Accept - Restless and Wild (1982)

West-Duitsland
Label: Brain

1. Fast as a Shark (3:48)
  2. Restless and Wild (4:11)
  3. Ahead of the Pack (3:24)
  4. Shake Your Heads (4:17)
  5. Neon Nights (6:03)
  6. Get Ready (3:41)
  7. Demon's Night (4:27)
  8. Flash Rockin' Man (4:28)
  9. Don't Go Stealing My Soul Away (3:15)
  10. Princess of the Dawn (6:15)
  11. Flash Rockin’ Man [Live] * (4:38)
  12. Neon Nights [Live] * (8:59)
avatar van sq
sq
Ik ben niet echt een metal-verzamelaar, maar deze heb ik dan toch wel. Ik meen dat vooral nummer 1 van deze wel gold als een absolute uitschieter.

mee eens

avatar van BlauweVla
Twee redelijke nummers: het snelle "Fast as a Shark" en het rustigere "Princess of the Dawn". Alle tracks daar tussenin zijn niet zo bijzonder. De produktie van dit album is niet goed en de zang waardeloos. En dat voor een album dat als klassieker gezien wordt...

avatar van Eddie
Zang waardeloos??? Je houd van Udo of niet, ik vind het een heerlijke plaat lekkere nummers en de stem van Udo vind ik persoonlijk erg sterk.

avatar van Eddie
Wat een heerlijke plaat, accept is voor mij een ware herontdekking, deze plaat staad ook vol met alleen maar parels het begint al met het heerlijk fast as a shark, gevolgd door het midtempo titelnummers, bij ahead of the pack word het gas weer ietsje meer ingetrapt. of via shake your heads naar Neon nights te gaan, een van de absolute hoogtepunten van deze plaat, de tweede helft vind ik iets minder met Flash rockin' man als minste nummer. Je moet echter wel van echte no nonsens powermetal houden om dit de waareren. Ik vind het iig geweldig.

avatar van Sinner
Absolute klassieker voor mij. Als ik nou een top 20 lijstje zou mogen maken ipv een top 10 zou deze er zeker in komen te staan.

Fast As A Shark is zowat één van de beste en bekendste speed metal tracks ooit en de kwaliteit van de nummers is behoorlijk consistent ditmaal. Dirkschneider is ook voor mij absoluut geen slechte zanger. Hij mag dan wel niet in de klasse van een Halford, Dickinson of Eric Adams zijn, maar heeft wel een lekker smerig, en een toch heel herkenbaar geluid. (en dat is net iets wat hem er bovenuit laat steken net zoals bv een King Diamond - love or hate geval).

Favoriete tracks voor mij zijn natuurlijk wel Neon Nights en Princess Of The Dawn. Maar ik vind de rest er zeker niet minder om.

avatar van Rinus
Eigenlijk de doorbraak plaat van Accept naar het grote hardrock publiek toe. Het album opent echt supersterk met "Fast as a shark", maar de opvolgende nummers halen dat niveau (en ook het tempo) niet. En daarom haalt dit album ook het niveau niet van de voorganger "Breaker". De hoes (de 2 brandende Flying V's") geeft precies weer, waar een optreden van Accept in eindigde tijdens deze periode. Op vinyl en de laatste die ik van de band kocht..

avatar van Mart
Ben het voor het grootste deel eens met Rinus. Deze plaat is naar mijn mening van dezelfde kwaliteit als Metal Heart en Balls To The Wall: Het openings-/titelnummer is een klassieker, de rest is aardig, maar niet bijzonder. Fast As A Shark is dus mijn grote favoriet hier, de intro is echt zo grappig

avatar van Sir Spamalot
Ik hoor op dit album nog wel een paar krakers, hoor: Neon Knights, Princess of the Dawn, Don't Go Stealing My Soul Away. Mooie solo's trouwens. Samen met Balls to the Wall mijn favoriete Accept platen.

avatar van Mart
Het valt me trouwens op dat de riff van "Flash Rockin' Main" wel ERG veel op de riff van "2 Minutes To Midnight" van Iron Maiden lijkt..

avatar van notsub
Deze beschouw ik als hun beste plaat. Opener Fast As A Shark is en blijft gewoon een heerlijk op hol geslagen nummer en het titelnummer houdt de energie goed vast. Neon Nights is een trager nummer, maar ook een kraker met een onheilspellend intro. Het afsluitende Princess Of The Dawn laat ook wat andere (klasssieke) invloeden horen en sluit de plaat prima af. Dat er tussendoor wat missers op staan is jammer, maar ook typisch Accept.

