Change - The Glow of Love (1980)

Italiƫ / Guadeloupe / Verenigde Staten
Dance
Label: RFC

1. A Lover's Holiday [Jim Burgess Mix] (6:30)
  2. It's a Girl's Affair (5:32)
  3. Angel in My Pocket (6:11)
  4. The Glow of Love (6:14)

5. Searching (8:04)

6. The End (5:54)
  7. The Glow of Love [Long Version] * (8:16)

met Luther Vandross

8. Angel in My Pocket [Extended Version] * (7:09)
  9. Searching [Parkside Remix] * (9:03)
  10. It's a Girl's Affair [Remix 2011] * (3:25)
  11. The Glow of Love [Remix 2011] * (4:15)

met Luther Vandross

12. A Lover's Holiday [Single Edit] * (4:13)
  13. Searching [Single Edit] * (4:43)

met Luther Vandross

14. The Glow of Love [Single Edit] * (4:34)
  15. The Change Megamix * (22:10)
  16. It's a Girl's Affair [Gianolio's Rhythm Guitar 1 Sample] * (0:15)
  17. It's a Girl's Affair [Gianolio's Guit Rhythm 2 Sample] * (0:15)
  18. It's a Girl's Affair [Romani's Bass Sample] * (2:34)
Producer Mauro Malavasi legde met dit album in 1980 (vreemd genoeg voor een groot deel vanuit New York) de basis voor de latere Italiaanse dance scene. Da's helaas kwalitatief allemaal niet erg aansprekend geworden, maar dat geldt zeer zeker niet voor deze soul&dance klassieker zelf. Hoewel de sound bij vlagen toch wel ietwat gedateerd overkomt (vooral die electronische drums) staat het geheel na 25 jaar nog als een huis. Dit is soul (dank Luther Vandross) verenigd met fraaie analoge synth klanken. Op z'n minst merkwaardig dat dit album zo uit de gratie is geraakt. Zal ook wel met de beperkte verkrijgbaarheid te maken hebben. Een klein doch ondergewaardeerd meesterwerk, klaar om afgestoft te worden. Luisteren dus.

avatar van sq
sq
Eigenlijk een schande dat ik hier nooit iets bij heb gezet. Het is een van mijn favoriete albums, altijd al geweest, al van het begin dat t uitkwam. Naar mijn idee werd met dit album een nieuwe standaard gezet in de disco; nooit eerder was het geluid zo perfect, en de beats zo strak. En toch heeft dit album de voor disco zo essentiele soul. Niet alleen door de deelname van Luther Vandross, maar ook door de melodisch meeslepende composities. Vreemd inderdaad voor een abum dat zo getypeerd wordt door synthesizer-geluid.

Tip: Naast de classic (Glow of Love) en de single (A lover's Holiday), heb ik een bepaalde fascinatie voor 'The end'. Een achteloos rest-stukje, nog even erbij gezet. Eigenlijk gebeurt er weinig, en de melodie-lijnen en -lijntjes zijn kinderlijk simpel. Maar ik kan hiervan genieten als bij geen ander house-anthem, zoals die vanaf 15 jaar na deze pas regulier werden gemaakt.

avatar van kareltjemusic
één van de beste dance albums die er zijn, Letterlijk elke track is goed op dit album. Dat de drums gedateerd klinken is deels waar.
Change, maar ook de SOS band, en de BB & Q band maakten gebruik van de bekende Roland TR808 drumcomputer. Welke trouwens op dit album nog niet te horen is, de 808 drumdoos dateert van 1981.
Het album is nog wel op CD te verkrijgen.
Tevens is er een CD, waarbij deze, en hun 2e album op 1 cd staan
Value for money.
Voor de echte leifhebbers , is er een Italiaans boxje, wat alle Change CD's bevat. Wie even Ebay snuffelt komt ziet het boxje nog wel regelmatig voorbij komen Vaak voor rond de €40.-
Gezien de exclusiviteit en de goede muziek een goede aankoop.

avatar van principal2000
Na het beluisteren van 4 nummers van dit album, ben ik om. Dit is precies mijn straatje. Ik kan zowel eighties als funk, disco en r&b wel waarderen. Chic is een band die gelijk in mijn hoofd opkomt bij beluistering van de muziek van Change. Ik kende ze vooral van hun hitje(s) met Jimmy Jam en Terry Lewis. Maar dit is ook heel fijne muziek. De aanwezigheid van Luther komt dat alleen maar ten goede. Eens kijken of ik deze ergens tegen een leuk prijsje kan aanschaffen.

