Etta James - At Last! (1960)

Blues / R&B
Label: Argo

1. Anything to Say You're Mine (2:36)
  2. My Dearest Darling (3:03)
  3. Trust in Me (3:00)
  4. Sunday Kind of Love (3:17)
  5. Tough Mary (2:26)
  6. I Just Want to Make Love to You (3:07)
  7. At Last (3:00)
  8. All I Could Do Was Cry (2:55)
  9. Stormy Weather (3:08)
  10. Girl of My Dreams (2:22)
  11. My Heart Cries * (2:36)

12. Spoonful * (2:50)

met Harvey Fuqua

13. It's a Crying Shame * (2:54)

met Harvey Fuqua

14. If I Can't Have You * (2:50)

avatar van korenbloem
erg lekker dit, iedereen kent het nummer i just want to make love to you, (van cola reclame)

Gish
Wat een geweldige stem heeft deze mevrouw.
Een echte legende ook, de naam ken je, de muziek niet.
Ik ga mij de komende tijd eens meer verdiepen in Etta.
Wat een strot !

avatar van LeRoi
Jazz?......beste blues-zangeres die ik ken......wie bied meer.....?

avatar van Reijersen
De titelsong alleen verdient al een buiging Maar wat heeft Etta James een ongelooflijke topstem zeg! Heerlijke laidback bluesy, jazzy en soulvol cd'tje.

avatar van LeRoi
.......vlgs 'Adele' (in DWDD bij Jackhals Frank afgelopen week) haar grote inspiratiebron........kijk dat vind ik dan wel weer goed aan deze 19-jarige Britse....!

Father McKenzie
LeRoi schreef:
Jazz?......beste blues-zangeres die ik ken......wie bied meer.....?

En ik zou het pure SOUL durven te noemen... House of Techno is het absoluut niet...

Wèl lekkere muziek door een Madame met een prachtstem gezongen, jawadde!

avatar van LeRoi
Nee hoor, she really got the Blues (zeker als je haar levensverhaal een beetje kent...)
N.b. Dat haar stem 'soul-full' klinkt beschouw ik maar als een compliment..

avatar van Reijersen
Laten we het hokjes-stoppen achterwege en gewoon genieten van haar muziek

avatar van Pooiertje
At Last, Wat een prachtige intro! (het nummer)

avatar van swoon
Wat een héérlijk album!! Naar aanleiding van de soundtrack van A Single Man(waar Stormy Weathers opstond) eens beginnen luisteren, en ben er echt helemaal weg van. Geen enkele opvuller, heerlijke stem(super uithalen soms), vaak ook mooie teksten, helemaal top!

Vooral het begin van Anything to Say You're Mine(dus ook van de cd) vind ik geniaal, en natuurlijk At Last ook..

4* met kans op verhoging.

avatar van Metalhead99
Lekker Soul/Blues album. Het ligt heerlijk in het gehoor en Etta James heeft een prachtige stem.

avatar van wibro
Dit album kent eigenlijk maar een hoogtepunt: "At Last", dat met kop en schouder boven alle andere nummers op dit verder niet onaardige album uitsteekt. Vooral door het intro en die strijkers op de achtergrond. Schitterend.

avatar van Ronald5150
20 januari jl. is ons wederom een grootheid uit de muziekwereld ontvallen. Op 73 jarige leeftijd heeft ze de strijd verloren, maar ze laat ons een indrukwekkend oeuvre na, inclusief dit voortreffelijke "At Last". Etta James heeft (ik blijf gewoon typen in de tegenwoordige tijd uit respect voor Etta) een geweldige doorleefde stem. Alles wat ze zingt ben ik geneigd te geloven. Haar stem is vol emotie, meeslepend, intens, confronterend, sussend, streng, lief; kortom een betere manier van communiceren is er niet. "At Last" is een prachtige intieme plaat voor de late uurtjes (maar eigenlijk voor altijd). RIP Etta!

avatar van EttaJamesBrown
Heb ik al eens laten ontvallen dat Etta een van mijn grootste heldinnen is? Bij deze.

avatar van Reijersen
Etta James kan je zonder twijfel rekenen tot de allerbeste stemmen allertijden. Na een aantal kleine R&B Hits zoals Dance With Me Henry, was het tijd voor haar eerste release op het Chess label. Een album vol songs waarin James haar krachtige en prachtige stem kan tentoonspreiden met natuurlijk titelsong At Last en het van de Coca Cola Light reclame bekende I Just Want to Make Love to You.
1. Anything to say you’re mine- vooral vocaal erg sterk. Muzikaal niet heel bijzonder eigenlijk.
2. My dearest darling – jeetje, wat kan deze dame zingen zeg! Alle registers kan ze aan.
3. Trust in me – Heerlijk gezongen weer, met het muzikale gedeelte zit het hier ook goed. Mooie sfeervolle song.
4. Sunday kind of love – Die stem doet alles hier. Meer is er ook niet nodig.
5. Tough Mary – Wat meer swing in dit nummer. Weer vol overtuiging gezongen.
6. I Just want to make love to you – Deze kent iedereen van de reclame. Maar die herkenbaarheid zal toch ook vooral komen door de hoge kwaliteit van de song.
7. At last – Prachtige intro en dan…. Die eerste noot. Je bent dan toch meteen ingepakt. Genieten geblazen. Wat blijft dit een top song.
8. All i could do was cry – en weer die stem. Mijn God wat zit daar een kracht in zeg.
9. Stormy weather – veel gezongen nummer, maar deze versie behoort toch wel tot de allerbesten.
10. Girl of my dreams – wat invloeden uit de doo-wop in dit nummer.

