Tonedeff - Archetype (2004)

Label: Freshchest

met Anetra

14. Case Closed (3:32)
  15. Gathered (5:22)
avatar van MurryMusic
OF delen een andere mening...

Relax
Tonedeff klinkt te melig en niet serieus, de beats zijn net zo en ik kan daar niet tegen.

EPMD
nou ja zeg... die kerel heeft elk nummer met gevoel geschreven en geproduceerd... heb em vandaag eindelijk binnengekregen... het was het wachten waard... zit ook nog een bonus dvd bij...

avatar van LoG
LoG
Ja die dvd maakt het album nog veel beter!!
Het is een apart album, dat vind ik wel. Maar als je hem van begin tot eind luistert met alles erop en eraan kun je niet zeggen dat het gevoelloos is.

EPMD
heb net de dvd gekeken... echt een toevoeging aan het geheel... ik geef het album een 5... heb em al vaak geluisterd en hij verveelt geen moment... gewoon een geweldig album... een aanrader voor iedereen die van hip hop houdt maar toch wat anders wil horen, geen standaard-shit maar hip hop muziek met gevoel...

avatar van Rhythm & Poetry
Tonedeff heeft zich de laatste jaren steeds meer ontwikkeld tot een van mijn favoriete MC's. Vooral qua flow, lyricaal is Tonedeff ook sterk maar zijn er wel betere MC's te bedenken. Tonedeff weet ook humor in zijn teksten te stoppen en met een aantal feel-good nummers is dit erg aangenaam te beluisteren. Zeker nu het weer wat beter begint te worden. Producties zijn ook uitstekend. Track 7 & 9 zijn zelfs geweldige tracks en geven dit album (of is het toch een mixtape MJ? ) nog net wat extra.

avatar van MJ_DA_MAN
Rhythm & Poetry schreef:
(of is het toch een mixtape MJ? )

Hehe, nee dit is zijn debuut en ook meteen zijn enige soloalbum (de rest zijn mixtapes of EP's).

avatar van LoG
LoG
Wow, ik ben weer helemaal opnieuw verslaafd geraakt aan dit album. Dit album is echt briljant. En vooral Porcelain is gewoon een van de mooiste nummers ooit hahaha.
Misschien verhoog ik m naar een 4.5

avatar van Niek
A hoe'll fuck anybody, and a bitch'll fuck anybody but you

avatar van MurryMusic
Relax schreef:

Wat? Dit meen je toch niet? Hij doet soms lollig ja maar niet op het hele album.. Ik bedoel een nummer als Porcelain is verre van melig.

Relax
Ik zeg ook dat hij zo klinkt.. dus ook op dat nummer.

avatar van Stapler
Ik moet Relax wel gelijk geven, zijn stem straalt dat gewoon uit en al helemaal als hij snel flowt.

P-DawG
Stapler schreef:
Beetje humor kan geen kwaad toch ? Op Porcelain en Loyal bewijst hij dat hij niet altijd melig hoeft te zijn, of vind je hem op die nummers soms ook melig ?

avatar van josbosvos
Ik ben echt verliefd op Tonedeff's raps geworden vanwege The Gates en Love Ain't van Cunninlynguists, en na een eerste luisterbeurt ben ik al erg enthousiast over het album, dus nog maar een paar luisterbeurten om met een conrete beoordeling te komen .

Rene1979
Ik ben helemaal weg van dit album. Heb hem gauw besteld nu he nog kon

Rene1979
Halfje omhoog van mijn kant. Dit is de HipHop waar ik van hou. Dit album wordt zwaar onderschat.

avatar van thgryda
Deze moet ik al lang checken en dat ga ik dus ook doen

avatar van thgryda
Erg chill album van Tonedeff, die ik kende van zijn legendarische gastoptredens op de albums van cunninlynguists, masta ace en immortal technique. Hij kwam er altijd heel dope en moet het vooral hebben van een aangenaam stemgeluid, een sterke flow en zijn kenmerkende tempowisselingen. Ik was dus erg benieuwd naar dit album, het is mijn eerste kennismaking met Tonedeffs solowerk.

Ik moet zeggen, het eerste deel van het album trok me niet zo maar vanaf loyal en porcelain (de dikste tracks op het album imo) vind ik eigenlijk bijna alles erg goed. Naast Loyal en Porcelain zijn Quotables, Case Closed, Children, Heavyweight en Pervert erg goed. De wat mindere tracks aan het begin na de dope intro track en het gezang op het laatste nummer doen me twijfelen tussen 3.5 en 4 sterren. Ik geef het album de voordeel van de twijfel voorlopig een vier dus

avatar van Silky & Smooth
Kwam via A Piece of Strange erachter wie Tonedeff is. Ik vond hem op dat album al erg positief opvallen door zijn snelle raps met tempowisselingen. En dat in een 'verse' van een nummer.

Op dit album wordt het alleen maar positiever. Het album is erg gevarieerd. De verschillende nummers worden echt goed afgewisseld. Masochist is een nummer met een redelijk serieuze tekst, maar Tonedeff laat je met twijfels achter over hoe serieus hij het zelf neemt. Net als bij Dissapointed trouwens. Dat nummer wordt voorafgegaan aan een swingend dansnummer en gevolgd door twee diepere nummers. Verder laat hij onder meer zijn rap- en zangkunsten zien. Rappen kan hij zeker. Hij wisselt soms om de regel van tempo en toon. Soms is het razendsnel, meteen daarna weer langzamer. Ook speelt hij veel met zijn stem.
Zijn zangkunsten zijn dan weer van mindere kwaliteit, maar toch erg leuk vanwege de tekst (Pervert).
De track met o.a. Substantial is mij tegengevallen. Het concept is leuk, de rappers zijn goed, de teksten zijn erg grappig en het is een leuk nummer. Toch ben ik niet helemaal onder de indruk. Misschien komt het nog of misschien waren mij verwachtingen te hoog voor het luisteren van dit nummer.

