Metallica - Beyond Magnetic (2011)

Label: Universal

1. Hate Train (6:59)
  2. Just a Bullet Away (7:11)
  3. Hell and Back (6:57)
  4. Rebel of Babylon (8:01)
Best aardig maar zelfde debakel als Death Magnetic, nummers te lang, bijvoorbeeld just a bullet away,dat intro kan 3 keer korter en dan blijft het zijn kracht houden, het balladeachtige tussenstuk lijkt een nieuw nummer dat begint, ik moest even de player checken om te beseffen dat we nog steeds in hetzelfde nummer zitten, ongepast

Rebel of babylon, vermoeiend, kweenie wat het is, nummer is best ok maar het is het allemaal net nie en wordt snel saai

Hell and back, ja, dat kennen we inmiddels wel zon beetje(suicide en redemption) ,nee het nummer is geen kopie maar god, wat ontzettend niet origineel en voorspelbaar is het allemaal, ik haal Hate train nie eens, heb er geen zin meer in

ohja,drumwerk sucks as usual en de mix zit weer irritant vol naar voren

(heb ff een andere tracklist aangehouden omdat ie zo bij me binnenkwam via de pindakaas)

IIg is het voor mij definitief, ik vreet metallica niet meer

Malle schreef:

ohja,drumwerk sucks as usual en de mix zit weer irritant vol naar voren

IIg is het voor mij definitief, ik vreet metallica niet meer
Wat is dit nu voor mening. 'Is wel aardig', maar vervolgens geef je alleen maar aan dat je het niks vindt.

avatar van hydex
Onbegrijpelijk dat Just a Bullet away het niet gehaald heeft op Death Magnetic.
Erg goed nummer.

Overigens sluit ik mij aan bij de opmerkingen over Lars. Die jongen kan niet meer drummen.
Laatst een live concert gezien en ik vroeg mij af of hij bij One ook geholpen wordt door een drumcomputer.

Genoeg negativiteit over Metallica. Ik ben erg blij met Magnetic en deze EP. Een verademing na St. Anger.

avatar van notsub
Het komt mij wat raar over om zoveel tijd later nog met deze nummers op de proppen te komen. Dat deze songs het album niet gehaald hebben, zegt mij niet zoveel. Soms blijven de mooiste dingen op de plank achter. Toch lijken deze songs het heilige vuur niet te bezitten en blijft te mat. Met name de zang lijdt daaronder. De laatste twee songs spreken mij nog het meest aan.

Toffe (en scherp geprijsde) EP.

Mij bevallen de twee eerste nummers het meest. Die Break in Just a Bullit Away vind ik wel geslaagd. Het lijkt alsof de heren naar Opeth hebben geluisterd. Beyond Magnetic is een mooie aanvulling en een welkom tussendoortje. Dat laatste zeker voor degenen die zich net als ik niet aan Lulu gewaagd hebben.

avatar van oceanvolta
Ik draai deze EP nu een paar keer per dag. Wat een lekkere plaat! Ik vind Just a Bullet Away een van de betere Metallica nummers. De manier hoe Hetfield in the shine of the midnight revolver en Suck on the barrel Suck on the barrel Suck it ’til it’s gone dry zingt. Echt geweldig. Zo mag Metallica nog lang doorgaan.

Toffe (en scherp geprijsde) EP.

Naar Opeth geluisterd? In master of puppets zat toch ook al zo'n break in?

avatar van Kronos
Nee, dat is gewoon een overgang. Het nummer wordt niet (schijnbaar) plots afgebroken.

avatar van Goldhand
Toffe (en scherp geprijsde) EP.

De melodie (of het gitaarspel) in die break deed mij ook direct aan Opeth denken.
Echt zo'n typische Opeth sound zit daarin, kan het niet echt duidelijk uitleggen.

Kronos schreef:
Dat vind ik wel: het weg zakkende master master, een korte stilte en dan dat rustige gedeelte. Maar goed maakt niet uit. ik hou er wel van.

ettio schreef:

De rustige gitaarpartij zet al in terwijl 'master master' nog aan het wegzakken is. Op geen enkel moment zou je het idee krijgen dat het nummer plots eindigt.

