Boudewijn de Groot - Grootste Hits (1974)

Alternatieve titel: Music for the Millions

Label: Decca

1. Een Meisje van Zestien (2:59)
  2. Apocalyps (3:33)
  3. Welterusten, Mijnheer de President (2:32)
  4. Verdronken Vlinder (2:26)
  5. Testament (3:15)
  6. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  7. Onder Ons (2:09)
  8. Prikkebeen (4:13)

met Elly Nieman

9. Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen (3:33)
  10. Waterdrager (3:11)
  11. Tante Julia (2:48)
  12. Jimmy (3:55)
avatar van Leeuw
Geweldige nummers met Lennart Nijgh vaak als poeet.
Blabla kan ik geloof ik niet serieus nemen of hij moet weer een geweldige uitleg op zijn 2 op de schaal van 10 geven.

avatar van c-moon
Dit was de eerste release die ik ooit op COMPACT DISC kocht. De verzamelaar was toen wellicht net uit op CD...
(mijn volgende CD aankopen waren trouwens "Brothers In Arms" en "Making Movies" van Dire Straits).

Leuke verzamelaar, met favorieten: "Apocalyps", "Onder Ons", "Welterusten, meneer de president", helaas opnieuw BRANDEND actueel ;;; en ook die schitterende meezingers "Tante Julia" en "Het Land Van Maas En Waal"..

jaja.. ook de klassieker "Testament" staat er op. Of wat hàd u gedacht?

Simon Smith (crew)
Slecht verzamelalbum dat nog steeds hier en daar verkrijgbaar is. Het is gewoon een plaat die naar cd getransformeerd is, zonder dat de platenmaatschappij er verder bij nagedacht heeft. De speelduur is daardoor ook belachelijk! Schande, ik zou 'm niet kopen.
Bovendien staat er een fout achterop: Nico Haak doet (gelukkig) niet mee met de versie van Tante Julia op deze cd. De versie met N. H. is trouwens wel hilarisch slecht .

Heerlijke cd.

Inderdaad een korte speelduur, maar het zijn wel 37 melancholische minuten vol vervlogen idealen, leuke vondsten en een zeer aangenaam geluid.

Vrijwel alle nummers vallen niet te ontkennen.

4,5 sterren.

Feeder
Inderdaad een héél prachtige cd, een beetje jammer dat Tante Julia en Jimmy erop staan (kheb het niet zo voor de deze songs)

Hm.. tante Julia vind ik inderdaad ook een nogal overbodige song. Staat in een te schril contrast met de andere, toch wat zwaardere nummers.

Wat Jimmy betreft - het nummer klinkt lekker, maar de tekst er van barst van de vooroordelen. Deze zijn misschien wel ironisch bedoeld, maar ik erger me er dood aan.

Kort samengevat; ik geef je aardig gelijk.

Feeder
Het is gewoon een fait dat Boudewijn de groot alleen écht te genieten was in de jaren 60'. Na Picknick begon het toch wat bergafwaarts te gaan.

Weer wat geleerd .

Kan 'het eiland in de verte' overigens ook nog wel goed hebben.

Feeder schreef:

Nou, volgens mij is dat jouw mening

nckos schreef:

Ik kan me juist goed voorstellen dat dat soort dingen door je hoofd gaan als je vader bent geworden. Misschien snap je het beter als je zelf vader bent of ben je dat al?

Gelukkig nog niet!

Enfin, ik snap dat dat de gedachte achter het nummer is. Maar zelfs wanneer ik mijn inlevingsvermogen aanspreek kan ik het nummer maar moeilijk verdragen...

Of het nummer nu serieus bedoeld is, of als vette knipoog naar het vaderschap, ik weet het niet - Maar uitspraken als 'liever dat nog, dan het bord voor de kop van de zakenman, want daar wordt ie alleen maar slechter van' halen me door het hoge prototype-Nederlandse-vooroordelen-gehalte het bloed onder de nagels weg.

Ach ja, misschien was die uitspraak destijds nog vernieuwend ?

fredpit
Gelukkig nog niet!

Ach ja, misschien was die uitspraak destijds nog vernieuwend ?

tja...bord voor de kop!

Ik waardeer je uitgesproken mening maar........denk even na! Mijn tenen krullen bij het lezen van dit bericht.

Daar gaan we weer: GEVOEL!! Hier zingt een vader die hoopt dat zijn zoon goed terecht komt,en dat bezien vanuit de idealen van de jaren 60....

Ik weet je leeftijd niet maar ik denk dat je dit in de toekomst (mocht je het geluk hebben vader te worden)beter begrijpt......gevoel van alle tijden!

Geen reden om persoonlijk te worden.

Bij jou krullen de tenen, bij mij staan de haren evengoed overeind. Immers, ik vertolk in het bovenstaande bericht MIJN mening en gevoel bij het nummer, niet die van andere mensen, of een vader.

