Queen - The Miracle (1989)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Party (2:24)
  2. Khashoggi's Ship (2:48)
  3. The Miracle (5:02)
  4. I Want It All (4:34)
  5. The Invisible Man (3:57)
  6. Breakthru (4:08)
  7. Rain Must Fall (4:23)
  8. Scandal (4:43)
  9. My Baby Does Me (3:23)
  10. Was It All Worth It (5:46)
  11. I Want It All [Single Version] * (4:03)
  12. The Invisible Man [Early Version] * (5:03)
  13. Hang on in There * (3:47)
  14. Hijack My Heart * (4:14)
  15. Stealin' * (4:00)
  16. Chinese Torture * (1:46)
  17. The Invisible Man [12" Version] * (5:30)
  18. Scandal [12" Mix] * (6:33)
De boxset is zojuist aangekondigd. 6 CD's plus een blu-ray en DVD en wat tierelantijntjes die niemand nodig heeft. En hij is prijzig. Rond de 160 euro.

avatar van gaucho
En...staat de nieuwe single met zang van Freddie er ook op? Die is ten slotte opgenomen ten tijde van de opnamen van The Miracle.

Freddie Mercury schittert op nieuwe Queen-single Face It Alone | NPO Radio 2 - nporadio2.nl

avatar van gaucho
Ja dus, volgens SuperDeluxeEdition. Die 8-disc set is behoorlijk compleet, maar inderdaad nogal prijzig. Ik had voor de dubbel-CD kunnen kiezen wanneer ze het originele album (de Bob Ludwig remaster uit 2011) hadden aangevuld met dat nieuwe nummer plus de oorspronkelijke 12 inches en B-kantjes. Maar helaas, disc 2 ('The Miracle Sessions') is vooral voorzien van demo's, rough mixes en 'original takes'. Ik denk dat ik deze heruitgave in zijn geheel aan mij voorbij laat gaan. Vind het sowieso een van de mindere Queen-albums.

Dat nieuwe nummer (best aardig, maar natuurlijk geen 'classic Queen') is als afzonderlijke single in beperkte oplage verkrijgbaar als een fysieke vinylrelease. Dat lijkt me dan nog aardig als aanvulling op mijn collectie Queen-singles. Maar echt? 15,95 euro? Dat vind ik wel erg veel van het goede. Er zijn tijden geweest, ook in het 'nieuwe' vinyltijdperk, dat je daar met een beetje mazzel een heel album voor kon kopen...

avatar van lennon
Ik ben erg blij met die box...die gaat er gewoon komen....

En dat een 7.inch tegenwoordig zo achterlijk duur is, is wel logisch. De vraag ernaar is niet heel groot.. dus de productie is gewoon kostbaar en de grondstoffen ook nog eens kostbaar.
De laatste rammstein singles kosten zelfs 20.euro.

Bij jpc zit de 7 inch erbij in de box. Maar dan moet je dus wel de hele box kopen

Tja, in korte tijd zijn ook boxsets vaak absurd duur geworden. 5CD's en een blu-ray/dvd + single vanaf 150 euro (bij jpc.de). Tot voor kort kreeg je daar de muziek voor op LP.

avatar van Von Helsing
west schreef:

Nieuwe KISS box, Creatures of the Night, 6 cd's, 320 EUR!!

Maar kiss draait al decennia om marketing....die gasten weten echt wel dat de diehards dat gaan betalen.

avatar van Minneapolis

Nieuwe KISS box, Creatures of the Night, 6 cd's, 320 EUR!!

Wel met een gratis makeup setje erbij neem ik aan?

avatar van musician
gaucho schreef:

Ja, er moeten heel wat pijpen van roken!
Het nummer heeft de stofkam voor The Miracle niet doorstaan, is dus minder goed dan de rest wat er op staat. Die beslissing van toen lijkt mij, na beluisteren, ook terecht.

Maar juist omdat het zo'n 30 jaar (alweer) na het overlijden van Freddie is gelukt het te herstellen en er dus nieuw Queen werk is met zang van Mercury maakt het wat bijzonder.
Maar het is zeker geen klassiek Queen.

Ik heb alle albums van Queen wel in huis, van die boxjes ook met cd-singles daar in. Maar om nu iets te gaan kopen waarbij een oorspronkelijk album wordt uitgebreid naar 5 cd's en een blueray + single, gaat mij zo'n 5 cd's, blueray + single te ver.

