Brand Nubian - One for All (1990)

Label: Elektra

1. All for One (4:57)
  2. Feels So Good (5:02)
  3. Concerto in X Minor (3:57)
  4. Ragtime (4:15)
  5. To the Right (4:16)
  6. Dance to My Ministry (4:19)
  7. Drop the Bomb (5:00)
  8. Wake Up [Stimulated Dummies Mix] (4:40)
  9. Step to the Rear (4:00)
  10. Slow Down (5:00)
  11. Try to Do Me (4:13)
  12. Who Can Get Busy Like This Man... (4:29)
  13. Grand Puba, Positive and L.G. (4:30)
  14. Brand Nubian (4:36)
  15. Wake Up [Reprise in the Sunshine] (5:20)
  16. Dedication (4:09)
Lord Jamal, Grand Puba en Sadat X toen ze nog saampjes waren

Veel (destijds erg populair in hip-hop kringen) zwart bewustzijn (Nubian, motherland etc.) maar o zo creatief. Geweldige samples, heel apart album.

Kos
... en Slow Down is 1 van de beste hip-hoptracks ooit .

avatar van andré
Inderdaad erg leuk album dit. Het kwam uit in de tijd dat ik veel naar hip-hop luisterde (ATCQ, 3rd Bass, UMC's, PE, Ice Cube etc). Daarna ben ik de hip-hop voorgoed (?) uit het oog verloren, een enkele uitzondering daargelaten.

avatar van FunkyMonk
Kos schreef:
... en Slow Down is 1 van de beste hip-hoptracks ooit .

Damn straight.

avatar van luc011190
FunkyMonk schreef:

Damn straight.

He is He is. Wat een ongedwongenheid straalt dat nummer uit zeg, heerlijk

avatar van MJ_DA_MAN
Eerste indruk is wel positief. Lekkere old skool. Wordt denk ik minimaal een 3,5*.

avatar van MJ_DA_MAN
Ja een 3,5* is toch wel genoeg voor dit album. Een lange tijd dat ik funky old skool zoals dit heb gehoord, blijft gewoon leuk om te luisteren. Ik vind Slow Down ook de beste track op dit album, maar echt niet een van de beste hiphop-songs ooit. Jammer dat er te weinig uitschieters op staan, en dat de CD wat te lang is. Het klinkt als één geheel dit album, maar niet hoger dan 3,5* voor nu.

avatar van thomzi50
Het het (voor de verandering) 100% met MJ eens. Geen echte uitschieters, iets te lang, maar wel goede, lekkere oldschool zoals ik dat graag zie. 3,5*

avatar van P Jay
One For All .... 5 mics in The Source, grote classic toen hij uitkwam in '90, begin van de carrières van Grand Puba (al was hij daarvoor bij Masters Of Ceremony), Sadat X (hier nog Derek X) en Lord Jamar. Productie grotendeels door henzelf verzorgd (met hun dj DJ Alamo), maar ook producties door Skeff Anselm (bekend van o.a. producties op ATCQ-albums) en Stimulated Dummies. Eén featuring door Positive K. Verwachtingen waren - een dik jaar geleden toen ik hem kocht - erg hoog gespannen.

Ik mocht me verwachten aan een flinke dosis afrocentrisme, wat toen erg in trek was van jonge hongerige MC's. Het afrocentrisme hier is soms wat storend, maar dit album is nu eenmaal kind van zijn tijd! Verder zorgt Pu voor de nodige afwisseling met zijn blunts/skins/stunts-raps op zijn 7 (!) solo-liedjes. Dit zorgt ook voor enige discrepantie.... Sadat en Lord J met hun 5 %-ideeën en dan Grand Pu die soms op dezelfde track dan even de teneur breekt door over zijn skins te rappen: het resultaat kan je enerzijds beschouwen als storend en onsamenhangend of anderzijds als grappig door het breken van de ernst. Ik hou het in het midden.

Grand Pu heeft 7 solo-tracks en is dus duidelijk de focal point én hij steelt de show! Terwijl ik Sadat en Lord J duidelijk minder vind dan wat ze op later werk lieten horen, vind ik Grand Pu hier duidelijk wel al erg op niveau. Enkel op "Reel to Reel" was hij even onvoorspelbaar en flowde hij even bevrijd als hier: dit is misschien wel zijn hoogtepunt.

Sadat X en Lord J daarentegen klinken hier soms nogal simpel. Sadat X laat soms zijn potentieel wel zien, wat Lord J minder doet, maar hun flow is soms wat te onregelmatig en hun rhymes soms wat simpel. Anderzijds mag je natuurlijk niet vergeten dat we hier in '90 zitten, dus te midden van de Golden Age!

