Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light (2012)

Label: Double Six

1. Huh? (Intro) (1:00)
  2. Hey Jane (8:51)
  3. Little Girl (3:43)
  4. Get What You Deserve (6:47)
  5. Too Late (3:45)
  6. Headin' for the Top Now (8:22)
  7. Freedom (4:31)
  8. I Am What I Am (4:37)
  9. Mary (6:11)
  10. Life Is a Problem (4:02)
  11. So Long You Pretty Thing (7:49)

khonnor
klinkt simpelweg leker fantastisch....

typisch spiritualized spacey psychedelische gospelsong.

avatar van mr-mucho
heel benieuwd!

avatar van snarf349
khonnor schreef:
klinkt simpelweg leker fantastisch....

typisch spiritualized spacey psychedelische gospelsong.

Goed verwoord.
Bijzonder goed album geworden, zoniet het beste wat ze ooit gemaakt hebben.
Alleen maar topnummers. Zelfs de zang van mijn favoriete valszinger klinkt geweldig. hallelujah!

avatar van Chronos85
Ik weet niet wat de band erover in de albumhoes zal vermelden maar Mary is toch echt een behoorlijke rip-off van Mary, Mary So Contrary, van Can. En om eerlijk te zijn vind ik het 'origineel' toch een stukje beter.

Vergelijk:

Vergelijk:
YouTube - Spiritualized - Mary
met
YouTube - Can - Mary, Mary So Contrary

Kan bijna niet missen. Sowieso bij allebei de versies een hoop Mary's.

Je krijgt op dit album wel eens het gevoel dat de spaceman een aantal nummers op ons loslaat die hij wel al eens eerder geschreven heeft maar als dat resulteert in materiaal van het niveau dat hier bereikt wordt door o.a. Headin' for the Top en So Long you Pretty Things dan maal je daar niet om, toch?

DjFrankie (moderator)
Geweldige single in ieder geval, clip toegevoegd.

avatar van midnight boom
Na het in 2008 verschenen 'Songs in A&E' en een uitgebreide tour, dook Spirirualized weer de studio in. Er verstreken twee jaren waarin, om de honger van Spiritualized fans te stillen, het meesterwerk 'Ladies and Gentleman We Are Floating in Space' opnieuw werd uitgebracht. Ondertussen werkte Pierce lekker door; er volgde een jaar waarin de nieuwe plaat werd gemixt. Maar nu, dames en heren, is hij toch echt klaar: het nieuwe album van Spiritualized. We horen een vol uur met tien lange breed uitgesponnen epische nummers. Pierce moet het nog steeds meer hebben van de sound dan van de sterke nummers. De muziek is minder psychedelisch dan vroeger maar niet minder bezwerend. Het staan de popliedjes op dit zevende Spiritualized album helemaal niet verkeerd. "Popliedjes!?" Oh Pardon, Pierce heeft op Sweet Heart Sweet Light een aantal heuse popliedjes gemaakt. Groots gearrangeerde liedjes als 'Little Girl', 'Life is a Problem' en 'Too Late' klinken warm, toegankelijk en indrukwekkend. Ondanks teksten als 'Sometimes I Wish I Was Death, it's Only Living, Come Feel the Pain klinkt Pierce vrolijker dan ooit. Horen is geloven. In 'Freedom' weet Pierce, die zo vals zingt als Jeff Mangum zelfs meer dan ooit te ontroeren.
Maar er wordt gelukkig ook lekker gerockt. De fantastische single 'Hey Jane' is een lang repetatief nummer, dat na drie minuten lijkt te eindigen maar vervolgens nog vijf minuten kei hard doorgaat. Een van de beste nummers van het nog jonge jaar. Zalig. Het avontuur, want dat is dit album zeker, eindigt groots met 'So Long You Pretty Thing'. Meer dan vijftig muzikanten en koorleden zijn tijdens deze finale van de partij om de luisteraar (letterlijk) te hypnotiseren. Dat lukt Pierve op hemelse wijzen.

