album dat postuum is uitgebracht, de nummers passen onderling niet zo goed bij elkaar, maar 't zij zo.

Van alles wat hier te horen is, is Our Day Will Come het best. De doowop in combinatie met de reggae vibe van Salaam Remi maken hem tot de beste versie ooit verschenen. Van die honderden covers die ervan verschenen zijn loopt Winehouse met die eer weg! Als je erbij stilstaat dat ze het lied opnam toen ze 20 jaar (!) oud was, in mei 2002, wordt hij alleen nog maar specialer. Hetzelfde geldt voor de bossa nova klassieker The Girl from Ipanema die in dezelfde maand werd opgenomen. De andere versie van Tears Dry on is van toevoegende waarde. Eerder bekend als uptempo, nu gepresenteerd als 'n ballad, krijgt het liedje een geheel eigen draai waar haar stem meer de ruimte krijgt om zich te uiten. Hij doet niet onder voor de versie die we kenden. Van haar nieuwe nummers zijn Half Time en Best Friends het leukst. De teksten zijn wat minder scherp dan gebruikelijk, maar de dromerige sfeer maakt alles goed. Tot slot A Song for You, opgenomen in één keer in 't voorjaar van 2009 in haar woning tijdens één van de zovele moeilijke perioden van haar turbulente leven: en dat hoor je er vanaf. Met de doorleefde stem klinkt ze niet als een 25-jarige, ze klinkt als iemand die pas de zoveelste tegenslag heeft meegemaakt.

Between the Cheats, één van de meest recente opnamen op dit album en mogelijk opgenomen voor wat haar derde album zou moeten worden, is kwalitatief prima (tekst en muziek). De vocalen van haar zijn echter belabberd, nuchter was Amy waarschijnlijk niet toen ze het nummer opnam. Je kunt er aan sleutelen wat je wilt; je kunt er niets aan veranderen. 't Laat haar niet op haar best horen. De gedachte achter het duet tussen Amy en mister Jones (of Nas) - "Nobody’s gonna stand in between me and my man / Cause it’s me and mr. Jones.” weet u nog? - had best leuk kunnen zijn, maar het klinkt nergens naar. Nas levert een prima bijdrage, maar wat een matige verses. Wederom wordt het nummer gered door hip-hopachtige productie van Remi. Wake Up Alone en Valerie zijn oké, maar ze waren al perfect. Will You Still Love Me Tomorrow? en Body & Soul zijn minder overtuigend. Is deze release zinvol? Nee, niet echt. Voor de fans echter 'n redelijk geslaagd slot van één van de meest unieke zangeressen ooit.

avatar van brain75
1,5
Deze cd gekregen met kerst. Eerlijk gezegd was ik nogal verrast, daar ik nou niet een groot fan van Amy Winehouse ben. De bekende singles vind ik allen lekker klinken, maar ik heb nooit de behoefte gehad een cd van haar aan te schaffen.

Maar toch...een gegeven paard ....dus ik heb het een kans gegeven. Na de eerste maal luisteren kwam bij mij de vraag op hoe ze dit durven uit te brengen met de titel "Hidden treasures". Nu duurt het wel langer voordat een cd bij me land, dus ik heb het album nogmaals 2 maal beluisterd. Die extra 2 maal veranderd mijn mening niet.

Wat staat me dan tegen aan dit album:

- er zit geen lijn in (wat niet gek is bij een verzamelalbum, maar toch);
- de nieuwe nummers halen nergens het niveau van de bekende singles;
- de alternatieve uitvoeringen van bekende nummers voegen niks toe. Het laat alleen maar horen dat men bij de uiteindelijke versies de goede keuzes heeft gemaakt;
- de covers zijn niet best. Na mij door dit album geworsteld te hebben zat ik mij te verheugen op "Song for you" (het origineel van Ray Charles is heerlijk). Helaas......Amy klinkt stomdronken op deze uitvoering. Sommige mensen vinden dit blijkbaar gevoelig of soulvol klinken. Persoonlijk vind ik het een aanfluiting.

Afsluitend wil ik melden dat het uitbrengen van dit album stinkt naar lijkenpikkerij. Als Amy nog had geleefd dan was dit nooit (en terecht) uitgebracht.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:06 uur

geplaatst: vandaag om 20:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.