De prijs van een vinyl single nu gaat ook veel te ver. Een jaar terug kocht ik voor € 14,95 een gele vinyl single van Radar love van de Golden Earring. Ook vanwege de heb. Het is veel zwaarder dan de oude vinyl singles uit de goede oude tijd. Maar dan nog.

Als ze ooit nog eens hopen op een return van cd's, singles e.d. zullen ze het anders moeten aanpakken.

avatar van Eddie
Misschien een minder nummer van Queen, dat zou kunnen. Maar ik vind het echt magisch om de stem van Freddie te horen op een nieuw nummer. Eddie zou er bijna emotioneel van raken. Made in Heaven had die impact niet op me, dat komt denk ik omdat dat opgenomen was wetende dat er materiaal moet zijn voor nieuw werk na zijn overlijden. Dit is met een andere insteek opgenomen en heeft daardoor denk ik meer impact op me. Ik ben al jaren geen queen fan meer, maar dit nummer vind ik toch echt heel erg indrukwekkend!

avatar van captino
Wat een geld zeg, voor die wél zeer fraaie, boxsets! Dat wordt sparen. Toch inmiddels de 2CD set besteld. Ben geen Queen collector, maar voor The Miracle maak ik graag een uitzondering. Hun beste album uit de jaren tachtig naar mijn mening.

Is ook een stukje jeugdsentiment. Ik was negen in 1989 (werd tien in november ´89) en wij kregen toen thuis onze eerste CD speler. Mijn vader kocht toen de zeer recente CD van ´The Miracle´. Ik heb hem grijsgedraaid toen. Dit is muziek! Mijn mening is nog niet anders.

musician schreef:

Ja, er moeten heel wat pijpen van roken!

Maar het is zeker geen klassiek Queen.

Rain Must Fall mag er zo af ten koste van de nieuwe, maar inderdaad, het is geen knaller.

avatar van CASINO BOOGIE2
Een van de eerste CD's die ik kocht, de hits spraken me destijds erg aan als 14 jarige. Breakthru, I Want It all Scandal, Hang On In There en Was Is all Worth It vond ik de toppers.
Later kom je er dan achter dat Queen ook veel betere albums heeft gemaaklt

3 sterren voor dit jeugsentiment, alleen I Want It All, Scandal, Was It All Worth It en Chinese Torture vind ik nog om aan te horen. De rest geloof ik wel.

avatar van iggy
Zelf ga ik de The Miracle Deluxe Box-Set 2022 zeer zeker niet kopen. Maar voor de liefhebbers een misschien leuk inkijkje.

tomthumb schreef:

Dat "terug naar de vertrouwde sound" hoorde je destijds bij het uitkomen van de cd vaker, maar ik vind die sound eerlijk gezegd ver te zoeken, helemaal als je een track als The Invisible man hoort. Het niveau van de songs vind ik ook zeer bedroevend.

The Invisible Man vind ik echt de allerberoerdste track op dit album. Enige hoogtepunt zijn de gitaarpartijen van May, meer dan prima riffwerk (had wel van Keith Richards kunnen zijn) en een hele goede solo. maar voor de rest... nee.

avatar van Bosdavid
En inmiddels is er ook een unboxing teaser.

Box zojuist ontvangen..

Wat een mooi pakket...

Too much love is dezelfde versie als op made in heaven volgens mij.

Hier staat de miracle sessions keihard aan en dat is een feest

Uitgebreider verslag komt later.

avatar van meneer
De Collectors Edition aan het beluisteren en het is inderdaad een feestje om vooral de studio opnames te beluisteren. Mooie opname van The Miracle ook (‘John, are you happy ?’, de schat..). Hier kan ik het einde van het nummer zeer waarderen. Maar ook de ontspanning en de fabuleuze beheersing in Mercury’s stem, over het geheel, is een genot om naar te luisteren. De baspartijen van Deacon zijn ook van een hoge kwaliteit.

Ik begin de studio opnames van bepaalde albums steeds meer te waarderen (de uitgave van The Beatles - Revolver (1966) - MusicMeter.nl is ook bv. een sterk document m.b.t. de opbouw van een album). Je krijgt en hoort inzichten die leiden tot het eindproduct, wat weggehaald wordt, de dialogen tussen de muzikanten, foutjes en soms genialiteit.

