Hiss Golden Messenger - Bad Debt (2010)

Folk / Roots
Label: Black Maps

1. Balthazar's Song (3:22)
  2. No Lord Is Free (5:04)
  3. Bad Debt (2:58)
  4. O Little Light (4:15)
  5. Straw Man Red Sun River Gold (4:00)
  6. The Serpent Is Kind (Compared to Man) (3:34)
  7. Jesus Shot Me in the Head (5:17)
  8. Super Blue (Two Days Clean) (3:07)
  9. Drum (2:28)
avatar van BenZet
Hmm zie dezelfde nummers als op Poor Moon....

Dat klopt, deels BenZet.

Dit is offcieel de eerste plaat die M.C. Taylor opnam als Hiss Golden Messenger.
Alleen, in het donker aan de keukentafel met een bandrecorder. Dus geen volle band zoals dat op Poor Moon wel het geval is. Waarom de nummers dan opnieuw zijn opgenomen voor Poor Moon?

Daar kleeft een verhaaltje aan. Het komt er op neer dat deze plaat eigenlijk nooit is uitgekomen in 2010. In 2010 waren er rellen in Londen, waar verschillende winkels en bedrijven in vlammen zijn opgegaan, daarbij werden enkele indipendent record labels getroffen.

Ook de 'vault' waar dit album klaar lag ter distributie. Het merendeel van de oplage is in vlammen opgegaan en is nooit verscheept.
Vandaar dat het nu, anno 2014 eindelijk een echte release krijgt.
Daarbij krijgen we nog drie bonustracks er bij die niet op de originele release stonden.

Ik heb hem net binnen en ben benieuwd hoe het allemaal klinkt!

Dus, hoe klinkt het?

Erg kaal en lo-fi.
Dat komt wat mij betreft de muziek wel tengoede.
Ik vind dat M.C. Taylor erg goede nummers schrijft, redelijk catchy zonder poppy te worden.
Op de normale platen van Hiss Golden Messenger wil het nogwel eens voorkomen dat de grens met poppy niet meer zo duidelijk te onderscheiden is.
Hier is dat wel het geval.

We horen de nummers die later op 'Poor Moon' en 'Haw' met band zouden worden opgenomen in hun puurste vorm.
De stem van Taylor komt erg goed tot zijn recht en gaat erg goed samen met het droevige geluid van zijn gitaar.
Het verhaal gaat dat hij alleen, 's nachts aan de keukentafel zat met een bandrecorder en begon te schrijven en op te nemen.
Boven lagen zijn pasgeboren zoontje en vrouw te slapen, hij wilde ze niet wakker maken en hield het daarom zacht.
Het is dus geen uitbundige gitaarplaat en de vocalen zijn veelal op fluistertoon ingezet.
Her en der zijn wat vocalen gedubt, wat het een naargeestige sfeer mee geeft.
Dat past wel bij het karakter van deze plaat, maar op sommige nummers waar hij dit juist niet heeft gedaan mis ik ze juist.
Het geheel komt soms misschien wat saai over, dat is jammer maar niet on ontkoombaar.

Dus, voor iedereen die Hiss Golden Messenger een warm hart toedraagt en de essentie van de songs wil horen. Dit is je album.
Vooral 'Jesus Shot Me In the Head', man wat is dat puur en wanhopig.

avatar van BenZet
Bedankt voor je reactie, was het deze band/ man helemaal vergeten en ga het zeker weer beluisteren. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt

avatar van rolandobabel
niet om te muggeziften, maar is dit nu een album dat bij de albums van 2014 gerekend kan worden?

Ja en Nee.

Hij is wel uitgeweest in 2010, maar bijna niet te verkrijgen. Groot deel van de CDs was finito. Van de LP waren er maar 100 geperst(hoe laag wil je inzetten als record company zijnde )

Nu in 2014 uitgekomen voor groot publiek en andere tracklist. Maar goed, ik vrees dat 2010 moet blijven staan.

avatar van Renoir
Erg fraai, deze uitvoeringen. Eigenlijk vind ik de "bekende" nummers op dit album nog mooier dan de versies op Poor Moon en Haw. Maar misschien ben ik beïnvloed door het prachtige optreden in de Roode Bioscoop op 30 januari. Eens met Ducoz dat 'Jesus Shot me in the Head' een hoogtepunt is.

avatar van rolandobabel
Ik ben eruit: ik zie dit als een van de beste albums van 2014, misschien nog wel beter dan die van Beck.