Nits - Malpensa (2012)

3. Man on a Wire (3:59)
  4. Blue Things (3:06)
  5. The Poor (2:08)
  6. Schwebebahn (4:36)
  7. Minus Second Floor (4:23)
  8. Big Black Boats (3:07)
  9. Thing Thing (4:04)
  10. Bad Government and Its Effect on Town and Country (7:47)
  11. Paper (2:17)
  12. Bricklayer * (3:12)
avatar van papat
Erg mooie plaat. Maakt mijn verwachting meer dan waar. Vormgeving van de hoes trouwens ook, niks mis mee hoor.

avatar van blur8
Paper is een monument. De muzikaliteit druipt er vanaf
Zit de hele dag in m'n hoofd. en'r is dagelijks behoefte 't origineel te horen.
Fraai ook dat de Nits aansluiting hebben met de nieuwe NL-lichting,
met name Moss's Tiny Love, is gelijkwaardig.

ohmusica
De heren laten zich op de hoes portretteren als Hollandse meesters. Deze cd die ik dan ook beter vind dan hun laatste 2 werken. Ze houden vast aan hun ruimtelijke stijl, veel abstract met ruimte voor verbeelding en fantasie. Ik beluister in de tekst van nummer 11 een bezorgdheid over het thuisland. De Nits houden hun focus op Europa.

avatar van dazzler
Als er iemand de tracktijd van de bonustrack kan vinden.
Dan kunnen we die ook nog toevoegen.

avatar van freakey
dazzler schreef:
Als er iemand de tracktijd van de bonustrack kan vinden.
Dan kunnen we die ook nog toevoegen.

Gevonden en correctie ingediend... (3:12)

avatar van Slowgaze
Hoe komt men eigenlijk aan die bonustrack?

avatar van freakey
Die is van itunes....

Verhoog naar *4.0

avatar van Slowgaze
In het cd-boekje staan tekeningen van plantenfossielen. Ik zal het maar als ironische verwijzing naar de leeftijd van de drie heren en de lange loopbaan opvatten. Daarbij, de hoes beeldt ze wel erg Gouden Eeuw-achtig af: zodra je de cd draait snap je het, er is hier sprake van oude meesters.

Ik moet zeggen dat ik ze vanaf Tent eigenlijk niet meer gevolgd heb (en ik ken natuurlijk de hits), maar Malpensa is vast een mooie toevoeging aan de discografie. De liedjes zijn bijna net zo hoekig en strak vormgegeven als op Tent, maar dan met een warm, typisch Europees geluid. Opener ‘Five Fingers’ mag zich dan wel afspelen in Egypte en een beetje Waitsiaans klinken, toch is het door de tekst typisch Nits. De vloek van de farao en de Egyptische opstanden aan elkaar koppelen in de tekst, het is heel logisch en tegelijkertijd ook wel een beetje onverwacht. Zo zit Malpensa grofweg in elkaar: verrassende tekstonderwerpen en -verbanden, terwijl muzikaal zo’n dertig jaar popmuziek bij elkaar gebracht wordt; de referenties kunnen geplaatst worden tussen de jaren zestig en eind jaren negentig.

Dat nummer wordt opgevolgd door ‘Love Locks’, een liefdesliedje, maar dan vanuit een verrassende hoek bekeken. Het handelt over de brug in Keulen, waar stelletjes een hangslot aan de reling vastmaken en als symbool voor hun onbreekbare liefde het sleuteltje het sleuteltje in de Rijn gooien. Tegen het einde toe mijmert de muziek op een erg prettige manier verder, waarna ik op een even prettige manier weer bij de les wordt gesleept door het Blur-achtige ‘Man on a Wire’ (het zit hem in de Damon Albarn-esque tada-tada’s). De perspectieven van toeschouwers en koorddanser wisselen elkaar een aantal keer af.

De rol van elektronica en drumloops op Malpensa is opmerkelijk en werkt goed. Geregeld wordt er een drumloop gestart, maar drumt Rob Kloet vervolgens vrolijk mee met die ingeblikte percussie. Daarnaast is er geen elektrische gitaar te bekennen, maar wel een gedienstige akoestische. De muziek is vooral toetsengedreven, zoals in albumhoogtepunt ‘Schwebebahn’, volledig auf Deutsch gezongen. Het zit ergens tussen Kraftwerk en Bowie in Berlijn in en live is het zelfs bijna techno.

De aanwezigheid van ‘Schwebebahn’, maar ook het langgerekte ‘Bad Government and Its Effect on Town and Country’ (wat als The Doors met Miles Davis zouden hebben gejamd?) ‘The Poor’ rechtvaardigen wat mij betreft de aanschaf al. ‘The Poor’ is wat aan de korte kant, maar wat een sterke tekst weer. Onze samenleving wordt neergezet als ‘The poor are poor and the rich are rich and no-one knows what time it is’, maar de ik zal een atoomkelder in zijn huis bouwen, waar de rijken rijk zijn en de armen arm en niemand weet hoe laat het is. Die Koude Oorlog verandert heus niets hoor.

