Me & The Heat - Game of Position (1984)

West-Duitsland
Label: Aufruhr

1. Game of Position (2:56)
  2. Babylon, Babylon (5:17)
  3. Where Is My Heart Gone (5:46)
  4. Nothing to Linger (3:43)
  5. New Clear Reality (3:36)
  6. In Another Mood (6:17)
  7. Old Cultures Dying (6:08)
  8. Got to Get Away (3:58)
  9. Beat of My Heart (Maxi) * (3:31)
  10. Old Cultures Dying (Maxi) * (9:28)
  11. Got to Get Away (Maxi) * (4:01)
avatar van lebowski
Deze band heb ik één keer in Vera gezien en heeft toen diepe indruk op mij gemaakt. De verhalen waren ze al vooruit gegaan, de zanger was net vrij na tien jaar in de gevangenis (waarvoor ben ik nooit achter gekomen), en zijn stem had een bereik van alle bekende octaven. Achteraf gezien was het eigenlijk geen zingen, maar proclameren, wat hij deed, piepen, brommen en schreeuwen. En de band - volgens oud-Duits Spliffrecept - legde daar een rockend, funky matrasje onder. Of zoals een Duitse site het zegt: "Funk, Jazz, Industrial und New Wave, mit einen gewissen 'Chic'-Faktor".

Mocht iemand deze muziek trouwens digitaal hebben, dan smeek ik om een PM

avatar van lebowski
Net voor het eerst in jaren weer geluisterd en: nog beter dan ik me herinnerde! Meeslepende nummers, jazzy blazers (soms uit een doosje volgens mij), en die stem van Tom Meger

avatar van aslan
aslan (crew)
game of position is een grappig album met mooie muziek, vooral als de blazers het geheel komen vervolledigen; de stem heeft soms een bepaald nick cave gehalte, heel passend bij de rest

The Me & the Heat-sound hoor ik jaren later terug bij bands als Foetus, Steroid Maximus en Pig. Toch blijft Meger nog steeds onnavolgbaar. Jammer van z'n latere jazz-aspiraties (onder de naam Tom Mega).

Ik ben naarstig op zoek naar de Me & The Heat 12" Naked Bodies Shouting (Chlodwig). Ik heb de bassist/producer Falk benaderd maar die kan me niet verder helpen...

Als iemand geïnteresseerd is in een digitale versie van "Game of Position": http://www.nefast.nl/meandtheheat/

In de tijd van Game of position was ie onhandelbaar door zijn heroïne verslaving en werd ie door de overige bandleden, plus manager (een oude vriend van me) uitgekotst.

Volgens die laatste is Meger al een tijdje overleden, dus idd onnavolgbaar.

Ik heb ze destijds (midden jaren 80) gezien op het Pandora festival in Rotterdam en maakte ook op mij diepe indruk. Jammer dat het maar bij 1 leuke plaat is gebleven.

De plaat zal waarschijnlijk nooit op CD worden uitgebracht omdat de 'mastertapes' verloren zijn gegaan, maar met een "oude" audiobrander heb ik m wel ge-backupt op CD en diep weggeborgen.

avatar van lebowski
Is ook amper zinvolle info op het web te vinden over Tom Meger / Mega valt me op.

avatar van Coen
Geschokt ben ik om te lezen dat Tom Mega (zoals ik hem ken) is overleden. Ik kende hem persoonlijk. In 1984 kwam ik, na 2,5 jaar Australië terug in Arnhem. Mijn bedoeling was om na Melbourne naar een grote stad te verhuizen. Daar had een goede muziekvriend, Stef, echter een ander alternatief: ik werd gevraagd om Tourmanager voor Me & The Heat te worden. Die goede vriend van mij, Stef, was manager van de band. Wij zouden de band samen gaan runnen voor tournees.

Me & The Heat had een echte cultstatus in NL bereikt en werd hier vergeleken met oa. Clock DVA, die toen het geweldige album Advantage, gemaakt had. Me & The Heat trad op voor een bekend festival (Pandorra ?) en was dé revelatie van het festival met allereli nieuwe bands. Hoogtepunt van dat festival was een uitvoering van 'What's the Use' van Tuxedomoon. Leden van de band, ik dacht iig Blaine Reiniger, waren aanwezig en kwamen tijdens het nummer on stage, wat een geweldige ervaring moet zijn geweest.

Meerdere optredens van de band meegemaakt in Amsterdam en Arnhem. :Later ook een fotoshoot gemaakt van de band voor pr-doeleinden. (bij mij thuis gefotografeerd). Die opnamen heb ik nog altijd hier liggen. Één van de foto's heeft Tom Mega voor een solonummer gebruikt van een Ruhrgebied verzamelalbum (welke ik hier thuis heb staan).

