Rory Gallagher - Blueprint (1973)

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Walk on Hot Coals (6:29)
  2. Daughter of the Everglades (5:27)
  3. Banker's Blues (4:45)
  4. Hands Off (4:34)
  5. Race the Breeze (6:54)
  6. Seventh Son of a Seventh Son (7:55)
  7. Unmilitary Two-Step (2:49)
  8. If I Had a Reason (4:29)
  9. Stompin' Ground [Alternate Version 10] * (3:31)
  10. Treat Her Right * (3:59)
avatar van Gert P
Waarom staat hier nog geen commentaar? Wel toevoegen maar niks schrijven?

Best wel een mooie studio plaat van deze te vroeg gestorven gitaarheld. Walk on hot coals, Daughter of the everglades, Race the breeze,Seventh son allemaal parels.

Harald
Absoluut met Gert P eens, op deze plaat staan er allemaal parels (die bonus tracks ken ik niet, heb de origineele vinyl plaat) . Ik heb deze plaat destijds grijs gedraaid net als bijna alle Gallagher en Taste albums. Bluesig, rockig en ook soms een ingetogen en akoestische Rory Gallagher. Als je nog geen plaat van Rory in de cd kaast heb staan dan is dit album een goede plaat om mee te beginnen.

bikkel
Inderdaad,prima album van een oprecht artiest.Ik heb deze cd al een aantal jaren,zonder de bonustracks overigens. Hier bewijst Gallagher zijn grote kwaliteit op diverse gitaren en evengoed songgerichte aanpak. Prachtig zijn Bankers Blues(moet je aan je vrouw,of vriendin laten horen,is leuk!)Race The Breeze(lekker groovy gespeeld). Eigenlijk alles wel is de moeite waard op Blueprint.Een heel vruchtbare periode want Tatoo''ted uit hetzelfde jaar is ook erg goed.

avatar van beaster1256
zeer goede cd van rory , wat verouderd maar ja dat heeft niet , het instrumentale unmilitary is het beste nummer , verder ook nog een dikke pluim voor seventh son , prachtnummer maar ook walk on hot coals en if i had a reason zijn best ok

iemand die nog een massa gitaristen zou inspireren , waarvoor dank beste rory

Zeer mee eens, naamgenoot . Rory was een veelzijdig gitarist . Deze sudioplaat is erg lekker , maar als liveartiest was hij op zijn best . Wat wil je ook , de man was jaar in jaar uit op de buhne te vinden .

avatar van vielip
Prima albumvan Rory! Ik heb de hele serie remasters en ook deze 2 bonustracks zijn prachtig!! Heerlijke bluesrock maakte de beste man. Walkin' on hot coals, Daughter of the everglades, Seventh son, Unmilitary...stuk voor stuk pareltjes!

BobbieMarley
beaster1256 schreef:

iemand die nog een massa gitaristen zou inspireren , waarvoor dank beste rory

Unmilitary two-step het beste nummer ?? en Walk on hot coals best ok ??

Walk on hot coals is natuurlijk van een heel ander nivaeu. En wat te denken van Daughter of the everglades!

avatar van Brutus
Dit album valt me zwaar tegen.
De bonusnummers,moeten het cijfer redden.

Ik vind het eerste studioalbum nog de beste.

avatar van Ronald5150
Weer een prima plaat van Rory Gallagher. "Blueprint" is een lekkere rockplaat met een vleugje blues. Dat vleugje had van mij wel iets meer mogen zijn. Het is naar mijn mening wat meer rock georienteerd en ik mis daardoor het echte intense gevoel dat ik bij Gallagher's debuutplaat wel heb. Dat doet overigens verder niets af aan dit album. Gallagher combineert songschrijversschap met afwisselend en veelzijdig gitaarwerk.

avatar van vielip
Je vindt dit album al teveel rock? Ga dan maar niet verder z'n discografie af want dan wordt het alleen maar nog meer rock. Wat mij betreft prima trouwens!

avatar van Ronald5150
vielip schreef:

In mijn review staat nergens teveel rock. Er staat: "meer rock georienteerd". Dat is in mijn ogen iets anders. Verder ben ik overigens gewoon positief over dit album.

avatar van vielip
Meer rock georienteerd dan, ook goed

avatar van Lura
Gisteren weer eens gedraaid. Blijft mijn favoriete Gallagher-album.

Rory Gallagher hoort bij de beste gitaristen ooit. Bovendien had hij een plezierige stem, schreef hij wonderschone teksten en heeft hij de artistieke kant altijd boven de commerciële kant geplaatst. Dit album vind ik een van zijn mooiste. Elektrisch gitaar, zoals elektrisch gitaar hoort te klinken.

avatar van Droombolus
Nog liever dan Blueprint hoor ik live opnames ......... maar het is wel mijn fave studio album van Rory, deze eerste met Lou Martin.

Hele volksstammen gitaristen zouden door de jaren heen lyries worden over Rory's geluid en op jacht gaan naar authentieke Vox AC-30 versterker-combo's maar ik blijf 'm altijd nog het lekkerst vinden klinken toen hij nog over ouwe Fender amps speelde zoals hier ...........

De buhne was zijn domein. Het podium op komen, even rommelen aan zijn versterker en gaan.
Kan geen studioalbum tegen op inderdaad.
Die klinken zelfs wat flauwtjes als je het met zijn livewerk vergelijkt.

Wel een aangenaam album dit.

avatar van AdrieMeijer
Ik heb deze weer eens opstaan na lange tijd. Dat sommige fans "Seventh Son" als favoriet nummer opvoeren verbaast mij wel. Wat een irritant geestdodend nummer is dat, zeg. De plaat begint met "Walk on Hot Coals" heel sterk, "Daughter Of The Everglades" is zowaar een plezierige popsong, maar dan hebben we de hoogtepunten wel gehad. Zoals Droombolus en bikkel2 al terecht opmerkten: Rory was een live-artiest en minder een studiomuzikant. En die Lou Martin.... tja, ik heb daar genoeg op afgegeven bij andere RG-platen. Voor mij verpest hij de hele sfeer met zijn blikkerige getingel.

avatar van BlauweVla
"Race the Breeze" vind ik toch ook geen verkeerde rocker. het rustige "Banker's Blues" is grappig en het country achtige "If I Had a Reason" laat horen dat er meer is als blues rock alleen. Net zoals "They Don't Make Them Like You Anymore" van de plaat hierna een jazzy kant opging bijvoorbeeld. "Blueprint" vind ik als totaal zeker wel geslaagd. Ik verkies deze platen boven de meer hardrock gerichte albums van eind jaren 70 begin 80. Die rocken wel meer zoals Rory op het podium deed, maar daar heb ik ook wel een live plaat voor zoals "Irish Tour".

avatar van vielip
Dat heb ik dus net andersom; ik vind zijn meer richting hardrock neigende albums beter dan bijvoorbeeld dit Blueprint. Niet slecht hoor. Maar op den duur kabbelt het me allemaal nét even teveel voort. En sowieso blijft hij live op z'n best natuurlijk!

avatar van iggy
Bij mij is dat juist weer het omgekeerde. Maar uiteindelijk vind ik wel dat het de variatie weer ten goede is gekomen. Plus dat ik beide stijlen uitstekend kan hebben.
Binnenkort deze maar weer eens opzetten. Al een hele tijd niet meer beluistert.