Róisín Murphy - Ruby Blue (2005)

Ierland
Dance / Pop
Label: [PIAS]

1. Leaving the City (4:49)
  2. Sinking Feeling (3:32)
  3. Night of the Dancing Flame (3:26)
  4. Through Time (5:58)
  5. Sow into You (3:57)
  6. Dear Diary (5:51)
  7. If We're in Love (4:31)
  8. Ramalama (Bang Bang) (3:35)
  9. Ruby Blue (2:48)
  10. Off on It (5:23)
  11. Prelude to Love in the Making (0:54)
  12. The Closing of the Doors (3:29)
avatar van Marmelstein
Geweldig album. Het gaat verder waar Moloko ophoudt. De beste manier om naar dit album te luisteren is live. Ik heb haar in Paradiso gezien en in het Paard. Daarna valt een cd opname gewoon tegen. Er kan niks op tegen Roisin live.
Ramalama bang bang is toch wel het meest geniale nummer van 2005.

Jammer dat "Love in the making" alleen in z'n geheel staat op een van de 3 Sequins albums. Alleen een prelude op het album is niet genoeg.

avatar van musicfriek
Dit album is totaal aan mij voorbij gegaan, ook maar eens achteraan... Vond Moloko alleraardigste muziek maken. En met name de stem van deze dame vond ik erg prettig...

Electro_
Favoriete nummer is nu Ramalama, maar ik ben hem vaak aan het beluisteren dus kan nog veranderen.
Plant er nu maar 3,5* neer want het is een leuk album!

avatar van swoon
Ik denk er al een tijdje aan om veel van mijn cd's te bespreken, hier. En ik denk dat ik met deze ga beginnen, een cd die ik de laatste tijd toch nog heel veel heb geluisterd.

De eerste vier nummers zijn zeer goed, Leaving the City(4.5*) zet de cd heel mooi in. Leuke beat met heel veel leuke geluidjes en de prachtige stem van Roisin. Sinking Feeling(4*) vind ik de minste van de eerste 4, maar het is nog steeds een geweldig nummer. Een zeer zwaar nummer, vind ik dit, met een zeer zware beat, maar zeker heel goed.

Dan komen twee van mijn lievelingsnummers. Night of the Dancing Flames(5*) begint al geweldig met de supertrompetten en het hele nummer hangt zo'n sfeer. Zeer fijn nummer.

Through Time(5*) is ook een zeer mooi nummer, zeker het zinnetje Shouldn't we be holding on? vind ik geweldig.

Sow Into You(3*) is de eerste iets mindere track, maar het blijft een vrij tof nummer.

Dear Diary(3.5*) vind ik een leuk nummer, dat wel veel te lang gerokken word. Had van mij zeker een nummer afgemogen.

If We're In Love(3.5*) vind ik een leuk nummer, maar het was wel het eerste liedje dat ik beu was gehoord. Ik spoel het dan ook vaak door.

En dan komen mijn twee favoriete nummers, met als absolute favoriet Ramalama(Bang Bang)(5*). Die verdient die 5* dubbel en dik, en het beste nummer van Moloko en Roisin Murphy bij elkaar. Staat ook zeker in mijn top 100 ooit. Zeer lekker nummer met een prachtig freaky beat en gewoon de ongelooflijke gefliptheid van dit liedje maken er zo'n topper van.

Ruby Blue(5*) is ook geweldig. Zeer fijn nummer dat geweldig begint met het reffreintje en dan mooi opgebouwd wordt door mevr. Murphy.

Jammer genoeg vind ik dat de cd dan een beetje ineenvalt met het slechtste nummer van de cd: Off on It(2.5*). Veel te zwaar nummer, dat helemaal niet catchy is, en na de leuke nummers past het eigenlijk echt niet.

Prelude to Love in the Making is eigenlijk niet echt een nummer, maar is wel een mooie intro voor de prachtige afsluiter Closing of the Doors(5*). Zeer mooi nummer met als lievelingszin Don't You Remind me of Someone?

Maakt samen een dikke 4*

avatar van Castagnette
Ik heb hem direct gekocht toen ie uit was en het mag duidelijk zijn dat het geen miskoop was. Ieder nummer van dit album is helemaal goed (ja er gaan wel even wat luisterbeurten in zitten) Ik kijk dan ook vol verwachting naar het nieuwe soloalbum uit.

avatar van lyns138
Ben echt wel benieuwd naar het nieuwe album, vind de eerste single 'overpowered' echt wel zeer goed.

avatar van MevrouwJoyce
Ruby Blue is zeker een geslaagd album wat Trip-Hop betreft.
Ik kwam met deze muziek in aanraking door het Amerikaanse programma So You Think You Can Dance. Daar werd een ontzettend goede performance gezet door 9 van de beste dansers van Amerika op het nummer Ramalama Bang Bang, gechoreografeerd door Wade Robson. De dans die erop is gemaakt is, hoe verrassend, een Zombiedans. Klik hier voor het filmpje. Ik was er meteen helemaal weg van (waarschijnlijk heeft het met mijn dansobsessie te maken, haha. Die dans heb ik trouwens zelf ook een keer performed op een feest (staat ook op Youtube), maar dat terzijde).
Meteen sprak het nummer mij aan. Ik ben later in aanraking gekomen met haar muziek en er meteen verslaafd aan geworden.
Ze heeft een hele aparte stem, heel erg catchy. Je luistert daar meteen naar.
Album is wat mij betreft zeker een 4 waard. Echt een van m'n favorieten.

avatar van beruk
Wordt bij iedere luisterbeurt beter, waarschijnlijk door de zeer listige productie groeit naar 4*

avatar van Ludakris
Op een of andere manier kan ik maar niet wennen aan dit album. Vind haar volgende veel beter. Maar misschien moet ik gewoon nog veel meer luisteren.

@Bloompje: ik denk dat die roddel over Roisin Murphy en Tom Barman een eigen leven is gaan leiden. Tom zal wel gewild hebben, zij niet denk ik Hier een interview waarin ze ontkent: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gfj1pcuf9

dVTB
Merkwaardig, maar goed album. Erg origineel qua productie, met de jazzy invloeden. Toch geef ik de voorkeur aan de opvolger: Overpowered.

avatar van gebruikersnaam
1 van de beste albums in mijn kast. Vond er eerst geen zak aan en stond zeker een jaar onaangeraakt in mn kast. Zeker een album wat je moet leren luisteren. Zwaar creatief, minder makkelijk dan overpowered maar 'k zie dat als iets positiefs.

avatar van RogerV
Aardig en zeer gewaagd album. Met Herbert als producer koos ze niet voor de gemakkelijke weg. Dat uit zich in springeringe nummers die sexy zijn maar soms ook wel irritant.