De Kift - Vlaskoorts (1999)

4,23

6. P (3:01)
  7. Oe (2:58)
  8. Kom Mee (3:57)
  9. De Zon (3:45)
  10. Uitpuilende Ogen (3:19)
  11. Grijpstuivers (5:48)
  16. Bierflessengroen (3:52)
55 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van AOVV

Ulfat-e-Zulmat schreef:
Ik zou hier graag meer van willen horen, maar de muziek van De Kift is op het internet niet al te gemakkelijk te vinden.

De Kift - dekift.bandcamp.com

Hier heb ik de albums beluisterd, Ulfat.

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
hoi123 schreef:
En het originele album is ook het wel het kopen waard; het artwork bestaat uit een fotolijstje met een touwtje aan de achterkant, waar bij trekken de cd uit komt floepen. Daarnaast ook nog een prachtig boekje in de stijl van een oude televisiegids, dat echt wat toevoegt aan de belevenis van het album.

Eigenlijk zijn alle cd's van De Kift wel het aanschaffen waard. Prachtig artwork altijd.

avatar van Eveningguard

Is deze nog orgineel te verkrijgen? Heb overal gezocht.

avatar van hoi123
Bij ieder concert staat mevrouw Heijnen in een zelfgemaakt kraampje in de hoek van de zaal ieder album van deze band te verkopen. Ken voor de rest ook nog wat platenzaken die deze verkopen, maar daarvoor moet je wel geluk hebben.

avatar van Eveningguard

Hoe aandoenlijk. Alleen jammer dat de concerten zo kleinschalig zijn en ik er waarschijnlijk niet een kan bezoeken. Zelfs op Discogs staat heel weinig.

avatar van Brains
Je kan 'm op hun eigen site bestellen - inclusief levenslang garantie. Rechts onderin vind je in het menu een link naar de winkel.

avatar van Eveningguard

Ach jezus wat stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Bedankt!

avatar van Yann Samsa
vannacht was m’n moeder bij me
ze zat naast me op de vloer en wreef met haar handpalmen over haar knieën
en ze keek me plotseling aan met bange ogen
wil je iets voor me doen
maar je mag niet lachen
alsjeblieft niet
kom mee
ze greep m’n hand
en die voelde aan als sneeuw
heel koel
heel los
heel licht
we stonden tussen een paar elzenbomen
en daar lag iets lichts
kom zei ze, daar lig ik
ik zag het skelet van een mens
en toen wees ze naar het skelet
je mag niet lachen
dat ben ik
kun je dat begrijpen
zeg nu zelf
kan ik dat zijn
met alles wat ik vroeger was heeft dat toch niets meer te maken
ze ging op de donkere aarde zitten en keek bedroefd voor zich uit
met vroeger heeft dat niets meer te maken zei ze, helemaal niets
en toen raapte ze met de vingertoppen iets op van de donkere aarde en rook eraan
vreemd fluisterde ze, zo vreemd
en ze hield me de aarde voor
en die was als sneeuw
die was als de hand waarmee ze mijn hand had gegrepen
ruik zei ze
ik snoof diep
nou
aarde, zei ik
en
een beetje zuur, een beetje bitter
echte aarde
maar toch vreemd
en walgelijk toch
ik snoof diep de geur van de aarde in
en die rook koel, los en licht
het ruikt lekker zei ik, naar aarde
mijn moeder keek me met bange ogen aan
die ruikt toch walgelijk
ik rook
neen, die ruikt zoals alle aarde
vind je
ja
en je vindt het niet walgelijk
nee
die ruikt echt lekker ma, ruik nog es goed
ze nam een beetje tussen haar vingertoppen en rook
ruikt alle aarde zo vroeg ze
ja, alle aarde
ze snoof diep
ze stak haar neus helemaal in de hand met de aarde en snoof
en toen keek ze me aan
je hebt gelijk, zei ze
misschien ruikt die zeer lekker
maar toch vreemd
als ik bedenk dat ik dat ben
toch wel verschrikkelijk vreemd
m’n moeder zat daar en rook en vergat mij
en ze zei het woord vreemd steeds minder vaak
steeds zachter zei ze het
en toen liep ik stilletjes terug naar huis
het was half zes in de ochtend en in de voortuin kwam overal aarde tussen de sneeuw uitkijken
en ik liep met m’n blote voeten over de donkere aarde in de sneeuw
en die was koel en los en ligt en hij geurde
ik stond op en ademde diep
hij ruikt lekker, ma

Cabaret zeg ik je, cabaret!

Ulfat-e-Zulmat
Ik hoop dat mijn moeder spoedig komt te overlijden; wat voor donkere, eindeloze dieptes zal ik dan door die radeloze, wanhopig zoekende stem in worden gesleurd - hoeveel verder de leegte in?

Ma! Ben jij dat niet?

Bovendien vind ik het gewoon een kutwijf.

Ulfat-e-Zulmat
AOVV schreef:

De Kift - dekift.bandcamp.com

Hier heb ik de albums beluisterd, Ulfat.

