Toto - Hydra (1979)

Label: Columbia

1. Hydra (7:31)
  2. St. George and the Dragon (4:44)
  3. 99 (5:16)
  4. Lorraine (4:46)
  5. All Us Boys (5:02)
  6. Mama (5:14)
  7. White Sister (5:38)
  8. A Secret Love (3:08)
Misschien wel hun beste album, dat nog niets heeft ingeboet. Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde was ik er al weg van en dat ben ik nog steeds. Prima in het gehoor liggende nummers met een uitstekende zang van Bobby Kimball.

WPE
Tja, als ik dit album geen 4 moet geven, wat moet ik dan met de rest van het repertoire van Toto? Over het algemeen maken ze prima muziek, daar zijn ze zeer consequent in. Af en toe wel aan de gladde kant, maar met vakmanschap gemaakt, en heerlijk in het gehoor liggend. Dit album is misschien wel wat "ruwer" (voor Toto begrippen dan), maar een heerlijk onmiskenbaar eigen geluid, en over het algemeen sterke nummers. Echt aan te bevelen!

avatar van m1997
Een prima opvolger van het fantastische debuutalbum ''Toto''.

Hydra vind ik echt een heerlijke klassieker en blijft een beetje in het sfeertje van ''Child's Anthem''.
St. George and the Dragon heeft net als ''I'll Supply the Love'' ook een lekker vrolijk deuntje. Daar hou ik wel van.
99 en Mama zijn verder ook beiden geweldige nummers. Vooral de bas van ''99'' vind ik zo lekker (ik speel zelf ook namelijk bas).

Een welverdiende 4 aantal sterren!

een topalbum, dat (nog) niet echt leeg geplukt om als single uitgebtacht te worden.
Toen was het allemaal nog niet echt commercieel. Heerlijk album en één van hun beste

avatar van Madjack71
Ondanks de goede recensies hieronder, was dit destijds niet het droom vevolg voor het degelijke debuut dat met Hold the Line een klassieker in huis had. Het hitje wat hier vanaf kwam 99 stond duidelijk in de schaduw van eerst genoemde. Dat het goede muzikanten zijn, moge duidelijk zijn. Ik heb heel wat lp's in mijn collectie waarop Lukather en zekers Jeff Porcaro hun bijdrage op leveren. Op dit Hydra is de wat ruwere sound nog redelijk intact en in evenwicht met de wat gladdere productie van de AOR gerichte muziek, waar ook Boston, Foreigner, Journey en companen in visten.

avatar van SemdeJong
Hydra is een goed begin en smaakt direct naar meer, St. George and the Dragon geeft dat. 99 is een geheel ander nummer dan de twee voorgaande. Als je dit nummer een paar keer beluistert dan is dit eigenlijk prima Fusion. Ik blijf het een heerlijk nummer vinden en dan vooral instrumentaal. Lorraine rockt er weer lekker op los. Op All Us Boys gaat het er ook heftig aan toe en wordt mooi opgevolgd door Mama. Mama is echt een nummer waarvan je de typische Toto stijl welke later nog vaak te horen zou zijn, herkent. Op White Siste hoor je een gitaarspel wat richting speedmetal gaat. A Secret Love sluit het album op een Fusionachtige wijze af.

Dit album deed weinig in Nederland en was over de rest van de wereld ook weinig succesvol. Het is een prima album welke je in de tand destijds moet zien. Het album had in 1979 concurrentie van enkele geniale albums als: Pink Floyd - The Wall, AC/DC - Highway To Hel, Supertramp - Breakfast In Amercia, The Police - Reggatta de Blanc enz. 1979 was muziekaal gezien een interessant jaar. Wordt eens tijd om daar enkele albums van achter elkaar te draaien.

avatar van Running On Empty
Heerlijk plaatje, stiekem toch iets beter dan de debuutplaat.

avatar van JelmerHolwerda
Madjack71 schreef:

TOTO wilde zelf nooit 99 als single uitbrengen maar dit wilde hun label. Ze hadden liever een hardrocksong als single gezien maar hun label was daar een beetje op tegen op een of andere manier. Als je een White Sister had uitgebracht tegenover Hold The Line is het al heel anders.

