Cat Stevens - Teaser and the Firecat (1971)

Label: Island

1. The Wind (1:42)
  2. Rubylove (2:37)
  3. If I Laugh (3:20)
  4. Changes IV (3:32)
  5. How Can I Tell You (4:26)
  6. Tuesday's Dead (3:37)
  7. Morning Has Broken (3:20)
  8. Bitterblue (3:12)
  9. Moonshadow (2:52)
  10. Peace Train (4:16)
avatar van Collect Call
Lekker vredig muziek, goed om een boek bij te lezen.

Salam Aleikum, Yusuf Islam pCe out.

Collect Call schreef:
Lekker vredig muziek, goed om een boek bij te lezen.

Tjah, zonder boek wordt het al snel nogal vervelend. Maar als achtergrond muziek zeker best te pruimen...

Salam Aleikum, Yusuf Islam pCe out.

Op Rubylove horen we ineens Griekse invloeden (en tekst). Het toont aan dat Stevens het ook aandurfde om lekker wat te experimenteren. Niet op schokkende wijze overigens want het klinkt allemaal weer erg vertrouwd op dit heerlijke album.
Verwacht dus wederom lekkere pop-folk nummers die vrij snel in je hoofd weten te nestelen en daar eigenlijk nooit meer uit vertrekken. Voor sommigen misschien een gruwel, voor mij geen enkel probleem.

EVANSHEWSON
aERodynamIC schreef:

Dit is een hoogtepunt in Stevens' carriëre, absoluut;
Aanrader en tijdloze plaat.

****1/2

avatar van Tribal Gathering
Ik vind deze toch beduidend minder dan Tea for the Tillerman. The Wind en Morning Has Broken zijn echter prachtig.

3* (tegenover 4,5* voor Tea for the Tillerman)

Down_By_Law
Ik vind "Teaser And The Firecat" juist het allermooiste werk van Cat Stevens. Net iets beter dan "Tea For The Tillerman". Elk nummer is raak, met als hoogtepunten 'Tuesday's 'Dead', 'Bitterblue', 'Rubylove', 'If I Laugh', 'Moonshadow' en natuurlijk 'Morning Has Broken'. Briljant.

avatar van the sm
eigenlijk een must have album.....
ik draai nog steeds de lp......
terwijl ik ook de cd heb maar de lp heeft een paar tikken ....die horen erbij........
[brings back good memories]

avatar van Mille Vinyl
Pure nostalgie ! Een van de redenen dat ik enkel lp's draai en nooit cd 's(enkel in de auto) Deze plaat is een must have voor de liefhebbers van dit genre ! Mijn fovoriet morning has broken maar ook the wind, ruby my love peace train en moonshadow

avatar van Droombolus
Mijn probleem met deze plaat is dat alle hits die er op staan zo platgedraaid zijn destijds dat ie kwa sfeer eerder overkomt als een comp met wat filler ertussen, dan als een regulier album.

Ik heb 'm alleen maar op vinyl ( van heel matige kwaliteit, want ooit uit nieuwgierigheid geskoord op de rommelmarkt ) en heb 'm eindelijk maar eens op CD besteld om ook deze maar eens in de herwaardering te kunnen gooien. Bij Mona Bone is dat nogal gunstig uitgepakt dus ............

avatar van reptile71
Wie heeft die hoes hier witgeverfd eigenlijk? Hoort origineel lichtgroen te zijn.

Is dat zo? Ik heb de lp, die is ook wit... Superalbum! Tuesday's dead, Peace train, Moonshadow, etc... Allemaal tijdloze juweeltjes.

avatar van teus
Cat Stevens op zijn top,bedoel ik dus ook voorloper Tea For The Tillerman meegerekend
Vind beide albums kwalitatief gelijk
Deze herbergt wat meer hitparade successen ,waarvan Morning Has Broken de grootste is
Beide albums verdienen een schoolcijfer 8

avatar van IMPULS
Voor paar euro op de kop kunnen tikken. Merk dat ik het allemaal wat braaf vind klinken. Doe maar een 2.5

avatar van gastheerg
Thuesdays dead is het nummer dat mijn intresse in de popmuziek aanwakkerde. In de winkel aangekomen was de lp uitverkocht en toen Tea for the Tillerman gekocht. Dat vind ik uiteindelijk ook net iets beter. Teaser and the Firecat heeft meer hits maar dat is misschien ook wel een beetje het nadeel.
Morning has broken komt me echt de neus uit terwijl de restvan het album op de eeuwige repeat mag.

Heerlijk zoet album . Ook de voorganger mag ik graag horen. Heerlijke niks aan de hand deuntjes en het blijft zoveel jaar na dato ook overeind. Eens in de zoveel tijd word ik bevangen door nostalgie en duik ik de krochten van mijn cd kast in . En das onterecht want Stevens hoort een prominentere plek te krijgen in mijn verzameling . 3 en halve voor deze.

avatar van Droombolus
Twinpeaks schreef:
En das onterecht want Stevens hoort een prominentere plek te krijgen.

Da's issum bij mij gelukt Tea For The Tillerman heeft het tot het selekte bakje in mijn muziekhok geschopt. Daar staan alleen de platen die regelmatig gespeeld moeten worden.