Aretha Franklin - The Best Of (1984)

Soul / R&B
Label: Atlantic

1. Chain of Fools (2:48)
  2. I Say a Little Prayer (3:34)
  3. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman (2:44)
  4. Think (2:19)
  5. Rock Steady (3:15)
  6. Until You Come Back to Me (That's What I'm Gonna Do) (3:28)
  7. Respect (2:28)
  8. Spanish Harlem (3:32)
  9. Dr. Feelgood (3:21)
  10. Do Right Woman, Do Right Man (3:17)
  11. I Never Loved a Man (The Way I Love You) (2:45)
  12. Save Me (2:15)
tondeman
Rock Steady - geniaal nummer.

avatar van Reijersen
Ja, welke zichzelf respecterende muziekliefhebber kent Aretha Franklin niet bij naam en/of muziek? Ik denk dat iedereen in ieder geval wel bekend is met haar naam, en daaraan toevoegend haar wereldfaam.
De beste soulzangeres allertijden? Ik vind van niet, maar ze hoort zeker in het toprijtje thuis en vele andere vinden van wel.

Maar dan even over het album. Simpel, het is een bonte verzameling van ijzersterke soulsongs waar Aretha Frankin haar goede, maar ietwat schreeuwerige stem weet te etaleren. Persoonlijk heb ik na een nummer over 5 a 6 snel genoeg van de stem van Aretha. En dat komt dan vooral door het schreeuwerige.
Maar dit is gewoon een goede verzamelaar voor iedereen die eens een plaatje van Aretha wilt horen met een aantal superhits van deze dame.
Voor mij is Spanish Harlem het hoogtepunt op deze cd, en voor de rest zit het allemaal ook goed in elkaar.

avatar van spinout
Een goede verzamelaar met haar bekendste hits Think & Respect. Aan de korte kant, dat wel.

avatar van musician
Prima verzamelaar.
Heel goed ook, voor een eerste kennismaking met de soul van Aretha Franklin.

Een Greatest Hits is toch wel wat anders dan het uitgeven van het volledig verzameld werk. In die zin is het een goede compilatie dat het precies geeft wat je er van mag verwachten. Toch vrijwel de meeste nummers zijn bekend, op single verschenen en uiterst genietbaar.

In 1984 was het nog de bedoeling, dat je na het beluisteren van zo'n verzamelaar geïnteresseerd zou raken in de rest van haar oeuvre. Daar kan ik mij ook wel een voorstelling bij maken. Maar voor wie het er bij zou willen laten, is het prima op eens af en toe op te zetten. Geweldige stem.

avatar van BoyOnHeavenHill
Uit de tijd dat dit soort compilaties nog op zowel vinyl als CD werd uitgebracht. Dat verklaart ook de korte speelduur van dit album, maar wat dat dan weer níét verklaart is waarom dit album "slechts" 9 van Franklins 14 Amerikaanse top-10-hits bevat (aangevuld met drie albumtracks van het klassieke I never loved a man the way I love you uit 1967). Of werden die overige vijf hits gespaard voor een The best of – volume 2 ? (Dit is natuurlijk ook niet een Greatest hits maar een The best of, subtiel verschil.) Volgens mij is die opvolger er nooit gekomen, althans niet in de vorm van een echte companion piece hierbij, maar sindsdien zijn er natuurlijk talloze veel completere compilaties gekomen. Hoe dan ook, wat dit dan wèl is is een prima verzamelaar met diverse ijzersterke nummers uit de periode 1967-1973, met minimale annotatie (alleen componisten, niets over jaartallen, producers of muzikanten) maar een lekker vol en vet geluid (aan de sound van die geweldige arrangementen was vóór de loudness wars natuurlijk ook niet veel te verpesten).
        Ook voor mij is het "schreeuwerige" waar Reijersen het op 26-7-2008 over heeft een belangrijk obstakel bij het waarderen van Franklin (naar Another night kan ik bijvoorbeeld echt niet luisteren, en dan bepaald niet alleen vanwege dat foeilijke eighties-arrangement), maar in déze periode houdt ze haar stem meestal perfect onder controle zonder overbodige kijk-eens-wat-ik-kan-uithalen, en dan zijn nummers als Chain of fools, Think en Respect toch wel tamelijk onbetaalbaar, qua compositie, qua arrangement èn qua zang. Enige misser vind ik zelf Spanish Harlem, dat voor mij nou eenmaal onlosmakelijk is verbonden met Ben E. King (USA #10 in 1961), maar Franklins versie scoorde tien jaar later nog aanzienlijk hoger (#2 in zowel Amerika als Nederland), dus ik mag niet zeuren.