Deze opnames van The Miracle laten ook meer de volledigheid en opgebouwde achtergrond van de nummers horen wat een beter inzicht geeft dan de uiteindelijke versies van de nummers die meestal de uiteindelijke beoordelingen van ons krijgen. Net zoals bij sommigen mensen zit er zoveel meer achter deze nummers door ze ‘dieper’ te mogen inzien/beluisteren.

avatar van MarkS73
Die demo's zijn echt geweldig, vooral Breakthru (real drum and bass) is een echte meezinger. De Anniversary albums van The Beatles waren voor mij altijd hoogtepunten wat dit betreft maar deze uitgave komt daar heel dicht in de buurt.

avatar van Axeqlusive
CD2 van de Collector's Edition is echt een hoogtepunt. Wat een heerlijke cd deze Sessions zeg (hoewel digitaal geluisterd). Het laat goed horen hoe goed Queen was als band, met daarnaast de ontwikkeling van de tracks. Het lijken wel een soort 'run throughs' en ze geven daarnaast soms ook een beetje een vaag idee hoe alles live zou hebben geklonken. I Want It All is me toch een potje briljant zeg.

Het album is sowieso al sinds kleins af aan favoriet bij mij, hoewel veel Queen-liefhebbers daar naar verluid anders over denken. Enige dipje zit voor mij in Rain Must Fall en My Baby Does Me, al is Scandal dan weer prima. Spijtig dat er niet ook een LP-versie is met CD1+CD2. Zit niet te wachten op een boxset met instrumentals, interviews en videoclips op dvd én Blu-ray.

avatar van Bonk
Vandaag de box ontvangen. Zeer tevreden met hoe het eruit ziet en vooral benieuwd naar de extra cd's en blu-ray die er bij zitten. Kan niet wachten om het allemaal te beluisteren en bekijken. Ook de plaat met Too Much Love Will Kil You als extra track (zoals het ooit bedacht was) zit erbij en een prachtig fotoboek met wat extra info. Daarnaast nog wat posters en foto's. Ik laat nog wel weten wat ik van al die extra audio vind.

Maar daarnaast heb ik ook de hand weten te leggen op een Press Kit, zoals deze voor uitgave werd verstuurd naar de pers. Met een biografie, een tweetal foto's en een begeleidend schrijven in een soort folder met de albumhoes. Daarbij een mini-cd met daarop een teaser van het album in zo'n 18 minuten. Stiekem toch wel erg leuk om zoiets te hebben

avatar van De buurman
Heb even die “oorspronkelijk opnames” beluisterd. CD2 denk ik. Leuk. Maar het wordt er niet perse beter van. Wat betaalt men nou voor zo’n box tegenwoordig?

± €160,-

Bosdavid schreef:
± €160,-

Ja lennon, Life is Real.

avatar van xrockerx
" was it all worth is" was altijd een van mijn favo hidden gems van Queen! idem met Scandal wat ook niet echt een grote hit is geworden.

Snap nooit zo goed waarom er zoveel haat voor dit album is...naar mijn mening staan er 5 singles op een plaat van 10 nrs

xrockerx schreef:
naar mijn mening staan er 5 singles op een plaat van 10 nrs

Jouw mening is in dit geval gewoon een feit: er werden daadwerkelijk 5 singles van het album gehaald. En over het algemeen vrij sterke nummers, vind ik. Zelfs het door velen gehate Invisible man kan ik goed hebben. Net als Breakthru en Scandal is dat nummer natuurlijk meer pop dan rock, en als je 'pop' geen vies woord vindt, zijn die nummers naar mijn idee redelijk tot goed te verteren.

Gelukkig staat er ook wat steviger materiaal tegenover. Met name I want it all en de titeltrack vind ik sterke rocknummers, en ja, de afsluiter is ook mooi. Per saldo een heel acceptabel Queen-album, misschien wel hun beste uit de jaren tachtig. De boxset laat ik aan me voorbij gaan. Ik heb genoeg aan de LP en de reguliere CD (en de singles, want die verzamelde ik ook allemaal...)

avatar van vielip
Gaaf album. Ik vind de 5 singles allemaal sterk. Daarnaast vind ik Was it all worth it echt een te gek nummer. Nu ik zit te denken vind ik eigenlijk alleen My baby does me niet echt veel soeps.

avatar van Heer Hendrik
.........plus Rain must Fall, dan heb je 8 van de 10 songs die prima zijn

avatar van Mssr Renard
Er is tegenwoordig een officiele muziekvideo voor Was It All Worth It: https://youtu.be/li569Oz158I

avatar van Mssr Renard
Ik vind Rain Must Fall en My Baby Does echt geweldig trouwens. De minste song vind ik Invisible Man. En Party vind ik niet herl erg goed, maar ik weet niet beter dan dat de plaat ermee begint, dus ik kan ook weer niet zonder.