Fiction Factory - Throw the Warped Wheel Out (1984)

Label: CBS

1. (Feels Like) Heaven (3:33)
  2. Heart and Mind (3:08)
  3. Panic (4:22)
  4. The Hanging Gardens (4:35)
  5. All or Nothing (3:49)
  6. Hit the Mark (4:21)
  7. Ghost of Love (3:37)
  8. Tales of Tears (3:39)
  9. The First Step (4:59)
  10. The Warped Wheel (4:13)
  11. Ghost of Love [Special Dance Mix] * (4:52)
  12. The Other Side of Grey * (4:12)
  13. Old Game Blue Flame * (2:53)
  14. (Feels Like) Heaven [12" Version] * (5:53)
  15. Everyone but You * (3:31)
  16. This Is * (3:05)
  17. All or Nothing [Extended Version] * (4:51)
  18. Dreaming of Someone * (3:30)
  19. I Who Know You * (4:37)
avatar van lebowski
Een onvervalste one hit wonder (Feels Like Heaven) en in mijn ogen een onderschat bandje in die dagen.

avatar van J.Bell
Wel een heel mooi nummer, (feels like heaven)
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de rest van dit album.

Lost Highway
Afgezien van de mooie hoes en de parel feels like heaven vind ik deze cd nogal zwaar tegenvallen.

Harald
Een erg een onderschatte band die helaas de groote doorbraak niet konde berijken ofwel ze het potential wel gehad hebben. "(Feels Like) Heaven" was hun grootste hits en ook als 12"in de handel.

avatar van RobbyT
Goed van begin tot eind.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Feels Like Heaven is erg mooi, de rest is aardig maar ook niet meer dan dat.
Ik heb het album nog op vinyl, ik zal het binnenkort eens gaan herbeluisteren.

avatar van Kokuil
Jeugdsentiment. En dan bedoel ik niet dat hemelse hitwonder, maar het hele album
Heb altijd een zwak gehouden voor de stem van Kevin Patterson.

Het album ken ik spijtig genoeg niet enkel de 3 singles.

Natuurlijk de classic 'feels like heaven' met die mooie piano.
Dit nummer is toen ook gebruikt in een commercial voor 'heineken',schandalig!
De opvolger 'ghost of love' vind ik ook geweldig en 'all or nothing' heeft een lekkere bas.Ook ik vind dat zanger Kevin Patterson een geweldige stem heeft,spijtig dat we niet meer van hen hebben mogen ontdekken.

Ooit zal ik deze cd aanschaffen.
Het zou leuk zijn moeten ze het album heruitbrengen en aanvullen met de 12" ers.

Als ik Feels Like Heaven nu hoor, springt het glazuur van mijn tanden.

In het geval mocht je nu nog tanden hebben gehad bedoel je...

Bij het herbeluisteren van dit album moet ik ook denken aan Britse bands zoals ABC en Heaven 17.
De VARA zond in die tijd op dinsdag op Hilversum 3 uit en waren de eerste omroep die het nummer Feels Like Heaven oppikten. Na het album Another Story heb ik niets meer van deze toch goed klinkende band gehoord.
Later is er nog wel de compilatie Feels Like Heaven uitgebracht met nummers van dit album + een aantal non-album tracks van b-kantjes en 12 inches, waaronder het gave Old Game, Blue Flame.

avatar van monique
Goed album,met als uitschieters " Feels Like Heaven" en 'Hit the Mark"
De gelijkenis met ABC in die tijd vind ik erg groot.

avatar van blur8
Fiction Factory heeft veel meer raakvlakken met de bandjes: H2O, Haircut 100 en Kajagoogoo.
Ik denk ook aan Rip it Up van Orange Juice.
of Promises,Promises van Naked Eyes.

Mijn uitschieter is Heart and Mind met die lekkere supper 80's klinkende tokkel-gitaar en basloopje.

avatar van Mille Vinyl
Goed album over heel de lijn ! De twee hitsingels feels like heaven en ghost of love zorgen voor de nodige nostalgie uit de jaren 80

The First Step

Ik heb dit album 2 maal in mijn collectie. De 10 tracks versie en die met 12.
De heruitgave van 1995 uit de Rewind - serie heeft 10 tracks en die andere heeft als bonus tracks Rise and Fall en I Who Know You van de 12 inch All or Nothing.
Sony Music bracht ook nog de compilatie Feels Like Heaven uit, die nu helaas moeilijk verkrijgbaar is.
Daarop staan de 10 tracks van Throw the Warped Wheel Out + de bonus track I Who Know You. Rise and Fall ontbreekt. De CD is aangevuld met Old Game, Blue Flame van de 12 inch van Ghost of Love, Everyone But You, het b-kantje van (Feels Like) Heaven en The Other Side of Grey, het b-kantje van Ghost of Love.
Another Story is geen slecht tweede album, maar ik vind Throw the Warped Wheel Out beter.

avatar van Ceasar
Na jaren zoeken nu ook eindelijk de CD kunnen kopen: voor 1 pond in een rommelwinkeltje in een zeer toeristisch stadje in Engeland. Ik ben blij!

