Tool - Opiate (1992)

Label: Zoo

1. Sweat (3:47)
  2. Hush (2:48)
  3. Part of Me (3:17)
  4. Cold and Ugly [Live] (4:09)
  5. Jerk-Off [Live] (4:25)
  6. Opiate (6:08)
  7. The Gaping Lotus Experience (2:21)
The Deftone
Jezus, wat is dit vet!
Het is anders dan de latere albums van Tool, wat toegankelijker, maar het is toch zeker net zo tof.
Geen genoeg van te krijgen, muzikaal was ook dit album al dik in orde, en de agressieve teksten maken het compleet.

4.5*

avatar van Mindshifter
Vette plaat. Vooral mooi om de band in wording te horen, met wat meer grunchinvloeden. 4*.

avatar van Nicholas123
Grunge, niet grunch.

avatar van Mindshifter
U heeft volledig gelijk.

avatar van Nicholas123
Dank u.

stuart
Nee, t'is Crunch...

De live versie van Jerk-Off is geweldig, vooral die uitbarsting op het einde

avatar van muismat
Ik vind dit misschien wel beter dan hun latere werk, lekker recht toe, recht aan!

Misterfool
release schreef:
Jerk-Off , uitbarsting op het einde

eh mensen wat moet ik me bij dat nummer voorstellen?

avatar van Von Helsing
Naar aanleiding van een cd-sample bij het rock tijdschrijft Meltdown heb ik deze cd ooit aangeschaft en ik blijf deze eigenlijk het beste van Tool beschouwen.

Die uitbarsting op het einde van Jerk-Off is inderdaad schitterend!

avatar van kaztor
Misterfool schreef:

eh mensen wat moet ik me bij dat nummer voorstellen?

Nou, laat ik het zo stellen; Ik hoop dat die uitbarsting niet tegen mij persoonlijk gericht was!

avatar van Thomzic
Inmiddels al een aantal luisterbeurten erop zitten op aanraden van een aantal users. Ik was niet direct opgewassen tegen geweld van oa Latarus, maar het bleef telkens kriebelen. Er moest toch wel iets goed zijn aan Tool heb ik mij duizenden keren afgevraagd. Stap voor stap zal ik het proberen om het licht van Tool te zien. Om om te beginnen bij deze EP met een foeilelijke hoes. (Wat hebben die 6 handen voor betekenis btw?)

Het is niet direct een hele bijzondere plaat, maar wel één waar je zo af en toe geniale momenten beleefd. Eerste ingevingen waren hard, recht in je gezicht en een gefrustreerde zanger/tekstschrjver. Jerk-Off is het beste voorbeeld hiervan. Zo'n giftige, heftige riff, stuwende drums en de lyric met de schreeuwende vocals: ('I should play God and shoot you myself'). Het heeft wel iets.

Kan niet anders zeggen dan dat het een aangenaam plaatje is. Meer dan dat zelfs Dus: up to the next!

avatar van Gajarigon
Opiate kan je onmogelijk los zien van wat komen zou. Deze EP zou een jaar later gevolgd worden door hun eerste album. De muziek hier is dan ook een soort opstapje naar de donkere zware grunge van Undertow, maar de nummers zijn hier nog iets korter en gebalder. Het is ergens wel indrukwekkend dat een groep die hier nog korte explosieve nummers als 'Hush' uitbrengt, enkele jaren later met het kwartier lange 'Third Eye' hun tweede album zou afsluiten. Zeggen dat wie het latere werk goed vindt hiermee geen miskoop kan doen is overdreven, maar wie Undertow kan smaken zal Opiate zeker apprecieren. Recht door zee, serieuze uithalen van Maynard, stevige drums en catchy riffs.

avatar van Kill_illuminati
Op Youtube staat een live registratie ( Hawai, '93) van het nummer Opiate met Layne Staley (Alice in Chains). Het is niet al te beste kwaliteit maar toch geweldig.

avatar van Banjo
The Deftone schreef:
Jezus, wat is dit vet!

4.5*

hey the deftone je hebt je 4.5 nog niet gegeven! niet vergeten he!

avatar van SirPsychoSexy
Banjo schreef:

hey the deftone je hebt je 4.5 nog niet gegeven! niet vergeten he!
Ik weet dat je comment ondertussen 5 jaar oud is, maar vergeet zelf ook niet te stemmen hé!

avatar van rafke pafke
Ik wist al meer dan 20 jaar van het bestaan van deze EP af. En hoewel ik een grote Undertow liefhebber ben is het er nooit van gekomen Opiate ook eens een kans te geven. Dat is wellicht te wijten aan de spuuglelijke hoes. Tot ik deze gisteren op Vinyl tegenkwam. Meegepakt en gelijk thuis op gezet. En het bevalt me erg goed. Dit leunt wat mij betreft zeer sterk aan bij Undertow. Net iets onstuimiger en de teksten lijken me iets puberaler. Maar het klinkt wel als de Tool waar ik het meest van hou. Zeer tevreden met mijn aankoop ?