avatar van kemm
Als deelnemer van het Soulalbum van de Week komt er gewoon een moment dat je bij dit album zult belanden. Want wat zit er toch achter die avatar van collega sq?
Ondanks dat zijn keuzes meestal uit de foute periode komen heeft hij toch een goeie smaak en dat belichaamt dit album toch weer! The Glow of Love is een heel secuur en klassevol ineengestoken plaat, maar met de nodige scherpere uitspattingen. De zang van de dames of Luther, bijvoorbeeld, maar natuurlijk ook in sommige tijdsgebonden instrumentatie. In 2011 valt het trouwens goed mee met de gedateerdheid. Alles komt toch terug - zelfs disco en 80s dance... Daarom klinkt dit naast ouderwets ook best modern, toen maar zelfs nu. Al kan dat aan mijn inlevingsvermogen liggen. Het zijn de droge drums en synths gekoppeld aan de warme stem van een zanger als Luther Vandross en de gepaste saxsolo her en der die de muziek kleuren. Change zit mee in de discodriehoek (dance-soul-funk), maar op een net iets andere plaats dan andere discoprojecten. Ook al zijn niet alle nummers even sterk (The End), de plaat overleeft zonder twijfel in z'n totalitiet. Een album met een duidelijke status. Of dat verdient het toch tenminste!

Lekkere discoplaat, al moet ik zeggen dat de nummers met Luther Vandross er wel bovenuit steken - met name The Glow of Love; een soort anti-apocalyptisch nummer is dit. Als je het luistert, heb je het idee dat de wereld een geweldige plek is, waar iedereen vrolijk en alles goed is

avatar van Gyzzz
The End is echt ongelofelijk goed

Is de rest ook van dergelijk niveau? Dan kan ik hier wel eens heel veel plezier aan gaan beleven

avatar van Poa
Poa
Toevallig, wilde ook iets soortgelijks posten. Deze week The End tegengekomen in een mixje en die is geweldig inderdaad.

Gyzzz schreef:
The End is echt ongelofelijk goed

Searching vind ik minimaal gelijkwaardig, The Glow of Love nog een stuk beter. Eerste 3 nummers zijn wat minder, maar sowieso een essentiële discoplaat dit en zeker de moeite waard om uit te checken.

avatar van Simon Smith
Voor de liefhebbers van dit album, deze is deels gemaakt door dezelfde mensen:
The Brooklyn, Bronx & Queens Band - The Brooklyn, Bronx & Queens Band (1981)

avatar van Edgar18
Gisteren voor 5 euro op de kop getikt (vinyl) en het klinkt als een klok. Fijne aankoop. Disco, maar dan net een beetje anders. Klinkt misschien een beetje ouderwets maar storend is dat zeker niet.

avatar van gaucho
Als groot fan van Chic heeft Change me ook altijd gesmaakt. 't Is een beetje vergelijkbaar, hoewel het productioneel net een iets andere 'touch' heeft. Ik ken al hun albums, maar deze blijft de beste. Met in elk geval vier ijzersterke tracks: de singlehits A lover's holiday en Searching (de laatste werd trouwens pas enkele jaren later een hit in Nederland), het instrumentale The end, wat ik ooit ontdekte als de B-kant van de 12" van A lover's holiday en volgens mij is verwerkt in meerdere radio-jingles) en bovenal The glow of love. Dat laatste nummer was ook een single, maar heeft hier nooit de charts of de radio gehaald, maar wel de discotheken. Fenomenaal gezongen door de toen nog niet zo heel bekende Luther Vandross, die pas het jaar daarop aan een eigen solocarrière zou beginnen.

Dan heb je al vier vijfsterrennummers. De andere twee doen daar uiteraard wel wat voor onder, maar zijn op zichzelf zeker niet slecht, en zeker niet voldoende om een vol punt eraf te trekken. Een 4,5 dus, wat ik een erg hoge score vind voor een disco-album, maar deze plaat rechtvaardigt het.

Change is, zoals andere hierboven al uitlegden, het meest succesvolle muzikale vehikel van de heren Jacques Fred Petrus en Mauro Malavasi. Die scoorden ook met Macho (I'm a man), High Fashion en the B.B. & Q Band - en ook de laatste band staat garant voor een aantal smakelijke disco- en funkhits. Deze heren hadden er duidelijk kijk op hoe je een vette disco-productie neerzet met smaakvolle en afgewogen arrangementen, waarnaar je ook thuis in de huiskamer prima kunt luisteren.

avatar van sjoerd148
Iemand nog tips in de lijn van dit album? Deze mag je wmb hier ook onder plaatsen

sjoerd148 schreef:

Gino Soccio - Outline (1979)

Minder soul, maar erg goed.