Tom Mega vertelde mij, dat hij idd in de cel had gezeten, maar nog steeds aan heroine kon komen. Toen heeft hij persoonlijk eenzame opsluiting gevraagd...en gekregen. Daar heeft hij zichzelf zingen geleerd. Van heel hoog...tot heel laag was zijn bereik. Hij was wat dat betreft in zijn performances on stage een echt oermens en zeer fysiek, vergelijkbaar met Iggy Pop. De muziek was meer jazzy van oorsprong. Geïnspireerd door Clock DVA, maar toch heel anders. (ook The Box uit Duitsland waren geestverwanten). Overigens heeft ook Adi Newton in Arnhem gebivakkeerd bij oa. Stef.

De (facilitair) manager die hen op weg zou helpen was Ken H. Een gesjeesde wetenschapper, die in de gaten gehouden zou worden door de CIA. Volgens zijn zeggen was hij de uitvinder van ruimtevaartmateriaal, welke heel licht was en bijna onontvlambaar in space. Omdat hij geheimen kende uit de ruimtevaart, werd hijgevolgd door een BVDer, waar hij vriendschap mee sloot. Ken woonde in Arnhem...en kocht een majestueus pand in het midden van Arnhem. Daar zou de nieuwe studio van Me & The Heat komen en daar zouden de nieuwe opnamestudio komen. Daar kwam jarenlang niets van...en er werd meer gepraat dan gedaan, helaas.

De groep wilde per se een groot platenlabel, CBS of Polydor en wees de interesse af van Crammed Disc Benelux (waar hun helden van Tuxedomoon overigens wel zaten/terecht kwamen..) Tot grote ergernis van Stef en mij. Uiteindelijk kregen ze de grote platendeal niet van de grond en dat is de reden dat er geen 2e plaat is gemaakt. Een andere reden waarom de groep uit elkaar spatte, was dat iedereen zijn eigen ding bleef doen en les bleef geven op muziekscholen en elders muziekschnabbels ging doen...en daarmee ook steeds verder afstand nam van het bandgebeuren. Het was toen snel afgelopen met Me & The Heat.

Ik weet niets van het drugsgebruik van Tom Mega af tijdens de opnamen van Game of Position, zoals hier gemeld wordt. Tom beweerde dat hij van de drugs af was, maar dat hoorde je wel vaker van verslaafden. Ik geloofde hem wel, want vond hem altijd erg helder en verschrikkelijk creatief. Zelden zo'n geïnspireerd persoon tegengekomen als Tom Mega. Overigens gebruikte Stef toen wel...en weet ik niet wat er precies gaande was.

Daarna samen met Stef nog eens langs geweest bij Tom Mega in Bochum om een multimedia spektakel voor het Animalism-festival te maken voor Graz in 1987. Helaas is dat er uiteindelijk ook niet van gekomen. Maar ik heb mijn best ervoor gedaan.

Nu vandaag weer Game of Position aangeschaft (was gestolen bij een inbraak) en wilde het op Rateyourmusic.com zetten, aangezien dat album daar onvermeld is gebleven. Tot ik via Google dus hier terecht kwam.

Voor de persoon die hierboven de 12" zoekt, ik zal kijken of ik het kan vinden hier in Arnhem. Hier duikt regelmatig nog Me & The Heat materiaal op, mede omdat ze hier een tijdje hebben genesteld !

avatar van Coen
PS. Voor degene die denkt dat de cd nooit uitgebracht wordt.
Surprise: ik heb het net zien staan op internet. Daar staan ook de 12"versies op, welke iemand anders hier zoekt, maar ook Old Cultures Dying. De 11 minuten versie ervan. (Live was dat echt totaal indrukwekkend en zeer fysiek. Zelden zo aangedaan bij een live-optreden als bij Old Cultures...)

Overigens: ook onvergetelijk: De Jaques Brel avond in Paradiso, waar naast Marc Almond ook Tom Mega aanwezig was. Heel misschien dat ik daar nog live opnamen van heb, of mijn broer dat nog heeft. Onvergetelijk ook.

In de periode dat Tom regelmatig in Arnhem was, had hij een side band, waarin ook Stef speelde. Het heette Kaspar Hauser. Genoemd naar een 'illegaal' kind van een Beierse prinses, die in het geheim in een kelder in leven werd gehouden en geen contact had met mensen en tot de puberteit alles zelf moest leren (zoals Tom Mega gevoeld moest hebben, toen hij eenzame opsluiting vroeg en zichzelf zingen leerde). Daar heb ik op zeker nog live-opnamen van, welke toch eigenlijk bijna uniek zijn, denk ik. Zal ze eens opzoeken.

avatar van Coen
Tom-Mega is overigens wel op Google te vinden en heeft nog albums gemaakt in 1991 en 1992 zag ik net. Hier alvast de url: http://www.discogs.com/artist/Tom+Mega

Voor de liefhebbers hierboven:
Tom Mega heeft meerdere cd's en vinyl platen in de aanbieding. Te verkrijgen bij amazon.de en ebay. Heb net zelf 2 platen besteld. Ik zag er iets van 5 of 6 titels staan ! Dus...Tom is flink doorgegaan in de jaren 80 en 90 !!

avatar van Coen
GAME OF POSITION uitgebracht op CD !!