avatar van Sir Spamalot
Een van de beste metal-albums van 1982 en van de jaren ’80 tout court: lekker foute hoes met de brandende Flying-V gitaren van de heren Wolf Hofmann en Herman Frank. Wel heeft Wolf Hofmann al het gitaarwerk op dit album gedaan, zo leert ons Wiki.
Het album begint met één van de ludiekste intro’s op aarde en Fast as a Shark: een heerlijk speedmetal-nummer met alles erop en eraan: verschroeiend tempo, een scheurende Udo op zang en fantastische solo’s. Dan volgen een aantal midtempo-nummers met Restless and Wild, Ahead of the Pack en Shake Your Heads: heavy met prima solo’s. Volgend hoogtepunt is voor mij Neon Nights: kalm intro gevolgd door lekker overstuurde Wah, heerlijke gitaarpartijen, prachtsolo van Wolf en met als climax een verschroeiende tempowisseling en solo’s: dames en heren, dit is metal! De twee volgende nummers Get Ready en Demon’s Night vind ik niet zo goed en vormen het dipje in dit album, soms skip ik beide nummers. Dan volgt een fantastisch trio van nummers om dit album te beëindigen: Flash Rocking Man, Don’t Go Stealing My Soul Away en volgend klassieker: Princess of the Dawn.
Voor mij heeft Accept met dit album een zeer belangrijk document voor de metal anno jaren ’80 gemaakt en hoewel dit geen uitzonderlijk album is, blijft dit voor mij een klassieker.

avatar van schaper
Met metal klassieker Fast As A Shark! Wat een topnummer!

haaaaaidi haido haida...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

avatar van Lonesome Crow
Ja, dat fantastische openingsnummer is nogal misleidend want de helft van dit album is nogal zwak.

Maar door het hoge peil van de 5 goede nummers en de produktie geef ik het toch nog 3 sterren.

Een van de meest overgewaardeerde albums in de hardrock/metal historie (net zoals "British Steel" en "Master of Puppets").

avatar van trebremmit
Eens in de zoveel tijd ben ik weer helemaal into jaren tachtig heavy/thrash metal, vandaag is weer zo'n dag en daarom deze stamper maar weer eens opgezet. Heerlijk melodieus met waanzinnige solo's, zo hoort heavy metal te zijn.

avatar van Kronos
Jammer van wat te veel zwakkere nummers, want de goede nummers zijn echt heel goed.

Ik weet nog toen ik het album als snotneus in huis had gehaald, dat ik echt even dacht dat er een verkeerde lp was meegegeven bij het horen van het begin van Fast as a Shark.

avatar van Edwynn
Op dat soort intro's was het altijd wel lekker losgaan. Rustiek en lieflijk. En daarna vol gas.
Doet het goed in een familie waar schlagers in de platenkast staan.

Princess Of The Dawn vind ik het meest geniale Acceptnummer ooit. Een doodeenvoudige riff. Zelfs ik kan hem spelen. Maar zo verrekte effectief.

avatar van trebremmit
Princess of the Dawn is inderdaad een geweldig nummer!

avatar van Kronos
Weer eens een paar keer beluisterd afgelopen tijd en eigenlijk vind ik alle nummers nu wel goed. Sommige héél goed.

PriestMaiden
Vet album van Accept.
Hoogtepunten zijn de openingstrack en de afsluiter.

Bericht in hoofdletters en reacties daarop verwijderd. Geen capslock-berichten aub.

avatar van Rockfan
PriestMaiden schreef:
Vet album van Accept.
Hoogtepunten zijn de openingstrack en de afsluiter.

Draai hem nog wel eens in de auto. Ben dan blij met cruise-control

avatar van Cabeza Borradora
4,5 + 0,5 voor de hoes, de herinneringen en mijn getrainde nekspieren.

avatar van Kronos
Dit is een van die albums waarvan ik me nog herinner dat ik ermee thuiskwam van de lokale platenboer. Ongetwijfeld ben ik niet de enige geweest, maar heel even dacht ik dat er een verkeerde lp in zat toen ik dat intro van Fast as a Shark hoorde.

avatar van Rockfan
Accept's beste.....Twinsolo's, knallende drums, beukende bas overgoten met een zang van schuurpapier.

avatar van dummy
Ik vind dit een van accept beste albums;Ik zag UDO op alcatraz In Deinze (2011) en Princess of the dawn is na 29 jaar nog altijd machtig. Beste nummers zijn Fast as a shark, Neon nights en Princess of the dawn. De rest is gewoon goed

Ahum, gewoon goed?

Gewoon waanzinnig goed zal je bedoelen.

avatar van Dream Theater
Dit album begint overdonderend met Fast as a Shark en Restless and Wild, twee van hun beste nummers ooit, hierna wordt het duidelijk minder om met Princess of the Dawn weer uitstekend af te sluiten.

avatar van freakey
En Neon Nights mag ook niet onvermeld blijven hoor....