Boudewijn de Groot - Nacht en Ontij (1969)

Label: Decca

1. Wie Kan Me Nog Vertellen * (5:19)
  2. Aeneas Nu * (3:50)
  3. Babylon (4:01)
  4. Heksen-Sabbath (Deel 1) (8:56)
  5. Heksen-Sabbath (Deel 2) (16:19)
avatar van Protonos
Heb deze plaat via marktplaats weten te bemachtigen, ben benieuwd

avatar van Simon Smith
Ga er maar eens rustig voor zitten , dat moet je zeker doen, met het geluid flink hard!

avatar van Don Cappuccino
Ik ben nu Heksen-Sabbath aan het beluisteren. Raar maar wel erg gaaf!

avatar van Protonos
Gisteren was het dan zo ver. Na mijn gebruikelijke tv avondje begon de nacht te vallen, dus het werd tijd voor Boudewijn. Na eerst de hoes en binnenkant uitvoerig bekeken te hebben ging de naald op de plaat. Alle lichtbronnen uit, behalve een klein lampje om de tekst te lezen...

Dan begint de plaat met Babylon, een soort van onheilspellende stilte voor de storm.
De regen valt, de bliksem slaat neer op de aarde. Boudewijn kijkt mij op de binnenhoes aan met zijn onverschillige blik. Dan begint het festijn.

De ochtend is gevallen, de wereld gaat open, vogeltjes fluiten. Verdwaasde ontwaking.. was het dan toch een droom? Er volgt een flashback naar de voorgaande avond. Ik kijk weer op de binnenhoes. Daar hij eerst nog versuft keek, lijkt hij nu ineens andere bedoelingen met mij te hebben. Is het dan toch?! Maar ik kan niet terug, ik kan me slechts verbergen voor wat gaat komen.

Kind uit de moeder
Zoals hij
Torralba & Gauricus

Langzaam beginnen kobolden en andere onwezens hun nachtelijkse rituelen te vervullen, zij het als een voorbereiding op het hoofdprogramma: Satan in eigen persoon!
Heksen beginnen te zingen, volgelingen brengen offers.

we stijgen
WIJ STIJGEN

De duivel en zijn volgers verdwijnen richting hel.

We hebben het overleefd!

avatar van The_CrY
Hmm eigenlijk zou ik best eens een plaat in de Nederlandse taal willen beluisteren. Mede door de tracktijden, maar vooral door Protonos' mooie recensie, zal dat denk ik deze worden. Wel nog een vraag: is deze plaat een beetje model van wat ik van een artiest als Boudewijn de Groot kan verwachten?

avatar van Don Cappuccino
The_CrY schreef:

Juist compleet niet. Dit is het experimenteelste werk wat De Groot heeft gedaan. Vooral Heksen-sabbath is echt een geval apart.

Maar je moet hem zeker eens beluisteren.

avatar van Stijn_Slayer
Inderdaad. Dit vind ik Boudewijns meest 'aparte' plaat.

avatar van jasper1991
...maar wel leuk.

Leuk onderwerp en het is aardig onderhoudend.

Misterfool
Ik heb hier even een correctie ingediend(van pop naar rock) Een 25 minuten lang hoorspel met een grote rol voor spoken word heeft mijns inziens niet zo veel met pop te maken. Wel een enorm interessante plaat.

avatar van Dungeon
Maar wat heeft het dan weer met rock te maken?
Toch vaak lastig die hokjes.

Misterfool
De geluidseffecten, sfeer, mellotronspel en overlappingen met klassieke muziek lijken nog het meest op progressieve en psychedelische "rock"muziek. Vandaar dat het labeltje rock een stuk beter past. Niet alle rock hoeft per se een gitaar te bevatten.

avatar van jasper1991
Boudewijn de Groot is natuurlijk een popartiest in de regel, maar deze plaat zou ik dan eventueel onder Avant-Garde plaatsen.

Ik denk ik ook.

avatar van Dungeon
tripmuziek

avatar van Boenga
Wordt in NL de benaming kleinkunst niet gebruikt...?

avatar van Stijn_Slayer
Niet voor een dergelijk album. De eerste twee albums van Boudewijn zou je eerder zo kunnen noemen. Het is wel een beetje een vage term.

Jeff Valley
ben benieuwd wie de leadgitaar speelt om paar nummers....eelco gelling dacht ik altijd..

avatar van Stijn_Slayer
Volgens Wiki wel. Een overblijfsel van die geflopte supergroep, toch?

avatar van spoiler
Eindelijk op LP gevonden in een goede kwaliteit. Prachtige plaat!

avatar van AOVV
Goeie plaat. Wat apart, maar dat lust ik wel. Jammer genoeg kent 'Heksen-Sabbath' (de hoes doet me trouwens denken aan het debuut van Black - jawel - Sabbath) ook wat mindere momenten, maar overall is het interessant en zeker eigenzinnig genoeg.

Het mooiste nummer vind ik eigenlijk nog 'Aeneas Nu', een bonustrack. Maar minderwaardig songmateriaal is wederom niet te vinden. Fijne artiest, die Boudewijn de Groot.

3,5 sterren

avatar van E-Clect-Eddy
Interessant om een keer te horen.

Maar er zit weinig focus in en eigenlijk zijn alleen de nummers op de bonussingle goed waarvan ik dan Wie Kan Me Nog Vertellen de beste vind. Zonder zijn kompaan Nijgh zit er ook veel minder humor in de teksten. Het is somberder en ik hoor ook wel verwantschap met de nummers die veel later zonder Lennaert heeft gemaakt. Hier zit er een hoop studio-spielerei in, als dat dan voor experimenteel moet doorgaan is het wel erg mager bedeeld.

avatar van CWTAB
Vandaag (19-04-2018) wordt deze volledige plaat integraal gebracht in de AB door Mauro Pawlowski (met onder andere Elko Blijweert, Pascal Deweze & strijkerskwartet), hiermee heb ik de voorbije weken veelvuldig naar de originele plaat geluisterd.

De bonustracks staan feitelijk qua stijl en inhoud los van dit album, de sfeer van de heksen-sabbath nummer blijven feitelijk nog overeind hedendaags (ja dat stukje in heksen-sabbath 1 van 2-20 tot 5.00 nodigt niet echt uit tot herluisteren) maar pakweg de huilende gitaarstukjes vanaf 7.30 met klatterende pannen is dan wel weer sterk...

avatar van CWTAB
Vandaag eindelijk aan een betaalbare prijs gevonden op vinyl (5€, heel wat anders dan de gemiddelde vraagprijs tussen 20-30€). Leuk om te zien dat er soort boekje gemaakt in de plaathoes zelf, dat ben ik persoonlijk nog niet veel tegenkomen.

Blijft een sterke plaat maar je kan je afvragen wat men in het drinken van de Groot heeft gedaan om dergelijke teksten te verzinnen..

Volgens mij was Leanert Nijgh de tekstschrijver van dienst. Zal eerder met drugs te maken hebben gehad.

avatar van hrmnbstr
bikkel2 schreef:
Volgens mij werkte De Groot voor dit album samen met Lucien Duzee in plaats van zijn vaste schrijver Lennaert Nijgh. (Overigens was Lennaert Nijgh wars van geestverruimende middelen. )

hrmnbstr schreef:

Okay! Dan zit ik verkeerd. Dank voor de info.

avatar van hrmnbstr
bikkel2 schreef:
Okay! Dan zit ik verkeerd. Dank voor de info.
Graag gedaan, hoor.
Ik lees op De Groots site dat Lucien Duzee een vriend van de filmacademie was.