Voices from the Lake - Voices from the Lake (2012)

Italiƫ
Electronic
Label: Prologue

1. Iyo (9:53)
  2. Vega (4:13)
  3. Manuvex (4:56)
  4. Circe (4:30)
  5. S.T. -VFTL Rework- (8:17)
  6. Meikyu (9:09)
  7. In Giova (7:25)
  8. Twins in Virgo (5:14)
  9. Twins in Virgo -Reprise- (4:04)
  10. Mika (5:51)
  11. HGS (8:02)
steinenj
Mooi abstract zonder saai te worden, 4* om te beginnen maar echt een plaat om vaker en in zijn geheel te luisteren. Nummer 5 doet me beetje denken aan Aphex Twin - Xtal (en dat is een compliment).

avatar van Kuk
Kuk
Gisteravond rond middernacht in een ellenlange treinrit in z'n geheel rustig beluisterd en het greep me behoorlijk. Het universum rond mij werd tot een irrelevant decor gedegradeerd en de nauwkeurig opgebouwde loopjes en sfeer vinden diverse hoogtepunten in dit uitgebreide werk dat in z'n geheel geluisterd dient te worden.

De uitdrukking stille wateren diepe gronden is gemaakt voor dit album. Ik stel me een meer voor waarvan het water aan de oppervlakte altijd en overal rustig voortkabbelt. Zolang je in een boot over het meer heen vaart lijkt het er een uit duizenden te zijn. Wanneer je van je bootje afspringt en een duik in het diepe neemt kom je er pas achter dat dit geen normaal meer is. De donkere ijlende geluiden van geesten en vreemde wezens samen met de zang van zeemeerminnen borrelen omhoog en worden vervormd door de ritmische patronen van het water.
Het album is erg prettig als achtergrondmuziek, maar wanneer je aandachtig luistert hoor je hoe organisch het meer is. Elke luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe elementen uit haar unieke dynamiek.
Hoe goed ik het album uiteindelijk vind is afhankelijk van of het ook na heel vaak luisteren de spanning erin weet te houden.

avatar van Kuk
Kuk
Heel vrolijk word ik niet van deze muziek, maar uiterst sfeervol is het wel. Pas bij track 5, wat ik ook verreweg het hoogtepunt vind, is er plaats voor een broodnodige hap lucht tussen de verder haast verstikkende sfeer. Moet nog wat meer landen allemaal, maar door de associaties die deze electronische melancholiek oproept, denk ik niet dat ik het nog lang blijf draaien.

Heel sterk staaltje ambient-techno

avatar van John Doe
Een sterk staaltje ambient-techno is dit zeker. Kritiekpuntje van mij is dat de losse geluiden geregeld wat prikkelender hadden mogen klinken. Een vloeiend en gebalanceerd geheel is het wel, daar is met name aandacht aan besteed. Het gebrek aan iets specialere drum- en melodiegeluiden zorgt ook mede voor wat rust in de muziek.

(edit:) afsluiter HGS is erg genieten voor mij. Hierbij merk ik weer eens dat de opbouw van het album me er goed ingebracht heeft.

Deze muziek heeft aardig wat gelijkenissen met veel muziek van Ritchie Hawtin en Susumo Yokota/Ebi, alleen worden meer fieldrecordings gebruikt dan doorgaans door hen gedaan wordt.

avatar van brooklyn
Ja, ik moest ook heel sterk aan oude Plastikman denken...

voorlopig even 4 sterren voor deze plaat waarvan ik me bij elke luisterbeurt afvraag waarom ik hem niet doodsaai vind

avatar van trebremmit
Lang geleden dat ik zo'n goed minimal techno album heb gehoord!
Dit zou zo maar eens mijn favoriet van dit jaar kunnen worden, en doet inderdaad aan Plastikman denken vooral aan zijn album Consumed. Alleen dit klinkt iets warmer/organischer.

avatar van aap009
Staat op 1 in de resident advisor top 20 albums van 2012 Hier

Vette plaat. Ik hoorde hem voor het eerst tijdens het fitnessen en dan werkt ie heel goed (beter dan de platte meuk die in de desbetreffende sportschool wordt gedraaid, zelfs David Guetta zou daar nog een verademing zijn). Bij het eerste nummer moest ik wel even aan de sfeer van de film Drive denken gekgenoeg, al waande ik me meer in een onderzeeër dan een auto.

BAM ik geef hem ook een 4,5. Eindelijk weer eens een plaat die mij weet mee te nemen naar plekken waar de lucht vibreert (wat dat ook mag betekenen).

Met koptelefoon is het nu een 5 geworden.

Ik ga ook naar 5*, uniek voor mijn stemgedrag

avatar van T.O.
Lang links laten liggen omdat het solowerk van Dozzy me niet zo lag. Maar dankzij de aanhoudende goede recensies toch een kans gegeven.

En terecht: een solide plaat die van A tot Z beluisterd moet worden. Mooie midtempo grooves die het zowel op een dansvloer als op de koptelefoon goed kunnen doen. Goed idee om het relatief catchy 'S.T.' op de helft van de speelduur te zetten.

avatar van -SprayIt-
Blijft een heerlijke plaat. Ga ze 7 februari in Groningen live zien. Erg benieuwd!

In mij quest voor electronica aanwinsten voor 2020, kwam ik deze weer tegen in de platenkast, wat een prachtige plaat is dit toch, klinkt ook heerlijk op de 3 plakken vinyl (nu onbetaalbaar).
Iemand schreef op Discogs "I'd like it to a train journey breezing through scenic countryside on a sleepy, sunny afternoon in Scotland" Dat ljkt me ook wel wat.
Minimal techno oid, voor mij gewoon electronica, anders dan the Field maar net zo mooi dit is inderdaad wat meer minimal, Akasha System van vorig jaar lijkt hier ook een beetje op.
Super ritmisch, heerlijk

avatar van Barney Rubble
Ingehouden, kabbelende, schemerige techno. Drijven in het maanlicht; kijkend naar de sterren.
Mooie muziek.

avatar van Dreten Bukgat
huhui! eindelijk! vinyl repress incoming, met voor de eerste keer àlle tracks van het album...

Spazio Disponibile Webshop - spaziodisponibile.net

Voices From The Lake | Voices From The Lake - voicesfromthelake.bandcamp.com

eerst limited edition boxset + boek en daarna nog een gewone vinyl release...

avatar van trebremmit
Ik had liever dat ze eens een nieuw album gingen maken, maar dat zal er wel niet meer inzitten ben ik bang.