Social Distortion - White Light, White Heat, White Trash (1996)

Punk
Label: Epic

1. Dear Lover (4:43)
  2. Don't Drag Me Down (3:51)
  3. Untitled (4:46)
  4. I Was Wrong (3:59)
  5. Through These Eyes (3:16)
  6. Down on the World Again (3:22)
  7. When the Angels Sing (4:15)
  8. Gotta Know the Rules (3:28)
  9. Crown of Thorns (4:16)
  10. Pleasure Seeker (3:33)
  11. Down Here (With the Rest of Us) (4:20)
  12. Under My Thumb (2:50)
Ik krijg altijd een brede grijns op mijn gezicht van deze band

avatar van Eddie
Ik kan het volledig volgen, ik ben verliefd geworden op deze plaat door het nummer I was Wrong, ik kan me erg in die tekst vinden. Toen ik de hele plaat hoorde werd ik er gelijk verliefd op, de stem van die zanger heerlijk, en de teksten geniaal (vooral Through these eyes)

Deze geweldige cd bezorgt mij kriebels. Vooral bij Dear Lover, Through these eyes en crown of thorns.

Beste Social Distortion cd tot nu toe, no need to say more...5*

avatar van cornucopia
Inderdaad een heerlijke plaat... De stem van Mike Ness, de melodieen...

De strot van Ness, de teksten die uit het leven zijn gegrepen, de heerlijke no-nonsense attitude die telkens naar voren komt bij deze band...onbegrijpelijk dat er maar 12 stemmen gegeven zijn, voor wat misschien wel de beste plaat van één van de beste punk/rock bands ooit is.

avatar van Mr. B
Wat mij betreft de beste plaat ooit.
Wat een stem, wat een teksten.
Pure en eerlijke rauwe Punk 'n' Roll. Elk nummer is een juweeltje, het beukt, het sleept, het stuwt en neemt je mee naar bekende plekken: "Down here (with the rest of us)".

Social D. heb ik in eerste instantie leren kennen door het nummer "I Was Wrong", nooit had ik toen kunnen vermoeden dat de rest van de songs net zo ijzersterk zouden zijn als dit nummer.
Ik verval in herhaling als ik zeg: wat een wereldplaat!!!!
Maar ik doe het toch: Wat een wereldplaat!!!!

Kippenvel wanneer Mike Ness zich buigt over het bestaan van God (The funerals are nicer when we know you're there). Nog meer kippenvel wanneer ...the angel of death comes looking for me, will the angels sing, I hope I was everything I was supposed to be...
Om tot slot te ontdekken dat er wel een hemel moet zijn...cause i've already done my time in hell...

Ik kan alle nummers wel individueel gaan bespreken, maar je kunt de kracht van de songs het beste zelf ondergaan.
Dompel je onder in de zee van gitaargeluid van Mike Ness en de zijnen en laat je op het strand smijten door de vloedgolf van White Light, White Heat, White Trash.

...Thanx for the lessons that I have been shown...

avatar van pjh1967
#59 in OOR's Top 100 aller tijden

Gish
Wat een geweldige gitaarschijf is dit.
Had al enige jaren "Somewhere Between Heaven And Hell" in mijn collectie. Dat laatste album werd aanbevolen voor liefhebbers van Jason & The Scorchers [een wat manke vergelijking].
Was SD daarna eigenlijk compleet uit het oog verloren tot de Top 100 van OOR langskwam. Ben dankzij deze lijst weer een CD rijker met een constante gitaarmuur die erg aanstekelijk werkt, vooral in de auto als je van je werk komt. Aanrader !!

avatar van Kirsten035
Moeten er nog meer mensen steeds weer huilen bij het horen van When The Angels Sing? Pfff, ik ben dan niet te houden hoor.

avatar van skid
3 kwartier smaakvol gitaargebeuk . Smullen !

Super plaat! welverdiende 4.5* Ness is super.. Maar persoonlijk zeg ik: Greg Griffin for president!!' Voor wie open staat voor n goede tip, knal Generator van Bad Religion erin en meer dan een 1/2 uur als een wurgslang bij je nek gegrepen worden... ik hoor het wel...

avatar van platedraaier
Ik heb me na heel veel jaren bekend te zijn met de naam van de band nu ook maar eens aan wat cd`tjes gewaagd.

Punk? Ja, als je Billy Idol punk noemt, dan mag je hier dat stickertje ook wel op plakken. Maar ik vind het maar een vervelend plaatje dat nergens op gang lijkt te komen. De muziek is erg langzame rock 'n roll. Een beetje Ramones op halve snelheid. De zanger zit zo te horen onder de valium. Erg slepende en zeurderige stem.
Ik had me hier toch wel wat meer bij voorgesteld. Het wordt nergens explosief. Nergens ook frustratie of boosheid. (voor mij 1 van de essenties van goeie punk) Hier en daar lees ik dingen over pioniers van de amerikaanse Hardcore en punk en dat soort dingen. Nou, ik haak even af.
Dit komt op mij over als een middelmatig amerikaans rockbandje dat onder de plak zit bij zijn amerikaanse platenmaatschappij die zo nodig mee wilden doen met de "punk".

