Normaal - Oerend Hard (1977)

Label: Killroy

1. Oerend Hard (4:03)
  2. Doar Baal Ik Van (4:19)
  3. Oh Dearne (2:36)
  4. Ik Zag Niks Want ... (2:47)
  5. Hie Hef Geliek (3:21)
  6. Noar 'T Café (3:14)
  7. Alie (2:46)
  8. Ik Bun een Rocker (3:09)
  9. A-a-auw (2:59)
  10. Deerntjen (4:23)
  11. Wat Mot 'N Mens Dan Anders Doen (3:12)
  12. Zieuwentse Karmis (3:15)
Na de mislukte single Hels As 'N Jachthond/'t Is Kloot'n Hier (1976, Peter Koelewijn) gingen de heren naar Johnny Hoes. Steengoed album. Mijn drie favoriete tracks zijn ''Doar baal ik van'', ''Deerntjen'' en ''Zieuwentse karmis''.

avatar van jorro
Misschien een leuk weetje over dit album...In de jaarlijst van OOR over 1977 heeft het album een wat bescheiden plaats. Gedeeld 53 (in mijn wijze van berekening). Hoewel geen Normaal-fan lijkt me dit een te lage positie. Zeker nu we weten welke carrière de band heeft gehad.

avatar van Izzy Maurice
De oer LP van Normaal waarmee de band nationaal doorbrak. Hierop een aantal klassiekers in het Normaal repertoire. Naast grootste hit “Oerend Hard” wat dacht je van “Alie”, “Ik Mos Pissen”, “Noar ’t Cafe” en “Oh Deerne”. Hier werd het høken uitgevonden !

De sound is kaal zonder fratsen zoals Nederbeat groepen een decennium eerder klonken. Ook de muziek is ook al voor die tijd (1977) retro, pure rock & roll en beatmuziek geïnspireerd op de muziek van Chuck Berry en de vroege Rolling Stones, aangevuld met hoempapa.

Daarnaast hoor je ook wel 70-ties invloeden als JJ Cale (zijn “Crazy Mama, is hier “Deentjen”), Dr. Hook (hun “I got stoned but i missed it” is hier “Ik mos pissen”) en ik hoor in “Daldeejen” (single uit 1977, niet op alle versies van “Oerend Hard”) hetzelfde gitaarwerk als Eric Clapton’s “Motherless children”. Dit jatwerk is eigenlijk alleen maar erg leuk omdat het verder zo uniek en eigen is wat Normaal brengt door de Achterhoekse teksten en natuurlijk ook omdat je duidelijk hoort dat dit gemaakt is uit passie voor rock & roll.

Dit gevarieerde album waarop felle rockers worden afgewisseld met rustiger werk is pas recent weer in de originele versie uitgebracht, zodat iedereen weer kan genieten van dit zeer sympathieke album en een absolute Nederlandse rock klassieker!

kleine man
Nou heb ik altijd gedacht dat het Bertus op de Norton was, maar het blijkt dus Gartman te zijn. Zal hier wel al bekend zijn, maar voor mij een openbaring.

avatar van gaucho
Maar ze zingen toch gewoon over 'Bertus op zien Norton'? Zo hoor ik het tenminste, en het staat ook op het tekstvel van de LP (en zelfs in de tekst op de achterkant van de singlehoes). Ik heb wel eens gelezen dat het in de oorspronkelijke tekst inderdaad over Gartman ging - kennelijk is het verhaal van Oerend hard gebaseerd op feiten - maar dat ze dat hebben aangepast voor de herkenbaarheid. Bertus is een veel vaker voorkomende naam dan Gartman, en het 'bekt' ook gewoon lekkerder...

gaucho schreef:

Ja, dat zingen ze gewoon. Jarenlang zongen ze dat in elk geval. Maar gisteren stuitte ik op een oerend oude versie van oerend hard, die ik nog niet kende.

Oerend Hard 1976, Groenlo - YouTube

Dat wist ik dus niet.

Deze is ook leuk:

"Moar zoals altied , kump an dat gebater ‘end
’T was ’n Petrus-pater keerl, ik geleuf da’j ’t verhaal now wel kent"

kleine man schreef:

Deze is ook leuk:

"Moar zoals altied , kump an dat gebater ‘end
’T was ’n Petrus-pater keerl, ik geleuf da’j ’t verhaal now wel kent"

Dat is inderdaad een leuke ontdekking. Ik had dat verhaal van Gartman wel eens gelezen, maar die andere tekstregel, over die pater, die kende ik dan weer niet. Blijkt dat ze het nummer dus live geruime tijd in deze tekstversie hebben gespeeld. Op Wikipedia lees ik dit:

Bennie Jolink heeft in een interview voor een aflevering van Andere Tijden Sport over motorcoureur Gerrit Wolsink verteld dat hij oorspronkelijk Gertman op z'n Norton zong, als een ode aan Wolsink. Hij liet zich echter door een producer overhalen om de naam Bertus te gebruiken in plaats van Gertman.

