Traffic - Heaven Is in Your Mind (1967)

Label: United Artists

1. Paper Sun (3:27)
  2. Dealer (3:14)
  3. Coloured Rain (2:47)
  4. Hole in My Shoe (3:04)
  5. No Face, No Name, No Number (3:38)
  6. Heaven Is in Your Mind (4:23)
  7. House for Everyone (2:06)
  8. Berkshire Poppies (2:59)
  9. Giving to You (4:19)
  10. Smiling Phases (2:45)
  11. Dear Mr. Fantasy (5:33)
  12. We're a Fade, You Missed This (0:53)
avatar van gijs van e.
Dit is volgensmij gewoon de amerikaanse versie van het debuut.

Pieter Paal
Klopt, maar in Amerika is hij ook in zo'n zelfde hoes als 'Mr. Fantasy' uitgebracht.
De Engelse versie heeft 10 tracks.
'Utterly simple' en 'Hope I never find me there' zijn op de Amerikaanse uitgave vervangen door 'Paper sun', 'Hole in my shoe', 'Smiling phases' en 'We're a fade you missed this'. In Engeland zouden deze nummers (behalve 'fade') op 'Best of Traffic' verschijnen.

avatar van Droombolus
We're A Fade is gewoon het laatste stukje van Paper Sun, wat in een kortere versie op deze plaat staat ............ Heaven staat trouwens in zijn geheel als bonus op de remastered Mr Fantasy.

Stijn_Slayer
Gewoon voor de 'normale' versie van het debuut gaan.

Stijn_Slayer schreef:
Gewoon voor de 'normale' versie van het debuut gaan.

Nou, ik zou eerder voor de al door Droombolus genoemde geremasterde CD van Mr Fantasy gaan, dan heb je dankzij de ook daarop aanwezige Amerikaanse versie nog drie prachtige nummers extra (Paper sun, Hole in my shoe en Smiling phases) plus het grappige alternatieve begin van Giving to you.

avatar van Droombolus
De eerste versie met het gezongen intro was de B-kant van het Paper Sun singletje en dat was het allereerste offiesjele levensteken van Traffic op vinyl ......... dus de versie op de LP is feitelijk de alternatieve versie.

Droombolus schreef:

Leuk feitje om te weten, dank je. En gelukkig heb ik via de verzamel-CD van een vriend de 50 seconden langere singleversie van Paper sun op de kop kunnen tikken.

avatar van kaztor
Verschil met de Engelse remaster van Mr. Fantasy (de tegenhanger van de remaster van deze Amerikaanse versie, dus) is dat hier stereo-versies op staan.

Op het Steve Hoffman-forum en op AllMusic wordt deze versie van harte aanbevolen, dus heb ik de geremasterde versie van deze cd besteld.

avatar van BoyOnHeavenHill
Nòg een verschil met Mr Fantasy (behalve dus de drie nieuwe nummers en het andere intro van Giving to you) is dat de speelduur van sommige nummers op Heaven is in your mind afwijkt – Dealer duurt hier zelfs 22 seconden langer, met een grappige baslijn in de coda. Ook zijn er paar gekke minimale afwijkingen, zoals het feit dat de zes nummers na Hole in my shoe in de Engelse versie gewoon stilvallen tijdens de allerlaatste seconden, terwijl je in de Amerikaanse versie in de verte steeds nog restjes Hole in my shoe hoort, alsof dat al die tijd met een eindeloos outro op de achtergrond heeft doorgespeeld. (Althans, dat hoor ik zo op de CD-uitgave waarbij het dozijn nummers van Heaven is in your mind achter Mr Fantasy is geperst, maar ik weet niet of dat ook al zo was op het originele vinyl, noch wie er verantwoordelijk voor is, Traffic zelf of iemand van de Amerikaanse platenmaatschappij.) En ook eindigt het Amerikaanse titelnummer met een iets andere gitaarsolo.
        Moeilijk om dit album met deze sequencing te beoordelen. We zijn nu in ieder geval dat flauwe Utterly simple kwijt en drie geweldige nummers rijker, dus je zou zeggen dat dat per saldo een beter album zou moeten hebben opgeleverd, maar ik vond Dear Mr Fantasy en Giving to you als afsluiters van kant 1 resp. 2 altijd wel heel elegant (ja, ook al koop ik al 30 jaar geen vinyl meer, toch denk ik nog heel vaak in termen van "kant 1" en "kant 2", ook bij nieuwe releases), en dat Paper sun zo opgeknipt is vind ik ook niet zo geslaagd. Dat maakt er in mijn oren (gewend aan de Engelse release) net een iets minder compact album van, maar Amerikaanse of "verse" oren zouden zomaar déze versie kunnen prefereren.