DIIV - Oshin (2012)

Label: Captured Tracks

1. (Druun) (2:07)
  2. Past Lives (2:21)
  3. Human (2:57)
  4. Air Conditioning (4:30)
  5. How Long Have You Known? (3:33)
  6. Wait (3:16)
  7. Earthboy (3:14)
  8. (Druun, Part II) (2:46)
  9. Follow (2:46)
  10. Sometime (3:05)
  11. Oshin (Subsume) (3:32)
  12. Doused (3:43)
  13. Home (2:29)
avatar van Eilord
Heerlijk om bij weg te dromen. Hier lust ik wel pap van. Ik ga hierbovengenoemde suggesties gelijk eens opzoeken.

avatar van Gringo_m
Alhoewel ik liefhebber ben van dit soort gitaarmuziek gaat deze cd erg snel vervelen en krijg ik een soort "Shadows" gevoel. Elk nummer op zich gaat best maar als geheel roept het een hoog irritatie factor op bij mij.

avatar van De Daniël
Het heeft lang geduurd voordat ik echt "in" deze plaat kon komen, maar dat is onderhand nu wel gelukt denk ik. Een bijzondere plaat is het, waar ik heel veel mooie dingen in hoor.

avatar van Sfeermaker
Follow is het beste liedje. Doused niet, die hamert teveel waardoor het niet meer dromerig is, wel goed voor de afwisseling op het album.

*heeft een heel hoog Disintegration gehalte, I like!

avatar van ArnoldusK
Eerste luisterbeurt: gebeurde weinig.
Tweede luisterbeurt: iedere aangeslagen snaar viel op z'n plek.
Derde luisterbeurt: zie tweede luisterbeurt.
Vierde luisterbeurt: nog onbekend.
Voor nu 4,5 ster.

Ze live aan het werk zien voegt wel degelijk iets toe aan de sfeer: YouTube - DIIV - Full Performance (Live on KEXP)

avatar van wibro
Voor het eerst kennis gemaakt met Diiv via het nummer Doused in de "Song van het jaar 2012" competitie. Dat nummer blies mij gelijk omver eveneens het hele album eigenlijk dat ik nu voor de tweede keer heb beluisterd. Heerlijk lekker in het gehoor liggende gitaarmuziek die voor mij als het ware het voorjaar aankondigt .
Met het gelijknamige debuutalbum van Allah-las en niet te vergeten Arche van het Belgische SX behoort Oshin van Diiv voor mij tot de grootste ontdekkingen van het afgelopen jaar, dankzij oa het topic "Song van het Jaar" die hiermee voor mij toch wel zijn nut heeft bewezen als het gaat om het ontdekken van nieuwe muziek, die doorgaans in de media geen of te weinig aandacht krijgt.

avatar van DjFrankie
We zijn bijna een jaar verder, en ik was benieuwd of ik mijn nummer 1 album van 2012 nog steeds goed vind, een volmondige ja, ik blijf het nog steeds gewedlig vinden en verveelt me helemaal nergens. Echt een topper.

avatar van jasperloos
Deze was ook één van mijn favorieten van vorig jaar. Net na een tijdje weer eens gedraaid en hij gaat nog steeds niet vervelen. Dijk van een plaat.

avatar van Man of Sorrows
Krachtig statement van de band; het nieuwe album zal voor een grote groep mensen zeer veel betekenen. Dat wordt een klassieker of een flop.

Man of Sorrows schreef:

ben heel benieuwd

avatar van Obscure Thing
Nieuwe nummers klonken gisteren allemaal zee veelbelovend. Ze gaan een wat meer op het avontuur.

Obscure Thing schreef:

Waar waren die gisteren?

avatar van Gretz
DjFrankie schreef:

Waar waren die gisteren?

Tolhuistuin. Ik ben het roerend eens met Obscure Thing. Een groot deel van het nieuwe werk klonk beter dan de gemiddelde song op Oshin.

avatar van Man of Sorrows
Nieuw werk klonk veelbelovend! Wel jammer dat ze uit het oudere werk 'Wait' niet speelden, teneinde dit het nummer is waarvoor deze band een standbeeld verdient.

avatar van Familiedrama
Hier nog integrale beelden van het optreden in aardige geluidskwaliteit: DIIV - YouTube

'Wait' was destijds trouwens toegift nog, maar haalt het voor Netty toch al niet bij het beste werk van 'Is the Is Are', waarvan stilaan wel eens een releasedatum mag worden aangekondigd.

avatar van Familiedrama
Follow is de melancholieke catharsis cq. de essentie van de band; de ontstellend geruststellende gewaarwording van mogelijke zielsverwantschap, die onmogelijk ver wegslipt op een glad aardoppervlak.

Daarbij ook mijn aangekondigde begrafenistrack, als ik op 11 september 2017, mijn zestigste verjaardag, gelijk een moderne Harry Haller de eer te bestaan aan mezelf zal houden, tenzij een eerbare man me voor mezelf zal behoeden en op mijn oude dag wil onderhouden

avatar van VladTheImpaler
Eerste nieuwe nummer is vandaag verschenen Dopamine. Alleen nog altijd geen release datum voor het nieuwe album helaas. Nieuwe nummer klinkt overigens geweldig!

avatar van Johnny Marr
Gaat een beetje langs mij heen dit. Het is me net iets té dromerig. Doused is natuurlijk wel geniaal. Had hier meer van verwacht.

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:

Gisteren live gezien en hoewel een goed optreden gaat m'n score voor dit album niet omhoog. Doused blijft echt te hoog boven de rest uitsteken... Wat een waanzinnig nummer blijft dat toch zeg.