Ze krijgen beide ook een solo-track en die twee tracks vind ik persoonlijk de twee minste van het album. 'Concerto in X Minor' van Sadat X is een erg fast-paced song (waardoor het lied ook beduidend veel meer 'dated' klinkt dan de rest) waar X zich voordoet als een zwarte spreker die in de ghetto een publiek toespreekt over de slechte toestand van de zwarten. Leuk hieraan is soms de dialoog met de scratches van DJ Alamo. Uiteindelijk houdt deze song steek, maar door zijn erg snelle tempo klinkt het gewoon wat oubollig. De track van Lord J van 'Dance to my ministry' is ook véél te snel en is -voor mij- duidelijk de skip-track van dit album.

Over naar het goede nieuws: de erg vernieuwende producties met veel, op het eerste gehoor rare samples. Eerst en vooral volgen de beats vaak de 'mode' van toen, ingezet door Stetsasonic en De La Soul, Jungle Brothers... van de jazz-samples en de vlot lopende baslijntjes. Niet voor niets was Brand Nubian affiliated met de Native Tongues.

Beats van 'Slow Down' (beste track hier), 'Drop the Bomb' (erg racistische inhoud), 'To the Right' (met vocals die 'chopped' zijn - 9th Wonder avant la lettre) en 'Step to the Rear' zijn gewoon ERG ORIGINEEL.

Feel good-songs à la 'Feels Good' en 'Brand Nubian' hebben ook een old-school-gevoel maar luisteren gewoon erg goed weg.

'Wake Up' (nr. 15 naar mijn mening beter dan de versie van nr. 8 ) heeft dan weer een erg leuke baslijn die zomers aandoet. 'Dedication' is een mooi gebaar naar de 'favoriete MC's' van Grand Pu zelf, één van mijn favorieten vanwege de chemistry tussen DJ Alamo en Pu en gewoon het feit dat Pu gewoon even snel een track opneemt ter ere van zijn helden. Vind dat gewoon prachtig... leuke funky beat ook trouwens!!

'Who Can Get Busy...' en 'Grand Puba, Positive K & L.G.' hebben dan -op hun beurt- meer een reggae-invloed (vooral nr. 13).

Het eerste deel (waar Sadat en J ook vaak meedoen) is vooral gericht op afrocentrisme, het tweede deel (vanaf nr. 11) is dan weer gevuld met solo's van Pu, waarin hij de show mag stelen. Het is voor mij ook redelijk logisch dat Pu na dit album BN heeft verlaten, want ideologisch komen ze niet echt overeen.

BN ging dan ook door op hun elan op 'In God We Trust' van de aggressieve 5 %-houding, terwijl Grand Pu op 'Reel to Reel' bleef flowen als een gek over zijn skins. Hier heb je beetje van beide stijlen, waardoor het niet écht helemaal als een mooi geheel aanvoelt, maar variatie binnen een album is natuurlijk erg leuk!

Ik geef dit album 4 * omdat het gewoon goed wegluistert en de beats vaak redelijk vernieuwend waren voor '90 en omdat het gewoon een dikke classic is.
Het krijgt geen hogere quotering omdat Sadat en J nog niet in hun topvorm zijn -volgens mij- en omdat enkele songs wat 'dated' klinken... voor de rest één van de beste albums die je kan vinden uit dat jaar...

Peace!

Kos
Drop the Bomb heeft echt een flow... niet normaal.

|Joël|
Ik weet het gewoon zeker, Slow Down is mijn favoriete Hip-Hop track ooit.

avatar van Santo09
All for one...

avatar van P Jay
Misschien verhoog ik deze nog: wat'n een originele swingende samples! Golden Age op zijn best, als je 't mij vraagt... En vooral Grand Puba RIPT de beats hier echt. Ook de andere twee MC's komen sterk. Brand Nubian is echt wel onderschat hier, en dit album zeker (hun beste album, al zijn ze vrij consistent gebleven doorheen hun oeuvre als je 't mij vraagt).

avatar van frusciflea
Wat een enorm vette plaat is dit!!

Ik zag ze 2 maanden geleden in New York City tijdens The Very Last Hip Hop Show at The Knitting Factory (ze gingen na deze show richting Brooklyn verhuizen). Tijdens deze avond was dé grote naam Rakim en zijn gasten tijdens deze avond waren o.a. Black Thought (met ?uestlove als DJ, beide van The Roots), Psycho Les van the Beatnuts en vele andere toffe namen die voor een grandioze avond zorgden... Maar ook Keith Murray zou komen, maar hij was verhinderd en daarom kwam als vervanging Brand Nubian!!

Ik had nog nooit van ze gehoord, maar was direct verkocht! Het publiek was er ook maar al te goed bekend mee... Hoe Slow Down werd mee "gezongen" was echt té gaaf!

Wat een vette performance was dat! Toen ik nog even wat filmpjes die ik gemaakt had bekeek en beluisterde wilde ik onmiddelijk ook deze plaat kopen... en maar goed ook! Al 2 weken lang compleet grijs gedraaid!

