Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997)

Label: Metal Blade

9. Part IX (4:46)
  10. Part X (1:20)
  11. Part XI (3:35)
  12. Part XII (9:18)
  13. Part II [Remix Version] * (4:41)
avatar van Edwynn
Meermalen heb ik gepoogd iets toevoegends te schrijven over A Pleasant Shade Of Gray, maar het tekstvak blijft steeds angstvallig leeg. Woorden schieten mij te kort voor deze prachtplaat die in een parallel universum zomaar in mijn top 10 had kunnen staan.

avatar van Kronos
De tijd dat dit album verscheen kocht al een vijftal jaar geen metal meer. De enige band van vroeger waar ik altijd trouw aan ben gebleven is Fates Warning.

A Pleasant Shade of Gray beviel mij meteen. Alleen met de 'verouderde' klank van de keyboards had ik aanvankelijk wat moeite maar die bleek al snel bij te dragen aan de bijzondere sfeer van de muziek.

Zeer sterk concept album. De verschillende delen hangen op een ingenieuze wijze samen. Jim Matheos heeft zich hier in artistieke zin lekker eigenzinnig laten gaan wars van enig commercieël water bij de wijn.

Net als bij Disconnected dreigt het hier en daar wel wat te veel aan te slepen. Maar op een rustige avond ga ik er nog eens speciaal voor zitten. Misschien zit er voor mij ook wel een 5* in.

avatar van Kronos
Hoe knap ook ik dit album altijd al vond, het lijkt alsof dat vooral met mijn hoofd was en het nu voor het eerst helemaal mijn hart is binnengedrongen. De beschouwelijke teksten, de vloeiende bas, de soms kille elektronica en herhaalde strofes grepen me naar de keel en de emoties gierden een klein uur door mijn ademloze lichaam.

itbites schreef:
Klassieker! Integrale live-uitvoering gezien en die was werelds.

Afgelopen week voor een prijsje de cd + dvd hiervan gevonden in Barcelona.

Ik ben benieuwd. Straks of morgen in de late uurtjes eens lekker voor gaan zitten.

avatar van Edwynn
En daar zijn dan toch de vijf sterren van Kronos.

De beschouwelijke teksten die zo mooi samenvallen met de muzikale omlijsting is één. Maar de manier waarop Alder invulling geeft aan die teksten is twee in het kwadraat. Op Parallels en No Exit liet hij horen hoe hij zijn stem op imposante wijze van boven naar beneden kon laten tuimelen, hier legt hij precies het juiste gevoel in zijn vocalen zodat het album inderdaad je hart binnen kan dringen. Ofschoon ik ook weer niet wil zeggen dat er niet genoeg gevoel in de vorige albums zit. Het is op Pleasant Shades Of Grey gewoon allemaal nóg beter gedaan.

Edwynn schreef:
En daar zijn dan toch de vijf sterren van Kronos.

En een plaats in mijn top 10.

avatar van Edwynn
Hmm dan moet ik er ook eens aan geloven.

Als het straks donker is en iedereen naar bed, leg ik hem weer eens op.

avatar van jasper1991
Ik blijf Disconnected net wat beter vinden. Deze plaat is bij vlagen waanzinnig sfeervol en aangrijpend, met name part V en VII. Daar staan jammer genoeg ook wat kabbelende momenten tegenover.

avatar van Kronos
Dat vind ik nu eerder bij Disconnected het geval. De veelheid aan nummers die onderling samenhangen spreekt mij hier ook meer aan dan de weinige lange nummers op dat album. Ik vind zowat alles van Fates Warning zeer goed tot uitstekend, maar voor mij blijft dit toch het artistieke hoogtepunt van de band. Alles klopt op dit plaatje.

avatar van Kronos
De integrale live-uitvoering van dit album blijkt dus ook zeer de moeite. Het beeldmateriaal is matig maar volstaat om de muziek goed over te laten komen. Die blijft erg dicht bij de studio opname. Hier en daar worden zanglijnen wat hoger gezongen. Het verschil met Bruce Dickinson valt op, want die doet live steevast het omgekeerde. De sterke prestatie van Ray Alder springt dan ook het meest in het oor. Toch niet simpel om alles live te brengen maar hij doet het vlekkeloos. En de rest trouwens ook. Genieten dus. Zoals onder andere van Joey Vera op de fretless bas. Schitterend.

Op YouTube is er wel wat van te vinden: Part XII

All Music Guide schrijft: "not for the fainted hearted".
Stelletje sukkels. Als ik in één ruk naar opera's van 2, 3 uur kan luisteren heb ik toch zeker geen moeite met een conceptalbum van minder dan een uur? Helaas is het bijna bedtijd, dus ik ga er morgen of overmorgen eens goed voor zitten. De eerste drie minuten beloven veel - ik ontwaar een paar dissonanten, waarschijnlijk van Kevin Moore afkomstig. Altijd goed. Natuurlijk heb ik ook naar Deel Twaalf geluisterd, onder het motto: als ze me 9 minuten kunnen boeien zit het met de rest ook wel goed. En dat kunnen ze.
Lollige band is dit. Na 13 jaar nog altijd even interessant, maar wel anders. Dat kunnen er niet zoveel zeggen: ook Dream Theater lang niet altijd en mijn helden uit de vroege jaren 70 zeker niet.