White Sister = pure Hardrock. Het beste nummer waarin Steve heerlijk soleert

avatar van JelmerHolwerda
Neal Peart schreef:
White Sister = pure Hardrock. Het beste nummer waarin Steve heerlijk soleert

Ja, echt een geweldig nummer met een briljante climax. Blijft ook live altijd een knaller.

avatar van DeWP
Een van de beste albums!

klopt!

avatar van musician
Buitengewoon intrigerende Toto plaat. Misschien ook wel hun meest complexe en tegelijkertijd experimentele.

Hydra loopt evenwel niet over als de meest bekende, meest verkochte, meest gedraaide of meest geprezen Toto album. Het heeft daarom tegelijk iets mystieks. Het is Toto in z'n meest pure vorm, voordat de commercie er een paar jaar later mee vandoor ging. Het is in herrie gemeten niet zo over de top als Turn back, hoewel ik dat album ook graag mag horen.

Maar er is duidelijk spelplezier, er is ook gas terug genomen ten opzichte van het ambitieuze debuut. Meestal valt een opvolger wat tegen bij een succesvolle eerste plaat. Maar Toto is niet in die val getrapt en heeft gekozen voor een andere benadering.
Wel nog steeds herkenbaar Toto, uiteraard. Maar ideaal als het overige werk van de band als te overbekend even aan de kant moet worden geschoven.

wat een verrassende aankoop! in mijn platenwinkeltje, de lp in engelse persing mét tekstvel!

dit is toto zoals ik de band nooit eerder hoorde: vet, symfonisch en authentiek. prachtige nummers, waarbij me opviel dat de versie van ‘99’ twee keer zo lang is als het singletje.

ik kende toto enkel van de hitsingles, ik kocht ooit ‘the seventh one’ op cd. maar dit is zeldzaam mooi. vijf sterren, dik verdiend!

Nou dan moet je geleidelijk aan hun albums bemachtigen. Af en toe leunt hun muziek tegen de hardrock en symfonische rock aan. Heerlijk

avatar van Zagato
Is er een band die meer songs heeft met een vrouwennaam als titel dan Toto? Hydra kende ik dus alleen van de (ingekorte) single 99, het blijkt een album in de herkenbare Toto stijl te zijn maar toch net even anders. Duidelijk muziek waar ik in de stemming voor moet zijn maar als dat zo is dan gaat het er in als zoete koek (met nadruk op zoet )

avatar van rider on the storm
Niet zo goed als het debuut...maar gewoon een lekkere plaat. Voor mij van de 1e vier Toto platen de minste. Iets teveel richting symfonische rock. En daar krijg ik jeuk van...

‘99 trouwens erg fraai.

@ riders on the storm: Dit album is juist beter dan het debuut. Staat als een huis en gelukkig niet versingeld als ToTo IV

avatar van rider on the storm
Neil Peart

Zo zie je maar hoeveel de smaken verschillen...Toto IV bij far mijn favoriete Toto album. Zal met herinneringen te maken hebben.

Laat onverlet dat dit een prima album is .

Vandaag nog even aandachtig beluisterd en album verdient toch halve ster meer..

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze nu eindelijk op LP, en wat me direct opvalt zijn de progrock-invloeden.

Nog steeds de soul, funk, hardrock waar ze om bekend staan, maar nu wat meer in een progrockjasje.
Ik hoor zelfs wat Saga terug in het gitaarwerk, piano/keyboardwerk (dat staccato gedeelte) in het titelnummer.

99 is de enige song trouwens die ik wel al kende, van een verzamelaar, maar deze versie is wat langer (lekkere bas in het eindstuk). De rest allemaal nieuw voor mij, dus smullen geblazen.

avatar van Mssr Renard
Is dat trouwens Steve Lukather op de hoes met dat zwaard? Doet me denken aan Highlander.
Ik vind het maar een hoop Poeha, zeg maar....