ME & THE HEAT - GAME OF POSITION
original cd album - INTERPHON - 1988

Heb het net op ebay gevonden en gekocht.
Dus...Brolin, onze welbekende manager zit er hier toch naast.

Nu nog hopen dat Tom Mega nog leeft en dat ie het goed maakt.
(laatste bericht dat ik van hem in een speurtocht heb gezien, is een Theateroptreden in het Ruhrgebied in 2002. (op Google met foto van hem erbij). Ik denk dat ik de, ook via Google gevonden bandleden van weleer ga schrijven. Misschien dat ik dan duidelijkheid krijg !

Ik kan mij van het concert op Pandora's Box herinneren dat de performance gepaard ging met het spelen met een ton of bak vol glasscherven !?
Concert is me in ieder geval altijd bijgebleven vanwege de intensiteit.
De LP ben ik in de loop van de tijd kwijt geraakt (weggeven, uitgeleend?).
Kan de cd nergens meer vinden op internet, dus wellicht slechts kleine oplage?

avatar van freakey
Gekocht op ebay (cd) is net binnen, voor € 15,-- dus dat valt ook nog mee, vinyl LP had ik wel maar vind het toch fijn dat ik hem nu op cd heb met extra's....

freakey schreef:

Heel goed.

avatar van freakey
Coen schreef:
.....Overigens nog eens gegoogeld en kwam nog een mooie verwijzing en een artikel tegen in het good old VINYL magazine. Pandora's Music Box: Me & the Heat - pandoras-music-box.blogspot.com

Ik heb daar nog opnames van op mijn pc staan geloof ik....

Deze maar weer eens opgezet....

Heeft of weet iemand of er beeldopnames zijn van deze geweldige band uit de jaren 80.
Ik heb deze een maal mogen zien in een jongerencentrum in Horst (Zopo) en dat was werkelijk een bijzondere ervaring, voornamelijk door het stemgeluid van de zanger (RIP).
Tips zijn van harte welkom.

avatar van reptile71
Aparte muziek. Ik heb wat minder met de jazzy invloeden erin, maar kan dit toch wel waarderen. Een nummer als 'Where Is My Heart Gone' ligt mij een stuk beter: prachtig! Net als 'Got To Get Away'. Deze nummers doen me wat denken aan Virgin Prunes.

Overigens moet hier het genre wel wat aangepast worden. Alleen Rock is voor deze plaat niet het juiste plakkaat. Dan misschien beter iets als Rock / Avant-Garde.

avatar van New Dawn Fades
Coen schreef:
GAME OF POSITION uitgebracht op CD !!

ME & THE HEAT - GAME OF POSITION
original cd album - INTERPHON - 1988

Helaas niet meer te krijgen (heb wel de LP en de Maxi single, op vinyl dus), maar zou 'm graag ook op CD willen hebben...

avatar van saxotoon
30 jaar na dato nog niks aan kracht ingeboet. Sterke songs met een nog veel sterkere uitvoering. Jazzpunk of punkjazz? Who cares. Ik blijf het mooi vinden iedere keer dat ik hem op de draaitafel leg. En dat is inmiddels dus alweer 30 jaar.

avatar van OORKAMERS
Ik was 16 toen die plaat uitkwam! Inmiddels echt een vergeten plaat... Maar – nog steeds – zo goed! Ik herinner me nog dat ik bij de VPRO (Spleen?) een paar nummers hoorde, opgenomen had op een bandje en helemaal om was. Heb ze live op Werfpop in Leiden gezien: zanger Tom Mega sloeg z'n armen tot bloedens toe in een doos met glas... luister: Old Cultures Dying. Te gekke teksten ook! Draai 'm nog regelmatig, van begin tot eind.

avatar van henkiev
Nog altijd erg goed!

Fijn om weer te horen.....ooit gezien in Leiden...Breestraat....weet geen naam meer....
Met de "glasscherven".....Bizar Concert ...om nooit te vergeten.....
Reden helemaal uit middelburg om concert mee te maken....

avatar van dix
dix
5:15 schreef:

LVC

koed111 schreef:
Tips zijn van harte welkom.

Als iemand dat weet is dat een oude maat van mij, Stef. Die is vanwege zijn drugsverslaving in Spanje is gaan wonen, op een plek waar hij geen drugs kan krijgen. Overdag hard werken in de kassen, 's avonds paardrijden door de bergen en wonen in een soort grot hut tegen de warmte daar. Of ik die ooit nog zie, vraag ik me af. Ik laat weten als ik het fotomateriaal online zet ergens. Promotiefoto's. Live optredens weet ik niet of ze er zijn. Ik weet wel dat Stef met de band naar Horst ging. Daar ken ik de naam van die plaats van. Mocht je mij willen volgen op Facebook, ben ik te vinden op de naam Coen van Hall.
PS. Tot mijn verrassing is Tom Mega te vinden op Spotify, een verzamelaar uit 2008, 6 jaar na zijn overlijden uitgebracht dus. Ik luister er nu naar voor het eerst.