Ben blij dat ik deze man heb opgezocht naar het album van CunninLynguists, want het is inmiddels niet meer uit mijn playlist weg te slaan. Tonedeff is een zeer begaafde rapper met veel techniek en daardoor een heerlijk flow. Daarnaast is hij erg grappig, wat heel af en toe wel eens ten kost gaat van gedachte bij een nummer.

4.5*

avatar van fabblwaps
Ik heb deze al een hele tijd en heb 'm eigenlijk bijna nooit geluisterd en vond het zelfs niet zo'n goed album. Laatst had ik 'm weer eens opgezet en sindsdien draai ik 'm weer regelmatig.

Tonedeff laat hier zien een erg veelzijdig artiest te zijn. Hij wisselt veel uiteenlopende onderwerpen perfect af. Daarnaast zingt hij soms om meer gevoel in de nummers te kunnen leggen. Hij produceert het leeuwendeel van de CD zelf, met een erg goed resultaat en hij is als ik me niet vergis ook nog de CEO van QN5.

Als je al deze dingen tegelijk doet en op alle gebieden zo'n goed niveau haalt (als CEO weet ik niet) ben je toch wel een erg getalenteerd man. Dat laat dit album dan ook goed zien, er staan op de CD prachtige nummers, nummers met grappige teksten en gewoon nummers met een hoop punchlines en allen worden door Tonedeff goed ingevuld.

Een voorbeeld van een erg mooi nummer is Porcelain, het nummer kent een goede herkenbare tekst en wordt tevens door Tonedeff van een mooie productie en refrein voorzien. Het begin van Pervert daarentegen klinkt alsof het rechtsstreeks van een matig R&B album komt, maar dan met lekker foute teksten en is daarmee dus meteen een totaal ander soort nummer. Hij komt op beide nummers natuurlijk en ongeforceerd over. Zowel de serieuze als de minder serieuze nummers vind ik goed uitgevoerd.

Daarnaast heeft Tonedeff natuurlijk een razendsnelle flow waarbij hij snel van tempo kan wisselen en altijd verstaanbaar blijft. Ook heeft hij een erg fijne rustige stem.

Toch zijn er nummers zoals bijvoorbeeld disappointed, overture en Gathered. Echt slecht vind ik ze niet, enkel minder dan de rest.

Wat mij betreft is dit album goed voor 4*.

Classic!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik heb hem een paar keer geluisterd maar ik moet zeggen dat ik toch beter had verwacht van de man die bij ieder gastoptreden op albums van CunninLynguists de andere rappers er met twee vingers in de neus uitrapt.

avatar van thgryda
Wachten op chico and the man dan maar voor jou (en voor mij ook wel )

avatar van -marco-
Heerlijk album in de QN5 serie! Tondedef is hier imo wel minder op dreef als in Extended Famm en Underscore albums.

Derhalve een waardige 3,5.

Ps; kan iemand mij verklaren waarom qn5 albums zo schaars zijn en dus moeilijk te verkrijgen

Rene1979
Worden er weinig geperst.. denk ik. Alas je slim bent dan pers je er zoveel als je er gemiddeld verkoopt. Dat zal bij QN5 niet meer als 5 tot 10 duizend zijn.

P-DawG
Hier kan je de DVD die bij dit album zit tjekken.

avatar van Elohim
Zo'n vet album! Hoewel ik vaak niet meer luister dan 6 en 7 zo'n 20 keer, is de rest van het album totaal niet slecht!

avatar van NastyOnWax
Ik snap echt niet hoe het komt dat album zo'n "laag" gemiddelde heeft. Geniaal album met geen enkel slecht nummer en qua lyrics absoluut van de hoogste klasse, en dan heeft het maar 3,79. Ik moet wel toegeven dat de eerste 2x dat ik dit album luisterde ik het ook niet geweldig vond, maar na een paar keer extra luisteren ontdek je steeds meer geniale momenten.

Children, Porcelain, Masochist en Quotables zijn wat mij betreft de beste liedjes hier. Maar de geniale lines zijn zelfs te vinden op grappige tracks als Disappointed.

I’m jonesing for ass, but I almost choked on the gas when I opened her pants/
So potent a blast of fish that It was scary, man/
I snatched the pine tree from the rearview mirror then sandwiched it within her hairy clam.

En dan deze waar ik serieus dubbel om lig iedere keer als ik hem hoor. Tonedeff over DE kans om eindelijk sex te hebben met meer dan één meisje tegelijk.

Because of my stage name I met these three hookers looking for sex
They claimed Janessa, Brooke & Beth were their governments
And they wanted to triple the pleasure, triple the fun like they were doublemint
I’m stuttering, I’m looking down at my dick 2 chicks is rubbing it
Beth tells me just to look at her tongue and then imagine my cum on it
Then, suddenly one of ‘em starts crying, some shit bout her ex-man
And when one chicks in need, the two others WILL ditch the sex plan
With staff in hand, I’m asking, “Is it the time for this shit?”
From the back of the pack I hear, “Can’t you keep your mind off your dick?”
Ain' that a bitch?

avatar van Elohim
Jah klopt!

Disappointed is een erg grappig nummer!