(indien interesse naar wat filmpjes van die show in New York, check op Youtube even op mijn username daar: deloused85)

avatar van Osiris Apis
Leuke filmpjes. Brand Nubian lijkt me door deze korte indruk ook de beste show geven.
Die gasten op het podium bij Rakim. Met winterjas aan en als een zak zand stil staan. Of zijn dat zijn bodyguards?

avatar van frusciflea
Haha, nou, voordat Rakim op kwam zaten ze eerst continu: "Clear the stage for the God MC!" en sommigen bleven gewoon staan... uiteindelijk begon men te roepen dat er wat van het podium weg moesten, showhost Sacha Jenkins wist ook niet meer wat ie ermee aan moest. Toen hoorde je een bierfles kapot geslagen worden in de artiestengang... apart... uiteindelijk bleek het podium voor die zandzakken leeg gemaakt te worden

Ze stonden er als zoutzakken bij, maar ze waren dan ook zogenaam de "bodygaurds" ja... Die blikken van hun hoe ze op iedereen zaten te letten in het publiek... Het hoorde gewoon bij de sfeer van de show, want na de show waren ze opeens heel relaxed en liep Rakim gewoon relaxed door de voordeur, weliswaar wel met die mannen van hem, maar niet meer die opgezette boze blikken

Er waren wel meer hele toffe acts die avond. Het begon om 20:00 met 3 uur lang DJ's, iedereen was er al om 20:00 (ik gok dat de zaal zo'n 200 tot 300 man aan kon) en pas om 1:30 kwam Black Thought op met een show die ik vetter vond dan The Roots in Paradiso de week ervoor (al was het ook wel een goede show...) en om 2:30 was het tijd voor Rakim. Een lange, maar enorm toffe, memorabele avond! En Brand Nubian is daarmee een zeer welkome aanwinst in mijn collectie! (Rakim overigens ook, gezien ik eigenlijk door Black Thought's aanwezigheid was overgehaald om erheen te gaan...)

(jammer dat The Knitting Factory geen garderobe had, was niet gewend om met je winterkleding binnen te staan voor 7,5 uur )

avatar van frusciflea
Na dat ik Brand Nubian afgelopen December in New York gezien had en dit album gekocht had, had ik wel het idee dat ik All For One ergens van kende... maar kon niet plaatsen waarvan!!

Tot ik deze week weer eens Grand Theft Auto IV ging spelen

toffe filmpjes idd.

Die opkomst van Rakim , wat een grootheidswaanzin ook die gast.

Wel vet om Slow Down van zo dichtbij te zien.

Kos schreef:
Die opkomst van Rakim , wat een grootheidswaanzin ook die gast.

Vet toch?

Kos
Ach ja, bij hem gaat het vaak iets te ver, dan heeft hij van die boys naast zich lopen die zo uit hun ogen kijken van 'iedereen die niet op z'n knieën gaat en buigt heeft een probleem.'

avatar van principal2000
Erg goed debuut van het viertal dat al snel uit elkaar zou vallen. Het is redelijk old school, maar vooral ook een product van de gouden periode binnen hiphop. Toch vind ik het album op een of andere manier geen 5* waard.

avatar van Shelter
Naar mijn mening het beste album van de groep...erg relaxte sound.
Grand Puba vind ik sowieso altijd dope komen.......in dat tijdsbestek dan. 4*

avatar van Shelter
hij gaat omhoog, luister het nu echt vaak en ik vind de producties zo dope! De rappers vallen meer op als ik tussendoor een ander hiphop album opzet...ze zijn gewoon gelijkwaardig aan elkaar op dit album waardoor je minder door hebt hoe vet ze flowen.
Slow Down is ook gewoon zo'n vet nummer....

Ja 0,5 omhoog naar 4,5

Puba makes no mistakes!

geweldig album, geweldige groep. Hoogtepunten vind ik all for one en slow down (uiteraard )

avatar van Outblasty
Toch maar verhogen naar een 4*. Ondanks dat de teksten misschien nogal zwaar zijn is dit gewoon een album met een lekker vrolijke sfeer vanwege de producties. Met dit weer is dit album gewoon genieten .

avatar van MAS
MAS
Een 3,5 nu. Geweldig hoe serieuze en zwaardere onderwerpen op een "luchtige"en "vrolijke" manier worden gebracht. Toch vind ik dit album net niet goed genoeg om zo lang te blijven boeien.

luister dit album sowieso elke week wel een keer. blijft geniaal!

avatar van Nr.4
Bijna zonder minpunten deze. Producties steken erg goed in elkaar en de rappers hadden echt een toffe, aparte stijl. Relaxte sound.

avatar van Nr.4
Door die sample in de track Brand Nubian kan ik die blijven luisteren, gruwelijk. Lekker album, en ook interessant om die 5% lyrics een beetje uit te pluizen, al heb ik er zelf niks mee natuurlijk.