Aretha Franklin - The Best Of (1984)

Soul / R&B
Label: Atlantic

1. Chain of Fools (2:48)
  2. I Say a Little Prayer (3:34)
  3. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman (2:44)
  4. Think (2:19)
  5. Rock Steady (3:15)
  6. Until You Come Back to Me (That's What I'm Gonna Do) (3:28)
  7. Respect (2:28)
  8. Spanish Harlem (3:32)
  9. Dr. Feelgood (3:21)
  10. Do Right Woman, Do Right Man (3:17)
  11. I Never Loved a Man (The Way I Love You) (2:45)
  12. Save Me (2:15)
tondeman
Rock Steady - geniaal nummer.

avatar van Reijersen
Ja, welke zichzelf respecterende muziekliefhebber kent Aretha Franklin niet bij naam en/of muziek? Ik denk dat iedereen in ieder geval wel bekend is met haar naam, en daaraan toevoegend haar wereldfaam.
De beste soulzangeres allertijden? Ik vind van niet, maar ze hoort zeker in het toprijtje thuis en vele andere vinden van wel.

Maar dan even over het album. Simpel, het is een bonte verzameling van ijzersterke soulsongs waar Aretha Frankin haar goede, maar ietwat schreeuwerige stem weet te etaleren. Persoonlijk heb ik na een nummer over 5 a 6 snel genoeg van de stem van Aretha. En dat komt dan vooral door het schreeuwerige.
Maar dit is gewoon een goede verzamelaar voor iedereen die eens een plaatje van Aretha wilt horen met een aantal superhits van deze dame.
Voor mij is Spanish Harlem het hoogtepunt op deze cd, en voor de rest zit het allemaal ook goed in elkaar.

avatar van spinout
Een goede verzamelaar met haar bekendste hits Think & Respect. Aan de korte kant, dat wel.

avatar van musician
Prima verzamelaar.
Heel goed ook, voor een eerste kennismaking met de soul van Aretha Franklin.

Een Greatest Hits is toch wel wat anders dan het uitgeven van het volledig verzameld werk. In die zin is het een goede compilatie dat het precies geeft wat je er van mag verwachten. Toch vrijwel de meeste nummers zijn bekend, op single verschenen en uiterst genietbaar.

In 1984 was het nog de bedoeling, dat je na het beluisteren van zo'n verzamelaar geïnteresseerd zou raken in de rest van haar oeuvre. Daar kan ik mij ook wel een voorstelling bij maken. Maar voor wie het er bij zou willen laten, is het prima op eens af en toe op te zetten. Geweldige stem.