Hiss Golden Messenger - Bad Debt (2010)

Folk / Roots
Label: Black Maps

1. Balthazar's Song (3:22)
  2. No Lord Is Free (5:04)
  3. Bad Debt (2:58)
  4. O Little Light (4:15)
  5. Straw Man Red Sun River Gold (4:00)
  6. The Serpent Is Kind (Compared to Man) (3:34)
  7. Jesus Shot Me in the Head (5:17)
  8. Super Blue (Two Days Clean) (3:07)
  9. Drum (2:28)
avatar van Ducoz
Dus, hoe klinkt het?

Erg kaal en lo-fi.
Dat komt wat mij betreft de muziek wel tengoede.
Ik vind dat M.C. Taylor erg goede nummers schrijft, redelijk catchy zonder poppy te worden.
Op de normale platen van Hiss Golden Messenger wil het nogwel eens voorkomen dat de grens met poppy niet meer zo duidelijk te onderscheiden is.
Hier is dat wel het geval.

We horen de nummers die later op 'Poor Moon' en 'Haw' met band zouden worden opgenomen in hun puurste vorm.
De stem van Taylor komt erg goed tot zijn recht en gaat erg goed samen met het droevige geluid van zijn gitaar.
Het verhaal gaat dat hij alleen, 's nachts aan de keukentafel zat met een bandrecorder en begon te schrijven en op te nemen.
Boven lagen zijn pasgeboren zoontje en vrouw te slapen, hij wilde ze niet wakker maken en hield het daarom zacht.
Het is dus geen uitbundige gitaarplaat en de vocalen zijn veelal op fluistertoon ingezet.
Her en der zijn wat vocalen gedubt, wat het een naargeestige sfeer mee geeft.
Dat past wel bij het karakter van deze plaat, maar op sommige nummers waar hij dit juist niet heeft gedaan mis ik ze juist.
Het geheel komt soms misschien wat saai over, dat is jammer maar niet on ontkoombaar.

Dus, voor iedereen die Hiss Golden Messenger een warm hart toedraagt en de essentie van de songs wil horen. Dit is je album.
Vooral 'Jesus Shot Me In the Head', man wat is dat puur en wanhopig.