Alicia Keys - The Diary of Alicia Keys (2003)

R&B
Label: J

1. Harlem's Nocturne (1:43)
  2. Karma (4:16)
  3. Heartburn (3:28)
  4. If I Was Your Woman / Walk on By (3:06)
  5. You Don't Know My Name (6:06)
  6. If I Ain't Got You (3:48)
  7. Diary (4:44)

met Tony! Toni! Toné!

8. Dragon Days (4:36)
  9. Wake Up (4:27)
  10. So Simple (3:49)

met Lellow

11. When You Really Love Someone (4:09)
  12. Feeling U, Feeling Me (Interlude) (2:07)
  13. Slow Down (4:18)
  14. Samsonite Man (4:12)
  15. Nobody Not Really (Interlude) (2:56)
  16. Streets of New York * (4:55)

met Nas en Rakim

17. If I Ain't Got You [Remix] * (3:52)

met Usher

18. If I Ain't Got You [Spanish Version] * (3:53)

met Arturo Sandoval

19. If I Ain't Got You [Kanye West Radio Mix #1] * (3:47)
  20. You Don't Know My Name / Will You Ever Know It [Reggae Mix] * (3:47)
avatar van Reijersen
Alicia Keys kennen we natuurlijk allemaal van haar wereldhit 'Fallin' en daaropvolgend succesalbum 'Songs in A Minor' Voor mij een topalbum. Daarom ook dat ik toendertijd met veel interesse wachtte op het vervolg. Want is een ijzersterk debuut nog te overklassen?

Ten eerste wil ik bij Alicia benadrukken dat ze een geweldig muzikale artieste is. Ik waardeer dat altijd wel in een artiest, als ze zelf veel doen met hun eigen muziek, eigen teksten etc. Op die manier kan je het gevoel alleen maar meer overbrengen. Zo ook met Alicia. Ze speelt prachtig piano, ze schrijft haar teksten en is mede-producer van de meeste songs. Een bezig bijtje dus.

'Harlem's Nocturne' is een typische Alicia Keys intro. Klassieke klanken die ondersteund worden door een hiphop-achtige beat, waarna Alicia vocaal invalt met een klein riedeltje en meteen doorbeukt naar 'Karma'. Een fantastisch uptempo nummer met uiterst sterk gebruik van strijkers. Al ben ik wat meer van de slow-songs van Alicia, dit is een topper waar nog veel R&B-artiesten een puntje aan kunnen zuigen. Dit gaat door in het eveneens uptempo 'Heartburn'. Het is een recht-toe-recht-aan productie en een uitstekende Alicia.
Daarna gaat Alicia wat meer op de slow toer met 'If I Was Your Woman' Een nummer waarin ze vooral aan het eind vocaal helemaal uit haar plaat gaat. Geweldig!
En dan......
.... hét! nummer van dit album 'You Don't Know My Name'. Oude soultijden herleven in deze uitstekende Kanye West productie met een verhalend karakter. Misschien wel het beste nummer dat Alicia ooit gemaakt heeft! Pure perfectie.
'If I Ain't Got You' benadrukt deze perfectie, maar is vooral een wat kleiner nummer. Prachtig samengaan van piano en stem zorgt voor een uiterst gevoelige sfeer.
Alicia laat zich daarna ondersteunen door legendes Tony! Toni! Toné! (oftewel Raphael Saadiq) op 'Diary'. Een uiterst geslaagd nummer met een mooie flow. Het spreekt mij wederom zeer aan.
'Dragon Days' is een nummer met een meeslepend en catchy refrein en behoord tot mijn favorieten van dit album. 'Wake Up' is een typisch midtempo song van Alicia waar de muzikalitiet vanaf spat. Dan door naar 'So Simple' met een hoog gepitched stemmetje die irritant over kan komen, maar als het eenmaal gewend is merk dat ook dit een ijzersterke song is.
'When You Really Love Someone' is een vocaal prachtstuk van Alicia. Echt zo'n nummer waar deze dame haar uitstekende vocale kwaliteiten tentoon kan spreiden.
Dan weer tijd voor een kleine Interlude die Alicia altijd wel speciaal weet te maken waarna ze lekker doorgaat in 'Slow Down' een vrij standaard Keys song die perfect bij het album past.
'Samsonite Man' een song over de man die altijd maar weg is (Samsonite is een koffermerk) is wederom één van de vele hoogtepunten, het is wat bluesy, relaxed en lekker soulvol. Om daarna of te sluiten met een soort van vocale outro.
En dan, tsja, dan heb je er wel een lekker luistertrip op zitten met deze dame.
Het wordt misschien wel een klassieker, dit album, maar dat zal de tijd leren. Fantastische cd die een eigen soulvol-karakter heeft in tegenstelling aan de overvloed van goedkope R&B die hedendaags wordt uitgebracht.

