Brainpower - Even Stil (2005)

Label: Capitol

1. Terug (5:03)
  2. Even Stil (3:47)
  3. Magnetische Velden (3:20)

met Kool Keith

4. Waar Dan Ook (4:10)
  5. NieDoenNou (3:32)
  6. Van Nul Tot Nu (4:11)
  7. Alles (4:31)
  8. Volgende Dimensie (5:11)

met Ram1

9. Verlies (3:35)
  10. Pro (6:10)
  11. Niemand Kent Me (3:23)
  12. Lieg Niet (4:29)
  13. Geen Zin (6:33)
  14. Ja Man (3:42)

met DiceCream

15. Pomp 'T Harder (8:54)
  16. Je Hart Is de Beat * (6:44)
totale tijdsduur: 1:10:31 (1:17:15)
avatar van Ali Chemicali
Har-M schreef:
kk man wat iedereen dit afkraakt, als het je na een keer luistere niet bevalt luister dan een 2e keer, en oordeel dan pas. Dit is echt een lauw album, waarschijnlijk het beste album dat ik heb

Dan vind ik dat je niet zulke beste albums in huis hebt.

Ik vind Brainpower niet goed, ik heb het nooit op zijn raps gehad, het is wel kundig maar verder is de stem naar mijn mening vrij vervelend en de liedjes veel te poppie. Uitgaand van de liedjes die ik ken, ik zal de laatste zijn die zegt dat hij alles kent van Brainpower, maar ken jij alles van artiesten die je niet leuk vind?

avatar van snoopy
Nummer 1 vindt ik wel okay.

avatar van Niek
Brainpower kampt met hetzelfde probleem als vele andere Hiphop-artiesten. Hij kan zijn debuutalbum niet overtreffen. Op dit album staan enkele erg goede noemen maar ook een paar minstens zo slechts. Even Stil is wel een meesterwerkje (het nummer dus). Verder zijn de featers een drama (Kool Keith!!). 2,5 *.

avatar van o zo duits
Als geheel vind ik dit album wel redelijk goed te verteren maar niet echt spraakmakend (Alleen 'Pro'is wel een banger hard op die koptelefoon).
Pluspunt: Brain klinkt op deze plaat wat minder geforceerd.
Minpunt: Waar is de funk? (qua beats)

Als ik Brain was zou ik het productioneel is over een andere boeg gooien!

Even stil is qua productie nog wel lekker maar (totaalplaatje) van die pathetische clip zakt m'n broek echt af(met dat sst gebaar met de vinger waarbij het tegelijkertijd nodig is de ogen te sluiten om te benadrukken hoe diep emotioneel het nummer is. Niet nodig jammer, om over die 'Alles remix clip' nog maar te zwijgen)

Pauper
Scherpe titel, hij heeft blijkbaar een goed zelfbeeld. Alleen Pro is wel heel erg hard, maarja, dat is dan voornamelijk de beat die het nummer maakt. Brainpower is niet geloofwaardig als MC en dat is z'n zwakte. Ik vind dit album goed genoeg voor een 2,5 maar ook geen ster hoger!

Pauper schreef:
Brainpower is niet geloofwaardig als MC en dat is z'n zwakte.

U bedoeld?

avatar van o zo duits
Half puntje verlaagt. Afgelopen drie dagen weer een paar keer geluisterd maar kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat ik het album vooral productioneel eigenlijk ronduit saai vind.

Heb dit album niet, dus ga hier geen mening over geven, wat ik zo enorm apart vind: Vrijwel iedereen is het er volgens mij over eens, dat zijn eigen album niet wordt overtroffen. Maar dit album scoort beter. Als ik dit hier lees, zal ook dit album Door Merg & Brain niet overtreffen.

DonDijk
brainpower is een sulletje

DonDijk schreef:
brainpower is een sulletje

Bedankt voor je ongelooflijk slimme opmerking. Voegt heel veel toe op deze site

Kwa Teksten en woordgebruikt is brainpower gewoon eht sterkste in nederland. Is jammer dat tlm(of hoe je het schrijft)

Terug is echt een kraker! en evenstil is voor het geld:P

waar dan ook is zuper gevoelig en volgende dimensie aggressief !! en pro is gewoon dope!

