Queen - The Miracle (1989)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Party (2:24)
  2. Khashoggi's Ship (2:48)
  3. The Miracle (5:02)
  4. I Want It All (4:34)
  5. The Invisible Man (3:57)
  6. Breakthru (4:08)
  7. Rain Must Fall (4:23)
  8. Scandal (4:43)
  9. My Baby Does Me (3:23)
  10. Was It All Worth It (5:46)
  11. I Want It All [Single Version] * (4:03)
  12. The Invisible Man [Early Version] * (5:03)
  13. Hang on in There * (3:47)
  14. Hijack My Heart * (4:14)
  15. Stealin' * (4:00)
  16. Chinese Torture * (1:46)
  17. The Invisible Man [12" Version] * (5:30)
  18. Scandal [12" Mix] * (6:33)
Jan Wessels schreef:

Op A Night at the Opera staat het nummer Death on Two Legs waarin de zin But Now You Can Kiss My Ass Goodbye voorkomt...

Toeval bestaat niet, draaide dat nummer vandaag en realiseerde me dit ook.

Dit album kocht ik als 14 jarige op casette en ik werd er door weggeblazen. Dat doet het vandaag evenzeer. Ik vind alle nummers geweldig!

avatar van Minneapolis
Dus dit album scoort een 7-?
Als ik dat afzet tegen sommige waarderingen van nieuwe albums, dan snap ik daar weinig van.
Queen (maar ook Bowie) is echt zo'n naam die lijdt onder de tunnelvisie van sommige verstokte rock fans.
Dat blijkt no meer uit de begin jaren 80 albums waarin er wat geëxperimenteer werd met funk (of disco volgens sommigen). Ik waardeer het alleen maar dat acts met een dergelijk lange historie zichzelf bleven uitvinden. Nu geldt dat wat minder voor deze Miracle, dus ik kan dit betoog misschien beter kwijt bij een ander album.
Hier ging Queen imo juist weer terug naar de rock. Zelfs de theatrale mini opera (de eerste 2 nummers) is terug. En erg geslaagd vind ik; gelijk een hoogtepunt. Hoewel het niveau overal prima blijft. Dat kun je, ondanks de leuke experimenten, de voorgangers inderdaad wél verwijten.
De grote hits Invisible man (fun) I want i all (de power) en Breakthru (mooi intro, en zelfs zonder die clip zou ik een trein visualiseren).
Scandal en Rain must fall (maar toch wel sympathiek) en Was it all worth it zijn de iets zwakkere nummers.
My baby does me was direct vanaf release al mijn grote favoriet.

avatar van De buurman
Minneapolis schreef:

Nou, ze zitten aan elkaar geplakt. En ze gaan beide over het niet al te verheffende thema "party". Een mini-opera zou ik het niet echt willen noemen.

Was It All Worth It daarentegen....

Het album begint wat mij betreft met I Want It All.
Queen heeft altijd sterke openers gehad, maar Party en Khasoggi's Ship verraden een overschattingsvermogen waar je u tegen zegt.
Onzinnige obligate teksten en riffs van May die ik al eerder hoorde.
The Miracle is goed bedoeld, maar waar Queen eerder al vele malen positief over the top ging, irriteert het mij hier nogal.
Tekstueel ook niet bepaald hoogstaand.
Dan een aardige tot prima fase, wat slappe hap en uiteindelijk een Queenwaardig slotstuk.

De 7 voor The Miracle is echt wel de realiteit naar mijn idee.

avatar van musician
Minneapolis schreef:
Hier ging Queen imo juist weer terug naar de rock.

Dat was natuurlijk op het vorige album A kind of magic al gedaan, waar prachtig stevig werk van Queen is terug te vinden. Ook weer een sterke verbetering t.o.v. voorganger The Works, waar ze vooral last hebben van nog magere songs, kant noch wal en de overbodige zoektocht naar modern willen klinken.

