Asia - Silent Nation (2004)

Label: Inside Out

1. What About Love (5:25)
  2. Long Way from Home (6:01)
  3. Midnight (6:24)
  4. Bule Moon Monday (7:17)
  5. Silent Nation (6:04)
  6. Ghost in the Mirror (4:38)
  7. Gone Too Far (6:48)
  8. I Will Be There for You (4:10)
  9. Darkness Day (6:18)
  10. The Prophet (5:16)
  11. Rise * (4:47)
avatar van Casartelli
We schijnen op niet al te lange termijn weer een album van Asia in de oude bezetting te kunnen verwachten. Een op stapel staand album van Asia in de Payne-bezetting was ineens geannuleerd. Vond ik persoonlijk jammer, aangezien Asia wat mij betreft in die tijd toch de interessantste muziek gemaakt heeft. Anderzijds laat dit album horen dat de spirit er ook wel weer een beetje uit was: een poging om het meer klassieke Asia-geluid weer op te roepen levert een vrij degelijke plaat op, maar uitschieters ontbreken.

avatar van Gert P
Ken deze niet maar ezien de andere platen kan dit haast niet slecht zijn, is maar wat we verwachten. Deze zie ik ook nooit liggen in de winkels.

avatar van itbites
Ben hier niet zo heel erg van onder de indruk.
De eerste drie nummers zijn nog van vertrouwde kwaliteit, maar daarna wil het me maar niet boeien.

Jammer. Helaas ben ik (nog) niet zo geïnteresseerd in de reïncarnatie van het oude Asia, en Payne's nieuwe bandje vind ik eigenlijk helemaal niet zo goed.

Ozric Spacefolk
Van deze plaat vind ik eigenlijk alleen het drumspel van Chris Slade nogal teleurstellend.

Met Mike Sturgis had de band toch een degelijk en erg avontuurlijke drummer in de gelederen. Ook Vinnie Colaiuta paste wel een beetje in het geheel.
Op Aura stonden al wat songs met Chris Slade. Maar samen met Carl Palmer toch wel de minst geschikte drummer voor de band.

Guthrie Govan is een erg goede gitarist, en dat is nooit echt het probleem geweest van Asia. Ze hebben toch wel de beste gitaristen uit de rockwereld in de band gehad: Steve Howe, Pat Thrall, Mandy Meier, Scott Gorham, Al Pitrelli, Elliot Randall, Ian Crichton en Vinnie Burns.

Maar goed deze plaat klinkt hier en daar wat zielloos. Aura, Aria en Arena klinken veel bevlogener.
Desondanks is dit velen malen beter dan Phoenix en Omega en alles wat nog zou volgen.