Ik denk dat er daarom bij ons simpelweg sprake is van een kenniskloof. Jij kent het gevoel dat het nummer uitdraagt, omdat je vader bent. Ik ben dat (hopelijk ) niet, en ken het gevoel dan ook niet.

Ik geef een film die gaat over voor mij onbekende problemen ook geen 5 sterren, omdat ik er ooit vast nog wel eens bekend mee zal zijn. IK kijk er naar vanuit mijn belevingswereld, probeer me in te leven in die van een ander (wat nu dus niet echt lukt), en oordeel dan.

Ik snap / begrijp de gedachte achter het nummer wel, maar het raakt me verder simpelweg, op dit moment, nog niet (persoonlijk).
Begrip opbrengen voor, of het kunnen snappen van, is iets anders dan iets daadwerkelijk positief ervaren.

Je zou kunnen argumenteren dat je dan niet moet stemmen, maar ik vrees dat we het ook daar niet over eens zouden worden - immers, ook een stem kan door de tijd heen veranderen. Dat vind ik juist een prachtig iets om te zien.

P.S.

Je spreekt jezelf tegen door het eerst op de idealen van de jaren zestig te gooien, en daarna op 'gevoel van alle tijden'. Daarnaast is het wel interessant om die jaren zestig idealen die het nummer volgens jou uitspreekt, te ervaren, maar tegenwoordig zijn ze - en daar blijf ik bij - cliche en uitgekauwd.

Oke, het deel na P.S. neem ik, op dat stukje over uitgekauwde idealen na, terug; verkeerd gelezen / geinterpreteerd. Voor de rest blijf ik bij mijn mening.

fredpit
nckos schreef:

....het zijn wel mijn idealen....

*Fin*

Ach ja, verzamelaars: bij sommige artiesten vind ik ze o zo handig en bij anderen hoeft het niet zo nodig.
Dit is er eentje van. Boudewijn de Groot is een artiest van wie ik er tot nu toe eigenlijk maar 3 ken (sinds vandaag zijn dat er 4) en deze verzamelaar dus. Van deze verzamelaar kan ik dan de nummers van Voor de Overlevenden wegstrepen (en sinds vandaag ook Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser).
Dan hou ik nog 7 hits over, hits die vandaag of mogen ook wel weggestreept zullen gaan worden omdat ik dan de reguliere albums ken en dan mag deze verzamelaar op de grote hoop

Pieter Paal
Leuke verzamelaar met zijn bekendste stukken. Deel 2 bevat wat minder bekende nummers/hits, vooral album tracks.

avatar van dj maus
Jimmy, waarvan de riff natuurlijk gejat is van Arthur Lee & Love

Simon Smith (crew)
Oh ja, interessant, welk nummer van Arthur Lee?

avatar van dj maus
Bummer In The Summer van Forever Changes

avatar van Madjack71
Kort maar krachtige verzamelaar, van neerlands beste troubadour.
Ik zou best wel eens wat van deze nostalgische zanger in huis mogen halen. Denk zelf dat ik dan wat ouder verzamelwerk zal halen en wat nieuwer werk. Want met bijv. een vondeling van Ameland, maakt deze man nog steeds mooie liedjes.
Hierop zijn o.a Zestien/Vlinder/Julia en Jimmy favorieten, maar alle 12 zijn goed te hebben.

avatar van musician
Dit is natuurlijk maar een beperkte verzamelaar van Boudewijn De Groot. Je moet het wel afzetten tegen de oficiële verschijningsdatum, 1974, en dan is het overzicht meer begrijpelijk.

Het is hoofdzakelijk overbekend jaren 60 werk, aangevuld met wat nummers van begin jaren 70, die niet terecht waren gekomen op de dubbel LP en verzamelaar 5 jaar hits.

Sommige nederlandstalige nummers van Boudewijn de Groot vallen onder de categorie sterk te scharen. Deze verzamelaar vind ik qua gekozen nummers in ieder geval smaakvol te noemen. Ik ben altijd blij met nummers als Als de rook om je hoofd is verdwenen, Jimmy en Welterusten Mijnheer de President.

Maar ik loop niet met alles weg van Boudewijn de Groot. Bij de aanhang van Avond voor de top 2000 van Radio 2 (nummer 3, ooit zelfs 1) zul je mij niet vinden. Eerlijk gezegd, vind ik wat er op deze Grootste hits staat in de meeste gevallen gewoon beter.

avatar van B.Robertson
De avond is mooier als Rob de Nijs het zingt. Van deze plaat zijn Onder ons & Prikkebeen favoriet.

avatar van pjh1967
Prima verzamelaar om het "vroegere" werk van BdG te leren kennen. Verdronken Vlinder vind ik het mooiste nummer op dit album.

Simon Smith (crew)
Prima verzamelaar? Nog geen 38 minuten lang. Als cd vind ik het een belachelijk product.