Ceasar schreef:

Ik benijd je want ik ben nog steeds naar de schijf op zoek!!
Een schrale troost: op vinyl heb ik het album wel.

avatar van Ceasar
Op vinyl had ik 'm ook al. Ik had ook niet verwacht in zo'n winkeltje eindelijk de CD te vinden. Soms moet je gewoon mazzel hebben.

avatar van Man of Sorrows
Feels Like Heaven is een prachtnummer, de rest vond ik destijds nogal middelmatige 80's muziek. Nog eens een kans geven dus, ik heb het album altijd bewaard voor de fraaie hoes.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vrij recent de plaat op CD besteld, lekker om het album weer eens terug te beluisteren.
Topper blijft voor mij Feels Like Heaven maar ook All Or Nothing & The First Step springen er wat mij betreft bovenuit.

avatar van frolunda
Feels like heaven is mooi maar de rest lijkt me teveel op Kajagoogoo-zonder-Limahl.

Feels like heaven is voor mij zonder twijfel een van de beste 80's singles.

EIndelijk heb ik de 12 inch op de kop kunnen tikken, waar ik erg blij mee ben.

Tevens nu ook eens de kans om wat meer te horen dan alleen dit nummer, middels de b-kant. Daar staan 2 tracks op: Everyone but you en this is, welke ik beide niet terug vindt op dit album, Maar uitnodigen tot het luisteren van het hele album doet het niet echt. Klinkt aardig, maar haalt het niveau van Feels like heaven echt niet. Waarschijnlijk zijn dit dus "maar" b-kantjes, maar het geeft wel een beetje een beeld.

Ik hou het bij dit ene fantastische nummer

In september is dit 1e album bij Cherry Red opnieuw uitgebracht met bonus tracks!

Dit is dus de 10 tracks van het originele album aangevuld met de volgende extra's:

GHOST OF LOVE (SPECIAL DANCE MIX)
THE OTHER SIDE OF GREY
OLD GAME BLUE FLAME
(FEELS LIKE) HEAVEN (12" VERSION)
EVERYONE BUT YOU
THIS IS
ALL OR NOTHING (EXTENDED VERSION)
DREAMING OF SOMEONE
I WHO KNOW YOU

(alleen Rise and Fall ontbreekt hier)

Het volgende album Another Story is inmiddels een collector's item geworden, want het is moeilijk verkrijgbaar.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wist niet eens dat dit gezelschap een 2e plaat gemaakt had.
Dit album heeft een typische jaren 80 sound, altijd fijn om weer eens keer terug te horen.
Geen opzienbarend album maar allezins de moeite waard.

avatar van B.Robertson
(Feels Like) Heaven vind ik een van de mooiste popliedjes ooit gemaakt die nu nog op de radio te horen zijn, daarbij speelt het misschien mee dat ten tijde van uitkomst ik net serieus benul van muziek begon te nemen. Vind het productioneel top, o.m. erg goede drumsound en die zanger heeft een erg aangename stem. Heb het album nadat ik die Cherry Red-uitgave gespot had op Dodax eens opgezocht op YouTube, maar vond de rest niet zo oké. Evenwel gisteren de LP tweedehands aangeschaft, in nette staat voor een bedrag dat het me niet veel duurder moest worden om één nummer. En dat ene nummer maakt het de moeite waard. (Feels Like) Heaven wordt tot nu toe tussen elke andere geluidsdrager door een keer gedraaid en daarna gaat de hendel van de platenspeler op stop, want na kennisgeving van het hele album kon niets mij zo bekoren als die prachtige opener. Synthpop heeft de verkoper vermeld wat op (Feels Like) Heaven nog niet zo duidelijk naar voren komt. Geen kille, klinische eighties sound maar mooi warm van klank en ook goed gearticuleerd door de zanger. Leuk zoals hij op het eind nog even een sprongetje maakt: Feels Like Hea_ven. Hemels nummer, ben er niet snel flauw van.

Leonidas5
Geweldig synthesizer album van een onterecht zwaar ondergewaardeerde band. De single is een ijzersterke popsong die tot de besten uit de jaren 80 behoort maar het hele album is coherent en van grote schoonheid: stijlvol , geraffineerd , prettig en catchy zoals bv het geweldige ghost of love. Jammer dat het bij 2 albums bleef , absoluut een parel om te koesteren. 5 sterren

Dit blijft toch fier overeind staan als een ijzersterk jaren 80 album. Merkwaardig dat deze band als een one hit wonder is weggezet in de pophistorie. Dit album verraadt toch veelzijdigheid, kwaliteit en talent. Hetgeen ook blijkt uit het feit dat iedereen hierboven een andere song als favoriet aanwijst! Luister eens naar all or nothing , panic of did your lose your heart in nature van het tweede album. Geweldige synthpop!

avatar van Premonition
Met ex-Simple Minds drummer Mike Ogletree op dit album. Aardige synthwave, met een fijne Verrukkelijke 15 single.