Nicki Minaj - Pink Friday: Roman Reloaded (2012)

Alternatieve titel: Pink Friday: Roman Reloaded: The Re-Up

Trinidad en Tobago
Hip-Hop / Pop
Label: Young Money

1. Roman Holiday (4:05)
  2. Come on a Cone (3:05)
  3. I am Your Leader (3:33)

met Cam'ron en Rick Ross

4. Beez in the Trap (4:28)

met 2 Chainz

5. HOV Lane (3:13)
  6. Roman Reloaded (3:16)

met Lil' Wayne

7. Champion (4:56)

met Nas, Drake en Young Jeezy

8. Right by My Side (4:25)

met Chris Brown

9. Sex in the Lounge (3:27)

met Lil' Wayne en Bobby Valentino

10. Starships (3:30)
  11. Pound the Alarm (3:25)
  12. Whip It (3:15)
  13. Automatic (3:18)
  14. Beautiful Sinner (3:47)
  15. Marilyn Monroe (3:16)
  16. Young Forever (3:06)

20. Turn Me On * (3:19)

met David Guetta

21. Va Va Voom * (3:03)
  22. Masquerade * (3:48)
  23. Press Conference * (21:03)

met Charlamagne en Safaree

24. Up in Flames * (5:05)
  25. Freedom * (4:47)
  26. Hell Yeah * (4:11)

met Parker

27. High School * (3:38)

met Lil' Wayne

28. I'm Legit * (3:18)

met Ciara

29. I Endorse These Strippers * (4:22)

met Thomas Brinx en Tyga

30. The Boys * (4:08)

met Cassie

totale tijdsduur: 1:08:59 (2:09:41)
avatar van catdog
Roman Zolanski. Het alter-ego van mevrouw Minaj, geboren binnenin haar om naar buiten te komen als ze boos is. Roman is de 'geschifte kant' van haar rapstijl. Roman is een innerlijke demoon. Roman is gestoord en is gay, aldus mevrouw Minaj. Euh, ja. Het zal allemaal wel. In welke gedaante of vorm dan ook: dit album is niet goed.

Ten tijde van haar feature op Kanye's "Monster" en haar opvallende appearance werd er al veel over Minaj gerept. Het leek alsof ze een wat verfrissende wind door commercieel Hip-Hop land bracht. Het debuutalbum bleek echter maar matigjes. Ja, het had zijn momenten, maar nergens overtuigend zoals ze dat wel liet horen op "Monster". Maargoed, nieuwe ronden, nieuwe kansen zullen we maar zeggen en met frisse moed begon ik aan Nicki's tweede studioalbum, wat maar amper een jaar na het debuut verschijnt.

Duidelijk mag wezen dat de frisse wind die ik voelde ten tijde van de opkomst van Minaj geheel is weggeblazen. Minaj is een grote sell-out geworden dat het meer om de hits, de aandacht en het geld lijkt te doen. Om de muziek, om Hip-Hop gaat het niet langer meer.

Tja, we moeten daar wel intrappen getuige tracks 2 t/m 7. Maar verder dan een paar dirty-south beats met een sloom rappende Minaj komen we niet. Nicki mist energie en power in haar raps en haar 'Roman' trucje werkt niet meer (behalve dan als de gehele plaat geschift is zoals op de opener "Roman Holiday"). Oke, "Champion" is dan nog wel te doen maar dat ligt meer aan de gastbijdrages (Nas, wat doe je op deze plaat? ) dan aan Nicki zelf.

Maargoed, ze probeert tenminste meer in de buurt te komen van Hip-Hop dan op de meeste tracks van haar debuut, en ik ben bekend met veel erger. De opkomende twee tracks zijn een paar flauwe R&B tracks die je al kan zien aankomen met namen als Chris Brown en Lil' Wayne, maar het kwaad is nog niet geschiedt. Het zijn nog best lollige plaatjes als je er in de mood voor bent. Hetgeen wat we van track 10 t/m 14 krijgen is de dooddoener.

Niet zozeer het songmateriaal zelf want eerlijk is eerlijk: het is ongelofelijk catchy. Maar het is de schaamteloze manier waarop dit op het album staat wat het hem doet. Mevrouw Minaj besluit om na 9 urban tracks te gaan zingen op wat pop tracks? Allereerst: waar is de balans? Want maak je nou een urban of een pop album Nicki? En ten tweede: represent je nou Hip-Hop als een vrouwelijke MC of ben je een pop-zangeres? Een hele slimme marketingtruc om van alle kanten mensen naar dit album te lokken, maar ik voel me bedrogen. Nicki is een grote sell-out. Slecht eigenlijk, want los gezien en vergetend dat het hier om een rapster gaat zijn plaatjes zoals "Starships" en "Pound the Alarm" best tof.

Bij tracks 15 t/m 18 mag dan het tempo omlaaggegooid zijn, het is nog steeds even fout, en het songmateriaal is nog slechter.

"Stupid Hoe" sluit de CD af. De geinige promo single die ik meer als comedy value zie dan als een serieuze plaat. Die had niet eens meer op het album gehoeven. Ze heeft haar credibility eerder op de CD al om zeep geholpen dus waarom nog een poging doen tot? Voor de moeite zullen we maar zeggen.

Pink Friday: Roman Reloaded is een album zonder hart. Zonder ziel. En daarnaast duurt het ook nog eens veel te lang. Het album had na een 14e track al klaar moeten zijn. Dit album is enkel gemaakt voor de commerciele markt. Verwacht Nicki dus komende tijd nog maar eens veel in de bladen en veel op de radio. Ik trap er in ieder geval niet meer in. Jammer, Nicki. Jammer, Roman.

1,5* (favorieten: "Champion", "Roman Holiday", "Sex in the Lounge", "Stupid Hoe")