En dan mag ‘Paper’ het album afsluiten. Nu blijkt dat de museumjaarkaarten van de heren Nits nog niet verlopen zijn: het centrale thema is ‘We were innocent/Impressionists’, waarin in de verte iets van Nescio’s aardige jongens in doorschemert. In de tekst wordt dat thema gekoppeld aan bijna kinderlijk naïef gerijm (‘tree’ rijmt op ‘David Hockney’, die overigens qua tijdsperiode wel misstaat in het nummer, ‘hat’ rijmt op ‘Manet’). En dan is daar die T.S. Eliot-verwijzing (‘the women in the room came and went/talking about Vincent’) en dat orgeltje dat het nummer ergens in het midden glorieus en toch niet bombastisch openbreekt. Het zijn van die details die een nummer van gewoon mooi naar ongewoon mooi verheffen en op Malpensa zijn meer dan genoeg van die momenten te vinden.

avatar van dazzler
Wat zou ik in hemelsnaam nog kunnen toevoegen aan de bespreking van Slowgaze?

Lijkt me na één integrale beluistering van het album
(ja, ik heb hem ondertussen) de nagel op de kop.

Hofstede fluistert als Cohen en zingt nog steeds als Lennon.
Zowel Kloet als Stips komen met verrassende, elektronische accenten.

Malpensa is wel een erg donker album geworden.

Strawberry Wood droeg die typische Nits melancholica in zich.
Malpensa (mal-pensa) grossiert in sombere gedachten.

Tot zover een eerste impressie.

avatar van Slowgaze
Ik reageer wat langzaam, maar bedankt, Dazzler, zowel voor de opmerking over de spijker op de kop en het toevoegen van je eigen impressies.

avatar van Oldfart
Nieuwsgierig geraakt door het stuk van Slowgaze, wat stukken op jijbuis opgezocht.

Begrijp ik het goed; Spits wel op het album, en niet meer live?

avatar van dazzler
Ik dacht dat Stips revalideerde van een heelkundige ingreep of zo.
Dat hij definitief zou stoppen met optreden had ik zo niet begrepen.

avatar van Slowgaze
Spits heeft een infectie aan zijn hand opgelopen en kan door zijn blessure niet spelen. Live wordt hij vervangen door vroegere Nits-toetseniste Titia van Krieken. Over hoelang ze Stips vervangt en hoe het nu met Stips is weet ik niet.

avatar van dazzler
Doet denken aan de blessure van hun vroegere bassiste Joke Geraets.

Was aan de pees van haar duim of zo.

avatar van titan
titan (crew)
Hij heeft een bacteriële infectie aan zijn hand gehad. In tegenstelling tot Joke hoeven we niet te vrezen dat Robert-Jan niet terugkeert. Het is een kwestie van tijd, zie ook http://www.fileunder.nl/archives/2012/04/robert_jan_stips_nits.php (interessant interview trouwens)

avatar van dazzler
Bedankt, titan. We kunnen opgelucht ademhalen.

Hopen dat Robert-Jan er volgend jaar wel weer bij is tijdens de theatertour

Dit album moest ik even laten bezinken, de eerste keer toen ik het hoorde vond ik het niks... op de achtergrond valt deze plaat weg dus goed met koptelefoon zitten beluisteren.
Conclusie dat het toch een mooi (experimenteel) album is met een geheel eigen sfeer en prachtige teksten het mag dan wel in een niet zo mooie hoes zitten het gaat uiteindelijk om de binnenkant! de muziek dus *4.0

avatar van Ceasar
Eindelijk weer eens een ijzersterk album! Hun beste sinds In the Dutch Mountains!

avatar van Madjack71
Vond ik Strawberry Woods nog een uitstekende plaat, dit is m.i. weer van een andere orde. De arty farty behoefte is weer meer aanwezig en de hoes past prima bij de teneur van dit album, somber en donkerder. De stem van Hofstede vind ik minder mooi als op voorgaande album en lijkt nu een kruising tussen Dylan en Cohen. Ook de muziek lijkt meer de beweging van Leonard te volgen, maar voor mijn gevoel minder overtuigend. Dit is het voor mij net niet.

avatar van joko16
Erg mooi deze Malpensa.
Ik heb me al weken afgevraagd wat ze zingen tijdens Man on a wire. Tadaa tadaa blijkt dit te zijn.
Ik heb ze live gezien in Mechelen België.
Robert Jan was terug van weggeweest.
Klasse concert!
In april ga ik nog eens in Heerlen.

avatar van Tompie
Ik hoorde zondagnacht het liedje 'Blue Things' in 'De Nacht van Radio 1' (Belgische radio) en was behoorlijk onder de indruk!

Ik heb Bad Government een paar keer live gezien en gehoord, met als gast Rob de Weerd op gitaar en dit vormt één van de hoogtepunten van de avond, echt werelds!
Zo ook de onlangs verschenen remix met Perquisite en Dazzled Kid.
Wat ik me afvraag; deze laatste versie is op iTunes te verkrijgen, maar er circuleren ook fysieke exemplaren hiervan, weet iemand de oorspronkelijke distributeur?

avatar van Slowgaze
Overigens, voor de kunstliefhebbers onder ons: Ambrogio Lorenzetti.

Slowgaze schreef:
Overigens, voor de kunstliefhebbers onder ons: Ambrogio Lorenzetti.

Zat mijn promo exemplaar te luisteren van Malpensa en die bevat de 12e track Bricklayer.

Wist ik niet eens.Nog meer bekend waar die op is toegevoegd?

avatar van JJ&Joan
Ik ben een belgische Nits-fan sedert vele jaren. Ik heb hen meerdere keren live gezien en er telkens van genoten. Hun albums bevatten telkens heel wat mooie songs. De jongste jaren nam mijn belangstelling af. Nieuwe songs hoort men zelden nog op de vlaamse zenders.
Nu zag ik op musicmeter dat er in 2012 alweer een nieuwe CD verschenen was. Via Youtube luisterde ik naar "Bad Government..." en ik ben danig onder de indruk. Grandioos nummer.