In Just a Bullet Away is dat wel zo. En als de muziek weer begint sluit het er niet rechtstreeks op aan. Het zou een ander nummer kunnen zijn. Pas verderop blijkt dat het één nummer is.

Zoiets is toch wel redelijk typerend voor de muziek van Opeth. Al hebben ze er natuurlijk geen patent op.

avatar van Kronos
Na een kleine 10 luisterbeurten ga ik dit EP'tje toch nog wat beter vinden. De nummers zijn niet ijzersterk maar blijven toch voldoende boeien. Mijn favoriet, Just a Bullet Away.

Ik vond Death Magnetic al een heel aangenaam album, dus logischerwijs vind ik dan deze E.P. ook goed. Het is niet alleen tijdens dezelfde studiosessies opgenomen, het materiaal past meestal ook prima bij het albummateriaal. Hoewel ik op Just A Bullet Away zelfs wat lichte Opeth invloeden hoorde. Ik las dat Kronos en Goldhand dat ook al was opgevallen. Het klinkt goed.
Overigens krijg je wel waar voor je geld. Een EP van bijna een half uur, daar maken andere artiesten soms een album van.

Bij opener Hate Train vraag ik mij af, waarom deze niet op het album staat. Het is een geweldig nummer, wat zeker niet had misstaan. Bij Just A Bullet Away kan ik mij dat nog voorstellen, door die Opeth invloeden. Niet dat dat minder is, maar het klinkt net anders. Wat is dat tweede stuk van het nummer lekker zeg! Vooral de bas vind ik ijzersterk.
Op Hell and Back vind ik juist de gitaren erg prettig, fijne solo ook. Dit is eigenlijk meer een erg goed hardrock nummer. Rebel of Babylon is zo'n lekker snel nummer van Metallica met mooie tempowisselingen.

En zo heb je ineens een nieuwe Metallica van een half uur die meer dan de moeite waard is. Bedankt heren, leuke verrassing zeg!

avatar van dynamo d
Wat een steengoede metal-EP is dit. Wow! Hate Train en Rebel of Babylon bevatten magistraal gitaar- en drumwerk. Ik vind Beyond Magnetic zelfs eigenlijk beter dan Death Magnetic.

avatar van JVT
JVT
Wat is Hell en back toch een heerlijk nummer! killer-riff!

avatar van Edwynn
Met terugwerkende kracht ben ik dit toch een leuk schijfje gaan vinden. De ooit zo baanbrekende band klinkt op Beyond Magnetic evenals op Death Magnetic als een band die met veel enthousiasme nog even een stapeltje leuke riffs presenteert. Verre van urgent, maar gewoon ter vermaak. De composities zelf rieken naar de aloude moeilijkdoenerij. Veel passages lijken willekeurig aan elkaar geregen te zijn maar dat is ook direct de charme van het plaatje. Soms vallen we in een losjes klinkende jam waarin groove naar voren wordt gebracht en vervolgens zit je midden in een dichtgetimmerd Bay Area orkaan. Wat extra aardig is, is dat het allemaal vrij droog en live klinkt. Ik kan geen uitschieters aanwijzen. Het algehele EP'tje is zeer de moeite waard voor wie iets zoekt om lekker hard mee rijden, fietsen of lopen.

avatar van frolunda
Erg fijne EP die natuurlijk een vervolg is op Death magnetic(ik neem aan opgenomen tijdens dezelfde sessies),en aangezien dat ik dat ook al een ijzersterke plaat vond..........................wordt ook per draaibeurt beter.

avatar van phantasia
De nummers zijn te lang, zitten lekkere stukken tussen maar de herhalingen gaan vervelen.
Als ze de nummers inkorten naar 3 a 4 minuten blijft het boeien, (en de zang wat meer naar de achtegrond aub)
Hate Train wel heerlijkste riff van Metallica in Jaren!!!