Ik werd nog nooit zo blij van het woord EPISCH.

van: http://daanmuziek.blogspot....

Mooie recensie Daan,
heb je trouwens al eens oud werk beluisterd van Spacemen 3 de band van Pierce in de jaren 80.

avatar van midnight boom
DjFrankie schreef:
Mooie recensie Daan,

Nee, ga ik eens checken. Dank

khonnor
voila, efkes de score optrekken met een welverdiende 5

beste spiritualized, allez, on par met ladies and gentlemen...

heerlijke combo van de typische psychedelische rockmonsters en op het randje van het suikerachtige balancerende ballads, met de typische teksten over mary, jane, jesus en andere verleidingen....

enne, jason pierce kan nog steeds niet echt zingen, maar wat een heerlijk gevoel weet hij er toch weer in leggen

UnknownPleasure
mij eerste ervaring met een album van Spiritualized.
Hey jane voelde meteen goed, lekker als een nummer van the VU.
klinkt heerlijk in haar geheel, na de eerste beluistering.
used to care but I took care of that

avatar van Chronos85
VU=Velvet Underground? Want dat hoor ik er echt niet in. Waar lijkt het dan op? Vind het meer een rockachtige variant van Blur.

avatar van mr-mucho
Chronos85 schreef:

Ik snap die vergelijking wel, beetje zelfde feeling als een nummer zoals rock 'n roll. Natuurlijk is het geluid van VU wat kaler.

UnknownPleasure
niet specifiek één nummer. het is de manier van zingen, het nonchalante, dat ook doorklinkt in de muziek, evenals de herhaling. le feelin.

avatar van lost in music
Heb de cd nu zo'n 9 luisterbeurten gegeven en ik vind hem steeds beter klinken.

Die fragiele, iel klinkende stem die omringd wordt door prachtige hemelse, soul volle composities. Heerlijk om daar weer een nieuw album van te hebben en dan ook nog eens zo'n goed klinkende!

De muziek van Spiritualized is gospel achtig met veel soul en blues achtige invloeden. Het zijn gekwelde zielen die een stem krijgen in deze nummers. Maar op dit album klinkt toch ook veel hoop door. Zeker in de muziek die de teksten zo mooi ondersteunt.

Het gaat me te ver om dit album nu al met Ladies And Gentlemen te vergelijken maar wat ben ik blij dat deze man weer zo'n prachtig album gemaakt heeft.

avatar van WesleyX16
Na een minder album (Songs In A&E) vind ik dat zij sterk terug zijn gekomen met dit album. Klinkt lekker gevarieerd. Het verveelt mij geen moment. En het wordt beter per luisterbeurt.

Ik hoor op dit album ook flarden Primal Scream, Silverbullit (Hey Jane) en Sparklehorse (Freedom) in terug.

Mijn favoriete nummers op dit album zijn o.a. Hey Jane, I Am What I Am, Mary, Little Girl en So Long You Pretty Thing.

Ik zal ook een keertje luisteren naar het nummer Mary oid van Can. Ben wel nieuwsgierig.

avatar van Kuk
Kuk
Mijn kennismaking met Spiritualized en wat voor één! Zowel het openingsnummer (intro niet meegerekend) als de afsluiter zijn van episch formaat. De stoffige laag die over het album heen ligt moest er in eerste instantie even afgeblazen worden, maar nu voelt het als een knusse, warme soulvolle deken. De verre van optimistisch en religieus getinte teksten sluiten hier naadloos op aan en maken dit één van de toppertjes van dit jaar tot dusver!

DjFrankie (moderator)
1/2 verhoogd, begint me steeds beter te bevallen, was ik eerst gefocust op het geweldige Hey Jane, nu begint de rest ook te vallen, zeker als je begrijpt waar de teksten overgaan.

Hij was bijna niet meer onder ons
Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light : albumrecensie op KindaMuzik

avatar van henkiev
Wat is dat Hey Jane toch een geweldig nummer !!