Apocalyptica - Apocalyptica (2005)

Finland

5. Misconstruction (3:56)
  6. Fisheye (4:09)
  7. Farewell (5:33)
  8. Fatal Error (3:00)
  9. Betrayal / Forgiveness (5:14)
  10. Ruska (4:39)
  11. Deathzone (4:38)
  12. En Vie (3:29)
  13. How Far * (3:29)
  14. Wie Weit * (3:28)
avatar van BoyOnHeavenHill
Tja, als je op basis van deze formule (of is het een concept?) een carrière van twintig jaar hebt opgebouwd, dan kun je niet meer spreken van een gimmick. Maar als ik dit album opzet zonder te weten wat er gaat komen, hoor ik toch voornamelijk redelijk eenvoudige instrumentals die wel mooi zijn (alsof de melodieën bedoeld zijn als love theme in een tranentrekker of als rouwmuziek in een historisch epos) maar ook vrij ééndimensionaal. Het openingsnummer (toen ik dus nog niet wist wat...) vind ik erg lekker met die 70's/80's-vibe, en dat tweede nummer is fraai (en mooier dan de vocale versie die als ghost track achter Deathzone is geplakt), maar vanaf het vierde nummer zit er voor mij toch te weinig leven in. Apart, en vermoedelijk ook wel uniek, maar een cello bovenop een metalbegeleiding, ik vind die geluiden gewoon niet mooi "bovenop elkaar liggen" – de beste analogie is voor mij nog hoe twee kleuren niet samengaan hoewel elk voor zich wèl mooi is.