Dat zal dan waarschijnlijk Johnny Hoes zelf geweest zijn, of diens zoon Adri-Jan, die het nummer daadwerkelijk produceerde. Ik vind het een juiste beslissing; de tekst is er beter en universeler van geworden.

gaucho schreef:

Nou ja, ik wist het niet, maar ik ben ook niet per se een Normaal-liefhebber. De meeste muziek die ik van ze heb gehoord vind ik redelijk flauwe boerencarnavalmuziek. Maar enkele nummers steken daar bovenuit. Vooral Oerend Hard, dat voor mij tot de top van de Nederrock hoort.

kleine man schreef:

Ik sta er ongeveer hetzelfde in, hoor. Ik ben zo'n westerling die ruim 15 jaar geleden naar Overijssel verhuisde. En dan merk je pas goed hoezeer de leden van Normaal in deze regio - niet alleen de Achterhoek, maar een groot deel van noordoost-Nederland - nog steeds als volkshelden vereerd worden. Als Randstedeling had ik wel een aantal losse singles van ze gekocht - het betere rockwerk, waaronder natuurlijk Oerend hard - maar in het kader van de inburgering in mijn nieuwe woonomgeving ontkwam ik er natuurlijk niet aan om een aantal LP's van ze in te slaan.
Het niveau is inderdaad zeer wisselend, met name vanaf halverwege de jaren tachtig wordt het peil bedenkelijk. In feite vind ik dit debuutalbum een van hun leukste platen. Maar ook hier vind je al iets van die meligheid die later zo gewoon werd...

Ik heb trouwens wel veel respect voor wat ze bereikt hebben. En ik vind Bennie Jolink - ik heb 'm beroepshalve tot tweemaal toe mogen interviewen - overigens wel een zeer sympathieke en intelligente vent. Een rocker annex kunstenaar die in zijn latere levensjaren heel goed in staat bleek om te reflecteren op zijn werk en het leven dat hij geleid heeft.

avatar van vielip
Dan heb je vermoedelijk net de verkeerde nummers van ze gehoord. Want daar hebben ze er best wel een aantal van (boerencarnavalmuziek). Als je Oerend hard tot de top der Nederrock rekent dan kan het niet anders of er zit meer tussen wat je kan bekoren. Het is alleen wel even 'vissen' aangezien op elke lp wel een paar (te) melige nummers staan.

vielip schreef:

Ik heb inderdaad voornamelijk de dronkenfeestnummers van vrienden gehoord.

Natuurlijk zit er meer tussen. Ik ken ook Hendrik Haverkamp, geweldig, en Hikkikowakan (of zoiets, te lui om even op te zoeken), en die vind ik ook heel goed.
Misschien inderdaad tijd om eens wat meer te gaan zoeken van deze band. Maar titels als "de hoofdman is knuppeldik", ja dat spreekt niet echt aan natuurlijk.

Verder ook niets slechts over Normaal hoor, maar ik ken het dus gewoon niet goed genoeg. Bennie is wel een toffe peer, en zijn schilderijen kan ik ook wel smaken.

Edit: ik meen dat ze ook ooit eens een liedje samen met Mary Servais (Zangeres Zonder Naam, legendarische vrouw) hebben gemaakt. Weet jij zo even wat dat was?

Rock Around The Clock

deric raven schreef:
Rock Around The Clock
OK.
Waarom ik Oerend Hard overigens tot de top van de Nederrock reken is niet eens zozeer om de kwaliteit (die het zeker heeft), maar meer om het monolitische gehalte. Het is een eenling, een keiharde eenling in het Nederlandse muzieklandschap. Niets wat er maar op lijkt. Gewoon uniek.

Vergelijkbaar zijn slechts liedjes als 'Land van Maas en Waal', 'Kom van dat dak af' en 'Laat me'.

Maar nu genoeg, nu duik ik lekker via You Tube in de krochten van Normaal. Andere keer horen jullie wel weer van me.

avatar van haythijs
Ik ben moar een eenvoudige boerenlul....
van dat debuut album, voor mij hoor je daar de echte Normaal. Althans zoals ik ze het liefst hoor en herinner.
En idd, is er later steeds meer hoempa feest gelal bij gekomen. Maar nummers als hierboven genoemd, en in de stijl van Deurdonderen, Motorcross, Hummelo, Steen stoal sentiment, Høken of bv het latere Moar as’t mot of Doe ff normaal ( die tekst, zo actueel ook nu) laten gewoon een puike rockband horen. En zeker op de eerste 3-4 albums zit fijn werk.

Maar dit, dit is gewoon goud.
Normaal - Ik bun moar een eenvoudige boerenlul - YouTube

avatar van vielip
Helemaal mee eens. Op de keper beschouwd hebben ze (veel) meer rocknummers dan feestnummers. Maar omdat juist die feestnummers vaak als singles werden uitgebracht krijgen de meeste mensen, die zich verder niet zo in de band verdiepen, een ander beeld. Voor mij persoonlijk vind ik de albums t/m Gas d'r bi-j in de meeste gevallen de moeite waard. Voert rock op bijna alle albums (gelukkig) de boventoon.

avatar van Dirkrocker
Ik leerde op m’n 13e Normaal kennen, en dit is de plaat waardoor ik fan werd. Eens in de zoveel tijd deden me pa en m’n oom (broers) en flink biertje in de tuin. Werd muziek gedraaid van status quo , The boss , Dire straits en queen. Als de avond wat vorderde kwam normaal om de hoek. En werd er gezongen en gehøkt. Ik hoorde het en was gelijk verkocht. Dus kreeg ik het debuut van me pa en heb het grijs gedraaid. De heerlijke rock , het dialect en vooral het rebelse trok me als 14 jarige. De liefde voor Normaal kwam in stand en zou nooit meer weg gaan. Mijn muziek smaak is heel breed van country tot aan metal, maar wat deze jongens bij mij te weeg brachten : wauw. Kom zelf van t platteland , je word er echt mee opgegroeid. Normaal is en begrip. En wat en debuut magistraal. Heel hilversum probeerde om die boeren te negeren, maar door oerend hard ging dat niet meer En persoonlijk zou het alleen maar beter worden met de opvolgende albums. Maar wat en intrede en wat en vermaak. De boeren kregen zoals joly later zei de plattelanders kregen en boks aan de konte