avatar van Mr. B
Au dat doet zeer! Je mist hier de prachtige teksten die gaan over frustratie en zielepijn. Kijk ook eens naar de DVD Another State Of Mind, dan zie je dat zij als eerste bij de heersende punkgolf behoorde. Mike Ness is arrogant en heeft een zeurderige stem, precies zoals het hoort eigenlijk. Geen recht toe recht aan snoeipunk, waar ik zelf ook wel van hou. Maar zeker wel de best punk 'n' roll band ooit. Social D zijn de uitvinders van dit genre, met sterke country invloeden. Johnny Cash kon ook zo heerlijk zeurderig zingen. Onder de plak bij de platenmaatschappij, zou best kunnen net als destijds Sick Of It All en Biohazard, noem maar op, maar dat heeft nooit iets verandert aan de muziek. Social D zit nu op het alternatieve Time Bomb label en ze worden alleen maar populairder en beter. Tijd voor een nieuwe plaat!

avatar van platedraaier
ja, ik kan begrijpen dat mijn opmerkingen hard aankomen. Dit is 1 van jouw favorieten. Sorry daarvoor, maar het heeft denk ik vooral met mijn verwachtingspatroon te maken. Ik zal de DVd Another State of Mind eens opzoeken.
En ik zal deze ook zeker nog een keer luisteren en wat meer op de teksten letten. Het is gewoon niet zo in your face als ik verwacht had.
En nu je het toch over Johnny Cash en de country invloeden hebt, wil ik graag opmerken dat ik de cd van "Jello Biafra met Mojo Nixon - Prairie Home Invasion" wel heel erg kan waarderen.
Country/punk met een zeer hoog schopgehalte en de stem van Jello Biafra is gewoon punk.

En net op de achtergrond even "Prison Bound" gedraaid. Die beviel me op het eerste gehoor iets beter.

avatar van Mr. B
Misschien is het gewoon even wennen, ik kan jou muziekkeus verder zeer waarderen, ik had gehoopt dat Social D ook wel in jouw straatje zou passen.

lieverluidanmoe schreef:
Beste Social Distortion cd tot nu toe, no need to say more...5*

Volgens mij moet je jouw stem weer even terug zetten op 5*, of je moet deze plaat de helft minder vinden gevonden dan voorheen?

avatar van scabiosa
stevig rock 'n rollen dit
lekkere gitaarsolo's
ook de stem heeft wel wat
pretentieloos
daar hou ik van

avatar van AOVV
Klein meesterwerkje in de wereld van de punkrock, zou ik zo denken. Met nummers als 'Dear Lover', 'I Was Wrong' en 'Down Here' gooit Mike Ness al zijn emoties in de strijd. De gitaarpartijen zijn ook fantastisch, en de cover 'Under My Thumb' van de Stones overtreft wat mij betreft het origineel, wat niet vaak voorkomt.

4.5 sterren

platedraaier schreef:

Zoveel emotie in een stem zeurderig noemen, nee daar mis ik je volledig. Muziek wat met zoveel passie gespeeld word middelmatig noemen, daar kan ik niet bij.

De stem van Mike Ness vind ik zo geniaal zo puur en rauw gewoonweg kippevel. Als ik je een tip mag geven, leg de plaat eens een paar maanden weg en zet hem dan nog eens op, ik denk dat je een andere plaat verwachte.

Ieder zijn smaak, daar is niets mis mee, maar ik denk dat je deze plaat echt wel kunt gaan waarderen.

avatar van Thomzic
Hij heeft er in ieder geval een jaar de tijd voor gehad
Echt zo'n plaat die je eens in de zo veel tijd op zet om eens flink van je stoel te worden geblazen.

avatar van platedraaier
Ik ga hem deze week nog eens draaien met een ander verwachtingspatroon. Wie weet valt het kwartje nu wel.

avatar van Eddie
luister dan vooral naar dear lover en through these eyes

avatar van Mr. B
...en Untitled en de rest van het album

avatar van Doc
Doc
Ja, geweldige plaat...... dat ik hier nog niet op gestemd had....

avatar van the crook
pjh1967 schreef:
#59 in OOR's Top 100 aller tijden

En hier heeft het album maar een 4,00 en staat niet eens in de Top 250

Ik had hier nog nooit van gehoord, maar dit is wel één van de best gewaardeerde punkplaten van de jaren '90, ook op MuMe. Hij staat ook in de algemene punk-toplijst:

avatar van Mr. B
Nog nooit van gehoord , snel gaan luisteren dan

avatar van Metal-D78
Zo heel speciaal is dit niet. Het schijnt bijzonder te zijn dat en punkband 'een gevoelige zanger' heeft. Iedereen heeft het bij deze band altijd over 'emotie' en 'pijn' en 'gevoelig'. Is dat dan bijzonder? Of doe ik Social Distortion hiermee tekort?

Metal-D78 schreef:
Of doe ik Social Distortion hiermee tekort?

Daarmee doe je ze tekort....