Helaas, geen vijf sterren, iets dat ik wel serieus heb overwogen, wat een plaatsje in mijn top-10 zou betekenen. Ik heb drie bezwaren, waarvan de lengte er niet één van is, maar eentje wel onoverkomelijk. Dat is de zang van Ray Alder. Die klinkt veel te vaak als een dramaqueen. Hij is er zo één die het leed van de hele wereld op zijn schouders torst en dat goed inpepert ook. Wat meer ingetogenheid had ik zeer op prijs gesteld.
De andere twee bezwaren zijn minder ernstig. Er zijn niet erg veel tempowisselingen; het grootste deel is midtempo. Op sommige plaatsen neigt de band nogal naar Dream Theater and dat is een concurrentiestrijd die ze niet kunnen winnen.
Er zijn teveel fraaie segmenten om ze hier op te noemen en te analyseren. Wat ik zeer op prijs stel is hoe het hoofdthema in totaal verschillende arrangementen een aantal malen terugkeert. Dat geeft structuur, iets dat in dergelijke vrije composities (ja, dat geldt ook voor klassieke muziek) nog wel eens een probleem is.
Meedogenloos als ik ben trek ik een halve ster af, vooral wegens Alder.
Deel 12 is mijn favoriet.

avatar van FrodoK
Part XII is groots. Zo ontzettend mooi in haar ogenschijnlijke eenheid.

avatar van jasper1991
Dat is het echter niet, een eenheid?

Moest ik erg aan wennen en is zeker niet hun beste product, maar wel een aardig album.
Perfect Symnetry en Parallels vind ik toppers. Dit album niet

avatar van Metal-D78
Neal Peart schreef:
Perfect Symnetry en Parallels vind ik toppers. Dit album niet

Ik denk dat er velen het niet met je eens zijn. Ik vind dit persoonlijk, samen met Awaken The Guardian, het beste dat Fates Warning ooit heeft gemaakt. Op gepaste afstand gevolgd door Inside Out, Parallels en No Exit

avatar van FrodoK
jasper1991 schreef:
Dat is het echter niet, een eenheid?

Ik bedoel natuurlijk 'eenvoud'. Ik doe weer teveel dingen tegelijkertijd

avatar van Scherprechter
Uniek album in mijn collectie. Meerdere keren per jaar heb ik zin om er weer goed voor te zitten en dit album op te zetten. En dat al sinds eind jaren 90.
5 sterren vanwege de lange houdbaarheid hiervan. 1 van mijn beste CD kopen ooit.

avatar van Zagato
Ik draai dit album echt te weinig, het is echt een van de toppers uit het Fates Warning oeuvre. 4,5 sterren omdat het niveau overal erg hoog is maar net een song als 'Guardian' mist waardoor het de volle 5 zou krijgen.

avatar van Kronos
Nog niemand die de Limited Edition 3 CD + DVD heeft gekocht?

Ik ben er toch maar voor gezwicht want die live cd klinkt fantastisch net als de Scorpions cover In Trance, en wat extra beeldmateriaal is ook mooi meegenomen.

Dit lijkt me dan weer echt iets voor west.

Bedankt voor de tip Kronos, die ga ik binnenkort luisteren.

avatar van DargorDT
Vijf sterren van mij en van 4.06 naar 4.07 zowaar

Fates Warning heeft mij op de een of andere manier nooit zo aangetrokken, maar ik ben verliefd op dit album. Al heb ik het sinds de release ook soms jaren niet beluisterd. Maar dat neemt niet weg dat ik gewoon vijf sterren uitdeel, omdat ik het een keer of veertig heb gehoord in mijn leven. En zelfs na veertig keer is het nog net zo geniaal. En wat het dan is... Ja, cliché, de combinatie. Muziek, zang, lyrics, productie... alles klopt gewoon. De muziek ademt ook echt, het is warm, heerlijk met koptelefoon op bed... en dan merken hoe het album na een half uur al voorbij lijkt, terwijl in werkelijkheid 54 minuten verstreken zijn.

Een pareltje.

DargorDT schreef:

Ik was meteen verliefd op Fates Warning toen ik ze (relatief laat voor mij) in 1988 ontdekte. Wat later zag je de band met Through Different Eyes soms op MTV. Maar doorbreken als Queensrÿche of Dream Theater zat er niet in. Dat A Pleasant Shade of Gray zo'n succesje zou worden had ik nooit kunnen denken, want in '97 was metal helemaal out en meer dan het eigen clubje trouwe fans leek Fates Warning niet meer te kunnen bereiken. Maar toch heeft dit album hier niet alleen het hoogste stemgemiddelde, het heeft ook de meeste stemmen. Dat nog veel mensen het mogen ontdekken. Dank je wel, Metal Blade, voor deze mooie reissue.

Kronos schreef:
Nog niemand die de Limited Edition 3 CD + DVD heeft gekocht?

Deze 3CD 2015 versie staat 'zelfs' op Spotify. Kan ik 'm vast luisteren.

avatar van Kronos
Jongens jongens (en meisjes natuurlijk), wat een melancholiek meesterwerkje is dit toch.

Klinkt cliché, maar A Pleasant Shade of Gray is als een goede wijn die beter wordt met de jaren.

Een album om te koesteren. (Ik heb het in drievoud op cd.)

avatar van Kronos
So where do we begin... Fates Warning doet eigenzinnig zijn ding met een uniek conceptalbum. Een prachtig geheel vol contrasten en beschouwelijke teksten. Een warm vloeiende bas, kille elektronica, hypnotiserende herhaling van strofes en riffs, verstilde poëzie. Deze aangename grijstint is bijzonder kleurrijk.

100/100