avatar van o zo duits
Brain laatst op 2 tracks (1 in het Engels)met El Rod en Mike Tibbert (VSOP) op en productie van SirOJ gehoord. Ik moet toegeven: Het klonk erg tof.
SirOJ is dan ook een baas. Dus vervolg deze ingeslagen weg (SirOJ on the beats) zou ik willen zeggen. Gek genoeg vind ik Brain in het Engels eigenlijk toffer komen dan in het Nederlands. Mijn favoriete mc zal het nooit worden maar als hij die lijn doortrekt dan vind ik het ook geen straf om naar hem te luisteren. Ben dan ook wel benieuwd naar het datvinnikcoke album.

ik snap die haat niet. Lyrisch gezien maakt hij nog steeds iedereen kapot. Oke hij heeft geen stoere bandana en zn kop zit niet onder de plakplaatjes. Brain doet al jaren zn ding en hij is er goed in. Een eerlijk album van hoogstaande kwaliteit zowel qua tekst als beats. 4*

schaap schreef:
Als je hem hier lyrisch hier zo sterk vind, dan zou ik heel snel Door Merg & Brain kopen. Díe teksten zijn echt gruwelijk goed. Nog stukken beter dan hier. Maar je hebt wel gelijk. Brain krijgt te weinig credits voor zijn teksten.

Hoe langer mensen bleren, man ik praat niet mee en vaar mee,
met mezelf. Je was niet eens vlot toen je op water dreef

fastpulseboy
lyrisch???
hahaha
wanneer maken jullie je school af

fastpulseboy schreef:
lyrisch???
hahaha
wanneer maken jullie je school af

Wat begrijp ik niet aan deze opmerking?

avatar van HammerHead
Lyrisch is geen synoniem voor tekstueel in het Nederlands. En om de teksten van Brainpower onder lyriek te scharen gaat wel wat ver, lijkt me.

avatar van Niek
Tuurlijk klopt dat, maar ik heb al vele mensen hier de term 'verkeerd' horen gebruiken, en toch snapt iedereen wat er bedoelt wordt. Dr is geen goed Nederlands woord voor (tekstueel betekend gevoelsmatig niet wat ik ermee bedoel.), dus gebruik ik gewoon lyrisch.

avatar van HammerHead
Tekstueel of woordelijk...

HammerHead schreef:
Tekstueel of woordelijk...
Dat staat me tegen. Heeft dus gevoelsmatig een andere lading en betekenis. Lyrisch is voor mij het allerruimste begrip. Dus inhoud, wordplay en punchlines.

avatar van psychonaatje
Soms schaar ikzelf ook de flow onder lyrisch, dan is het helemaal niet te vatten in termen als 'tekstueel' of 'woordelijk'. Lyrisch is een letterlijke vertaling van lyrical en binnen de hip-hop volgens mij een gebruikelijke term.

Kos
Lyrically is niet hetzelfde als lyrisch.

Wat is het verschil dan?

avatar van BoordAppel
HammerHead schreef:

Dat lijkt me niet. Als je de definitie van de Van Dale gebruikt in ieder geval.

psychonaatje schreef:
Wat is het verschil dan?
Lyrisch betekent meer 'enthousiast' .

Lyrically is puur tekstueel.

Dr.Greenthump
Volgens mij is 'lyrisch' allang uit de context gerukt en wordt gewoon geinteperteerd als tekstueel? Ach ik gebruik zovaak 'slang' hier op mm

Kos schreef:
Lyrisch betekent meer 'enthousiast' .

Lyrically is puur tekstueel.

Ja, oke, de betekenis zoals die in de Van Dale staat. Ik dacht dat je de betekenis die er binnen de hip-hop nog weleens aan wordt gegeven bedoelde.

Dr.Greenthump schreef:
Nou daar heb ik nog nooit van gehoord.

Social_Mask
Eerste paar nummers die ken ik al, klinken best wel goed. Met name Even Stil. En dat nummer met Kool Keith is ook wel grappig, vooral als hij zegt ''Ookal verstaat hij geen ene reet van wat ik zeg'' zoiets Zal dit zeker gaan checken, Brainpower is dope

Social_Mask
Brain is in mijn ogen 1 van de beste rappers van Nederland. Hij heeft skills, lekkere flow, en vooral zijn rijmschema vind ik erg goed.
Dit album heeft mij echt verrast. Ik had een album verwacht met goede teksten, maar matige beats. Maar het zijn juist de beats die ik zo goed vind, en dat gepaard met Brainpower, maakt dit een erg geslaagd album. Ja Man is echt grappgig. Zo ook het einde van Pro en het einde waar hij een 'fan' tegenkomt Geweldig!

Ik begin met 4*, kan stijgen (of dalen)