(bron: Opus de Soul)

Een van mijn favoriete albums aller tijden. Stuk voor stuk prachtige, klassieke r&b-songs en stuk voor stuk onnavolgbaar geniaal gezongen door Etta James met een stem die je helemaal wegblaast.

avatar van Lontanovicolo
Tja, wat moet je hier nog aan toevoegen, in één woord prachtig en mag niet ontbreken in je collectie !!!!

avatar van Barney Rubble
Etta James heeft inderdaad een prachtige stem en ook het songmateriaal op deze korte plaat is erg sterk. Muziek om bij te smelten, als je niet al door de uithalen wordt overdonderd.

Barney Rubble schreef:

Jeej ja. Na Aretha en Amy is zij echt wel mijn nummero tres qua vrouwenstemmen.

Ik ben haar overigens op het spoor gekomen door één van de zangeressen van Archive.

Holly Martin:

I'd Rather Go Blind - Holly Martin with Taras - The After a Few Wines Sessions - YouTube

avatar van jorro
Een 2e plaats op de top 100 van Greatest Albums van 1960 (DigitalDreamDoor) en dat lijkt me wel terecht gelet op de score ook hier op MuMe. Ook het aantal stemmen is hoog voor een album uit 1960.

Eigenlijk vind ik I Just Want to Make Love to You nog het minste nummer van de plaat.
Het mooist klinkt haar stem in de wat minder snelle nummers, zoals in All I Could Do Was Cry. Prachtige uithalen. Vervolgens Stormy Weather, nog zo'n topper. Kippenvel.

avatar van AOVV
Wat had deze dame een prachtige stem zeg..

Van songs als My Dearest Darling, Trust in Me en het fabelachtige titelnummer word ik stil, en springen de tranen me spontaan in de ogen. Wat een bezieling, wat een bereik; Etta kon alles aan, en wist haar emoties bovenal ontzettend goed te vertolken, waardoor deze nochtans kleine songs als mokerslagen aankomen.

Niet elk nummer is een voltreffer overigens; Tough Mary en Girl of My Dreams doen me wat minder.

4 sterren

avatar van Minneapolis
Zal Freddie Mercury's Great Pretender zijn geïnspireerd door All I Could Do Was Cry?

Grappig om Willy Dixon song Spoonful van Etta te horen. Totaal ander nummer dan ik ken van Cream.

avatar van EttaJamesBrown
Nieuwe speakertjes, nieuw versterkertje….enne Etta klinkt als een warm bad.

avatar van madmadder
madmadders (her)ontdekkingsreis door de sixties en seventies #6: Etta James – At Last!

Zat toch wel even aan te hikken tegen het schrijven van dit stukje. Ik heb me voorgenomen om me te verdiepen in de meesterwerken van de jaren zestig en zeventig en dit is een van de albums uit 1960 die hoge gemiddelden scoort dus deze moest zeker ook aan nadere inspectie onderworpen worden. Niet dat ik moeite had met een stukje schrijven omdat het slecht is of zo, zeker niet, maar ik voel en denk gewoon geen bijzondere dingen bij dit album (en dat is dan ook meteen het grootste kritiekpunt).

Ik had eigenlijk nog niet echt gehoord van Etta James en dacht op voorhand dat het ging om vocale jazz, iets waar ik de afgelopen jaren toch wel warm voor kan lopen. Dit valt echter eerder onder R&B. Nu heb ik niks tegen deze genres, maar ik heb misschien wat weinig vergelijkingsmateriaal. Ik kan niet zeggen dat ik veel tijdgenoten van Etta James aan het werk heb gehoord en ik geloof het zo als dit één van de hoogtepunten in het genre uit deze periode is. Ik kan me echter alleen richten op hoe dit specifieke album bij mij overkomt.

Het staat buiten kijf dat Etta James kan zingen. Het staat ook buiten kijf dat dit stuk voor stuk sterke songs zijn. Ik voel het alleen allemaal niet zo. Ik mis een scherp randje, het is misschien allemaal net wat te gladjes. Dat betekent niet dat ik er zo af en toe heus wel van kan genieten, ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de zondagochtend een goed moment is om dit album aan te zwengelen. Afgelopen zondag draaide ik dit album nog tijdens het ontbijt en het viel zeker in de smaak bij mijn logees. Maar toch, de keren dat ik dit album opzette (de teller staat inmiddels op 7) was het vooral in het kader van deze onderneming. Uit mezelf zou ik At Last! niet zo snel kiezen, dan ken ik toch veel alternatieven die ik sfeervoller vind.

Conclusie: er is helemaal niks mis met dit album, en ik snap zeker wel waar de aantrekkingskracht ligt, maar voor mij persoonlijk zijn er betere albums die ik bijzonderder vind en waar ik een diepere connectie mee voel dan met deze plaat. Een typische 3,5* dus.

Next stop: Bill Evans Trio – Portrait in Jazz