avatar van Funky Bookie
Een topband in ontwikkeling. Inderdaad tekstueel anders dan ik van Tool gewend ben en wat puurder. Leuke aanvulling voor de verzameling.

avatar van frolunda
Sterke,vroege EP van Tool waar ik destijds wel wat van meegekregen heb maar een jaar later met het album Undertow en hun optreden op Popwerk Den Bosch ontdekte ik de band pas echt.
Leuk om te horen hoe direct Tool hier nog klinkt en de energie veel meer samengebald is.Vooral Hush en part of me zijn hier mooie voorbeelden van,terwijl je bij het titelnummer en het live gedeelte al weer wat meer kon horen welke richting de band de daarop volgende jaren uit zou gaan.
Dynamische rock van een stel bovengemiddelde muzikanten en een uitstekende zanger met hier en daar wat raakvlakken met de toen zo populaire grunge.
De echt sterke albums kwamen daarna en vanaf 10.000 vond ik af en toe wat vermoeiend worden.
Dat is Opiate beslist niet.

avatar van RuudC
Tool was erg populair toen ik op de middelbare school zat. Klasgenoten waren naar Ozzfest geweest en waren in de meeste gevallen lyrisch over de band. Ik was thuis of in het lokale alternatieve jongerenhonk en zat toen nog diep in Iron Maiden en de betere thrash metalbands. Door de terugkeer van Tool ben ik ook maar eens gaan luisteren en de eerste echte kennismaking, begin dit jaar, ben ik de albums gaan aanschaffen.

Opiate staat in de kast, maar is nog onbeluisterd tot vandaag. De EP kostte slechts een paar euro en al na twee nummers weet ik dat het geld goed besteedt is. De onverwoestbare energie valt als eerste op. Het ijzersterke baswerk als goede tweede. De agressie spat ervan af. Ik snap wel waarom veel mensen grunge aanhalen als genre, maar er zit toch wel een heel goede metalvibe in. Tool doet me hier wel wat denken aan Alice In Chains. Dikke vier sterren omdat ik denk dat de songs wel beter kunnen. Verder heb ik echt genoten. Vakmanschap is overduidelijk aanwezig. Goede kans dat de waardering nog wel gaat groeien.

avatar van lennert
Tool. Ik ken fans en word soms moe van hun fan-zijn als het me in mijn gezicht gegooid wordt EN TOCH... moet ik eerlijk toegeven dat ik Tool ook nooit de juiste kans heb gegeven. Ja, ik heb het in Guitar Hero gespeeld, maar verder ken ik buiten een rare videoclip met claymation helemaal niets van deze groep.

Deze EP is daarom meen enorme shock, want verdomd als het niet fantastisch is. Agressief en enthousiast, met een loodzware bassound, maniakale zang en bij vlagen zelfs verdraaid stevig riffwerk waarbij de band metal dichter benadert dan de rock. Ook de live-tracks zijn een waar genot om te horen omdat de jonge honden hier zo energiek zijn. Benieuwd hoe dit verder gaat klinken!

avatar van Kronos
Leuk dat jullie een rondje Tool doen. Voor mij eigenlijk ook nog maar een recentelijke ontdekking, alhoewel ik Undertow, Ænima, Lateralus en 10,000 Days al best vaak gehoord had; ik kon er niet echt mee uit de voeten. De laatste echter, Fear Inoculum, overtuigde me vrijwel meteen. Verslavend tot en met. En met terugwerkende kracht vallen die oude albums nu ook ineens op hun plaats. Dus onlangs ook maar eens Opiate aangeschaft. Lekker stevige EP. Het maakt de muzikale ontwikkeling van de band ook nog wat duidelijker. Ik ben benieuwd wat jullie van de volgende albums vinden.

avatar van ZAP!
Misschien moet ik dit nog es een kans geven, een 4 is wel erg weinig, maar in mijn herinnering verbleekt dit vreselijk bij Undertow. Maar wat zijn de mensen hier gemiddeld toch enthousiast over...!

Die hoes is trouwens behoorlijk lelijk, zoals al eerder opgemerkt; een teken aan de wand?

avatar van horizon
De nieuwe hoes vind ik persoonlijk beter.

avatar van ZAP!
Die ken ik niet.

avatar van jurado
Prima e.p van Tool, nog niet zo'n "ingewikkelde" stijl als op de latere albums.
RuudC en lennert, ik dacht dat e.p's niet behandeld werden in de marathons, of ken ik de spelregels niet? ?

avatar van RuudC
We zijn een beetje soepel met die regel. Soms heb je van die EP’s die een belangrijk deel uitmaken van het oeuvre van een band. Dat leek me hier wel van toepassing.

avatar van lennert
jurado schreef:
Prima e.p van Tool, nog niet zo'n "ingewikkelde" stijl als op de latere albums.

Wat Ruud zegt, Opiate is in dit geval echt wel een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de sound en de discografie, daarom deze wel

Motorpsycho heeft gewoon te veel materiaal, dus die EP's skippen we

avatar van jurado