Wat wel waar is, is dat Queen op The Miracle de balans, de afwisseling, weer heeft gevonden die oorspronkelijk op Queen albums was te vinden. Freddie Mercury is qua composities schrijven terug in het hok, alle verschrikkingen uit de periode Hot Space achtergelaten, en de band blijkt ook weer ouderwets met elkaar uit de voeten te kunnen. Dat is het mooie aan The Miracle, een klein wondertje inderdaad.

avatar van haythijs
Ook alweer 30 jaar oud, ik kocht deze destijds kort na release en op mijn verjaardag ( eind mei) als 1 van mijn eerste cd’s ooit. Met de bonustracks waarvan ik vooral Hang on there ook wel goed kan verteren.
Slotstuk Was it all Worth it vond ik destijds (en vind ik nu nog wel) toch wel een song die enigszins teruggrijpt naar stukken als Death on two legs of White Man. Lekker vol en bombastisch. Brian zijn red special, wow!
En achteraf gezien ook duidelijk al een slotstuk waarop werd teruggekeken op de periode met hun vieren, zij wisten immers al dat er iets noodlottigs aan zat te komen. Later heb ik ook wel gelezen dat dit nummer ook als zodanig bedoeld is, ze wisten ten tijde van de opnames nog niet hoeveel tijd ze hadden en dit zou dan als een soort eindstuk kunnen dienen. “Gelukkig” was er nog tijd over, gingen ze direct door met schrijven/opnemen en kwam vervolgens Innuendo uit, waar The Show must go on nog meer die rol vervulde. WIAWI zie ik dus als een soort voorloper van TSMGO. Niet dat ik in mei 1989 dit zelf al zag, maar na Freddie zijn overlijden heb ik dat gevoel wel bij dit nummer gekregen.
Niet mijn meest favoriete album van hen, maar als geheel kan ik het prima verteren. Scandal heb ik trouwens ook een zwak voor. Party is wel grappig, niet bijzonder. Wel een fijn moment als Brian daar voor het eerst zijn gitaar aanzet, typisch May vuurwerk waar ik als jochie al gek van was.

avatar van Parlotones
Vind het wel raar dat dit album niet in de TOP 250 van albums staat met 5 hits. Tot midden jaren 90 was ik een Queen fan. Heb net de hits uit 1989 gedraaid, en was ze al bijna vergeten. Opvallend ook dat er geen één de nummer 1 positie heeft gehaald in de top 40. Heb destijds dit album veel gedraaid in de auto, had toen net mijn rijbewijs.

avatar van Wrathchild1
Tsja.....Queen. Geweldig , legendarische band.

Albums zijn niet zo aan mij besteed. Vind op zijn hoogst de helft goed of interessant. Een verzamelalbum is voor mij voldoende.

The Miracle ook weer met goede singles , maar toch ook weer wat matige nummers en een enkele goede albumtrack

avatar van Mssr Renard
Een 7 vind ik een uitstekende eindscore.
(Eigenlijk zou deze website niet alleen het gemiddelde, maar ook de mediaan moeten weergeven, al hebben we daar de staafdiagram bij het tabje "stemmen" voor).

Alles is zowel een beetje gezegd bij deze plaat. Queen maakt hier synthesizerrock, zo nu en dan flink rockend en zo nu en dan zwaar leunend op synths en drumcomputers.

Opvallend wel dat de favoriete songs van luisteraars zo verschillen.

Mijn minst favoriete song is Invisible Man en mijn favorieten zijn Scandal en Breakthru.
De rest vind ik ook prima, zelfs de ode aan de kat van Freddie. Miauw.

The Miracle had in 1989 nog steeds de typische pop/rock 80's mix, met soms meer de nadruk op de synthesizer in het wat zijige (zowel in tekst als muziek) maar best aardige The Miracle en soms wat meer de nadruk op de rockkant, zoals al in het leuke opening duo Party & Khashoggi's Ship. Gelukkig is daar het klassieke Queen geluid in de - zoals in de advertentie van toen stond - rock anthem I Want It All. Een geweldig Queen nummer vind ik dat, met een erg goede Brian May gitaar. En misschien incredible how I can, maar ik vind The Invisible Man een erg lekker swingend popnummer. De synthesizer en het ritme van het nummer zijn uitstekend. Kortom, deze kant 1 van de LP is gewoon goed.

De retro a-capella samenzang van Breakthru is een mooie opening van kant 2. Ook dit nummer loopt weer zo lekker, met eerlijk is eerlijk weer een prettige synthesizer. Freddie Mercury zingt erg sterk op dit aanstekelijke nummer. De drums/trommels, de bas en het ritme op Rain Must Fall zijn weer goed, maar het popliedje is helaas wat te zoet. Dit gaat ook op voor Scandal, behalve dan dat het te zoet is. Dit is wel een goede 80's popsong. My Baby Does Me is wat slomer en klinkt wel aardig, maar is verder weinig bijzonder. Gelukkig is er afsluiter Was It All Worth It, wat weer meer een klassieke Queen laat horen. Een goed nummer tot slot, met een vette gitaarsolo. Het antwoord op de vraag uit de slotsong voor dit album is ja.