Epica - Requiem for the Indifferent (2012)

Label: Nuclear Blast

1. Karma (1:32)
  2. Monopoly on Truth (7:11)
  3. Storm the Sorrow (5:12)
  4. Delirium (6:07)
  5. Internal Warfare (5:12)
  6. Requiem for the Indifferent (8:34)
  7. Anima (1:24)
  8. Guilty Demeanor (3:22)
  9. Deep Water Horizon (6:32)
  10. Stay the Course (4:25)
  11. Deter the Tyrant (6:37)
  12. Avalanche (6:52)
  13. Serenade of Self-Destruction (9:55)
  14. Twin Flames [Soundtrack Version] * (5:02)
  15. Nostalgia * (3:26)
totale tijdsduur: 1:12:55 (1:21:23)
avatar van Nicole_1989
Haha! Zelfs ik als vrouw kan dat alleen maar beamen!

avatar van Devoo
Vroeger nog enkele gitaarlessen bijgewoond van Isaac Delahaye. Toch wel een stadsgenoot waar ik trots op kan zijn!

avatar van keijzm73
Als niet doorgewinterd metalhead vind ik dit een goed album. Het is voor mij in ieder geval erg toegankelijk omdat het gruntgehalte niet overmatig is. Metal waarbij de zang bestaat uit enkel grunts trek ik niet! En dat is soms best balen, omdat ik de zware metalen eronder vaak wel te gek vind. De afwisseling tussen harde en minder harde de nummers is goed in balans en de zang van Simone is meer dan prachtig.

beatcluster
Delirium

avatar van c-moon
De reden dat ik dit album 'maar' een score van 3,5 geef is dat het iets minder fenomenaal klinkt dan 'Design Your Universum'', maar dat was dan ook een topplaat, maar ook iets minder dan 'The Divine Conspiracy' ... Maar begrijp me niet verkeerd: dit is weerom een zeer goed Epica-album. Simone zingt weerom prachtig en aan bombast geen gebrek... al moet ik bekennen dat het me allemaal minder pakt dan 'Design Your Universe'.... Al kan het ook aan mij liggen? Of aan de gewenning.... het is natuurlijk nogal vaak voortborduren op hetzelfde (goede) patroon... Mocht ik dit album beluisteren zonder de vorige twee platen gehoord te hebben, was mijn score wellicht hoger...

Maar alleszins: Epica blijft er in slagen om met degelijke albums uit te pakken. De eerste slechte Epica-cd moet nog komen: nee: dat moét niet natuurlijk. Ik bedoel maar: de kwaliteit blijft. Maar het avontuur taant een beetje vind ik.... Op deze plaat heb ik toch regelmatig een "meer van hetzelfde-gevoel". Nu is dat 'zelfde' gelukkig van hoog niveau...

De grunts konden me niet bekoren van in den beginne: hier zijn ze minder prominent en daar ben ik blij om - sorry, Mark!

Favorieten: 'Storm the Sorrow' (ondanks de grunts dus), 'Delirium', en zeker 'Monopoly on Truth'...

ziggystardust
monopoly on truth

avatar van Genot
Waar een klein land groot in kan zijn.
Goede muzikanten. Krachtige nummers. Ik verveel mij bij geen enkel nummer.

avatar van Dr.Pat
Met het Retrospect verjaardagsfeestje vond ik de oude nummers en de nieuwe nummers allen toch erg goed overkomen. Ik had verwacht dat dit album iets weg zou vallen. Dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit album toch ook echt heel goed is. Alhoewel ik het superknallende Design Your Universe toch altijd een tikkie beter zal blijven vinden.

avatar van RuudC
Wederom levert Epica prachtwerk af! En alweer heb ik enige tijd nodig om het te moeten verwerken. Tijdens onze luistersessie hebben Lennert en ik vrij weinig woorden gewisseld. Dat komt naar mijn idee vooral om we het echt te druk hadden met het luisteren en het tot ons nemen van alle details, maar ook omdat we het ongelooflijk eens waren met elkaar.

Requiem For The Indifferent is in een aantal opzichten een volstrekt logische opvolger van Design Your Universe. Het is een groots bombastisch werk geworden. Enige verschillen zijn toch dat dit album meer geörienteerd lijkt te zijn op metal en minder op het orkest en de orchestraties. Dat is absoluut geen probleem, maar misschien wel de reden waarom dit album een net wat minder prettige luisterervaring is dan bij Design.. het geval was. Misschien is er ook wel minder (vloeiende) variatie. Wellicht heeft Epica met de voorganger de lat wel te hoog gelegd en zijn we stiekem gewoon teveel verwend. Het neemt allemaal niet weg dat dit absoluut een topplaat is en een die bevestigt dat Epica echt wel tot de top van de symphonische metal behoort. Dat had ik een paar weken geleden nog helemaal niet bedacht.

Tussenstand:
1. Design Your Universe
2. Requiem For The Indifferent
3. The Divine Conspiracy
4. Consign To Oblivion
5. The Phantom Agony

avatar van lennert
Het eerste Epica-album dat ik actief aanschafte nadat ik rond 2003 besloot dat de band niet heel erg mijn ding was na het debuut. 6 euro in een Duitse Mediamarkt, ik dacht niet dat ik daar echt een buil aan kon vallen. Requiem For The Indifferent stal toen in ieder geval wel mijn hart en gaf me een hernieuwde interesse in dat voormalige 'gothic' metalgenre (een term die eigenlijk gewoon gereserveerd zou moeten zijn voor Paradise Lost en aanverwanten) aangezien het nu gewoon klink als symfonische power metal.

Het lied dat al die tijd vooral mijn aandacht is blijven trekken, is Storm The Sorrow, een werkelijk perfecte metal single en in dat opzicht zelfs nog net een tandje beter dan een lied als Nemo van Nightwish. De zanglijnen in het refrein zijn fantastisch en slepen me mee. Er gaat eigenlijk geen week voorbij dat ik dit lied eventjes afzonderlijk van de rest van het album opzoek om te beluisteren.

De rest van het album is in vergelijking met Design Your Universe vooral wat minder groots en bombastisch en subtieler, bijna radiovriendelijker. Soft is het echter niet, er is een stuk meer focus op de gitaren en ook de drums liggen weer erg goed in de mix. De composities voelen daardoor wat directer aan. Toegankelijker, maar toch uitdagend genoeg. Blijft een gouden zet geweest om twee God Dethroned leden in de gelederen te zetten.

Tussenstand:
1. Design Your Universe