Een waar luistergenot!!!

avatar van Angelo
Ten opzichte van haar eerste album vond (en vind) ik dit een tamelijk grote achteruitgang. Het album lijkt veel meer R&B-georiënteerd te zijn, terwijl haar vorige album meer soul had. Daar komt bij dat nota bene de intro op dit album één van de beste nummers op dit album is, vooral op instrumentaal gebied. Veel nummers op dit album vind ikzelf behoorlijk standaard, nummers die door een willekeurige andere R&B-zangeres gemaakt hadden kunnen worden. Al is Alicia als zangeres op vocaal gebied natuurlijk wel beter dan een willekeurige andere R&B-zangeres.
Er staan voor mij maar twee uitschieters op dit album. Twee singles. Dan heb ik het over de Kanye West-productie ‘You don’t know my name’ en het nog iets betere ‘Karma’. Vreemd genoeg werd ‘Karma’ één van de beste nummers uit de Alicia Keys-discografie, helemaal geen grote hit, terwijl het op meerdere aspecten een dijk van een nummer is. Helaas vind ik de twee covers die hier in een medley worden gebracht (‘If I was your woman’ en ‘Walk on by’) tamelijke missers op dit album. Vooral ‘If I was your woman’ vind ik stukken slechter gezongen dan de originele versie, hier ontbreekt het échte soul gevoel. Een hip nummer als ‘Heartburn’ (Timbaland-productie) kan ook veel beter, het was mooier geweest als dit nummer wat meer funk/soul elementen had bevat, en daarmee wat meer richting bijvoorbeeld het later uitgebrachte ‘Tell me bout it’ van Joss Stone was gegaan; de nummers kennen nagenoeg bijna dezelfde structuur. Een emotioneel bedoelde ‘If I ain’t got you’ komt ook totaal niet aan bij mij, ze kan proberen wat ze wil met haar uithalen, maar het blijft erg vlak gezongen en de productie vind ik tevens glad. Gelukkig staan er wel een aantal noemenswaardige nummers op, zoals bijvoorbeeld ‘Dragon days’, het nummer kent een lekkere vibe en de redelijk ontspannen sfeer die het album met zich meebrengt is geslaagd te noemen. ‘When you really love someone’ vind ik ook tot de betere nummers behoren, maar dat is op zich niet zo raar, het is namelijk gewoon ‘Fallin’ part two, de nummers lijken echt veel op elkaar! Verder weet 'Samsonite man' mij ook te boeien.
Van alle vier reguliere studioalbums van Alicia Keys (Unplugged tel ik niet mee), vind ik dit haar minste werk tot op heden. Zoals ik al aangaf vind ik het merendeel van de nummers te standaard, al blijft het net wat boven de middelmaat van die andere talloze R&B-albums. Vocaal gezien is ze natuurlijk weer erg goed, maar dat blijkt voor mij niet genoeg te zijn, want een hoge beoordeling zit er niet in. Eenieder die een album van Alicia Keys wil “proberen”, raad ik aan om met een andere te beginnen.

avatar van Film Pegasus
Samen met As I am haar beste album. Waar die andere muzikaal beter naar voor komt (sterke piano), is dit een persoonlijker album dat veel meer sfeer uitstraalt. En in tegenstelling tot andere albums, kan ze mij hier wel overtuigen van de wat commerciëlere r&b nummers. Rustig met de nodige soul. Alles zit goed en neemt je beetje mee terug in de tijd zonder ouderwets te worden. Ongetwijfeld het album met het meeste hitpotentieel. Als je Keys wil leren kennen, moet je dit album op zetten. As I am zal zoals gezegd de muzikanten in Keys nog naar voor brengen. Maar de zangeres en r&b-artieste is nooit zo goed geweest als hier.