Ik ben je nog dank verschuldigd, dus hier komt ie:

Dank.

avatar van Bardt1980
Gisteravond voor het eerst live gezien in Doornroosje. Wat een beleving! De Kift neemt je mee.
Jammer genoeg kon ik live niet altijd de teksten even goed volgen. Naderhand dit album bij die aardige moeke van de merchandise aangeschaft. Prachtige vormgegeven hoes mag ik wel zeggen. Om over nummers als Almanak, Dode Tanden en Rolfie nog maar te zwijgen.
Een pareltje in mijn cd kast!

avatar van Ducoz
Voordat ik een score toeken aan dit album wil ik er eerst wat woorden aan kwijt.
Ik heb, of had, niets met de Kift. Dat resulteerde ook in een negatieve beoordeling voor Brik, uiterst irritant album, bijna kermismuziek(of ligt daar de kracht van de Kift?)

Masimo gaf mij de 'opdracht' om dit labum te beluisteren, ik gaf hem de opdracht om een album te beluisteren van een artiest waar hij minder mee heeft. Wellicht om elkaar over de streep te trekken.

Ala, daar gaan we denn..

Het grootste probleem waar ik tegen aan loop is - dit maal niet de instrumentatie- de zang. Ik vind de zang nogal nonchalant/onverschillig overkomen en daarmee wat vlakjes. Het accent komt dat écht niet ten goede. Nederlandse taal, ahja met de jaren leer je dat waarderen zullen we maar zeggen. Ik moet een beetje aan Broeder Dieleman denken, al kwam hij jaren na de Kift pas aanwaaien. Over de Schelde het land op. Zijn muziek ademt het Zeeuwse landschap, de meeuwen en de visserij. Dingen die spelen in de polder.

De Kift komt uit een durup nog geen 30 kilometer boven Amsterdam, het Noord-Hollandse zit er goed in. Het verschilt nog niet eens zoveel van het Zeeuws van Broeder Dieleman. Wat speelt er nou in Noord-Holland. Geen idee, kermissen, kroegen, veehouden?
De muziek doet toch aardig folky aan, muziek van het land. Van een durup dan misschien.
Troubadours uit de polder, hebben ze dan toch wat gemeen.
Beide echte verhalen vertellers.

Ik zal nog wat kromme vergelijkingen maken, maar dit zijn niet de minste dus vergeef me.
Ik moet soms ook een beetje aan Dylan denken, qua structuur van de teksten en de manier van vertellen.
Of misschien wel Richmond Fontaine. Ik weet het niet, dat is mijn referentie kader.
Wat gekheid van Waits. Dat mag ik wel.

De begeleiding schept een soort van landschap waarin het verhaal dat op Vlaskoorts wordt verteld plaats vind. Dat schiet voorbij als een treinreis van Amsterdam naar Den Helder. De schemering, de omtrek van boerderijen en dorpen zijn nog net te onderscheiden. Rokerige kroegen en drank in de voetbal kantine. Pa maait het riet langs de sloot, terwijl de broer van je beste maat stiekem in de schuur rookt.
De aarappels staan al op tafel. En ik maar in mijn dagboek schrijven.
Als Mexicanen in onze polder, zo begeleid de trompet ons.

Maar wat er nou avant-gardistisch aan is..? Is het de combinatie van instrumenten? De manier van verhalen? De manier van zingen? De combinatie van songs? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik de Kift, wilde ik daar bijna Kik schrijven..., veel te snel heb afgeschreven en ik Brik nog maar gauw eens opnieuw moet draaien en mijn stem daar hopelijk ten positieve te veranderen.
En dank aan Masimo

avatar van Supersid

Zijn deze albums enkel nog maar op concerten te verkrijgen?
Mijn vaste "dealers" kunnen er alvast niet aan raken...

Nee, ook via de site.

Aha!

avatar van Ducoz
Deze kost daar bijvoorbeeld, als schilderijtje, 18 euro ex verzenden. Alle andere zijn er ook nog te krijgen.

avatar van Supersid

Ben al gaan kijken, wordt 1 van m'n volgende investeringen. Merci!

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
Ducoz schreef:

Helemaal niks, maar als men op MuMe niks kan verzinnen wordt er maar Avant-garde tegenaan gegooid.

avatar van Yann Samsa
Zo waar

avatar van Supersid

Je hebt ook niet erg veel keuze, als je zo'n album toevoegd, heb ik gemerkt...
Dan is "avant-garde" vaak een beste keuze waar anderen beter hadden geweest...

avatar van Ducoz
Folk/Avant-Garde had mooi geweest. Vind ik dan, he!

avatar van thesceneisnow
Door de zang (wat ook wel vaak praten en mompelen kan zijn bij de kift) kan ik de teksten juist nog beter waarderen. Juist heel bezield.
Als ik Ducoz een aanrader mag doen; luister vooral ook naar de voorganger 'gaaphonger' en het album 'koper'. Eerstgenoemde is nog iets weirder, laatstgenoemde is juist wat makkelijker te verhapstukken.
Het album 'brik' kun je inderdaad wel overslaan, dat heb je met de term 'kermismuziek' best wel aardig getypeerd.

Ik vind Brik wel sterk, maar weer minder dan Krankenhaus, welke ik hun beste vind.
Mooi, dat verhalende.

Vleermuis is de definitie van meesleepende muziek. Ik ga zo intens op in het nummer dat ik haast de wereld van waanzin binnentreed.

avatar van hoi123
Altijd heerlijk om een album dat je al meerdere jaren bijna niet geluisterd hebt weer eens op te zetten (met dank aan Masimo) en vervolgens door sommige nummers nóg meer weggeblazen te worden dan eerst. Rechtstreeks m'n top-10 weer in deze, deze keer hoogstwaarschijnlijk voor een langere tijd dan de vorige keer.